
dr hab. Miłosz Aleksandrowicz (prof. KUL)
Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Nauk o SztuceKatedra Badań nad Monodią i Polifonią Religijną
Stanowisko: Profesor KUL
2023
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Pamiętnik do nauki harmonii (1871) Stanisława Moniuszki – zapomniana XIX-wieczna metoda nauczania harmonii
[w:] Roczniki Humanistyczne
2022
Książka naukowa recenzowana
- Jean Philippe Rameau: Traktat o harmonii (1722), księga III Zasady kompozycji, księga IV Zasady akompaniamentu. Przekład, opracowanie i komentarz muzykologiczny Miłosz Aleksandrowicz
2020
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- The performance practice of organ-playing in 17th century France according to the anonymous manuscript Manière de toucher l’orgue (c.1670-1685)
[Praktyka wykonawcza francuskiej muzyki organowej XVII wieku według anonimowego rękopisu "Manière de toucher l’orgue" (ok. 1670-1685)]
[w:] Roczniki Humanistyczne
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Zasady kompozycji i zasady akompaniamentu w ujęciu Jeana Ph. Rameau (1683-1764)
Kierownictwo złożonego projektu - organizacja krajowa
- "Szkoła czytania muzyki” (c. 1863-1868) Stanisława Moniuszki – zapomniana XIX-wieczna metoda nauczania muzyki.
Kierownictwo realizowanego projektu - organizacja krajowa
- "Szkoła czytania muzyki" (c. 1863–1868) Stanisława Moniuszki – zapomniana XIX-wieczna metoda nauczania muzyki.
2019
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Akustyczna teoria dźwięku muzycznego Josepha Sauveura
[w:] Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL - Lublin i Fundacji Jana Pawła II - Rzym
Kierownictwo złożonego projektu - organizacja krajowa
- „Pamiętnik do nauki harmonii” (1871) Stanisława Moniuszki – zapomniana XIX-wieczna metoda uczenia harmonii
Kierownictwo realizowanego projektu - organizacja krajowa
- „Pamiętnik do nauki harmonii” (1871) Stanisława Moniuszki – zapomniana XIX-wieczna metoda uczenia harmonii
2018
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Sztuka „akompaniamentu” klawesynowego w XVIII-wiecznej Francji. Zasady realizacji basse continuë według anonimowego rękopisu Traité d’accompagnement du clavecin et abrégé de composition (c. 1700)
[w:] Roczniki Teologiczne
Recenzja książki naukowej
- Polska bibliografia organów, Tom III
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Francuska polifonia liturgiczna w XIX wieku. Antoine Hellé i jego Méthode pour l'harmonisation du plain-chant (1867)
Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez MEiN
- Uniwersalia 2.2 - Polskojęzyczna edycja krytyczna III i IV księgi „Traktatu o harmonii” („Traité de l’harmonie”, Paris 1722) Jeana Philippe’a Rameau
Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN
- Teoria i praktyka francuskiej muzyki kościelnej przełomu XVII i XVIII wieku w kontekście myśli intelektualnej francuskiego klasycyzmu (l'âge classique) - kwerenda
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN
- Polskojęzyczna edycja krytyczna III i IV księgi „Traktatu o harmonii” („Traité de l’harmonie”, Paris 1722) Jeana Philippe’a Rameau
2017
Książka naukowa recenzowana
- Teoretyczne podstawy francuskiej polifonii liturgicznej XVII wieku
Autorstwo utworu muzycznego na dużą obsadę wykonawczą
- Kantata "Przychodzisz do nas Maryjo" na chór i orkiestrę
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Improwizowane maniery wykonawcze w XIX-wiecznej francuskiej liturgicznej muzyce organowej. Adrien de la Fage i jego „Routine pour accompagner le plain-chant” (1858)
2016
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Sztuka „akompaniamentu” organowego we Francji na przełomie XVII i XVIII wieku. Jacques Boyvin i jego Traité abregé de l’accompagnement pour l’orgue et pour le clavessin (1705)
[w:] Roczniki Teologiczne
2015
[Sztuka gry na instrumentach klawiszowych na przełomie XVII i XVIII wieku. Monsieur de Saint-Lambert i jego Les principes du clavecin (1702)]
[w:] Roczniki Teologiczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Teoria i praktyka wykonawcza monodii liturgicznej w XIX wieku : François-Joseph Fétis i jego Méthode élémentaire de plain-chant (1843)
2014
Książka naukowa recenzowana
- Teoria harmonii Jeana Ph. Rameau. Traité de l'harmonie (1722). Nouveau systême de musique théorique (1726)
Hasło encyklopedyczne
- Adrian Willaert
- Vitry Philippe de
Kurs e-learningowy
- Teoria harmonii okresu Średniowiecza i Renesansu
- Metodyka nauczania zasad muzyki i literatury muzycznej
Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie
- Hermeneutyka muzyczna czyli Ars interpretandi
[w:] Przegląd Uniwersytecki
Udział w festiwalu nauki
- Messe d'orgue w XVII wieku
- Teoria harmonii w starożytności
2013
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Interpretacja rytmiczna monodii liturgicznej w XVII wieku. Pierre-Benoît de Jumilhac i jego La science et la pratique du Plain-chant (1673)
[w:] Annales Lublinenses pro Musica Sacra
Hasło encyklopedyczne
- Sermisy Claudin de
Kurs e-learningowy
- Teoria harmonii Antyku i wczesnego Średniowiecza - Kurs (e-learning) dla studentów II roku Muzykologii (studia II stopnia, semestr I)
Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie
- Polska muzyka organowa XIX i początku XX wieku
[w:] Organy Śląska Opolskiego
Autorstwo utworu muzycznego na mniejszą obsadę wykonawczą
- Ave Maria - motet na 5-gł chór a cappella
Udział w festiwalu nauki
- Polifonia religijna XVII i XVIII wieku
2012
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Praktyka wykonawcza Plain-chant w XVIII wieku. François de La Feillée i jego Méthode nouvelle pour apprendre parfaitement les règles du plainchant (1754)
[w:] Annales Lublinenses pro Musica Sacra
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Uwagi o strojeniu XVII-wiecznych instrumentów klawiszowych. Traité de l'accord de l'espinette (1650) Jean’a Denis
Hasło encyklopedyczne
- Saint-Saëns Camille
2011
Kurs e-learningowy
- Podstawy systemu funkcyjnego dur-moll (e-learning)
Realizacja imprezy artystycznej
- Członkowstwo w jury konkursowym II Wojewódzkiego Cecyliańskiego Spotkania Chórów Parafialnych
Udział w festiwalu nauki
- VIII Lubelski Festiwal Nauki
2010
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Uwagi o budowie XVII-wiecznych organów. Raisons des forces mouvantes (1615) Salomona de Caus
Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie
- The Rules of the Improvised Vocal Religious Polyphony. Louis-Joseph Marchand's Traité du Countrepoint Simple (1739)
[Reguły improwizowanej, religijnej polifonii wokalnej. Traité du countrepoint simple (1739) Louis-Joseph Marchanda]
[w:] Additamenta Musicologica Lublinensia
Realizacja imprezy artystycznej
- Członkowstwo w jury konkursowym III Wojewódzkiego Cecyliańskiego Spotkania Chórów Parafialnych
2009
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Organy w potrydenckiej liturgii na podstawie Caeremoniale episcoporum (1600)
Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie
- Sztuka śpiewu w XVII-wiecznej Francji. Traite de la methode ou l’Art de bien chanter (1671) Benigne’a de Bacilly
[w:] Additamenta Musicologica Lublinensia
2008
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Akordyka Mszy organowych (Pièces d’orgue) François Couperina w świetle XVII-wiecznych systemów strojenia instrumentów klawiszowych
[w:] Zeszyty Naukowe KUL
Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie
- System muzyczny Josepha Sauveura. Principes d'Acoustique et Musique (1701)
[w:] Additamenta Musicologica Lublinensia
2007
[w:] Additamenta Musicologica Lublinensia
2006
Hasło encyklopedyczne
- Martini Giovanni Battista
- Marenzio Luca
- Marcello Benedetto