dr hab. Anna Podstawka (prof. KUL)

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Literaturoznawstwa
Katedra Dramatu i Teatru

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Prace licencjackie
  • Kryzys kultury w "Mocarzu" Stanisława Brzozowskiego
  • Wokół problematyki i wybranych inscenizacji "Kto się boi Virginii Woolf" Edwarda Albeego
Prace magisterskie
  • Tropy ,,Wesela'' Stanisława Wyspiańskiego w polskiej literaturze i filmie. Rewizje i nawiązania
  • Teatr a polityka. Granice wolności we współczesnym teatrze - wybrane aspekty
  • Opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza w filmowych adaptacjach Andrzeja Wajdy

2022

Prace licencjackie
  • Dzieło filmowe na scenie. "Podwójne życie Weroniki" w teatralnej adaptacji Krzysztofa Rzączyńskiego
  • Tekst literacki i jego adaptacje na przykładzie opowiadania "Mniejsze zło" Andrzeja Sapkowskiego
Prace magisterskie
  • Świat(y) Myśliwskiego. Wokół problematyki dramatów i ich wybranych realizacji teatralnych i filmowych

2021

Rozprawy doktorskie
  • Teatr radiowy dla dzieci w XXI wieku. Zarys problematyki
Prace licencjackie
  • Witkacy i Ibsen - dalecy czy bliscy? Kreacje kobiet w wybranych dramatach
Prace magisterskie
  • Obraz kobiety w młodopolskich dramatach ludowych
  • Proza na scenie. Adaptacje "Widnokręgu" Wiesława Myśliwskiego

2020

Prace licencjackie
  • Oblicza szatana w „Rokicie” Andrzeja Niemojewskiego
  • Obraz Zmartwychwstania w misterium Mikołaja z Wilkowiecka w świetle tradycji biblijnej oraz wybranych dwudziestowiecznych realizacji teatralnych. Studium porównawcze

2019

Prace magisterskie
  • Symbolika w dramatach Dagny Juel-Przybyszewskiej.

2018

Prace magisterskie
  • Kobiety o kobietach. Różne oblicza kobiecości w polskiej literaturze początku XX wieku
  • Ambiwalencje kobiecości w wybranych dramatach modernistycznych
  • Improwizacja w teatrze. Teatr improwizowany (na przykładzie działalności grupy „Poławiacze Pereł Improv Teatr”)
  • Człowiek wobec wyboru. Postawy bohaterów w dramacie drugiej połowy XX i początku XXI wieku
  • Wizje śmierci w aspekcie antropologicznym w dramatach Jana Kasprowicza i Gerharta Hauptmanna
  • Rozwój zawodu aktora na początku działalności teatru publicznego w Polsce
  • Artyści sceny w teatrze telewizji, na przykładzie działalności Adama Hanuszkiewicza

2017

Prace magisterskie
  • Działalność Teatru Ziemi Chełmskiej. Próba monografii
  • Fenomen teatru Andrzeja Wajdy. Wokół analizy i recepcji wybranych inscenizacji.
  • Dramat starości - starość w dramacie najnowszym
  • Przekraczanie konwencji społeczno-obyczajowych w wybranych dramatach Stanisława Przybyszewskiego

2016

Prace licencjackie
  • Działalność dziecięco - młodzieżowego Teatru Puk - Puk w Świdniku
  • Dyrekcja Arkadiusza Klucznika w Teatrze im. H. Ch. Andersena w Lublinie

2015

Prace licencjackie
  • Poetyka oniryczna w dramacie Młodej Polski na przykładzie "Śniegu" Stanisława Przybyszewskiego oraz "Ijoli" Jerzego Żuławskiego.
  • Nowe media w przestrzeni scenicznej współczesnego teatru na przykładzie wybranych inscenizacji Pawła Passiniego.

2014

Prace licencjackie
  • Edukacja teatralna dla dzieci w Teatrze Starym w Lublinie.
  • Problematyka tytułowej postaci w "Śmierci komiwojażera" Arthura Millera
  • Dramat tęsknoty - „Adwokat i róże” Jerzego Szaniawskiego
  • Scenografia Jana Kozikowskiego w lubelskiej inscenizacji "Snu nocy letniej".
  • Działalność amatorskiego Teatru „Gravite” w Łęcznej. Próba monografii.

2011

Prace licencjackie
  • Recepcja wątków baśniowych w wybranych utworach dramatycznych (Z. Sarnecki, T. Konczyński, M. Szukiewicz)
  • Projekcje wnętrza bohaterów w wybranych dramatach Stanisława Przybyszewskiego
  • "Łyżki i księżyc" Emila Zegadłowicza. Wokół struktury i problematyki dramatu.
  • Kobiece kreacje w wybranych dramatach Juliusza Germana
  • "Ijola" Jerzego Żuławskiego jako młodopolski „dramat wewnętrzny”
  • Relacja kat – ofiara w dramaturgii Władysława Orkana
  • Obrazy przestrzeni w wybranych dramatach Ingmara Villqista

2010

Prace licencjackie
  • Amatorski Teatr Poszukiwań w Radomiu. Szkic monograficzny.
  • Teatr Leszka Mądzika w świetle materiałów korespondencyjnych.
  • "Psyche" Zofii Wójcickiej i 'Przedwiośnie" Macieja Szukiewicza jako modernistyczne dramaty o dorastaniu.
  • Helena Modrzejewska w recenzjach teatralnych Władysława Bogusławskiego.
  • Kreacje aktorskie Kingi Preis na przykładzie wybranych ról teatralnych.