dr Ewa Sokołowska
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PsychologiiKatedra Psychologii Rozwojowej
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
- Kontakt
- Dorobek
- Rozkład zajęć
- Konsultacje
- Więcej informacji
- Dydaktyka
- Prace dyplomowe
- Pełnione funkcje
- Strona WWW
- Zainteresowania naukowe i dydaktyczne:
Promocja zdrowia psychicznego, poradnictwo psychologiczne, rola psychologa klinicznego w szkole, wypracowanie modelu współpracy z nauczycielem, uczniem i rodzicami
Urodzony warsztatowiec (m.in.: warsztaty dla KNSP KUL: "Jak się uczyć?" - sekcja Psychologii Rozwojowej; "Poradnictwo: Jak pomagać dzieciom i/lub młodzieży?" - sekcja Psychoterapii i Poradnictwa Psychologicznego; "Rola psychologa klinicznego w szkole" - Sekcja Psychologii Klinicznej oraz "Neuropsychologa - najważniejsze zagadnienia" - Sekcja Psychologii Klinicznej)
Pełnione funkcje: opiekun roku V dla specjalności Psychologia Wspierania Jakości życia - w roku akademickim 2021/2022 (kontynuacja z roku 2020/2021), opiekun roku V dla specjalności Psychologia Biznesu i Przedsiębiorczości w roku akademickim 2023/2024 (za dr Ewelinę Purc)
Wykształcenie:
[1988 - 1993] Studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim, na Wydziale Psychologii UW, specjalizacja: psychologia kliniczna
[1993] Uzyskanie tytułu magistra psychologii. Temat pracy magisterskiej: Matka jako terapeutka uszkodzonego dziecka. Promotor prof. dr hab. Małgorzata Kościelska
[2005] Uzyskanie tytułu doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Temat pracy doktorskiej: Sens doświadczenia terapeutycznego. Pytanie o skutki psychologiczne usprawniania ruchowego małego dziecka przez matkę. Promotor prof. dr hab. Elżbieta Dryll-Wiśniewska
Najważniejsze publikacje samodzielne (od najnowszej):
1. Sokołowska, E. (w przygotowaniu). Zagadnienie komunikowania międzyludzkiego. W: J. Koper (red.) Młodzież w infosferze. Tom 10 z serii, P. T. Nowakowski (red. całości serii), Współczesne problemy wychowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
2. Sokołowska, E. (2023). O przyjaźni. W: M. Szast (red.) Relacje społeczne młodzieży (s. 199-212). Tom 5 z serii, P. T. Nowakowski (red. całości serii), Współczesne problemy wychowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
3. Sokołowska, E. (2022). Nauczanie psychologii studentów - "możności" i "niemożności". W: P. Brudek, D. Mącik, D. Kuncewicz (red.), Psychologia kliniczna. W trosce o godność człowieka. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Stanisławie Steuden w podziękowaniu za całokształt pracy naukowo-dydaktycznej w Instytucie Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (s. 169-184). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
4. Sokołowska, E. (2021). Interwencja kryzysowa – przewidzieć nieprzewidywalne, korzystając z wiedzy o rozwoju człowieka. W: S. Kluczyńska, J. Cz. Czabała (red.), Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia (s. 15-32). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
5. Sokołowska, E. (2015). Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. W: Cz. Czabała i S. Kluczyńska (red.) Poradnictwo Psychologiczne (s. 45-82). Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN
6. Sokołowska, E (2014) Jak postępować z agresywnym uczniem? Zmiana sposobu myślenia i działania. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna (wydanie 2, zmienione)
7. Sokołowska, E. (red.) (2013). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
8. Sokołowska, E. (2008). Gdy dziecko zdaje egzamin. Scenariusze warsztatów psychologicznych dla rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna
9. Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna
10. Sokołowska, E. (2007a). Przeżywanie radości – to, co dają metody psychoedukacyjne. Nowiny Psychologiczne, 3, 63-68
Najważniejsze publikacje we współautorstwie (od najnowszej):
1. Sokołowska, E. Kluczyńska, S. (przyjęte do druku). Rola nauczycieli we wspieraniu i ochronie zdrowia psychicznego uczniów. Psychologia Wychowawcza
2. Kluczyńska, S., Sokołowska, E. (2023). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce- wyzwania i rekomendacje. Psychologia Wychowawcza, 69(27), 67-77
3. Katra, G., Sokołowska, E. (eds.) (2021). Role and tasks of the psychologist in a contemporary school. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
4. Kuncewicz, D., Sokołowska, E., Sobkowicz, J., Kuncewicz, D. (2019). Po ciszy. Rozważania o komunikacji opartej na kontekście. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL
5. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin
6. Kuncewicz, D. Sokołowska, E., Kuncewicz, D. (2015). Zabieranie słowa w nauce. Kultura. Media. Teologia, 22(6), 53-65
7. Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L., Kluczyńska, S., Wojda-Kornacka, J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin
8.Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna
9. Sokołowska, E., Bieńkowska, A., Batory, A., Sicińska, M., Weilg, B. (2011). Ćwiczenia z psychologii rozwoju. W: B. Weigl (red.), Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria-ćwiczenia-praktyka (s. 13-90). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
10. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl (red.), Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria-ćwiczenia-praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Staże naukowe i szkolenia:
Ukończone trzyletnie Podyplomowe Szkolenie w Terapii Poznawczo-Behawioralnej Dzieci i Młodzieży, 380 godzin. I edycja (Warszawa: Centrum Terapii Poznawczo Behawioralnej)
Podyplomowy Kurs Dysleksji Rozwojowej, 150 godzin (Gdańsk: Polskie Towarzystwo Dysleksji)
Metoda Ruchu Rozwijającego według V. Sherborne, poziom 1, 2 i 3, 150 godzin (Gdańsk: Polskie Towarzystwo Dysleksji)
Hobby i zainteresowania pozanaukowe:
Biografie. Długie spacery