Ks. prof. dr hab. Marian Nowak

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Ogólnej

Stanowisko: Profesor

2023

Rozprawy doktorskie
  • Praca socjalna jako działalność pedagogiczna w opinii pracowników socjalnych województwa lubelskiego w świetle koncepcji pedagogiki ogólnej Dietricha Bennera
Prace magisterskie
  • Szanse edukacyjne kobiet i mężczyzn w okresie średniowiecza w opinii studentów historii i pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie
  • Zaburzenia mowy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich przezwyciężanie w opinii nauczycieli szkół gminy Laszki
  • Formacja duchowa i jej wpływ na funkcjonowanie rodziny w opinii członków Wspólnoty Rodzin Guadalupiańskich
  • Społeczna sytuacja seniorów w okresie pandemii w opinii słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siedlcach
  • Wartości wychowawcze feminizmu w świetle nauczania Jana Pawła II

2022

Prace magisterskie
  • Doświadczenia życia rodzinnego młodych dorosłych a ich opinia na temat założenia rodziny
  • Więzi rodzinne w sytuacji pandemii w opinii rodziców uczniów wybranych szkół katolickich w Lublinie
  • Społeczne przyczyny agresji uczniów klas 4-6 w opinii nauczycieli wybranych szkół podstawowych w Lublinie
  • Bajkoterapia w edukacji ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym w wybranych przedszkolach Lublina
  • Wpływ zajęć pozalekcyjnych na zainteresowania dzieci i młodzieży w opinii uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych w gminie Nałęczów.
  • ZNACZENIE UCZESTNICTWA W RUCHU ÉQUIPES NOTRE- DAME DLA RELACJI W RODZINIE W OPINII MAŁŻONKÓW UCZESTNIKÓW RUCHU
  • Zapobieganie zjawisku wypalenia zawodowego nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w wybranych instytucjach oświatowo-wychowawczych w Lublinie

2021

Prace magisterskie
  • Sytuacje trudne w rodzinie i ich konsekwencje w dorosłym życiu w opinii studentów wybranych uczelni w Lublinie
  • Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem zdolnym w opinii studentów Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie
  • Wspieranie społecznego rozwoju dziecka w wybranych przedszkolach w Lublinie
  • Edukacja wczesnoszkolna i jej znaczenie w dorosłym życiu w opinii rodziców, nauczycieli i uczniów Szkoły Podstawowej w Wiązownicy
  • Relacje koleżeńskie dzieci nadmiernie korzystających z mediów z klas VI - VIII Szkoły Podstawowej w Lipsku.

2020

Rozprawy doktorskie
  • Wartości wychowawcze duszpasterstwa więziennego w resocjalizacji skazanych (na przykładzie wybranych jednostek penitencjarnych Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Lublinie)

2019

Rozprawy doktorskie
  • Władza i wychowanie w wybranych koncepcjach pedagogicznych
  • Władza i wychowanie w wybranych koncepcjach pedagogicznych
Prace magisterskie
  • Tożsamość małżonków jako podstawa ich dojrzałych relacji w ujęciu Jana Pawła II
  • Transmisja międzypokoleniowa kompetencji wychowawczych w rodzinie w świetle badań własnych
  • Technologie informacyjne w procesie nauczania i wychowania dzieci w opinii nauczycieli Szkoły Podstawowej
  • Proces komunikacji w rodzinie w świetle badań własnych
  • Komunikowanie się małżonków a ich ocena jakości małżeństwa w świetle badań członków Ruchu Domowego Kościoła
  • Funkcje domu pomocy społecznej. Studium pedagogiczne na przykładzie Domu Pomocy Społecznej im. Św. Jana Pawła II w Lublinie
  • Jakość życia osób starszych mieszkających w Domach Pomocy Społecznej a mieszkających z rodzinami

2018

Prace magisterskie
  • Realizacja obowiązku szkolnego w polskim systemie resocjalizacji nieletnich w świetle badań własnych
  • Rehabilitacja dzieci z autyzmem z wykorzystaniem dogoterapii w świetle badań własnych
  • Behawioralny charakter uzależnień młodzieży licealnej od Internetu w świetle badań własnych
  • Eurosieroctwo jako przyczyna popełniania przez nieletnich czynu zabronionego w świetle badań własnych
  • Medialne uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży licealnej w świetle badań własnych
  • Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli jako czynnik zakłócający rozwój uczniów gimnazjum
  • Internet jako narzędzie promowania wyższych wartości w opinii młodzieży licealnej
  • Przemoc w szkole jako przejaw trudności wychowawczych uczniów szkół średnich (w świetle badań własnych)
  • Dogoterapia jako metoda wspomagania terapii dzieci z autyzmem w opinii wychowawców
  • Narcyzm współczesnej młodzieży szkół średnich w świetle badań własnych
  • Kompensacja błędów w wychowaniu nieletnich w rodzinie na podstawie wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych
  • Formy pracy z osobami uzależnionymi od hazardu w wybranych grupach terapeutycznych
  • Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną w opinii uczniów VI LO w Lublinie

2017

Rozprawy doktorskie
  • Wychowanie młodzieży do małżeństwa i rodziny na Ukrainie w opinii studentów Drohobyckiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki
  • Psychospołeczne uwarunkowania różnic w resocjalizacji nieletnich dziewcząt i chłopców
  • Rola doświadczenia w tworzeniu wiedzy pedagogicznej
Prace magisterskie
  • Autorytet w samowychowaniu młodzieży szkolnej na przykładzie badań własnych
  • Uzależnienia od używek jako przyczyna dysfunkcji rodziny
  • Zastosowanie Koncepcji Resilience w pracy z dziećmi w świetlicy na Tatarach w Lublinie
  • Aksjologiczny wymiar gier komputerowych w edukacji młodzieży gimnazjalnej
  • Doświadczenie przemocy w rodzinie w okresie dzieciństwa jako przyczyna niedostosowania społecznego
  • Wartość przebaczenia w procesie resocjalizacji w opinii osadzonych Zakładu Karnego w Chełmie
  • Wychowanie do czystości w rodzinie chrześcijańskiej w świetle nauczania Jana Pawła II
  • Uczestnictwo rodziny w resocjalizacji osadzonych na przykładzie Zakładu Karnego w Opolu Lubelskim
  • Społeczna readaptacja nieletnich opuszczających placówki resocjalizacyjne w świetle badań własnych
  • Profilaktyka i prewencja wobec uczniów uzależnionych od substancji psychoaktywnych w opinii młodzieży licealnej
  • Uzależnienie od narkotyków w literaturze przedmiotu.
  • Inicjacja narkotykowa w środowisku młodzieży szkoł ponadgimnazjalnych
  • Wspieranie osób niepełnosprawnych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Górze Puławskiej

2016

Rozprawy doktorskie
  • Systemowa koncepcja wychowania personalistycznego w ujęciu ks. Czesława Stanisława Bartnika
  • Koncepcja wychowania człowieka innowacyjnego w ujęciu Józefa Kozieleckiego
Prace magisterskie
  • Nowa Ewangelizacja jako czynnik wychowania w ujęciu Benedykta XVI
  • Wychowanie dzieci w ujęciu Jana Pawła II
  • Zadania kurateli rodzinnej w świetle opinii kuratorów działających w ośrodkach kuratorskich na terenie Lublina
  • Metody i formy resocjalizacji w Zakładzie Karnym w Zamościu na podstawie opinii pracowników Służby Więziennej i osadzonych
  • Wychowawcza funkcja sądowej kurateli rodzinnej wobec nieletnich sprawców czynów zabronionych
  • Obraz wychowawcy salezjańskiego w świetle opinii wychowanków Oratorium w Żyrardowie
  • Opieka i wychowanie w rodzinie nadzorowanej przez kuratora sądowego w świetle dokumentacji sądowej
  • Instytucja zakładu karnego jako środowiska wychowawczego w Polskim systemie penitencjarnym.
  • Placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego wobec potrzeb dziecka i jego rodziny (na przykładzie Domu Dziecka w Przybysławicach)

2015

Rozprawy doktorskie
  • Zdolności ludzkie i ich urzeczywistnianie w rodzinie w ujęciu Marthy C. Nussbaum
Prace magisterskie
  • Metody pracy nauczycieli z uczniami z dysleksją w klasach IV-VI szkoły podstawowej
  • Wychowanie religijne w harcerstwie na terenie Lublina w latach 1989- 2014.
  • Wychowanie patriotyczne wśród kibiców sportowych na przykładzie Motoru Lublin
  • Sieroctwo społeczne jako efekt zaburzeń podstawowych funkcji rodziny
  • Rola doradcy zawodowego w kształtowaniu ścieżki kariery zawodowej w opinii uczniów szkoły średniej
  • Zjawisko dzieci ulicy w literaturze przedmiotu i jego implikacje praktyczne
  • Funkcje rodziny i jej członków w wychowaniu dziecka niepełnosprawnego w świetle badań własnych
  • Edukacyjno-zawodowe aspiracje i plany studentów lubelskich i gdańskich uczelni wyższych
  • Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w świetle literatury przedmiotu
  • Społeczna readaptacja osób opuszczających zakład karny w opinii studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  • Uwarunkowania zachowań przestępczych kobiet w opinii samych skazanych
  • Metody aktywnego nauczania w opinii młodzieży Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego imienia Andrzeja Frycza-Modrzewskiego nr 107 w Wolborzu
  • Alkoholizm jako przyczyna społecznej marginalizacji w opinii młodzieży licealnej

2014

Rozprawy doktorskie
  • Wartości noetyczne w procesie resocjalizacji. Na przykładzie badań osadzonych po raz pierwszy w zakładach karnych Okręgu Lubelskiego
Prace magisterskie
  • Rodzina w procesie resocjalizacji skazanych. Na podstawie badań w Areszcie Śledczym w Krasnymstawie.
  • Przyczyny przestępczości nieletnich a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizujących. Na przykładzie Schroniska dla Nieletnich w Dominowie.
  • Zagrożenia zdrowia i życia w pracy z osadzonymi ( w opinii funkcjonariuszy Służby Więziennej
  • Wpływ telewizji na emocjonalny rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
  • Alkoholizm młodzieży, a ryzyko patologii społecznej.
  • Uwarunkowania przemocy i agresji rówieśniczej wśród młodzieży gimnazjalnej (w świetle badań własnych).
  • Uwarunkowania recydywy więźniów opuszczających zakład karny.
  • Wychowawcza rola ojca w rodzinie pełnej w świetle badań własnych.
  • Motywy popełniania czynów gwałtownych zabronionych w świetle literatury przedmiotu.
  • Podstawowe trudności osadzonych po raz pierwszy w adaptacji do warunków izolacji więziennej (w świetle badań własnych).

2013

Rozprawy doktorskie
  • Wychowanie do samowychowania w działalności Akademii Młodzieżowej
  • Personalistyczna koncepcja szkoły według Jana Pawła II
Prace magisterskie
  • Modele relacji procesu socjalizacji i resocjalizacji w podręcznikach pedagogiki.
  • Wartość pracy w systemie resocjalizacji w świetle badań własnych.
  • Postawy uczniów szkół średnich wobec przedstawicieli sekt w świetle badań własnych.
  • Alkoholizm jako przyczyna przemocy w rodzinie
  • Asertywność jako przejaw narcyzmu w środowisku studenckim w świetle badań własnych
  • Zakład karny jako placówka resocjalizacyjna w polskim systemie penitencjarnym
  • Przemoc domowa jako przejaw kryzysu rodziny w świetle literatury przedmiotu.
  • Ośrodek kuratorski jako instytucjonalny podmiot oddziaływań profilaktyczno- resocjalizacyjnych wobec nieletnich w Lublinie.
  • Nadopiekuńczość i wyuczona bezradność jako problem pedagogiczny w świetle badań własnych
  • Medialne uwarunkowania agresji wśród młodzieży gimnazjalnej
  • Funkcjonowanie człowieka osadzonego w warunkach izolacji penitencjarnej - w świetle badań własnych.
  • Przemoc w rodzinie w opinii młodzieży gimnazjalnej

2012

Rozprawy doktorskie
  • Wychowanie małżonków w nauczaniu Jana Pawła II
Prace magisterskie
  • Mediacja jako sposób rozwiązywania konfliktów w sprawach karnych i w sprawach z nieletnim sprawcą czynu karalnego
  • Rehabilitacja i kształcenie niepełnosprawnych intelektualnie (na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Rykach)
  • Wychowanie młodzieży stosującej dopalacze i substancje aktywizujące i energetyzujące na przykładzie Gimnazjalnej nr 2 Łęcznej
  • Postawy studentów pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wobec zjawiska prostytucji kobiet ( w świetle badań własnych)
  • Uzależnienia jako przykład patologii społecznej wśród młodzieży
  • Subkultury młodzieżowe jako środowisko wychowawcze (w opinii młodzieży z Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Opolu Lubelskim)
  • Pedagogiczny obraz starości w literaturze przedmiotu
  • Rodzina rozłączona na skutek migracji zarobkowej - w opinii młodzieży licealnej Zespołu Szkół nr 2 im. Gen. Władysława Sikorskiego w Tomaszowie Lubelskim
  • Zadania wychowawcze nowego feminizmu w nauczaniu Jana Pawła II
  • Wychowanie młodzieży licealnej do korzystania z mediów elektronicznych (w świetle badań własnych)
  • Preferowane wartości życiowe więźniów (na przykładzie pensjonariuszy Zakładu Karnego w Opolu Lubelskim)
  • Rodzina jako środowisko wpierające proces resocjalizacji.

2011

Rozprawy doktorskie
  • Wychowanie społeczne w świetle nauczania Jana Pawła II
Prace magisterskie
  • Rola członków rodziny w procesie wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym ( na podstawie literatury przedmiotu)
  • Kultura fizyczna w resocjalizacji nieletnich w zakładach poprawczych
  • Uwarunkowania autoagresji młodzieży gimnazjalnej
  • Charakterystyka osobowości i pracy nauczyciela wspomagającego w klasie integracyjnej (w świetle literatury przedmiotu)
  • Rodzicielstwo zastępcze i adopcyjne jako forma wychowania dzieci porzuconuch
  • Wychowanie podmiotowe dziecka w pedagogice Marii Montessori - implikacje dla współczesnej pedagogiki.
  • Syndrom postaborcyjny u matek w literaturze pedagogicznej
  • Losy usamodzielnionych wychowanek Domu im. Matki Weroniki w Lublinie ( na podstawie wybranych świadectw)
  • Rola matki w wychowaniu dziecka w okresie niemowlęcym w świetle wybranych dzieł Janusza Korczaka
  • Kuratela karna jako element systemu probacji
  • Sport jako forma przeciwdziałania przestępczości młodzieży (w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu).
  • Efekty resocjalizacji nieletnich w Polsce po 1989 roku ( Na przykładzie Schroniska dla Nieletnich w Dominowie i Policyjnej Izby Dziecka w Lublinie).
  • Funkcjonowanie Domu Dziecka jako instytucji opiekuńczo - wychowawczej
  • Sytuacja młodzieży zażywającej narkotyki
  • Sytuacja wychowawcza dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym
  • Edukacyjna działalność Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego i Gimnazjum im. św. Franciszka z Asyżu w Legnicy w latach 1957 - 2010
  • Psychospołeczne uwarunkowania agresji i autoagresji kobiet we współczesnych mediach
  • Uwarunkowania pracy wychowawczej z dziećmi z ADHD
  • Warsztat terapii zajęciowej jako element systemu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych
  • Przemoc w rodzinie jako przejaw braku komunikacji jej członków
  • Nieletni sprawcy czynów zabronionych przeciwko zdrowiu i życiu
  • Uczeń niepełnosprawny klasy integracyjnej w opinii maturzystów
  • Formacja "Odpowiedzialnych" we Wspólnocie Arka założonej przez Jeana Vaniera
  • Wychowawcze znaczenie uczestnictwa młodzieży w wolontariacie
  • Alkoholizm w rodzinie jako przyczyna patologii wśród młodzieży (w świetle badań własnych)
  • Psychopedagogiczne uwarunkowania popełniania przez nieletnich sprawców czynów zabronionych ( w ujęciu wybranej literatury przedmiotu)
  • Wychowawcze implikacje filozofii człowieka Ericha Fromma
  • Pedagog szkolny wobec zjawiska niedostosowania społecznego młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Gimnazjum im. Józefa Czechowicza w Lublinie)
  • Wychowanie młodzieży na podstawie listu i orędzi Jana Pawła II do młodych
  • Formy aktywizowania osób starszych w gminie Dębica
  • Kuratela rodzinna jako instytucja wspierająca rodzinę w świetle analizy dokumentacji nadzoru kuratorskiego w sprawach opiekuńczych
  • Społeczne uwarunkowania przemocy domowej w opinii mieszkańców miasta Przeworsk
  • Fenomen samobójstw wśród młodzieży lubartowskich szkół ponadgimnazjalnych
  • Wychowawcze funkcje sportu we współczesnym systemie edukacyjnym
  • Młodzież niedostosowana społecznie w świetle literatury przedmiotu
  • Znaczenie więzi emocjonalnych z dzieckiem dla procesu resocjalizacji matek - dzieciobójczyń (na przykładzie Zakładu Karnego w Lublińcu)
  • Edukacyjne i zawodowe aspiracje młodzieży z uszkodzeniami wzroku (Na przykładzie Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej im. Prof.Zofii Sękowskiej w Lublinie)
  • Media i reklama a zachowania agresywne uczniów szkół podstawowych (na przykładzie wybranych szkół Gminy Górzno)
  • Wychowawcza rola dziadków wobec wnuków w rodzinie
  • Alkoholizm młodzieży gimnazjalnej jako przyczyna wykluczenia społecznego (w świetle badań własnych w gminie Janów Lubelski)
  • Wartości preferowane przez młodzież gimnazjalną na przykładzie Gimnazjum nr 4 w Zamościu
  • Formy i metody działalności postpenitencjarnej Aresztu Śledczego w Wałbrzychu

2010

Prace magisterskie
  • Alkoholizm rodziców a tożsamość dorastającej młodzieży
  • Specyfika funkcjonowania rodzin wychowujących dzieci niepełnosprawne intelektualnie
  • Profilaktyka narkomanii w Polsce w latach 1990-2000
  • Destrukcja małżeństwa przez chorobę alkoholową
  • Wychowawczy wymiar kary pozbawienia wolności w polskim systemie resocjalizacyjnym (W opinii osadzonych w zakładzie karnym we Włodawie).
  • Instynkt śmierci w koncepcji psychoanalitycznej jako droga interpretacji czynu samobójczego
  • Aksjologia małżeństwa i rodziny w świetle Familians consortio Jana Pawła II
  • Formy pomocy osobom uzależnionym od alkoholu. (Na podstawie badań własnych w Ośrodku Leczenia Uzależnień w Lublinie).
  • System wychowawczy błogosławionej Marceliny Darowskiej wobec zjawiska prostytucji XXI wieku
  • Ubóstwo rodzin jako przyczyna powstania przestępczości
  • Miłość wychowawcza a wolność dziecka w ujęciu antypedagogiki
  • Wykrywanie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej w Polsce w świetle podstawowych podręczników kryminologii i kryminalistyki
  • Wychowawcze trudności rodziców dzieci niepełnosprawnych z klas integracyjnych
  • Specyfika zjawisk przemocy i agresji wobec kobiet w środowisku rodzinnym
  • Wychowanie do miłości małżeńskiej w świetle nauczania Jana Pawła II
  • Pomoc społeczna wobec wychodzenia z bezdomności (na przykładzie działalności Bractwa Miłosierdzia im.Św. Brata Alberta w Lublinie)
  • Wolontariat w niesieniu pomocy osobom uzależnionym
  • Koncepcja człowieka i jego wychowania w pedagogice postmodernizmu
  • Formy pomocy ofiarom manipulacji w sektach w świetle literatury przedmiotu
  • Aborcja i eutanazja jako przejawy ,,cywilizacji śmierci"
  • Wychowanie do poszanowania życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci w świetle nauczania Jana Pawła II
  • Wychowanek jako podmiot w ujęciu Lubelskiej Szkoły Filozoficznej

2009

Prace magisterskie
  • "Szczęśliwa miłość"i "udane życie małżeńskie" osób niepełnosprawnych.
  • Formacja seminaryjna według księdza profesora Czesława Stanisława Bartnika (na podstawie konferencji wygłoszonych do alumnów Wyższego Seminarium Duchownego w Lublinie)
  • Wychowawcza rola teatru w ujęciu personalizmu chrześcijańskiego
  • Postawy studentów lubelskich uczelni wyższych wobec osób wychodzących na wolność.
  • Funkcje opiekuńczo-wychowawcze świetlic socjoterapeutycznych
  • Wychowanie seksualne osób niepełnosprawnych
  • Zjawisko "fali" w wojsku jako rodzaj przemocy.
  • Środowiskowe uwarunkowania występowania przemocy w zakładach karnych.
  • Negatywne postawy rodzicielskie i ich wpływ na powstawanie niepowodzeń szkolnych dzieci
  • Dojrzałość szkolna dzieci sześcioletnich do podjęcia nauki w szkole podstawowej
  • Rola pedagoga szkolnego w wychowaniu dzieci i młodzieży na przykładzie Zespołu Szkół nr II im. Piotra Firleja w Lubartowie
  • Sytuacja wychowawcza małego dziecka w domu dziecka
  • Wartości preferowane przez dzieci w Świetlicy Opiekuńczo-Wychowawczej przy parafii Swiętej Rodziny w Lublinie (na podstawie badań własnych)
  • Wychowawcza działalność specjalistycznych placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego na przykładzie "Agape Club" w Lublinie.
  • Kultura pedagogiczna rodziców a trudności wychowawcze z dziećmi w wieku dojrzewania
  • Sytuacja wychowawcza dziecka autystycznego w rodzinie
  • Zjawisko agresji wśród wychowanków domu dziecka
  • Wartości hipoterapii w wychowaniu osób niepełnosprawnych intelektualnie
  • Rola świadomości popełnienia przestepstwa w procesie resocjalizacji
  • Przemoc fizyczna w rodzinach uczniów szkoły podstawowej (na podstawie badań)

2008

Rozprawy doktorskie
  • Wychowanie według nowej ewangelizacji Jana Pawła II
Prace magisterskie
  • Tożsamość a relacje społeczne młodzieży w okresie dorastania.
  • Personalistyczna koncepcja wychowania w ujęciu Jana Pawła II.
  • Koncepcja miłości według Karola Wojtyły i Benedykta XVI. Analiza porównawcza w aspekcie etyczno-pedagogicznym.
  • Wpływ mediów na agresywne zachowania dzieci i mlodzieży.
  • Uwarunkowania wyboru ideałów wychowawczych przez młodzież niesłyszącą i słyszącą na poziomie szkoły średniej.
  • Placówka wsparcia dziennego jako instytucja kompensująca potrzeby dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
  • Uwarunkowania występowania agresji wśród uczniów klas I-III szkoły podstawowej w środowisku miejskim i wiejskim.
  • Alkoholizm i jego wpływ na dysfunkcjonalność rodziny.
  • Rola przypisywana mediom w procesie wychowania młodzieży w literaturze pedagogicznej.
  • "Cielesność" w pedagogice personalistycznej.
  • Życie i prawda jako wartości w opinii młodzieży ponadgimnazjalnej.
  • Samoocena uczniów gimnazjalnych z wadami wymowy.
  • Zgromadzenie Sióstr Służebniczek Bogarodzicy Dziewicy Niepokalanie Poczętej w pomocy rodzinie.
  • Pedagogiczno - antropologiczne podstawy macierzyństwa w nauczaniu Jana Pawła II.
  • Osobotwórcza rola interakcji międzyosobowych dla niepełnosprawnych
  • Stres i jego uwarunkowania w zawodzie nauczyciela.
  • Sytuacje przemocy wobec dziecka w rodzinie i ich uwarunkowania.
  • Rola środków masowego przekazu w kształtowaniu światopoglądu człowieka
  • Profilaktyka narkomanii jako integralna część procesu nauczania i wychowania w szkołach na przykładzie Zespołu Szkół w Łęcznej.
  • Samobójstwa dzieci, młodzieży i dorosłych jako przejaw niedostosowania.
  • Znaczenie rodziny w wychowaniu dzieci do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.
  • Wpływ rodziny na kształtowanie się charakteru człowieka.
  • Przyczyny zachowań agresywnych wśród dzieci i młodzieży.
  • Wychowawcza i resocjalizacyjna rola kontaktu więźnia z rodziną w systemie penitencjarnym w Polsce.
  • Wpływ mediów na kształtowanie się osobowości dziecka.
  • Rodzina niepełna jako środowisko rozwoju i wychowania dziecka.
  • Wpływ przemocy w rodzinie na zachowania agresywne młodzieży gimnazjalnej.
  • Ofiara z życia w kontekście wychowania do miłości na przykładzie wybranych postaci historycznych.
  • Profilaktyka i prewencja wobec zjawiska samobójstw dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • Miłosierdzie w ujęciu siostry Faustyny Kowalskiej w kontekście Jana Pawła II personalistycznej koncepcji miłości.
  • Patologie zorganizowanych instytucji wojskowych.
  • Postawy i wartości życiowe studentów studiów magisterskich uzupełniających na kierunku pedagogika.
  • Profilaktyka przemocy wobec dziecka w rodzinie.
  • Kształtowanie świadomości regionalnej dzieci szkolnych przez działalność świetlicy szkolnej przy Szkole Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Biłgoraju.
  • Geniusz kobiety w ujęciu Jana Pawła II
  • Rola hierarchii wartości w terapii osób z problemem alkoholowym.
  • Formy pomocy dzieciom upośledzonym w Dziennym Ośrodku Adaptacyjnym w Puławach
  • Schronisko Brata Alberta w Lublinie jako forma realizacji społecznej pomocy osobom bezdomnym.
  • Media jako źródło powstawania postaw aspołecznych wśród młodzieży gimnazjalnej.
  • Biomedyczna wiedza matek i wpływ stylu życia kobiety na przebieg ciąży i zdrowie jej dziecka.
  • Wpływ systuacji wychowawczej rodziny alkoholowej na losy życiowe dzieci i młodzieży.
  • Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci w wieku szkolnym. Istota i terapia.
  • Obraz wolności więźnia na podstawie pamiętników
  • Uwarunkowania środowiskowe a kompetencje społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym
  • Rola reklamy w kształtowaniu się osobowości młodzieży gimnazjalnej.
  • Wychowanie państwowe i narodowe według ojca Jacka Woronieckiego
  • Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci w wieku szkolnym i jej uwarunkowania.
  • Postawy młodzieży wobec przemocy
  • Agresywność młodzieży w opinii uczniów szkół średnich.
  • Sytuacja życiowa człowieka i jej interpretacja we współczesnej reklamie.
  • Rola nauczyciela w systemie profilaktyki szkolnej.
  • Codzienność jako podstawowa cecha i wartość wychowania w rodzinie.
  • Ojcostwo duchowe w pismach i życiu bł. Edmunda Bojanowskiego. Próba interpretacji personalistycznej
  • Problem powstawania i przezwyciężania uzależnień w opinii młodzieży gimnazjalnej
  • Lęk i stany lękowe jako przedmiot oddziaływań terapeutycznych i wychowawczych.
  • Skutki przemocy okresu dzieciństwa i młodości w dorosłym życiu jej ofiar.
  • Role rodzicielskie w oczach uczniów rozpoczynających i kończących liceum (W wyniku realizacji "Przygotowania do życia w rodzinie").
  • Efektywność pracy kuratora społecznego w opinii respondentów
  • Wychowawcza i opiekuńcza funkcja placówki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
  • Rozwody rodziców przyczyną niepowodzeń szkolnych dzieci.

2007

Prace magisterskie
  • Działalność opiekuńczo-wychowawcza Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rusinowie Koneckim
  • Opieka społeczna i wychowanie w Polsce na przykładzie działalności Domu Pomocy Społecznej w Życzynie
  • Wychowawcza rola religii w ujęciu Romano Guardiniego
  • Etyczne podstawy terapii osób chorych na schizofrenię według Antoniego Kępińskiego
  • Dialog jako metoda wychowania i nauczania w pedagogice personalistycznej
  • Znaczenie rodziny w przygotowaniu dziecka do podjęcia obowiązków szkolnych
  • Autorytet wychowawcy klasy w opinii młodzieży licealanej
  • Jana Pawła II koncepcja ekumenizmu. Wnioski pedagogiczne
  • Pedagogiczne aspekty etosu kobiety zawarte w nauczaniu Karola Wojtyły - Jana Pawła II.
  • Personalistyczny charakter relacji wychowawczej w nauczaniu Jana Pawła II
  • Podstawy wychowawców wobec aspołecznych zachowań wychowanków Domu Dziecka w Krasniku
  • Obraz kobiety w świetle czasopisma feministycznego "Zadra"
  • Znaczenie klas integracyjnych w tworzeniu kultury pedagogicznej
  • Działalność rehabilitacyjna środowiskowego domu samopomocy w Sarzynie
  • Nauczanie zintegrowane jako forma wspierania rozwoju dziecka w pierwszych latach szkolnych.
  • Pracownik socjalny w profilaktyce niedostosowania społecznego młodzieży
  • Rola wychowania moralnego w zapobieganiu nieprzystosowaniu społecznemu
  • Formacja Nowego Człowieka w ujęciu Ruchu Światło-Życie
  • Szanse i zagrożenia internetu w kontekście edukacji medialnej
  • Podmioty działań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku lokalnym.
  • Postawy matek wobec dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych intelektualnie
  • Wychowawcza rola rodziny w procesie formowania osobowości człowieka.
  • Rola rodziny w kształtowaniu systemu wartości młodzieży gimnazjalnej
  • Znaczenie posłuszeństwa w wychowaniu moralnym
  • Kuratorskie wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej w wypełnianiu funkcji wychowawczej
  • Sytuacja wychowawcza dziecka niepełnosprawnego w rodzinie w kontekscie pedagogiki przedmiotu.
  • Praca kuratora z rodziną nieletniego nadzorowanego w sprawie o czyn karalny
  • Wielkość człowieka w świetle Antoine'a de Saint-Exupery'ego "Ziemia, planeta ludzi"
  • Rodzinne uwarunkowania agresji u młodzieży klas gimnazjalnych

2006

Prace magisterskie
  • Percepcja postaw rodzicielskich przez młodzież gimnazjalną z trudnościami szkolnymi.
  • Środowiskowe uwarunkowania agresji wśród dzieci i młodzieży
  • Modele pełnienia funkcji wychowawczych ojca w rodzinie.
  • Rola oceny opisowej w edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli szkół miejskich
  • Dojrzałość szkolna dzieci przedszkolnych w środowisku wiejskim i miejskim.
  • Alkoholizm jako przyczyna dysfunkcji rodziny w świetle polskich serili telewizyjnych.
  • Cechy osobowości przełożonego jako wychowawcy na podstawie pism ks.Didaco Bessi (1856-1919).
  • Rodzina niepełna jako środowisko wychowania
  • Pojęcie przyjaźni u dzieci w młodszym wieku szkolnym (w świetle badań).
  • Patriotyczno-religijne wychowanie w pracach Sofii Rusowej (1856-1946)
  • Programy resocjalizacyjno-socjalizacyjno-wychowawcze w Powiatowym Zespole Socjalizacyjno-interwencyjnym w Sanoku.
  • Rola edukacji seksualnej w kształtowaniu postaw wobec życia
  • Znaczenie i rola ochronek dla rodziny w systemie bł. Edmunda Bojanowskiego (1814-1871)
  • Wychowawczy charakter pracy kuratora rodzinnego z młodzieżą niedostosowaną społecznie.
  • Religijność młodzieży uczącej się w liceach katolickich - jako wartość edukacji szkolnej.
  • Wychowawcza rola Domów Kultury - na przykładzie Spółdzielczego Domu Kultury w Stalowej Woli.
  • Rodzinne środowisko wychowawcze w percepcji dzieci przedszkolnych.
  • Formy pomocy rodzinom bezrobotnym w powiecie tarnobrzeskim.
  • Opiekuńczo-wychowawcza funkcja pracownika socjalnego w środowisku lokalnym.
  • Sekty religijne jako zagrożenie w rozwoju dzieci i młodzieży
  • Rola kar i nagród w wychowaniu w środowisku miejskim i wiejskim
  • Wykształcenie rodziców a dobór metod i środków wychowawczych w rodzinie
  • Alkoholizm młodziezy powiatu sanockiego.
  • Hierarchia wartości młodzieży licealnej w środowisku wiejskim i miejskim
  • Wpływ rodziny dysfunkcjonalnej na niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży.
  • Metropolita Andrzej Szeptycki (1865-1944) jako pedagog
  • Chrześcijańskie wychowanie dzieci w rodzinie
  • Rodzina współczesna jako środowisko wychowania dzieci
  • Antin Kruszelnyćkyj (1898-1937) - halicki pedagog, pisarz, publicysta. Biografia osoby.
  • Postawy osób niepełnosprawnych ruchowo wobec pełnosprawnych
  • Wczesna inicjacja alkoholowo-nikotynowa a uzależnienie dzieci i młodzieży na podstawie literatury przedmiotu
  • Rola szkoły wyższej w środowisku lokalnym na przykładzie PWSZ w Białej Podlaskiej
  • Wychowanie w rodzinie - podstawa rozwoju osobowości dziecka.
  • Wpływ środowiska rodzinnego na niepowodzenia szkolne uczniów
  • Lęk i agresja młodziezy gimnazjalnej-jako skutki odbioru mediów
  • Pedagogika alternatywna próbą zmiany teorii i praktyki pedagogicznej
  • Socjalna działalność Ukraińskiej Greko-Katolickiej Cerkwi i jej rola w formacji ukraińskiego społeczeństwa
  • Andrzej Szeptycki (1865-1944) - duszpasterz i wychowawca narodu ukraińskiego.
  • Artyterapia w pracy wychowawczej Cerkwi Greko-Katolickiej.
  • Wychowanie moralne uczniów klas początkowych w ujęciu komunistycznym i chrześcijańskim.
  • Koncepcja wychowania dzieci i młodzieży według Metropolity Andreja Szeptyckiego (1865-1944)
  • Zadania wychowawcze małżeństwa i rodziny wobec wychowania dziecka.
  • Ideał wychowawczy w twórczości Grzegorza Waszczenki (1878-1967).
  • Rola wartości w wychowaniu dzieci pochodzących z rodzin patologicznych
  • Profilaktyka dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem
  • Josyf Slipyj (1892-1984) - jako wzór osobowy i świadek ideałów wychowania.
  • Skutki zespołu uzależnienia od alkoholu w życiu rodzinnym.
  • Analiza porównawcza systemów wychowania chrześcijańskiego i komunistycznego.
  • Mediacje jako jeden ze sposobów rozwiązywania konfliktów w rodzinie
  • Nadpobudliwość psychoruchowa jako przyczyna niepowodzeń szkolnych w nauczaniu początkowym.
  • Samotność dziecka w rodzinie własnej w świetle literatury przedmiotu
  • Zjawisko agresji w subkulturach młodzieżowych.
  • Rola klas integracyjnych w tworzeniu nowej kultury społecznej
  • Zaangażowanie w Katolicki Ruch Odnowy w Duchu Świętym a rozwój własnej tożsamości - w opinii badanych kobiet.
  • Rola kontaktów z rodziną w procesie resocjalizacji.
  • Wychowanie patriotyczne w nauczaniu Iwana Franki.
  • Rodzinne domy dziecka jako instytucje wychowania.
  • Nauczyciel i wychowawca dzieci w koncepcji Wasyla Suchomłyńskiego.
  • Uwarunkowania przemocy w rodzinie w opinii uczniów gimnazjalnych
  • Wychowanie religijne w ujęciu Grigorija Waszczenki (1878-1967).
  • Rodzina dysfunkcyjna jako środowisko wychowawcze.
  • Postawy nauczycieli wobec zjawiska przestępczości młodzieży szkół śednich
  • Genetyczne i środowiskowe interpretacje zjawiska agresji i przemocy w życiu społecznym.
  • Rodzice jako wychowawcy w koncepcji Myrosława Stelmychowycza.
  • Bezrobocie jako przyczyna alkoholizmu.
  • Rola i funkcjonowanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Bełżycach w opinii osób wspomaganych
  • Narkomania młodzieży szkolnej jako przejaw niedostosowania społecznego
  • Alkoholizm i nikotynizm jako forma autoagresji wśród młodzieży gimnazjalnej.
  • Przykład i życie codzienne jako podstawa wychowania w rodzinie.
  • Sytuacja wychowawcza dzieci i młodzieży żyjących w wielokulturowości na przykładzie Sudtirolu.
  • Rola społecznej akceptacji w kształtowaniu poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży
  • Działalność grup Al-anon jako forma pomocy żonom alkoholików przez wspOLuzależnionych.
  • System wychowawczy błogosławionego Edmunda Bojanowskiego i jego realizacja w ochronkach Sióstr Służebniczek Dębickich
  • Dysfunkcje rodziny w świetle akt Sądu Rejonowego w Stalowej Woli za lata 1992-2004 w sprawach ograniczenia i zawieszenia praw rodzicielskich.
  • Wychowawczo-dydaktyczny charakter działalności Wioski Dziecięcej SOS w Biłgoraju.
  • Uwarunkowania sukcesu szkolnego uczniów zdolnych (na przykładzie Gimnazjum nr 3 w Radomiu)
  • Przejawy niedostosowania społecznego młodzieży szkół średnich.
  • Interaktywne metody w procesie katechizacji.
  • Koncepcja wychowania Matki Weroniki Briguglio (1870-1950) w praktyce wychowawczej Domu jej imienia w Lublinie
  • Obraz siebie u nieletnich podejrzanych o czyny karalne.
  • Zakres i uwarunkowania samobójstw w opinii młodzieży.
  • Uwarunkowania dojrzałości szkolnej dzieci w środowisku wiejskim i miejskim.
  • Ewolucja pedagogicznego kształcenia w formacji Sióstr Slużebniczek
  • Profilaktyka i terapia wobec agresji jako stylu zycia współczesnej młodzieży.
  • Zjawisko "fali" w gimnazjum - jako problem wychowawczy
  • Istota wychowania w Listach Pasterskich świętego Pawła"
  • Sytuacja wychowawcza dzieci przedszkolnych w rodzinach bezrobotnych.
  • Wpływ sytuacji rodziny alkoholowej na zachowania społeczne uczniów szkoły podstawowej
  • Percepcja własnej starości i samotności przez ludzi starych (na przykładzie Domu Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu).
  • Samowychowanie w listach do młodzieży papieża Jana Pawła II.
  • Uwarunkowania konfliktu pokoleń na przykładzie relacji: rodzice - dzieci
  • Postawy matek wobec dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Problem skuteczności kary śmierci w procesie resocjalizacji
  • Młodzież niedostosowana społecznie w opinii gimnazjalistów.
  • Rodzinne uwarunkowania występowania agresji w szkole
  • Dzieci ulicy jako współczesne zjawisko społeczne.
  • Wychowanie młodzieży według Metropolity Andrzeja Szeptyckiego.
  • Ideał wychowawczy i jego funkcje w pedagogice Grigorija Waszczenki (1878-1967).
  • Wychowawcza rola aktywnych form pracy z dzieckiem w wieku przdszkolnym.
  • Nagrody i kary w wychowaniu rodzinnym
  • Postawa młodzieży wobec sekt religijnych w świetle badań własnych.
  • Znaczenie Warsztatu Terapii Zajęciowej w ocenie osób niepełnosprawnych.
  • Praca socjalna wobec sytuacji młodocianych matek.
  • Opieka i wychowanie w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym
  • Rola Patriarchy Josyfa Slipyja w dziejach Ukraińskiej Greko-Katolickiej Cerkwi: aspekt teologiczny i dydaktyczno-wychowawczy.
  • Uwarunkowania sytuacji psychospołecznej dziecka dotkniętego sieroctwem w młodszym wieku szkolnym

2005

Prace magisterskie
  • Koncepcja katolickiej filozofii wychowania Williama Francisa Cunninghama
  • Przemoc wobec dzieci w rodzinie a poziom kultury pedagogicznej rodziców.
  • Osobowość i kwalifikacje wychowawcy Domu Dziecka
  • Wychowanie charakteru a radzenie sobie z sytuacjami trudnymi.Badania młodzieży klas gimnazjalnych.
  • Stowarzyszenia katolickie jako środowiska wychowania chrześcijańskiego.
  • Narkomania jako problem opieki społecznej.
  • Specyfika wychowawczej roli matki i ojca w rodzinie.
  • Pedagogia dziecięctwa duchowego w praktyce wiary, nadziei i miłości na podstawie wybranych pism św. Teresy od Dzieciątka Jezus.
  • Agresja wśród młodzieży gimnazjalnej i jej przyczyny.
  • Hermeneutyczna koncepacja wychowania religijnoetycznego Gerta Otto.
  • Przemoc-jej rozumienie i przejawy wśród uczniów klas gimnazjalnych.
  • Biopsychiczne uwarunkowania niepowodzeń szkolnych uczniów.
  • Wychowawcza rola literatury dziecięcejw edukacji przedszkolnej.
  • Kształcenie zintegrowane jako czynnik reformy szkoły podstawowej.
  • Nauczyciel w profilaktyce niedostosowania społecznego uczniów.
  • Świadomość odpowiedzialności wychowawczej u współczesnych rodziców w świetle badań.
  • Interakcyjny wymiar wychowania według ks. Janusza Tarnowskiego.
  • Wychowanie resocjalizujące w okresie transformacji ustrojowej.
  • Rodzinne uwarunkowania przestępczości
  • Rola ekspresji plastycznej w wychowaniu dzieci w wieku szkolnym.
  • Rola zajęć plastycznych w resocjalizacji dzieci i młodzieży.
  • Wychowawczy wymiar faktu założenia rodziny.
  • Noetyczny wymiar kulturalnej działalności osób niepełnosprawnych
  • Niepełnosprawność i jej przezywanie przez uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej.
  • Działalność wychowawcza pielęgniarki oddziału dziecięcego.
  • Grypsowanie jako nerzędzie komunikacji więziennej.
  • Rola mediacji w rozwiązywaniu sytuacji przemocy w rodzinie.
  • Wychowanie do wolności w świetle programu krucjaty wyzwolenia człowieka ks. F. Blachnickiego.
  • Sytuacja wychowawcza dzieci z rodzin alkoholiczych.
  • Noetyczny wymiar społecznego zaangazowania osób starszych.
  • Rola doświadczenia w wychowaniu religijnym według Luigiego Giussaniego.
  • Uczestnictwo i aktywność jako podstawa twórczego przeżywania starości.
  • Źródła patologii seksualnych w rodzinie.
  • Wartości preferowane przez uczestników subkultury techno.
  • Potrzeby wychowawcze wychowanków domów dziecka.
  • Medialne uwarunkowania agresjii dzieci i młodzieży.
  • Koncepcja wychowania personalistycznego według Giuseppe Flores d`Arcais
  • Światopogląd subkultur młodzieżowych.

2004

Prace magisterskie
  • Sposoby komunikowania się stosowane w rodzinach wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu.
  • Wychowawcza rola baśni w rozwoju dziecka
  • Rola "wyobraźni miłosierdzia" w pracy socjalnej na przykładzie działalności Brata Alberta.
  • Noodynamika u osób należących do ruchów religijnych.
  • Terapeutyczna rola wychowania estetycznego u dorastającej młodzieży.
  • Społeczne i psychiczne przeczyny niepowodzeń szkolnych.
  • Medialne formy przekazu wartości.
  • "Percepcja uzależnienia alkoholowego przez dzieci z rodzin alkoholowych"

2003

Prace magisterskie
  • Koncepcja wychowania ojca Jacka Woronieckiego
  • Podmiotowość wychowanka w domu dziecka.
  • Wychowanie do postawy służby w świetle działalności Matki Teresy z Kalkuty.
  • Znaczenie nowej ewangelizacji w wychowaniu religinym młodzieży według Jana Pawła II.
  • Formacja osobowości zakonnej w Zgromadzeniu Sióstr Służebniczek BDNP.
  • Możliwości wychowania medialnego w rodzinie.
  • Rodzina patologiczna jako środowisko wychowawcze.
  • Narkomania jako zjawisko patologii społecznej w percepcji młodziezy szkół średnich
  • Wychowawczy sens cierpienia w świetle orędzi Jana Pawła II na Światowy Dzień Chorego.
  • Koncepcja wychowania moralnego o. Jacka Woronieckiego.
  • Relacja wychowawcza w ujęciu ks. Janusza Tarnowskiego.
  • Stres i sposoby jego przezwyciężania u młodzieży gimnazjalnej.
  • Koncepcja wychowania moralnego na podstawie wybranych utworów Josepha Conrada.
  • Radość w systemie wychowawczym ks.Jana Bosko.
  • Poza szkolne możliwości promowania rozwoju młodzieży zdolnej.
  • Działalność wychowawcza Księży Salezjanów w Lublinie.
  • Środowisko wychowawcze a kształtowanie się wzorców osobowych.
  • Koncepcja wychowania do tolerancji w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do Polaków.
  • Kuratela sądowa sprawowana nad nieletnim jako środek wychowawczy.
  • Poczucie sensu życia u młodzieży w okresie dorastania
  • Dwupodmiotowość relacji wychowawczej według Janusza Korczaka.
  • Zakład poprawczy jako środowisko resocjalizujące. zamana- Zakład poprawczy jako środowisko wychowawcze.

2002

Prace magisterskie
  • Wychowanie moralne dzieci w świetle pism Natalii Han-Ilgiewicz.
  • Fryderyka Wilhelma Foerstera koncepcja wychowania i samowychowania. Analiza krytyczna.
  • Pomoc w wychowywaniu do ojcostwa jako powołanie kobiety w świetle pism Karola Wojtyły.
  • Doświadczenie macierzyństwa duchowego w formacji zakonnej sióstr.
  • Pedagogiczne aspekty chrześcijańskiej koncepcji ekologii w świetle nauczania Jana Pawła II.
  • Pedagogiczne implikacje integracji europejskiej dla wychowania tożsamości narodowej młodzieży.
  • Rola zakresu pamięci pracującej w procesie uczenia się dzieci w wieku szkolnym.