prof. dr hab. Krystyna Chałas

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii

Stanowisko: Profesor

2022

Rozprawy doktorskie
  • Urzeczywistnianie wartości odpowiedzialności przez młodzież szkolną jako czynnik warunkujący osiągnięcia edukacyjne. Studium teoretyczno-empiryczne
Prace magisterskie
  • Aktywność sportowa uczniów a ich osiągnięcia edukacyjne na przykładzie badań w wybranych szkołach gminy Gorzyce
  • Samoocena uczniów a ich osiągnięcia edukacyjne na przykładzie badań w wybranych szkołach powiatu chełmskiego
  • Aktywność muzyczna uczniów a ich osiągnięcia edukacyjne na przykładzie badań w Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Bełżycach
  • Społeczno - kulturowe i historyczne uwarunkowania edukacji aksjologicznej w rodzinie na przykładzie badań wybranych rodzin w województwie lubelskim
  • Obszary i przyczyny stresu szkolnego u młodzieży na przykładzie badań w wybranych szkołach województwa lubelskiego
  • Specyfika wychowania ku wartościom w rodzinach wielodzietnych w ocenie młodych dorosłych na podstawie badań rodzin województwa lubelskiego

2020

Rozprawy doktorskie
  • Urzeczywistnianie wartości moralnych a osiągnięcia edukacyjne uczniów szkół średnich. Badania w województwie lubelskim
  • Aktywność młodzieży szkolnej w sieci internetowej w świetle Stefana Kunowskiego koncepcji integralnego rozwoju i wychowania (Badania w województwie lubelskim)
Prace magisterskie
  • Urzeczywistnianie wartości wolności przez dzieci i młodzież szkolną z wybranych szkół województwa lubelskiego
  • System wychowawczo-dydaktyczny Marii Montessori jako czynnik wyzwalania podmiotowości dziecka. Badania w wybranych szkołach województwa lubelskiego
  • Urzeczywistnianie wartości odpowiedzialności przez dzieci i młodzież szkolną z wybranych szkół województwa lubelskiego
  • Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich w Skautingu. Badania na terenie województwa lubelskiego i mazowieckiego
  • System pedagogiczny na etapie edukacji wczesnoszkolnej w świetle szans integralnego rozwoju i wychowania dziecka we wspomnieniach studentów pedagogiki KUL

2019

Rozprawy doktorskie
  • Działalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne. Badania w województwie lubelskim
  • Struktura sytuacji edukacyjnych w nauczaniu informatyki a osiągnięcia uczniów
Prace licencjackie
  • Adaptacja dziecka trzyletniego w przedszkolu w ocenie rodziców i nauczycieli
  • Zajęcia pozalekcyjne jako czynnik warunkujący rozwijanie zainteresowań uczniów klas VII w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie
  • Znaczenie bajek animowanych w rozwoju społecznym dzieci w wieku przedszkolnym w opinii ich rodziców
  • Rozwijanie podmiotowości uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej w opinii nauczycieli
  • Znaczenie rodziny w rozwoju emocjonalnym dziecka w wieku wczesnoszkolnym w opinii rodziców wybranych szkół powiatu biłgorajskiego
  • Znaczenie zabaw w rozwoju społecznym dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli w świetle badań własnych
  • Znaczenie bajek w rozwoju emocjonalnym dziecka w wieku przedszkolnym w opinii nauczycieli wybranych przedszkoli województwa lubelskiego
  • Znaczenie kar i nagród w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym w opinii ich rodziców
  • Znaczenie wycieczek szkolnych w rozwoju emocjonalnym uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli wybranych szkół lubelskich
  • Skuteczne sposoby motywowania dziecka do nauki w edukacji wczesnoszkolnej w opinii uczniów i nauczycieli wybranych szkół województwa lubelskiego
  • Stosowane formy rozwijania uzdolnień muzycznych uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej w wybranych szkołach województwa lubelskiego
  • Trudności komunikacyjne uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli wybranych lubelskich szkół podstawowych
  • Współpraca rodziców z nauczycielami w edukacji wczesnoszkolnej
Prace magisterskie
  • Mądrość jako wartość w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły. Na podstawie badań w wybranych szkołach województwa lubelskiego i mazowieckiego
  • Wychowanie ku wartościom w programach wychowawczo-profilaktycznych. Na przykładzie wybranych szkół w województwie lubelskim i mazowieckim

2018

Prace magisterskie
  • Tolerancja jako wartość w percepcji młodzieży szkolnej. Badania w województwie lubelskim
  • Poczucie osamotnienia nauczycieli i uczniów w procesie edukacji szkolnej. Badania w wybranych szkołach województwa lubelskiego
  • Wychowanie do miłości w rodzinie i szkole w świetle badań w województwie lubelskim
  • Wychowanie do twórczości w edukacji wczesnoszkolnej. Badania w wybranych szkołach województwa lubelskiego i mazowieckiego

2017

Prace magisterskie
  • Wychowanie religijne w rodzinie i szkole. Badania młodzieży w województwie lubelskim
  • Zjawisko buntu wśród młodzieży gimnazjalnej. Badania w województwie lubelskim
  • Poczucie szczęścia a osiągnięcia szkolne młodzieży. Na podstawie badań przeprowadzonych w województwie lubelskim

2016

Rozprawy doktorskie
  • Środowiskowe wartości w planach życiowych uczniów wiejskich szkół ponadgimnazjalnych na Lubelszczyźnie
  • Metoda projektów jako czynnik optymalizujący szanse edukacyjne uczniów gimnazjów wiejskich. Badania w województwie lubelskim
Prace magisterskie
  • Sposoby urzeczywistniania wartości estetycznych przez młodzież gimnazjalną z wybranych szkół województwa lubelskiego.
  • Gotowość emocjonalno-społeczna dzieci sześcio-letnich do podjęcia nauki szkolnej w wybranych przedszkolach lublelskich.
  • Zjawisko cierpienia wśród dzieci i młodzieży. Na przykładzie badań w szkołach w Kocku.
  • Społeczno-kulturowe uwarunkowania wyboru i odrzucania wartości moralnych. Na przykładzie badań w wybranych szkołach gimnazjalnych województwa lubelskiego
  • Edukacja 6-latków w ocenie rodziców. Na przykładzie badań w wybranych szkołach województwa lubelskiego
  • Zjawisko empatii u dzieci w wieku przedszkolnym. (Na przykładzie badań w wybranych przedszkolach chełmskich)

2015

Prace dyplomowe
  • xxx
  • „WYCHOWANIE DO TOLERANCJI NA PIERWSZYM ETAPIE EDUKACJI W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W TRAWNIKACH”
  • xxx
  • xxx
  • „STOSUNEK RODZICÓW DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DO AKTUALNYCH ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY. NA PRZYKŁADZIE BADAŃ W PRZEDSZKOLU NR 59 W LUBLINIE”
  • „REALIZACJA INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH W WYCHOWANIU PRZEDSZKOLNYM (NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH PRZEDSZKOLI W LUBLINIE)”
  • „ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH DZIECI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ (NA PODSTAWIE BADAŃ W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 W LUBLINIE”
  • „ROZWIJANIE ZACIEKAWIEŃ CZYTELNICZYCH DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM (NA PRZYKŁADZIE PRZEDSZKOLA NR 50 W LUBLINIE)”
  • xxx
  • xxx
  • „WYCHOWANIE DO POSZANOWANIA RODZINY W WYBRANYM PRZEDSZKOLU”
  • „WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE NA PIERWSZYM ETAPIE EDUKACYJNYM W SZKOLE PODSTAWOWEJ W BŁAŻKU”
  • „ADAPTACJA DZIECKA DO WARUNKÓW PRZEDSZKOLNYCH W OPINII NAUCZYCIELI. NA PRZYKŁADZIE WYBRANYCH PRZEDSZKOLI W ŚWIDNIKU”
  • „ROZWIĄZYWANIE TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ. (NA PRZYKŁADZIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 16 W WARSZAWIE)”
Prace magisterskie
  • Wychowanie religijne i społeczne w Ruchu Światło-Życie. Na podstawie badań w diecezji sandomierskiej.
  • Urzeczywistnianie wartości pokoju przez młodzież szkolną (Badania młodzieży - uczestników konkursu "W moim młodzieńczym życiu staram się budować kulturę pokoju")
  • Związki przyjacielskie jako czynnik warunkujący osiągnięcia edukacyjne młodzieży szkolnej. Na podstawie badań w wybranych szkołach gimnazjalnych województwa lubelskiego.
  • Poszanowanie godności drugiego człowieka przez młodzież licealną wybranych szkół województwa podkarpackiego.

2014

Prace dyplomowe
  • ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM (NA PRZYKŁADZIE PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W OSTROWIE LUBELSKIM
  • „WYCHOWANIE DO WOLNOŚCI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ. (NA PRZYKŁADZIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 51 IM. JANA PAWŁA II W LUBLINIE)”
Prace magisterskie
  • Doświadczanie cierpienia przez młodzież szkolną jako czynnik zmiany preferowanej hierarchii wartości. (Badania w wybranych szkołach województwa podkarpackiego).
  • Preferowana hierarchia wartości a styl życia młodzieży gimnazjalnej
  • Uzdolnienia uczniów jako czynnik różnicujący preferowaną hierarchię wartości. (Na przykładzie badań w wybranych szkołach podstawowych województwa lubelskiego).
  • Społeczno - kulturowe uwarunkowania osiągnięć edukacyjnych uczniów uzdolnionych. (Na przykładzie badań w wybranych szkołach podstawowych województwa lubelskiego).
  • Aktywność dzieci i młodzieży szkolnej na portalach społecznościowych w świetle szans i zagrożeń integralnego rozwoju.
  • Osobowościowe uwarunkowania trudności wychowawczych (Badania w wybranych gimnazjach w powiecie parczewskim)
  • Aktywność kulturalna młodzieży gimnazjalnej a preferowana hierarchia wartości. (Na przykładzie badań w wybranych szkołach gimnazjalnych województwa lubelskiego)
  • Dzieciństwo jako czynnik warunkujący osiągnięcia szkolne w opinii młodzieży gimnazjalnej.(Na przykładzie Gimnazjum nr 2 w Łukowie.)
  • Urzeczywistnianie wartości moralnych przez młodzież gimnazjalną. (Na przykładzie badań w wybranych szkołach województwa mazowieckiego).
  • Tradycja i nowoczesność w pracy dydaktycznej nauczycieli wybranych szkół województwa lubelskiego

2013

Prace dyplomowe
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych w edukacji wczesnoszkolnej (Na przykładzie Szkoły Podstawowej im. K. Namysłowskiego w Wierzbie)
  • Zaciekawienia czytelnicze dzieci w młodszym wieku szkolnym (Na przykładzie Zespołu Szkół im. gen. A. Chruściela ps. „Monter” w Gniewczynie Łańcuckiej)
  • Niepowodzenia dydaktyczne u dzieci w wieku wczesnoszkolnym (Na przykładzie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Bełżycach)
  • Metoda projektów w wychowaniu przedszkolnym czynnikiem wspomagającym wielostronny rozwój dziecka Na przykładzie projektu „Przedszkole bez zabawek”
  • Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej (Na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego)
  • Literatura dla dzieci przedszkolnych źródłem wartości wychowawczych
  • Sytuacje lękowe u dzieci w edukacji wczesnoszkolnej w wybranych szkołach województwa lubelskiego
  • Wychowanie dziecka w młodszym wieku szkolnym w szkole katolickiej (Na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 6 Sióstr Niepokalanek w Warszawie)
  • Zazdrość u dzieci sześcioletnich, uczęszczających do przedszkola
  • Rola babci i dziadka w kształtowaniu hierarchii wartości dzieci w wieku przedszkolnym
  • Dojrzałość szkolna 5latków a wymagania szkolne (Na przykładzie Przedszkola nr 43 w Lublinie)
  • Funkcje gier i zabaw w edukacji przedszkolnej w opinii nauczycieli Przedszkola nr 4 w Lubartowie
  • Technologia informacyjna w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej (Na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego)
  • Ideał nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w opinii uczniów i rodziców
  • Specyfika relacji rówieśniczych w szkole katolickiej na przykładzie Prywatnej Szkoły Podstawowej Sióstr Niepokalanek w Warszawie
Prace licencjackie
  • Realizacja terapii logopedycznej w wybranych przedszkolach województwa podkarpackiego.
  • Wychowanie uczniów ku wartościom wiejskim w szkole podstawowej i gimnazjum w Tarnawie Dolnej.
  • Styl życia preferowany przez młodzież pierwszych klas IV Liceum Ogólnokształcącego im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie.
  • Pozycja społeczna uczniów z dysleksją w klasie szkolnej Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Bełżycach
  • Wychowanie patriotyczne w Szkole Podstawowej im. Wydarzeń Września w Czartowczyku.
  • Specyfika trudności wychowawczych dzieci i młodzieży w szkołach gminy Narol.
  • Funkcjonowanie dziecka z ADHD w środowisku szkolnym.
  • Realizacja wychowania przez sztukę w ośrodku nr 1 "Teatr" Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo w Lublinie.
  • Zjawisko agresji w wybranych szkołach podstawowych w gminie Bełżyce.
  • Wychowanie muzyczne jako czynnik warunkujący rozwój psychofizyczny dziecka w wieku przedszkolnym w ocenie nauczycieli wybranych przedszkoli województwa lubelskiego.
Prace magisterskie
  • Wychowanie przez pracę w wybranych gimnazjach województwa mazowieckiego
  • Teatr jako czynnik zmiany preferowanej i urzeczywistnianej hierarchii wartości < aktorów>, ( Na przykładzie studenckiego Teatru ITP)
  • Zniewolenie wartościami materialnymi wśród dzieci i młodzieży.
  • Zjawisko asertywności w kontaktach rówieśniczych.(Na przykładzie wybranych szkół w wojewódzctwie lubelskim).
  • Społeczno-kulturowe uwarunkowania zachowań prospołecznych dzieci w wieku przedszkolnym (Na podstawie badań przeprowadzonych w Przedszkolu Publicznym nr 84 w Lublinie).

2012

Prace dyplomowe
  • xxx
  • xxx
  • xxx
  • xxx
  • xxx
  • xxx
  • xxx
Prace magisterskie
  • Zjawisko stresu w edukacji szkolnej dzieci i młodzieży. (Na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego)
  • Innowacje pedagogiczne w klasach I - III w wybranych szkołach podstawowych województwa lubelskiego
  • Sposoby urzeczywistniania wartości przez młodzież gimnazjalną i licealną (Badania świadectw laureatów konkursu "Moją młodość buduję potęgą dobra")
  • Postawy dzieci i młodzieży szkolnej wobec Ojczyzny
  • Projekty edukacyjne jako czynnik dynamizowania dydaktycznej funkcji szkoły (Na przykładzie Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łańcucie)
  • Przygotowywanie uczniów w klasach I - III do życia w społeczeństwie obywatelskim.
  • Edukacja domowa dzieci w młodszym wieku szkolnym w wybranych rodzinach województwa mazowieckiego
  • Specyfika wychowania w rodzinie podhalańskiej

2011

Rozprawy doktorskie
  • System wychowawczo-dydaktyczny Marii Montessori w świetle teorii integralnego rozwoju i wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym
Prace magisterskie
  • Wychowanie artystyczne w wybranych szkołach podstawowych województwa lubelskiego
  • Miejsce rodziny w hierarchii wartości młodzieży gimnazjalnej
  • Uspołecznienie młodzieży gimnazjalnej
  • Integracja szkoły z rodziną ucznia w wybranych szkołach podstawowych województwa lubelskiego
  • Wartość przyjaźni w życiu dzieci i młodzieży z wybranych szkół województwa podlaskiego
  • Aktywność aksjologiczna młodzieży gimnazjalnej
  • Rozumienie i urzeczywistnianie wartości wolności i odpowiedzialności przez dzieci i młodzież szkolną
  • Hierarchia wartości młodzieży gimnazjalnej zaangażowanej w oglądanie seriali telewizyjnych
  • Godność dziecka w relacjach nauczyciel - uczeń

2010

Prace magisterskie
  • Osiągnięcia szkolne dzieci z rodzin niepełnych czasowo
  • Sytuacja wychowawcza rodzin z emigracją zarobkową
  • Aktywność młodzieży gimnazjalnej w czasie wolnym w aspekcie urzeczywistniania wartości
  • Konflikty między uczniami w klasie szkolnej
  • Animacja kulturalna w wybranych gimnazjach powiatu koneckiego
  • Rozwój moralny młodzieży gimnazjalnej w świetle teorii Kohlberga (Na przykładzie wybranych gimnazjów województwa lubelskiego)
  • Zabawa okresu dzieciństwa w ocenie dorastającej młodzieży
  • Trudności siedmioletnich dzieci w adaptacji szkolnej
  • Wychowanie patriotyczne w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (Na przykładzie wybranych szkół powiatu lubartowskiego)
  • Aspiracje młodzieży i ich realizacja. (Na przykładzie badań młodzieży polskiej a litewskiej)
  • Nieśmiałość jako przyczyna trudności w funkcjonowaniu uczniów w środowisku szkolnym (Na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 32 w Lublinie)

2009

Prace magisterskie
  • Rozumienie i urzeczywistnianie miłości przez dzieci i młodzież szkolną na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego
  • Stosowanie gier i zabaw w przedszkolu w aspekcie integralnego rozwoju dziecka (Na przykładzie oddziału przedszkolnego w SP nr 47 w Lublinie).
  • Adaptacja dziecka 3-letniego w przedszkolu na przykładzie Przedszkola nr 15 w Puławach.
  • Rozwijanie twórczej aktywności dzieci w wieku przedszkolnym. (Na przykładzie wybranych przedszkoli województwa lubelskiego)
  • Szkolne doświadczenia źródłem lęku ucznia.
  • Rozumienie i urzeczywistnianie wartości sprawiedliwości przez dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Działalność autonomiczna nauczycieli (Na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego)
  • Sytuacje trudne występujące w codziennym życiu gimnazjalistów i sposoby ich rozwiązywania.
  • Stosowanie zasady indywidualizacji w nauczaniu wczesnoszkolnym w aspekcie wyników nauczania.
  • Filozofia dialogu źródłem wskazań wychowawczych teoretycznie i praktycznie zorientowanych.
  • Twórczość plastyczna dzieci w w wieku wczesnoszkolnym.
  • Integracja ucznia z alergią pokarmową w środowisku szkolnym i rodzinnym.
  • Urzeczywistnianie miłości wychowawczej w procesie dydaktycznym
  • Role pełnione przez uczniów w klasie, a ich aspiracje edukacyjno-zawodowe. (Na przykładzie uczniów szkół gimnazjalnych województwa lubelskiego)
  • Rozumienie i urzeczywistnianie wartości dobra przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
  • Baśń i bajka stosowana w procesie wychowawczo - dydaktycznym w kl.I-III jako nośnik wartości.
  • Zjawisko ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym (na przykładzie wybranych przedszkoli w Lublinie)
  • Praca opiekuńczo - wychowawcza w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
  • Praca z uczniem zdolnym w klasach młodszych. Na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego i mazowieckiego.
  • Pedagogiczna działalność świetlicy środowiskowej (Na przykładzie świetlicy środowiskowej "Promyk Dnia" w Chęcinach)
  • Praca samowychowawcza młodzieży szkolnej. Motywy i sposoby działania.
  • Zjawisko konfliktu uczeń-nauczyciel (Na przykładzie wybranych gimnazjów w Radomiu)

2008

Prace dyplomowe
  • xxx
Prace magisterskie
  • Zachowania wobec wartości uczniów sprawiających trudności wychowawcze
  • Dyscyplina w procesie lekcyjnym. (Na przykładzie badań szkół w Radzyniu Podlaskim).
  • Rozumienie wartości wolności przez młodzież w wybranych liceach zamojskich.
  • Podstawy tolerancyjne w klasie szkolnej wobec uczniów innych narodowości.
  • Wychowanie przez sztukę w nauczaniu zintegrowanym (na przykładzie Szkoły Podstawowej w Łukowej).
  • Rozumienie odpowiedzialności i jej urzeczywistnianie przez uczniów gimnazjum.
  • Integracja nauczania i wychowania w procesie lekcyjnym.
  • Praca wychowawczo-dydaktyczna szkoły wiejskiej (na przykladzie gimnazjum w Mnikowie)
  • Urzeczywistnianie dobra przez dzieci i młodzież.
  • Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej.
  • Innowacje pedagogiczne podejmowane przez szkoły zrzeszone w Towarzystwie Gimnazów Poszukujących z Małych Miast i Wsi w latach 2000 - 2006
  • Wychowawcza rola muzyki w życiu młodzieży studenckiej.
  • Obraz własnego "ja" a strategie rozwiązywania przez uczniów problemów. (Na przykładzie wybranych lubelskich szkół gimnazjalnych).
  • Urzeczywistnianie odpowiedzialności przez dzieci i młodzież.
  • Rodzina wiejska źródłem wiedzy i wartości.
  • Wychowanie ku wartościom w rodzinie i szkole
  • Podmiotowość ucznia w klasie szkolnej.
  • Obszary funkcjonowania ukrytego programu (na przykładzie szkół puławskich).

2007

Prace magisterskie
  • Wykorzystanie tekstu literackiego na zajęciach z dziećmi w klasach I-III w Szkole Podstawowej.
  • Praca z dziećmi uzdolnionymi matematycznie w klasach I-III.
  • Metody i formy rozwijania aktywności czytelniczej u dzieci w szkole podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego Nr 7 w Lublinie.
  • Wychowanie moralne w klasie szkolnej w wybranych gimnazjach miasta Lublina
  • Wartości religijne podstawą wychowania w rodzinach żydowskich
  • Młodzież wobec wartości - miłość, wolność, odpowiedzialność
  • Postawy nauczycieli wobec innowacji pedagogicznych (Na przykładzie wybranych szkół powiatu biłgorajskiego)
  • Wychowanie ku wartościom w wybranych liceach ogólnokształcących miasta Lublina.
  • Problem przemocy i agresji dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie Szkoły Podstawowej w Kolechowicach.
  • Wychowanie w kulturze regionu na przykładzie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Muszynie.
  • Problem agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie Szkoły Podstawowej Nr 1 w Parczewie.
  • Wychowawczo-formacyjna funkcja Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży na przykładzie KSM Archidiecezji Lubelskiej
  • Wspieranie rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym poprzez współpracę z rodzicami na przykładzie Publicznej Szkoły Podstawowej w Andrzejowie.
  • Postawy opozycyjno-buntownicze młodzieży gimnazjalnej a jej stosunek do nauki szkolnej
  • Środowisko rodzinne a przygotowanie dzieci 6-letnich do podjęcia nauki szkolnej.
  • Wartości jako przedmiot zainteresowań młodzieży gimnazjalnej.
  • Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim jako problem pedagogiczny. Studium przypadku dziecka ze Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Makowie Mazowieckim.
  • Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w klasie I.
  • Nadpobudliwość psychoruchowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako przyczyna ich trudności i niepowodzeń w nauce.
  • Aktywność młodzieży szkolnej w urzeczywistnianiu wartości i antywartości (Na przykładzie czterech publicznych szkół gimnazjalnych na terenie województwa lubelskiego
  • Praca grupowa dzieci w procesie dydaktycznym w nauczaniu zintegrowanym (na przykładzie Szkoły Podstawowej w Leszkowicach).
  • Wpływ subkultury klubowej i muzyki house na poszczególne sfery rozwoju człowieka
  • Poziom umiejętności społecznych dziecka w młodszym wieku szkolnym.
  • Praca z dzieckiem z dziecięcym porażeniem mózgowym jako problem pedagogiczny - wiek przedszkolny i wczesnoszkolny (studium przypadku).

2006

Prace magisterskie
  • Kultura ludowa w procesie wychowawczo-dydaktycznym wybranych szkół powiatu parczewskiego
  • Zainteresowania gimnazjalistów ze szkół miejskich i wiejskich
  • Wychowanie ku wartościom w szkole wiejskiej (na przykładzie Szkoły Podstawowej w Sławatyczach)
  • Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania zachowań agresywnych młodzieży gimnazjalnej w wybranych szkołach warszawskich
  • Godność rolnika w procesie wychowania w rodzinie i szkole wiejskiej
  • Motywująca rola szkoły w rozwijaniu zainteresowań u młodzieży
  • Wartości wsi jako szansa integralnego rozwoju w opinii podmiotów szkoły w Urszulinie
  • Rola pedagoga szkolnego w procesie wychowawczo-profilaktycznym (na przykładzie publicznych szkół ponadgimnazjalnych w Lublinie)
  • Hierarchia preferowanych wartości przez gimnazjalistów ze szkół wiejskich i miejskich
  • Zadania nauczyciela wiejskiego przed i w trakcie reformy oświaty
  • Rola wartości moralnych w życiu człowieka w opinii gimnazjalistów.
  • Uczeń akceptowany i uczeń nieakceptowany w klasie szkolnej
  • Specyfika kształcenia przyrodniczego w szkole wiejskiej (Na przykładzie Zespołu Szkół w Tucznej).
  • Czas wolny dziecka wiejskiego - przeszłość i teraźniejszość
  • Zjawisko nietolerancji wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec rówieśników
  • Zabawa jako metoda pracy w świetlicy szkolnej (Na przykładzie wybranych świetlic w woj. lubelskim).
  • Specyfika wychowania dziecka w rodzinie wiejskiej.
  • Zjawisko problemów wychowawczych w wybranych publicznych i niepublicznych szkołach lubelskich.
  • Kierowanie wychowawcze w wybranych szkołach województwa lubelskiego.

2005

Prace magisterskie
  • Wartości środowiska wiejskiego preferowane i urzeczywistniane przez uczniów Szkoły Podstawowej w Rzeczycy Długiej.
  • Zjawisko niedostosowania społecznego u dzieci przebywających w świetlicy szkolnej. Na przykładzie świetlicy funkcjonującej w PSP nr 11 w Stalowej Woli.
  • Sytuacja wychowawcza w rodzinie a osiagnięcia szkolne uczniów.
  • Praca wychowawczo-dydaktyczna w klasach integracyjnych. (Na przykładzie wybranych szkół województwa lubelskiego).
  • Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych uczniów w nauczaniu zintegrowanym. (Na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 3 w Biłgoraju).
  • Magic Circle jako metoda wspierająca rozwój kompetencji społecznych uczniów.
  • Zagrożenia dla prawidłowego pełnienia funkcji wychowawczej rodziny wiejskiej.
  • Zaangazowanie uczniów gimnazjum w urzeczywistnianie wartości wiejskich(na przykładzie Gimnazjum Publicznego nr 1 w Zbydniowie).
  • Podstawy altruistyczne młodzieży gimnazjalnej i licealnej w wybranych szkołach Bielska - Białej.
  • Przewidywane a faktyczne osiągnięcia uczniów w świetle wymagań szkolnych w szkołach gimnazjalnych.
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej w szkołach zrzeszonych w Towarzystwie Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi.
  • Rola wartości wiejskich w życiu młodego człowieka w opinii młodzieży Publicznego Liceum Ogólnokształcącego w Grębowie.

2004

Prace magisterskie
  • Podmiotowość nauczyciela w procesie edukacji.
  • Postawy rodzicielskie ojców i matek w środowisku wiejskim a osiągnięcia szkolne ich dzieci.
  • Aborcja i eutanazja jako aspekty wychowania moralnego i światopoglądu uczniów liceów ogólnokształcących.
  • Podmiotowość rodziców w procesie edukacji szkolnej.
  • Problemy szkolne uczniów szkół podstawowych w Stalowej Woli.
  • Wartości młodzieży gimnazjalnej wobec oferty czasopism młodzieżowych.
  • Sposoby spędzania czasu wolnego przez gimnazjalistów wybranych szkół województwa lubelskiego.
  • Formy i przejawy agresji nastolatków w filmach młodzieżowych i ich aspekt wychowawczy w opinii nauczycieli.
  • Wzór osobowy nauczyciela i wychowawcy w opinii uczniów wybranych gimnazjów województwa lubelskiego.
  • Koncepcje pracy wychowawczo-dydaktycznej klas szkolnych w wizji przyszłościowych działań studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Mity a rzeczywistość na temat skali uzależnień wśród uczniow szkół podstawowych i gimnazjów.
  • Podmiotowość nauczyciela w procesie edukacyjnym szkoły
  • Proces dydaktyczny jezyka angielskiego w wybranych szkołach województwa lubelskiego.
  • Wychowanie ku wartościom w podstawowych dokumentach reformującej się szkoły.
  • Agresja wśrod dzieci a postawy ojców i matek.
  • Forma i treść oceny opisowej a program nauczania
  • Postawy rodziców wobec dalszej edukacji swoich dzieci.
  • Postulowany a rzeczywisty model funkcji opiekuńczej szkoły.
  • Problemy szkolne uczniów wybranych gimnazjów woj. podkarpackiego.
  • Podmiotowość wychowanków w wybranych szkołach woj. podkarpackiego.
  • Szkoła w ocenie uczniow klas VI na przykładzie wybranych szkół woj. małopolskiego.
  • Edukacja podmiotowa w szkole podsawowej (na przykł. szkół miasta Mielec).
  • Problemy pedagogiczne nauczycieli w aspekcie procesu reformowania szkoły.
  • Trudnoci wychowawcze w pracy z dziećmi klas I-III.
  • Rodzice wobec problemow szkolnych swoich dzieci.
  • wartości edukacyjne prac domowych w procesie dydaktycznym w wybranych szkołach podstawowych.
  • Specyfika procesu dydaktyczno - wychowawczego w klasach integracyjnych ( na przykładzie szkoły podstawowej w Dębicy)
  • Plan rozwoju szkoły a zarządzanie jakością procesu wychowawczo - dydaktycznego.
  • Szanse edukacyjne dzieci z klas integracyjnych na przykł.SP nr 4 im.kard.S.Wyszyńskiego z oddziałami inegracyjnymi w Chełmie.
  • Młodzież szkół średnich i wyższych wobec zjawiska tolerancji.
  • Realizacja podstawowych funkcji szkoły wiejskiej w opinii rodziców.

2003

Prace magisterskie
  • Stopień przygotowania do podjęcia pracy w opinii uczniów szkół zawodowych (na przykladzie wybranych szkół zawodowych i technicznych w Radomiu).
  • Terapeutyczne walory muzyki w pracy z dziećmi z upośledzeniem umysłlowym.
  • Podmiotowość uczniów w procesie edukacyjnym szkoły. (Na przykładzie wybranych szkół radomskich).