Magdalena Marzec-Jóźwicka

dr hab. Magdalena Marzec-Jóźwicka

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Literaturoznawstwa
Katedra Edukacji Polonistycznej i Medialnej

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr hab.


2024


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Sposoby wykorzystania filmu Damiana Bieńka Jan Kochanowski. Treny w procesie edukacyjno-wychowawczym
    [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae
  • Wybrane sposoby czytania "Tryptyku rzymskiego" Jana Pawła II na zajęciach literackich w szkole ponadpodstawowej
    [w:] HETEROGLOSSIA - STUDIA KULTUROZNAWCZO-FILOLOGICZNE

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Znaczenie wiedzy psychologicznej w warsztacie nauczyciela polonisty

Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

  • Recenzent
    [w:] Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
  • Recenzent
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna

Recenzent artykułu dla czasopisma naukowego

  • Wyobraźnia turystyczna a obraz miasta w Zbrodni i karze Fiodora Dostojewskiego na lekcji języka polskiego w szkole ponadpodstawowej
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna
  • „Bycie kobietą to krwawa harówka” – pseudofeministyczne kreacje bohaterek współczesnych retellingów na przykładzie Północy w Everwood M.A. Kuzniar
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna
  • „Sztuczna inteligencja” a duchowość człowieka
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna
  • „Bóg stworzył świat, człowiek zbudował labirynt” – sacrum w twórczości ks. Janusza Stanisława Pasierba
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna
  • Kobiety i inne potworności. Mityzacja i female queer gothic w Empuzjonie Olgi Tokarczuk
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna

Recenzja artykułu naukowego

  • Cyganki Ficowskiego
  • "Mikrotyki" - migawki codzienności. Realizm i refleksyjność opowiadań Pawła Sołtysa
  • W poszukiwaniu przyczyn wyrażania niechęci wobec dzieci w internecie

Działania promocyjne na rzecz Uniwersytetu

  • Współpraca ze szkołami w ramach promocji kierunku i specjalizacji

2023


Książka naukowa recenzowana

  • Teksty literackie w pracy nauczyciela polonisty. Lektury i konteksty

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Tajemnica kobiecego uśmiechu. Rozważania wokół wiersza Stanisława Grochowiaka "Nieznajoma z Sekwany" i innych tekstów kultury na zajęciach polskiego w liceum
    [w:] HETEROGLOSSIA - STUDIA KULTUROZNAWCZO-FILOLOGICZNE

Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

  • Recenzent
    [w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Recenzja książki naukowej

  • Kultura solidarności w przestrzeni edukacyjnej. Tom 2. Nasze być albo nie być

Recenzja artykułu naukowego

  • O wyższości X nad Y, czyli dyskutowanie i debatowanie jako metody otwierania szkolnych rzeczywistości i budowania demokracji w przestrzeni szkolnej
  • Obywatel w starciu z opresyjną władzą w "Syzyfowych pracach" Stefana Żeromskiego. Propozycja pracy z lekturą w klasie ósmej
  • Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej i średniej
  • Czego może nauczyć łodzik? (Eko)krytyczne czytanie "Ody do młodości"
  • "Proszę pani, a "pola" piszemy przez dwa "o"? - czyli o tym, jak wygląda codzienność polonisty wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Świadomość przygodności ludzkiego losu a solidarność. Refleksja na temat potencjału gatunku reportażu w realizacji Diploma Programme IBO (międzynarodowej matury)
  • Oddając głos współbraciom - postkolonialne wędrówki z prozą Alfreda Szklarskiego
  • Jaką twarz ma krzyk? Kompensacyjne kody w kilku współczesnych książkach dla młodzieży
  • Bogaty dom - biedny dom. Różnice klasowe w książkach dla młodych czytelników. Rekonensans
  • Literatura dziecięca na temat Zagłady w szkole podstawowej - korzyści z jej wdrożenia i potencjał kontekstu lokalnego
  • Solidarność, empatia i zaangażowanie. Historyczny dyskurs na temat PRL-u we współczesnych, społeczno-obyczajowych powieściach dla młodzieży
  • O braku kobiecej solidarności. Dlaczego baronowa Krzeszowska nie pomogła Helenie Stawskiej?
  • Edukacja humanistyczna w erze dezinformacji
  • Książki "drugiego obiegu" jako przejaw gdańskiej kultury niezależnej lat 80.
  • Podlegli nicości? Nauka o fizyce próżni a "Miejsce" Andrzeja Stasiuka
  • Tryptyk przekorny z ideologicznymi przyśpiewkami
  • Bard "Solidarności" czy bard wolności? O miejscu piosenek autorskich Jacka Kaczmarskiego w edukacji polonistycznej
  • Amerykański przykład lektury przeciw wykluczeniu. "Zabić drozda" Harper Lee
  • Uczniowie i uczennice jako krytyczni odbiorcy tekstów. Projekt "Krytyczne Czytanie ze Szkołą Edukacji"
  • Spotkanie starości i młodości. "Ucho Igielne" Wiesława Myśliwskiego w edukacji "dla" i "ku" starości
  • Okna w kulturze a solidarność ze światem - [refleksje, zadania i pytania, przykłady, teoria]
  • "Przeczarowując" świat i romskie uniwersum. Sztuka Małgorzaty Mirgi-Tas
  • Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej
  • Ekohermeneutyka w przestrzeni edukacyjnej szkoły ponadpodstawowej. Lektura "Drogi do Rosji" Adama Mickiewicza
  • O pożytkach badań posthumanistycznych dla dydaktyki polonistycznej
  • Wobec inności, słabości, niższości. Lektura prozy wiejskich przestrzeni
  • Myślenie krytyczne, emocje i literatura. Edukacja polonistyczna w drodze do kompetencji przyszłości
  • Opowieść o życiu w świecie - edukacja geograficzna w ujęciu humanistycznym
  • Jak rozmawiać z szympansem alb nowe wymiary starej bio-wspólnoty
  • "Prawdziwe życie" Adama Zagajewskiego jako przestrzeń dialogu
  • Solidarność zwierząt - solidarność ze zwierzętami. Na przykładzie literatury pięknej i nie tylko
  • O czym trudno mówić, o tym nie wolno milczeć. Rola współczesnej literatury dla młodzieży w edukacji polonistycznej
  • Dydaktyka humanistyczna – między solidarnością a sprzeciwem

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Film w warsztacie nauczyciela polonisty. Wybrane zagadnienia

Organizacja konferencji krajowej

  • Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Niewolnicy w koloniach, misie o bardzo małych rozumkach, a może trzciny myślące? Uczniowie jako odbiorcy wybranych materiałów dydaktycznych
  • Elementy psychologii w pracy nauczyciela polonisty
  • Integracja w pracy nad "Trenami" Jana Kochanowskiego. Propozycja metodyczna inspirowana naturalnymi prawami uczenia się

Udział w konferencji krajowej

  • Nobel, koty i lepieje... Szymborska dziś. Konferencja z okazji setnej rocznicy urodzin poetki

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • "Teksty literackie w pracy nauczyciela polonisty. Lektury i konteksty" - wydanie monografii naukowej

Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez NCBiR

  • KUL - uczelnia bez barier
  • KUL-uczelnia bez barier

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Zespół Dydaktyczny przy Radzie Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk

Działania promocyjne na rzecz Uniwersytetu

  • Literatura filmowa na KUL. Treny Jana Kochanowskiego współcześnie. Debata i projekcja filmu w reż. Damiana Bieńka.

2022


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Jak pomóc dziecku w nauce czytania? Propozycje rozwiązań dydaktycznych
    [w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
  • Wykorzystanie wiedzy o indywidualnych cechach uczniów w pracy nad "Weselem" Stanisława Wyspiańskiego. Propozycja metodyczna
    [w:] Dydaktyka Polonistyczna
  • Manipulacja w pracy nauczyciela polonisty - projekt warsztatu interdyscyplinarnego
    [w:] Język. Religia. Tożsamość

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Sposoby wykorzystania metody design thinking w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli literatury i języka polskiego. Wstępne rozpoznanie
  • Individualization of education as the main didactic principle. About a Polish school different from any other
    [Indywidualizacja jako główna zasada edukacyjna. O polskiej szkole innej niż wszystkie ]

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

  • Polski system edukacji w perspektywie Dantejskiej, czyli problemy, wyzwania i perspektywy współczesnej szkoły
    [w:] Hejnał Oświatowy. Miesięcznik Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

  • Recenzent
    [w:] Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
  • Recenzent
    [w:] Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego

Recenzja książki naukowej

  • Gry i grywalizacja w kulturze XXI wieku
  • Satysfakcja z nauki zdalnej - problemy, wyzwania i rekomendacje dla uczelni wyższych

Recenzja artykułu naukowego

  • "Powieki" Michała Rusinka w świetle dziecięcych interpretacji
  • Granie w gry i tworzenie gier, czyli o roli grywalizacji w praktyce nauczycielskiej
  • Edukacyjne Escape Roomy jako metoda pracy na lekcjach języka polskiego i matematyki
  • Preferencje wartości uczniów klas trzecich szkół podstawowych
  • Literacki matecznik – o ekopoetyce i aktywnym czytaniu
  • O kształtowaniu postaw proekologicznych przyszłych polonistów
  • „Na tropie krakowskich regionalizmów” – gra miejska jako narzędzie edukacji regionalnej na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Wychowawcza moc starych lektur. Analiza wybranych przykładów
  • Sposoby wykorzystania metody design thinking w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli literatury i języka polskiego. Wstępne rozpoznanie

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Polski system edukacji niczym "Boska komedia" XXI wieku. Problemy, wyzwania i perspektywy współczesnej szkoły

Usługi dydaktyczne w kraju

  • Wiedza o ludzkim mózgu jako pomoc w pracy nauczyciela
  • O szkole na wesoło

Nagroda wewnętrzna

  • Wyróżniająca ocena pracownicza za lata 2019-2021

2021


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Profesjonalne przygotowanie nauczyciela literatury i język polskiego do zawodu na podstawie najnowszych dokumentów MEiN
    [w:] Studia Humanitatis (Moskwa)
  • Профессиональная подготовка учителя польского языка и литературы в соответствии с последними нормативными документами Министерства науки и высшего образования
    [Profefesjonalne przygotowanie nauczyciela literatury i języka polskiego do zawodu na podstawie ostatnich dokumentów MNiSW]
    [w:] Studia Humanitatis (Moskwa)

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wykorzystanie wiedzy neurodydaktycznej w pracy nad Pieśnią XVI Jana Kochanowskiego. Propozycja metodyczna
  • John Keating, bohater "Stowarzyszenia Umarłych Poetów", jako inspiracja dla nauczyciela literatury

Artykuł nierecenzowany w wydawnictwie zbiorowym

  • Humor in Polish high school. From experience the teacher of literature
    [Humor w szkole średniej. Z doświadczeń nauczyciela literatury]
  • Methodical inspirations of the literature teacher. Overview
    [Metodyczne inspiracje nauczyciela literatury. Przegląd]
  • Methods of communication the literature teacher's with students. Conclusions from own research
    [Metody komunikacji nauczyciela literatury z uczniami. Wnioski z badań własnych]

Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

  • Recenzent
    [w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Recenzja książki naukowej

  • Misja Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie w procesie wspomagania środowiska oświatowego w 75-lecie działalności

Recenzja artykułu naukowego

  • "Pan Tadeusz" w szkole. Z uczniowskiej recepcji
  • Polonista wobec lektur szkolnych - kilka uwag na temat nauczycielskich sposobów pozyskiwania czytelnika
  • Doświadczenie pandemii COVID-19 w narracji studentek pedagogiki
  • Współczesna interpretacja mitu o Sofii Wiecznej Kobiecości w powieści Wiktora Pielewina Niepobiedimoje Solnce (Sol Invictus)

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Methodical inspirations of the literature teacher. Overview
    [Metodyczne inspiracje nauczyciela literatury. Przegląd]
  • Humor in Polish high school. From experience the teacher of literature
    [Humor w szkole średniej. Z doświadczeń nauczyciela literatury]
  • Methods of communication the literature teacher's with students. Conclusions from own research
    [Metody komunikacji nauczyciela literatury z uczniami. Wnioski z badań własnych]

2020


Książka naukowa recenzowana

  • Komunikacja w pracy nauczyciela polonisty

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Jan Paweł II wobec wartości. Miejsce wybranych tekstów Papieża Polaka w edukacji polonistycznej uczniów szkół ponadpodstawowych
    [w:] Roczniki Humanistyczne
  • Do czego jest zdolny uczeń zdolny? Skutki fascynacji przemocą w powieści Stephena Kinga
    [w:] Kwartalnik Edukacyjny

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Świat wartości młodych ludzi w świetle wybranych powieści Barbary Ciwoniuk
  • Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element kształcenia przyszłych nauczycieli
  • Competences of a Polish language teacher in a contemporary school. Selected issues
    [Kompetencje nauczyciela języka polskiego we współczesnej szkole. Wybrane zagadnienia]
  • Krótka rozprawa między trzema osobami: uczniem, nauczycielem i rodzicem, czyli kto, kogo i za co ocenia w polskiej szkole
  • Selected comments about the need to acquire knowledge and skills by students undergoing pedagogical training
    [Wybrane uwagi o potrzebie nabywania wiedzy i umiejętności przez studentów odbywających praktykę pedagogiczną]
  • Individualization of literary education in high school. Selected issues from Polish experience
    [Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Wybrane zagadnienia z polskich doświadczeń]
  • Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych stylach uczenia się

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Neurodydaktyka sprzymierzeńcem współczesnego nauczyciela
    [w:] Przegląd Uniwersytecki
  • Dziecko dyslektyczne wyzwaniem dla nauczyciela i rodzica
    [w:] Przegląd Uniwersytecki

Członkostwo w komitecie redakcyjnym książki

  • Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość

Recenzja artykułu naukowego

  • Szkice biograficzne w twórczości Erazma z Rotterdamu w oparciu o list do Jonasa Jodoka (Ep.1211)
  • Nurt antropocentryczno-kulturowy w dydaktyce literatury a współczesne antropologie
  • "W nieoczekiwanych chwilach empatii" - dydaktyka uważności wobec poezji (takiej jak) Elizabeth Bishop
  • Koncepty "kobieta" i "mężczyzna" jako elementy rosyjskiej konceptosfery na przykładzie wybranych tekstów kultury rosyjskiej
  • Seksualność aniołów – problem aksjologiczny oraz źródło twórczej inspiracji w literaturze i sztuce popularnej
  • Podejście inkluzyjne w nauczaniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  • Dysleksja rozwojowa a dwujęzyczność dziecka w wieku szkolnym. Przypadek dzieci ukraińskich i anglojęzycznych w polskiej szkole
  • Film a lektura w edukacji polonistycznej
  • Porównanie tematu słowiaństwa w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych
  • Wprowadzenie dziecka w kulturę. O doświadczeniach na styku pedagogiki i filologii polskiej
  • Nauczyciel jako reżyser. Punkty wspólne, różnice, perspektywy wzajemnych inspiracji dwóch (teoretycznie odległych od siebie) profesji
  • Kompetencje kluczowe w edukacji polonistycznej a działalność innowacyjna szkół – przykład rozwiązań dydaktycznych
  • Cyprian Norwid z perspektywy współczesnej szkolnej recepcji i w odbiorze lokalnego środowiska
  • Nurt antropocentryczno-kulturowy w dydaktyce literatury a współczesne antropologie
  • Kontekst kulturowy a program edukacji językowo-komunikacyjnej
  • O zadawaniu pytań na lekcji języka polskiego Studium przypadku
  • Dylematy kształcenia polonistycznego, czyli czego nas uczą pierwsze lata reformy

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Competences of a Polish language teacher in a contemporary school. Selected issues
    [Kompetencje nauczyciela języka polskiego we współczesnej szkole. Wybrane zagadnienia]
  • The understanding differences between students as a way to effective learning and school communication
    [Zrozumienie różnic pomiędzy uczniami jako droga/ sposób skutecznego nauczania i komunikacji w szkole. Wybrane zagadnienia]
  • Selected comments about the need to acqiure knowledge and skills by students undergoing pedagogical training
    [Wybrane uwagi na temat potrzeby przekazywania wiedzy i kompetencji studentom odbywającym praktykę pedagogiczną]
  • Individualization of literary education in high school. Selected issues from Polish experience
    [Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Wybrane zagadnienia z polskich doświadczeń]
  • Активные методы обучения в лицее: избранные примеры из пактикум учителя литературы
    [Aktywizujące metody nauczania w liceum: wybrane przykłady z warsztatu nauczyciela literatury]
  • Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych stylach uczenia się

Usługi dydaktyczne w kraju

  • Antyk i Biblia: zebranie i powtórzenie wiadomości

2019


Książka naukowa recenzowana

  • Indywidualizacja kształcenia literackiego w szkole średniej. Model zadaniowy

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Konwencja baśniowa
  • Konwencja poetycka
  • Konwencja kryminalna

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Współczesne formy promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży w internecie jako inspiracja dla nauczyciela polonisty
    [w:] Folia Bibliologica

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • „On mi powiedział, że jestem dobry”: rola nauczyciela w wychowaniu aksjologicznym w świetle wybranych powieści dla młodzieży autorstwa Barbary Ciwoniuk
  • Podstawy komunikacji nauczyciela z uczniami. Wybrane zagadnienia
  • ОБЩЕНИЕ УЧИТЕЛЯ С УЧЕНИКАМИ С РАЗНЫМИ ТИПАМИ ТЕМПЕРАМЕНТА
    [Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych temperamentach]
  • Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych rodzajach inteligencji
  • Komunikacja nauczyciela z rodzicami uczniów dyslektycznych
  • Tutor, promotor, projektant rozwoju studenta. O roli i autorytecie nauczyciela akademickiego w relacjach z wybranymi rodzajami studentów

Hasło encyklopedyczne

  • Studia z Polonistycznej Teorii Kształcenia

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Ogólnopolska interdyscyplinarna konferencja naukowa "Oblicza przemocy. Diagnoza - charakterystyka - profilaktyka"
    [w:] Kwartalnik Edukacyjny

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Wejdź w konwencję! Podręcznik kreatywnego pisania

Recenzja artykułu naukowego

  • Kształtowanie europejskiej tożsamości uczniów klas I-III szkoły podstawowej w oparciu o elementy edukacji regionalnej i wielokulturowej zawarte w szkolnych podręcznikach
  • Umiejętność rozumienia wybranych klas partykuł oraz posługiwania się nimi przez 5- i 6-letnie dzieci. Analiza badań własnych
  • Wiedza i edukacja - od teorii do praktyki
  • Motywy miłości i seksu w dramacie "Taniec miłości" Arthura Schnitzlera oraz spektaklu "Seksualne neurozy naszych rodziców" opartego na tekście Lukasa Bärfussa
  • Programy nauczania przedmiotów artystycznych w zakładach kształcenia nauczycieli szkół powszechnych w latach międzywojennych
  • Kształtowanie kompetencji socjokulturowej w procesie nauczania języka rosyjskiego na bazie konceptów kultury rosyjskiej
  • Biblioterapia w psychoterapii indywidualnej i grupach wsparcia kobiet zmagających się z problemem niepłodności
  • Pożądanie, wstyd i obsceniczność w interpretacji Rogera Scrutona i Karola Wojtyły/ Jana Pawła II

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • ОБЩЕНИЕ УЧИТЕЛЯ С УЧЕНИКАМИ С РАЗНЫМИ ТИПАМИ ТЕМПЕРАМЕНТА [Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych temperamentach]
    [Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych temperamentach]
  • Podstawy komunikacji nauczyciela z uczniami. Wybrane zagadnienia
  • Tutor, promotor, projektant rozwoju studenta. O roli i autorytecie nauczyciela akademickiego w relacjach z wybranymi rodzajami studentów
  • Komunikacja nauczyciela z rodzicami uczniów dyslektycznych
  • Komunikacja nauczyciela z uczniami o różnych rodzajach inteligencji

Organizacja konferencji krajowej

  • Oblicza przemocy. Diagnoza - charakterystyka - profilaktyka
  • XI Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa "Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju"

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Wiedza o potrzebach intelektualnych, emocjonalnych i psychofizycznych uczniów jako punkt wyjścia w pracy z lekturą. Wybrane zagadnienia
  • Neurodydaktyka - naukowa bzdura czy cenna inspiracja dydaktyczna? O edukacji uwzględniającej potrzeby i możliwości mózgui
  • Do czego jest zdolny uczeń zdolny? Skutki fascynacji przemocą w powieści Stephena Kinga

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

  • Przewodniczenie sesji psychologicznej, moderowanie dyskusji

Organizacja konferencji

  • Interdyscyplinarne seminarium naukowe "Asertywność - jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi ludźmi?"

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Bajki terapeutyczne jako jeden ze sposobów uczenia asertywności

Usługi dydaktyczne w kraju

  • Warsztaty przygotowujące do ustnego egzaminu maturalnego z języka polskiego
  • Analiza i interpretacja utworu poetyckiego na maturze (poziom rozszerzony)
  • Matura ustna z języka polskiego - co i jak mówić, żeby zdać?
  • Jak postępować z ludźmi, którzy uprzykrzają nam życie? O asertywności na co dzień
  • Od średniowiecza do oświecenia

Nagroda wewnętrzna

  • Wyróżniająca ocena pracownicza za lata 2017-2018
  • Nagroda Indywidualna Rektora KUL za wyróżniającą się rozprawę habilitacyjną

Udział w festiwalu nauki

  • XVI Lubelski Festiwal Nauki

Działalność odczytowa

  • Jak uczyć uczniów uczenia się?

2018


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Mapa metodycznych inspiracji współczesnego nauczyciela. Wybrane przykłady
    [w:] Kwartalnik Edukacyjny
  • Rola rodziców w rozwijaniu umiejętności czytania i rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dzieci. Wybrane zagadnienia
    [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae
  • Dydaktyka uniwersytecka jako nowy przedmiot w programie studiów doktoranckich. Wybrane zagadnienia
    [w:] Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Выбраные методы работы с литературой в лицее. Обзор
    [Wybrane metody pracy z literaturą w szkole ponadpodstawowej. Przegląd]
  • Wizja dobrego nauczyciela języka polskiego a programy specjalizacji nauczycielskiej. Próba konfrontacji w kontekście obecnej reformy edukacji
  • Работа со способным учеником – испытание для современного учителя
    [Praca z uczniem zdolnym jako wyzwanie dla współczesnego nauczyciela]
  • "Wejdź w konwencję! - o projekcie kreatywnego pisania
  • "To nieuczciwe zmuszać żółwie, by ścigały się z zającami". Przegląd wybranych cech indywidualnych różniących uczniów
  • Digitalny imigrant czy digitalny tubylec? Kilka uwag o kompetencjach techniczno-medialnych współczesnego nauczyciela polonisty
  • Główne obszary kompetencji współczesnego nauczyciela i ich wpływ na kierunki rozwoju dydaktyki szkolnej. Wybrane zagadnienia

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Kopalnia odkrywkowa dobra
    [w:] Uczyć lepiej
  • Agresja w refleksji polonistycznej
    [w:] Uczyć lepiej
  • Co wpływa na nasze postawy i oceny? Pułapki efektów poznawczych
    [w:] Uczyć lepiej

Artykuł w czasopiśmie

  • III Kongres Dydaktyki Polonistycznej
    [w:] Kwartalnik Edukacyjny

Recenzja artykułu naukowego

  • Młodzież a starość. Rozważania w kontekście edukacji polonistycznej na etapie szkoły średniej

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • "To nieuczciwe zmuszać żółwie, by ścigały się z zającami". Przegląd wybranych cech indywidualnych różniących uczniów
  • Główne obszary kompetencji współczesnego nauczyciela i ich wpływ na kierunki rozwoju dydaktyki szkolnej. Wybrane zagadnienia
  • ВЫБРАННЫЕ МЕТОДЫ РАБОТЫ С ЛИТЕРАТУРОЙ В ЛИЦЕЕ. ОБЗОР
  • РАБОТА СО СПОСОБНЫМ УЧЕНИКОМ - ИСПЫТАНИЕ ДЛЯ СОВРЕМЕННОГО УЧИТЕЛЯ
    [Praca z uczniem zdolnym jako wyzwanie dla współczesnego nauczyciela]
  • Wizja dobrego nauczyciela języka polskiego a programy specjalizacji nauczycielskiej. Próba konfrontacji w kontekście obecnej reformy edukacji
  • Wejdź w konwencję! – o projekcie kreatywnego pisania

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • "On mi powiedział, że jestem dobry" Rola nauczyciela w wychowaniu do wartości w świetle wybranych powieści dla młodzieży
  • Współpraca polonisty z psychologiem jako istotny element propozycji nowego modelu kształcenia przyszłych nauczycieli. Wybrane przykłady inicjatyw
  • Johna Keatinga (Stowarzyszenie Umarłych Poetów) wychowanie do lektury i życia
  • Krótka rozprawa między trzema osobami: uczniem, rodzicem i nauczycielem, czyli kto, kogo i za co ocenia w polskiej szkole

Organizacja konferencji

  • Młodzież i uzależnienia 2. Uzależnienie od współczesnych mediów
  • Młodzież i uzależnienia
  • Interdyscyplinarne seminarium naukowe "Młodzież i uzależnienia"

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Tematyka uzależnień w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela polonisty
  • Formy promocji czytelnictwa w Internecie jako inspiracja dla współczesnego polonisty

Udział w dyskusji panelowej na konferencji

  • Rola rodziców w edukacji

Udział w konferencji

  • Trudny rodzic? Nie ma trudnych rodziców, są trudne sytuacje
  • Egzamin ósmoklasisty w praktyce
  • Marketing lektury. Jak lektura ma zachwycać, skoro nie zachwyca?
  • Kultura popularna jako przedmiot refleksji maturzysty
  • Ocenianie Kształtujące w pracy nauczyciela

Usługi dydaktyczne w kraju

  • Analiza i interpretacja utworu poetyckiego na egzaminie maturalnym (poziom podstawowy i rozszerzony)
  • Matura ustna z polskiego - co i jak mówić, żeby zdać?

Odznaczenie krajowe resortowe

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

Udział w festiwalu nauki

  • Jak radzić sobie z tymi, którzy chcą wykorzystać nasze słabości? O manipulacji w literaturze, mediach i codziennym życiu
  • Trening twórczości - sztuka opowiadania
  • Rola bóstw w życiu codziennym Egipcjan

2017


Książka naukowa recenzowana

  • Między partnerstwem a mistrzostwem. Nauczyciel polonista we współczesnej szkole

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • O autorytecie nauczyciela słów kilka
    [w:] Kwartalnik Edukacyjny

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Nauczycielskie sposoby na nieczytanie lektur przez uczniów. Wybrane zagadnienia
  • Nauczyciel akademicki wobec wyzwań współczesności

Recenzja artykułu naukowego

  • Baletowe obrazy miłości kobiety upadłej. XX-wieczne adaptacje "Carme" Prospera Merimee i "Damy kameliowej Aleksandra Dumasa
  • Miłość poza czasem i przestrzenią. "Dom, w którym..." Mariam Petrosjan

Organizacja konferencji krajowej

  • III Kongres Dydaktyki Polonistycznej

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Digitalny tubylec czy digitalny emigrant? Kilka uwag o kompetencjach techniczno-medialnych współczesnego nauczyciela polonisty
  • Udział nowoczesnych mediów w procesie popularyzacji czytelnictwa wśród młodych ludzi. Wybrane zagadnienia
  • Świat wartości młodych ludzi w świetle wybranych powieści Barbary Ciwoniuk

Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

  • Jaki nauczyciel - taka szkoła

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

  • Agresja i nienawiść

Prezentacja na konferencji krajowej

  • Wpływ mediów cyfrowych na filozofię edukacji polonistycznej. Wybrane zagadnienia

Udział w konferencji

  • Retoryka – kompetencje językowe rozwijane w ośmioletniej szkole podstawowej
  • Pamięć dzieciństwa w literaturze
  • Od kompetencji językowej do kompetencji komunikacyjnej - MATURA 2017
  • Jak kształcić nauczyciela XXI wieku?

Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez NCN

  • Wejdź w konwencję

Usługi dydaktyczne w kraju

  • Masz przed sobą temat wypracowania maturalnego i co dalej...?
  • Jak napisać analizę i interpretację utworu poetyckiego na egzaminie maturalnym z języka polskiego?

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Jak pokonać stres na pisemnym egzaminie maturalnym z języka polskiego?
  • Wiosenne spotkanie dydaktyczne

2016


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • O kłopotach polonistów z multimediami

Udział w konferencji

  • Jak przygotować uczniów do egzaminu ustnego? Matura 2016 z języka polskiego
  • Dobra szkoła to...

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Dydaktyczne mikołajki 2016
  • Dydaktyczne andrzejki 2016

2015


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Młodzież i wolność - "Ewangelia według Jezusa Chrystusa" Jose Saramago jako lektura fascynująca czy zakazana?
  • "[…] mistrzyni prowadzi nas nad Skamander". Pieśń o Troi Colleen McCollough jako kontekst dla czytania Homera w szkole ponadgimnazjalnej

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Religia w edukacji polonistycznej

Udział w konferencji

  • Matura 2015. Przygotowani na 100%!
  • Matura 2015 - inspiracje czy konstatacje?
  • 3,2,1... startuje ustna matura z języka polskiego. Jak pomóc uczniom w ostatnich tygodniach przygotowań?

2014


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Indywidualizacja kształcenia uczniów zdolnych na poziomie ponadgimnazjalnym. Wybrane zagadnienia

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • O motywującej roli nauczyciela polonisty
  • "Jak zjeść tę żabę?", czyli polonista w relacji z uczniem uzdolnionym literacko
  • Czy uczeń jest arbuzem? Pół żartem, pół serio o tym, jak to w szkole bywa

Hasło encyklopedyczne

  • Tren

Rozdział w książce

  • Lektury z gwiazdką; Konteksty; Wyszukiwanie informacji
  • Lektury z gwiazdką; Konteksty; Wyszukiwanie informacji

Udział w konferencji

  • Ogólnopolski Dzień Planowania Kariery
  • "Kto ty jesteś?" - Literatura w poszukiwaniu tożsamości współczesnego młodego pokolenia

2013


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • "Ze słabością łamać uczmy się za młodu", czyli jak rozmawiać z nastolatkiem o literaturze XIX wieku
  • "Pani Bovary to ja!" - biografia pisarza jako kontekst dla czytania literatury w szkole ponadgimnazjalnej
  • Przestrzeń edukacyjna nauczyciela i ucznia w świetle nowej podstawy programowej do języka polskiego dla szkoły ponadgimnazjalnej
  • O trudnej sztuce wychowania do wartości przez polonistę we współczesnej szkole

Hasło encyklopedyczne

  • Staff Leopold
  • Sęp Szarzyński Mikołaj
  • Szelburg-Zarembina Ewa
  • Towiański Andrzej
  • Sowizdrzalska literatura

Hasło słownikowe

  • Gojawiczyńska Pola

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Rodzaje i funkcje karty pracy na lekcjach języka polskiego (przykłady)
    [w:] "Język Polski w Liceum"

Artykuł w czasopiśmie

  • Sprawozdanie z konferencji naukowej "Znaczenie religii we współczesnej polonistyce szkolnej"
    [w:] "Katecheta"

Udział w konferencji międzynarodowej

  • Edukacja na rozdrożu

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Jak nauczyć, ucząć jak najmniej? O motywującej roli nauczyciela
  • Sposoby wykorzystania wybranych ćwiczeń multimedialnych na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej
  • "Jak zjeść tę żabę?, czyli polonista w relacji z uczniem uzdolnionym literacko”
  • "(...) mistrzyni prowadzi nas nad Skamander". Pieśń o Troi Colleen McCollough jako dla kontekst czytania Homera w szkole ponadgimnazjalnej

Udział w konferencji krajowej

  • Nauczyciel i szkoła wobec wychowania
  • e-konferencja "Jaką maturę z języka polskiego zapowiada nowa podstawa programowa?"

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Dydaktyka uniwersytecka

Udział w dyskusji panelowej na konferencji

  • Badania nad indywidualizacją polonistycznego procesu dydaktycznego oraz czytelnictwem gimnazjalistów
  • Matura 2015 w świetle nowej podstawy programowej

Udział w konferencji

  • Kultura popularna w perspektywie edukacyjnej
  • Matura z języka polskiego 2015. Jak przygotować ucznia do nowej formuły egzaminu ustnego?
  • Piracka akademia pisania. Refleksje nad przyszłością polonistyki szkolnej.
  • Nowe tendencje w nauczaniu języka polskiego w zreformowanej szkole

Usługi naukowo-badawcze w kraju

  • Udział w badaniu "Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej"

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Człowiek w renesansie i człowiek renesansu

2012


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • „Szkoła musi być nastawiona na indywidualne potrzeby uczniów”. Indywidualizacja kształcenia jako perspektywa badawcza współczesnej dydaktyki polonistycznej

Hasło encyklopedyczne

  • Potocki Wacław
  • Pawlikowski Michał

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • "Dzieje Tristana i Izoldy" J. Bediera (propozycje lekcji dla klasy I)
    [w:] Język Polski w Liceum.

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Wartości i wartościowanie w edukacji humanistycznej. Tom 7. z serii naukowej "Studia z polonistycznej teorii kształcenia"

Organizacja konferencji krajowej

  • "Znaczenie religii we współczesnej polonistyce szkolnej"

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • "Ewangelia według Jezusa Chrystusa" Jose Saramago - lektura fascynująca czy zakazana?
  • "Czy uczeń jest arbuzem?, czyli pół żartem, pół serio o tym, jak to w szkole bywa..."

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

  • "Znaczenie religii we współczesnej polonistyce szkolnej"

Udział w konferencji krajowej

  • Język polski na świecie - wyzwania i perspektywa
  • Budowanie autorytetu nauczyciela
  • Droga ku porozumieniu, czyli jak unikać barier komunikacyjnych w nowoczesnej szkole
  • Nauczyciel wobec cywilizacji uzależnień i agresji

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji

  • Kształcenie komunikacyjne w procesie dydaktycznym

2011


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • rozdział smok

Hasło encyklopedyczne

  • Pietrkiewicz Jerzy

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • O Biblii z nastolatkami na lekcjach języka polskiego
    [w:] Katecheta

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • „Ze słabością łamać uczmy się za młodu!”, czyli jak rozmawiać z nastolatkiem o literaturze XIX wieku.
  • „Pani Bovary to ja!” – biografia pisarza jako kontekst dla czytania literatury w szkole ponadgimnazjalnej.
  • Formy indywidualizacji kształcenia uczniów zdolnych na poziomie ponadgimnazjalnym. Wybrane zagadnienia.
  • Indywidualizacja procesu nauczania w szkole ponadgimnazjalnej na przykładzie uczniów z trudnościami w uczeniu się. Wybrane zagadnienia.

Udział w konferencji krajowej

  • Nauczyciel wobec problemów globalnego nastolatka

2008


Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Towarzystwo Naukowe KUL