Jolanta Klimek-Grądzka

dr hab. Jolanta Klimek-Grądzka (prof. KUL)

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Językoznawstwa
Katedra Języka Polskiego

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Rozprawy doktorskie
  • Między popem a artem - poezja Marcina Świetlickiego
Prace licencjackie
  • (Nie)pisanie Sapkowskim - analiza lingwistyczna
  • „Ten ogród śni mi się często”. Wrażenia zmysłowe w „Ogrodach” Jarosława Iwaszkiewicza
  • Eros, ludus, philia, agape a może pragma? – analiza lingwistyczna opisów na Tinderze
  • "Takiej hołoty chamskiej to jeszcze nikt nie widział w tym sejmie". Język polskiego Sejmu IX kadencji
  • Świadectwa polskości w Gródku (obwód chmielnicki, Ukraina)
  • "Trap life, M.A.T. Młody Matczak. Gdyby nie licentia poetica czekałby mnie poprawczak". Język i styl rapera

2022

Prace licencjackie
  • Pocztówki Ady Sari - analiza językowo-stylistyczna
  • Zagadnienia językowe, edytorskie i redakcyjne jako przedmiot zainteresowania w mediach społecznościowych
  • Praca dyplomowa jako problem edytorski

2020

Prace magisterskie
  • Interkulturowość w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
  • Pochodzenie i rozwój leksyki harcerskiej w języku polskim
  • Aleś była jako szafran i cynamon/ i jak trzcina w rytmie biódr i ramion – „Pamięci Sulamity” Józefa Łobodowskiego w ujęciu stylistycznym
  • Język biznesu w nauczaniu języka polskiego jako obcego
  • Uczyć każdy (?) może... Nauczanie języka polskiego jako obcego online (studium przypadku)
  • Nazwy potraw w menu restauracyjnym - od informacji do wrażenia. Analiza funkcjonalna
  • Coż ma kwiat do śmierci? – pragmalingwistyczna analiza mowy „Kwiat zwiędły Libanu” (1649)
  • Barokowa curiositas w Wyborze królestw abo krótkim opisaniu czterech świata części Afryki, Ameryki, Azji i Europy, przedniejszych także królestw i prowincji zamykające się w nich osobliwości wyrażającym Jana Drewsa (1744). Studium językowe i próba edycji

2019

Prace magisterskie
  • "Nie kusi cię czasem, żeby wsiąść do pociągu… byle jakiego?" - język i styl dubbingu filmów animowanych

2018

Prace licencjackie
  • Nazwy w Chorągwi Lubelskiej Związku Harcerstwa Polskiego - typologia i pragmatyka

2017

Prace magisterskie
  • Marcin Świetlicki na płytach Świetlików. Analiza językowo-stylistyczna

2016

Prace magisterskie
  • "Twardy orzech do zgryzienia". Frazeologizmy w powieści Elizy Orzeszkowej pt. "Nad Niemnem"
  • „Potrzebne jak wąsy Putrze”, „obowiązkowe jak wuzetka w Misiu”, czyli o języku i stylu felietonów Igora Zalewskiego
  • Eseistyczność "Karafki La Fontaine'a" Melchiora Wańkowicza - analiza stylistyczna.
  • "Jazda wierzchem na promieniu świetlnym" - język i styl popularnonaukowy
  • Z nami przemówisz - strategie wywierania wpływu w ofertach lubelskich szkół językowych. Perspektywa lingwistyczna
  • Dźwięk i obraz w "Śpiewaj ogrody" Pawła Huellego
  • Język i styl poezji Katarzyny Zaborowskiej

2013

Prace licencjackie
  • „Mądra głowa” i „ciemny jak tabaka w rogu”. Frazeologizmy oznaczające cechy intelektu.
  • Kiedy pies staje się koniem, koń kurą, a kura kotem. Polskie i rosyjskie frazeologizmy z wybranymi nazwami zwierząt
  • Somatyczne frazeologizmy języka rosyjskiego - struktura i znaczenie
  • "Szukam..poznam...chcę znaleźć''- ogłoszenia towarzysko-matrymonialne w języku rosyjskim
  • O kobiecie, mężczyźnie i człowieku w slangu rosyjskim.
  • Język i styl wystąpień W. Putina w latach 1999-2004
  • Analiza stylistyczno-językowa piosenek Jurija Szatunowa
  • Językowo o Katyniu w prasie polskiej i rosyjskiej z ostatnich lat.

2012

Prace licencjackie
  • Od koniomanii do małyszomanii oraz od brontofobii do adamofobii. Historia -manii i -fobii w języku polskim.
  • Stylizacja gwarowa w piosenkach zespołów: Golec uOrkiestra, Krywań, Trebunie Tutki.
  • Leksyka regionalna w "Słowniku języka polskiego" Witolda Doroszewskiego i "Słowniku współczesnego języka polskiego" Bogusława Dunaja. Studium porównawcze i semantyczne
  • Język i styl "Compendium ferculorum" Stanisława Czernieckiego
  • Scherzo marengo na wrzosowych wzgórzach - analiza językowo-stylistyczna nazw kolorów farb.