dr hab. Ewa Domagała-Zyśk (prof. KUL)
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Profesor KUL
Wypromowane prace dyplomowe
2024
Rozprawy doktorskie
- Osobowe, edukacyjne i społeczne uwarunkowania satysfakcji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów studiów wyższych Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
- Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowania terapii logopedycznej osób z chorobami neurologicznymi
2023
Prace dyplomowe
- PRZYGOTOWANIE DO PRACY OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ A POTRZEBY RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA A RZECZYWISTOŚĆ NA PRZYKŁADZIE MIASTA SIEDLCE
- HORTITERAPIA JAKO METODA WSPOMAGAJĄCA EDUKACJĘ WCZESNOSZKOLNĄ UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM
- WPROWADZENIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W ŻYCIE SPOŁECZNO-POLITYCZNE
- Trudności emocjonalno-społeczne u uczniów Szkoły Podstawowej spowodowane migracją wojenną.
- Studium przypadku - uczeń z orzeczonym Autyzmem i z Zespołem Aspergera
- METODA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ JAKO FORMA WSPARCIA ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM. STUDIUM PRZYPADKU
- ARTETERAPIA (PLASTYKOTERAPIA) WE WARSZTATACH TERAPII ZAJĘCIOWEJ SZANSĄ NA UCZESTNICTWO W ŻYCIU SPOŁECZNYM OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
- Umiejętności ucznia z afazją w przedszkolu
- Umiejętności komunikacyjne ucznia klasy piątej w szkole podstawowej ogólnodostępnej
- DZIECKO Z AUTYZMEM W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ – WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO Z INNYMI NAUCZYCIELAMI W SZKOLE
- STUDIUM PRZYPADKU W HIPOTERAPII
- RELIGIJNOŚĆ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
- ZABURZENIA JĘZYKA I KOMUNIKACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
- ZABURZENIA JĘZYKA I KOMUNIKACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
- Trudności emocjonalno-społeczne u uczniów Szkoły Podstawowej spowodowane migracją wojenną.
- OTYŁOŚĆ WŚRÓD OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ. PRÓBA ZMIERZENIA SIĘ Z PROBLEMEM
- ANIMALOTERAPIA W REHABILITACJI OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- ROLA AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ NA PRZYKŁADZIE ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY ROZTOCZE W LUBLINIE ORAZ KAWIARNI SPOŁECZNA KAFFKA W KRAKOWIE
Prace magisterskie
- Wolontariat wobec dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji w opinii studentów
- Przygotowanie ogólnodostępnych wiejskich szkół podstawowych do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością wzrokową w opinii nauczycieli
- Osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi w literaturze młodzieżowej
- Doświadczanie macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością ruchową
- Zaspokajanie potrzeb rozwojowych dzieci w Miejskim Zespole Żłobków w Lublinie w opinii opiekunek
- Sposoby komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu. Badania uczestników Kursu Metody Fonogestów w projekcie „Cued Speech Europa"
- Wiedza i doświadczenie nauczycieli w pracy z uczniem z Płodowym Zespołem Alkoholowym
2022
Rozprawy doktorskie
- Podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania religijności młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej
- Uwarunkowania postaw młodzieży z niedostosowaniem społecznym wobec osób z niepełnosprawnością ruchową
Prace dyplomowe
- Funkcjonowanie dzieci z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach 1-3 szkoły specjalnej
- ZABURZENIA W UCZENIU SIĘ I ZABURZENIA ZACHOWANIA MŁODZIEŻY Z MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO – STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU
- PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE DLA DOROSŁYCH UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
- WARTOŚCI W PRACY ZAWODOWEJ PEDAGOGA SPECJALNEGO
- MUZYKOTERAPIA RECEPTYWNA DLA DOROSŁYCH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- WYPALENIE ZAWODOWE U PEDAGOGÓW SPECJALNYCH W PRZEDSZKOLU
- KOMPETENCJE SPOŁECZNE MŁODZIEŻY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU GŁĘBOKIM
- ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ I ZABURZENIAMI W UCZENIU SIĘ W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
- RELACJE RÓWIEŚNICZE W GRUPIE MŁODZIEŻY Z RÓŻNYM STOPNIEM NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM
- FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNO-EMOCJONALNE MŁODZIEŻY ZE ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- SAMOOCENA DOROSŁYCH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
- POSTAWY WYCHOWANKÓW PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ WOBEC OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Prace magisterskie
- Postawy studentów kierunków nauczycielskich wobec edukacji włączającej
- Relacje z rówieśnikami młodzieży ze spektrum autyzmu w opinii i doświadczeniach podopiecznych fundacji ALPHA
- Dostosowania i modyfikacje programu nauczania w edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku
- Rola rodziców we wspieraniu rozwoju kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym w powiecie zamojskim
- Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z celiakią w opiniach i doświadczeniu ich rodziców
- Postawy studentów lubelskich uczelni wobec osób ze spektrum autyzmu
2021
Rozprawy doktorskie
- Osobowe i społeczne uwarunkowania jakości życia osób po 60. roku życia z trudnościami w słyszeniu
Prace dyplomowe
- Teatroterapia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – na podstawie działań teatralnych zespołu „Zwierciadło
- Podstawy pedagogów specjalnych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
- DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA CHŁOPCA Z AFAZJĄ MOTORYCZNĄ STUDIUM PRZYPADKU
- DIETA A JAKOŚĆ ŻYCIA DZIECKA ZE SPEKTRUM AUTYZMU
- TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ OSOBY DOROSŁEJ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM INSPIROWANA LITERATURĄ
- SAMODZIELNOŚĆ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ. STUDIUM PRZYPADKU
- RODZICE NIEPEŁNOSPRAWNI INTELEKTUALNIE WYCHOWUJĄCY DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- WIZERUNEK OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W FILMIE FABULARNYM
- KREATYWNOŚĆ DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ASPEKCIE ICH AKTYWNOŚCI PLASTYCZNEJ
- ZAJĘCIA TANECZNE I MUZYCZNE WE WSPIERANIU DZIECI Z NIEPŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ I AUTYZMEM W WIEKU SZKOLNYM
- SPOSOBY SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO PRZEZ OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
- WIZERUNEK OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W MEMACH INTERNETOWYCH
- HIPOTERAPIA JAKO FORMA WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA AUTYSTYCZNEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM. STUDIUM PRZYPADKU
- xxx
- ARTETERAPIA JAKO FORMA WSPARCIA ROZWOJU DOROSŁYCH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ NA PRZYKŁADZIE ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W LASKACH
- ALPAKOTERAPIA - WE WSPIERANIU ROZWOJU EMOCJONALNEGO I PSYCHORUCHOWEGO OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Prace magisterskie
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii przez osoby z dysfunkcją wzroku w życiu codziennym, edukacji i pracy zawodowej.
- Kompetencje społeczno - emocjonalne dzieci w wieku 5-6 lat a poziom akceptacji rówieśniczej
- Edukacja włączająca w opinii i doświadczeniach pracowników oraz studentów Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
2020
Prace magisterskie
- Podmiotowe uwarunkowania funkcjonowania psychospołecznego studentów z niepełnosprawnością ruchową
- Relacje między osobami z zespołem Downa a ich rodzeństwem w świetle badań własnych
- Relacje społeczne studentów z niepełnosprawnością ruchową w świetle badań własnych
- Funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w świetle badań własnych
- Praca z osobami z niepełnosprawnością ruchową oraz intelektualną jako szansa rozwoju osobowościowych i społecznych kompetencji wolontariuszy
2018
Rozprawy doktorskie
- Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania relacji rówieśniczych w edukacji wczesnoszkolnej
Prace dyplomowe
- Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w szkole ogólnodostępnej
- Nauczanie geometrii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie III szkoły podstawowej ogólnodostępnej
- Rozumienie sytuacji społecznych u dziecka z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie VII. Studium przypadku.
- Rola wolontariuszy w Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych Radosne Serca
- Książka w edukacji i rehabilitacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Eglish lessons
- Teatroterapia jako forma nauczania języka angielskiego osób z niełnosprawnością intelektualną
- Funkcjonowanie w społeczeństwie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych Radosne Serce
- Rola ruchu wiara i światło w rozwoju duchowym osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście adhortacji apostolskiej papieża Franciszka Gaudete et exsultate
- Rodzina środowiskiem katechezy osób niepełnosprawnych intelektualnie
- Nauczanie języka polskiego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II etapie edukacyjnym
- Podstawy społeczne młodzieży gimnazjalnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Katecheza sakramentalna osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce
- Opóźniony rozwój mowy u dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w wieku 9 lat – studium przypadku
- Funkcjonowanie osoby dorosłej z zespołem Downa na przykładzie kobiety kończącej edukację szkolną
- Metody nauczania literatury dzieci z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na etapie klasy IV szkoły podstawowej
- Doradztwo zawodowe dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- Umiejętności rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Funkcjonowanie dziesięcioletniego dziecka ze spektrum autyzmu w grupie szkolnej III poziomu prowadzonego metodą Marii Montessori
- Funkcjonowanie 8-latka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w sferze poznawczej
- Sztuka wizualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Relacje w rodzinie dziecka z autyzmem. Studium przypadku.
- Teatroterapia jako forma arterapii dla dziecie z autyzmem
- Relacje rówieśnicze dziecka z autyzmem. Studium przypadku.
- Funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w sferze edukacyjnej i społecznej. Studium przypadku.
Prace magisterskie
- Postawy studentów kierunków ścisłych wobec narodzin dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
- Znaczenie przynależności do wspólnoty "Wiara i Światło" w Lublinie dla wolontariuszy i rodziców osób z niepełnosprawnością
- Problematyka blogów osobistych prowadzonych przez matki dzieci z niepełnosprawnością
- Postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną przez osoby starsze
- Komunikowanie się osób słabosłyszących podczas wyjazdów zagranicznych. Wyzwania i możliwości wsparcia
- Kompetencje matematyczne dzieci z Zespołem Downa. Badania w Niepublicznym Przedszkolu Muzycznym "Stonoga"
- Postawy uczniów klas VII wybranych szkół podstawowych w Puławach wobec osób starszych
- Teatroterapia jako forma terapii dla osób niesłyszących
2017
Prace dyplomowe
- Psychospołeczne funkcjonowanie uczniaz dysleksjąrozwojową wioski dziecięcej SOS na III etapie edukacyjnym
- Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej
- Psychospołeczne funkcjonowanie uczennicy z dyskalkulią na trzecim etapie edukacyjnym. Studium przypadku
- Arteterapia w pracy z uczniem z zespołem Aspergera
- Psychospołeczne funcjonowanie dziecka z dysleksją rozwojową mieszkającego w domu dziecka na drugim etapie kształcenia w szkole podstawowej
- Terapeutyczno-artystyczne walory tańca w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku.
- Funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w Samorządowym Zespole Szkół w Mirczu
- Rozwijanie kompetencji poznawczych u siedmioletniego chłopca z autyzmem. Studium indywidualnego przypadku.
- Przygotowanie do czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym. Studium indywidualnego przypadku.
- Edukacja muzyczna dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Funkcjonowanie dziecka w wieku szkolnym w sytuacji rozwodu jego rodziców
- Wychowanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Praca terapeutyczna w zakresie percepcji słuchowej z dzieckiem ryzyka dysleksji
- Diagnoza i terapia logopedyczna dziewczynki z zespołem Downa
- Funkcjonowanie edukacyjne i społeczne dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Studium przypadku
- Zachowania trudne dziecka z zaburzeniami rozwojowymi w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- Funkcjonowanie społeczne dziewczynki z autyzmem
- Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w wieku 10 lat w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
- Funcjonowanie dziecka z ryzykiem dysleksji w szkole ogólnodostępnej
- Wspieranie rozwoju motoryki dzieci czteroletnich. Studium przypadku
- Wspieranie rozwoju sfery ruchowej dziecka z rozpoznaniem autyzmu na lekcjach wychowania fizycznego w szkole podstawowej. Studium przypadku
- Dogoterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Funkcjonowanie osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Studium przypadku
- Funkcjonowanie emocjonalne młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
- Funkcjonowanie osoby dorosłej z dziecięcym porażeniem mózgowym. Studium przypadku
- Funkcjonowanie dziecka z zespołem Aspergera z szkole ogólnodostępnej
- Integracja uczniów z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi. Na przykładzie badań w Szkole Podstawowej nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi im. pamięci Majdanka w Lublinie
- Funkcjonowanie społeczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
- Zastosowanie Metody Krakowskiej w terapii małego dziecka z zespołem Downa
- Specyfika funkcjonowania dziecka z autyzmem w klasie integracyjnej. Studium przypadku
- Gry i zabawy edukacyjne jako pomoc w terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami
- Autyzm i zespół Aspergera w autobiografii. Studium przypadku
- Funcjonowanie psychospołęczne ucznia z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium indywidualnego przypadku
- Funcjonowanie dziecka z zaburzoną integracją sensoryczną w wieku przedszkolnym
- Idee Jeana Vanier w programie wychowawczym szkoły
- Wspomaganie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dziecka z autyzmem na lekcjach języka angielskiego na III etapie edukacyjnym
- Funkcjonowanie osób starszych z chorobą otępienną i chorobą Parkinsona
Prace magisterskie
- Funkcjonowanie dziecka z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową w edukacji wczesnoszkolnej w klasach integracyjnych. Studium indywidualnego przypadku
- Dogoterapia jako forma wspierania aktywności poznawczej, fizycznej i społecznej osób z chorobą Alzhaimera
- Funkcjonowanie szkolne dzieci z rodzin imigrantów na terenie Lublina. Studium indywidualnego przypadku
- Rozwoj kompetencji społecznych dzieci z autyzmem a ich własne sposoby komunikacji i kształtowania relacji z innymi w przedszkolu specjalnym.
- Wspomaganie rozwoju kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym przez ich nauczycieli i rodziców
- Rola zabawy we wspomaganiu rozwoju i funkcjonowania dziecka z autyzmem w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- Deklarowanie pełnienia roli rodziców dziecka z niepełnosprawnością przez studentki pedagogiki i ich narzeczonych/mężów
- Uwarunkowania aspiracji zawodowych dzieci z niepełnosprawnością ruchową
- Więzi rodzinne dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym a ich funkcjonowanie w świetlicy środowiskowej w perspektywie szans kształcenia i wychowania
- Zakres i znaczenie wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dziecko z autyzmem w wieku przedszkolnym na terenie miasta Lublina
- Relacje z ojcem a psychospołeczne funkcjonowanie dziewcząt z placówki wsparcia dziennego typu opiekuńczego Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo
2016
Prace dyplomowe
- Wspieranie rozwoju poznawczego u dziecka z autyzmem w klasie IV na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Studium przypadku
- Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w przedszkolu integracyjnym. Badania w Przedszkolu integracyjnym nr 3 w Kraśniku Fabrycznym
- Praca terapeutyczna z uczniem mającym trudności w czytaniu i pisaniu w klasie II
- Trudności w uczeniu się dziecka w VI klasie szkoły podstawowej - studium przypadku
- Uczeń ryzyka dysleksji w klasie III szkoły podstawowej. Studium przypadku
- Charakterystyka funkcjonowania poznawczego ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - studium indywidualnego przypadku
- Kompetencje matematyczne dzieci 4-letnich
- Zaburzenia koncentracji uwagi i ich terapia u dzieci z autyzmem. Studium przypadku
- Rozwój psychospołeczny dziecka z zespołem FAS odroczonego od spełniania obowiązku szkolnego
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi z ryzykiem dysleksji w klasie III
- Przygotowanie dziecka dześcioletniego do podjęcia nauki szkolnej studium przypadku
- Koncentracja uwagi u dziecka nadaktywnego - studium przypadku
- Wspieranie rozwoju ucznia klasy drugiej z trudnościami w zakresie czytania i pisania. Studium przypadku
- Arteterapia jako metoda pracy z osobą dorosłą ze znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
- Poziom akceptacji uczniów klas trzecich przez zerspół klasowy i jego uwarunkowania
- Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym
- Praca terapeutyczna z dzieckiem z FAS. Studium przypadku
- Rozwijanie motoryki małej u dziecka 4-letniego. Studium przypadku
Prace magisterskie
- Opinie mieszkańców Gminy Łańcut o osobach z niepełnosprawnością ruchową.
- Dojrzałość szkolna dzieci w klasie zerowej i jej uwarunkowania. Studium przypadku
- Praca dydaktyczno-wychowawcza nauczyciela z uczniem z trudnościami szkolnymi w klasach 4-6
- Syndrom wypalenia zawodowego pedagogów specjalnych pracujących w bursach szkolnych.
- Rodzinne uwarunkowania powodzenia i niepowodzenia szkolnego.
- Edukacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku wiejskim
- Adaptacja dziecka nieśmiałego do warunków środowiska przedszkolnego. Studium przypadku
- Nasilenie zjawiska agresji rówieśniczej wśród uczniów szkoły ponadgimnazjalnej
- Edukacyjne i społeczne funkcjonowanie uczniów klas IV-VI z rozpoznaną dysleksją. Studium przypadku.
- Poczucie lęku szkolnego dzieci z klasy szóstej szkoły podstawowej
- Funkcjonowanie dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie a ich stereotypowy obraz wśród uczniów szkół ponad gimnazjalnych na Lubelszczyźnie
- Społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym - analiza indywidualnych przypadków
- Funkcjonowanie edukacyjne i społeczne dzieci z ADHA na pierwszym etapie edukacji w szkole ogólnodostępnej
- Postawy współpracowników wobec osoby niesłyszącej w środowisku pracy
- Aspiracje i plany życiowe osób z uszkodzonym wzrokiem.
- Rehabilitacja i edukacja wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w Specjalnym Ośrodku w Chełmie
- Postawy gimnazjalistów wobec rówieśników z wadami mowy.
- Relacje rówieśnicze a specjalne potrzeby edukacyjne w klasach zróżnicowanych wiekowo, w nauczaniu wczesnoszkolnym.
- Wspólczesne trudności dorosłych osób z niepełnosprawnością ruchową -studium indywidualnego przypadku
- Zachowania agresywne uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej. Badania w wybranych szkołach na Lubelszczyźnie
2015
Prace dyplomowe
- Wspieranie rozwoju społecznego ucznia ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym. Studium indywidualnego przypadku.
- Specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania u ucznia klasy III. Studium przypadku.
- Indywidualizacja pracy z uczniem z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej
- Specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania u ucznia klasy IV wynikające z zaniedbań środowiskowych
- Znaczenie zajęć świetlicowych w kształtowaniu kompetencji społecznych uczniów z trudnościami w nauce. Studium przypadku.
- Funkcjonowanie uczennicy z trudnościami w pisowni poprawnej ortograficznie w klasie VI
- Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami percepcji słuchowej w IV klasie szkoły podstawowej
- Praca wychowawcza z uczniem z zespołem FAS
Prace licencjackie
- Rola nauczyciela prowadzącego i wspomagającego w klasach integracyjnych w nauczaniu wczesnoszkolnym
- Metody i formy terapii pedagogicznej osób z chorobą Alzheimera
- Funkcjonowanie szkolne dziecka rodziców pracujących za granicą
- Twórczość plastyczna dzieci o różnym poziomie intelektualnym w klasach 4-6
- Funkcjonowanie dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym
- Funkcjonowanie dzieci dyslektycznych w klasach 4-6 szkoły podstawowej
- Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w edukacji wczesnoszkolnej
- Funkcjonowanie ucznia nieśmiałego w klasach 4-6 szkoły podstawowej
- Funkcjonowanie dziecka z nadpobudliwością psychoruchową w edukacji wczesnoszkolnej
- Funkcjonowanie społeczne i poznawcze dzieci sześcioletnich odroczonych od obowiązku szkolnego
- Uwarunkowania trudności w uczeniu się matematyki przez gimnazjalistów
- Funkcjonowanie dzieci słyszących rodziców niesłyszących
- Sprawność ruchowa dzieci pięcioletnich i formy jej wspierania.
2014
Prace dyplomowe
- Poziom kompetencji w zakresie operacyjnego rozumowania sześcioletnich uczniów klasy pierwszej
- Strategie czytania ze zrozumieniem u dziecka głuchego posługującego się polskim językiem migowym w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- The cognitive approach to teaching practice in a 13 (14) year old boy with moderate intellectual disability (ID) based on brain damage. (Correction-compensation sessions within individual lessons in the second language literacy curriculum for the 2nd grade pupils.)
- Ryzyko dysleksji u ucznia klasy II jako specyficzne zaburzenia w edukacji - studium przypadku
- Trudności w uczeniu się dziecka dwujęzycznego - diagnoza i terapia pedagogiczna. Studium przypadku
- Praca z dzieckiem zagrożonym dysleksją w klasach I-III
- Wspieranie rozwoju dojrzałości szkolnej dziecka pięcioletniego. Studium przypadku.
- Wykorzystanie gier dydaktycznych w pracy z uczniami sześcioletnimi o obniżonym poziomie kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia
- Trudności w uczeniu się u ucznia w szkole ogólnodostępnej wynikające z zaniedbań środowiskowych - diagnoza i terapia pedagogiczna. Studium przypadku.
- Gotowość szkolna dzieci 6 i 7-letnich do podjęcia nauki czytania i pisania
- Diagnoza i terapia zaburzeń w czytaniu i pisaniu 7-letnich uczniów klasy I
- Wspieranie rozwoju dziecka 6-letniego na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. Studium przypadku.
- Trudności w czytaniu i pisaniu uczennicy klasy pierwszej - studium przypadku
- Terapia zaburzeń w czytaniu i pisaniu ucznia klasy II z wadą wymowy. Studium przypadku.
- Terapia trudności w uczeniu się u dzieci sześcioletnich z wadą słuchu
- Terapia pedagogiczna w wychowaniu integralnym
- Specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania u ucznia klasy III
- Wspieranie rozwoju językowego dzieci 4-letnich. Studium przypadku.
Prace licencjackie
- Wybrane metody terapii u dzieci z autyzmem. Studium przypadku.
- Rola gier i zabaw w pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się matematyki. Studium przypadku.
- Relacje licealistów z rówieśnikami z dysleksją.
- Zaburzenia w zachowaniu uczniów z niepowodzeniami szkolnymi. Badania w klasach 4-6 w Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Białce.
- Funkcjonowanie społeczne osób z Zespołem Aspergera. Studium przypadku.
- Zaburzenia komunikacji u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Studium przypadku.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci z trudnościami szkolnymi. Studium przypadku
- Postawy licealistów wobec osób z uszkodzonym słuchem - na podstawie badań własnych.
- Funkcjonowanie społeczne ucznia z Zespołem Downa w młodszym wieku szkolnym. Studium przypadku.
- Realizacja podstawy programowej przez ucznia z Zespołem Aspergera w klasie VI integracyjnej szkoły podstawowej. Studium przypadku.
2013
Prace licencjackie
- Funkcjonowanie dzieci z ADHD w środowisku szkolnym w opinii nauczycieli. Badania w Publicznej Szkole Podstawowej im. O. Stanisława Papczyńskiego w Mariańskim Porzeczu i w Publicznym Gimnazjum w Wildze
- Sytuacja szkolna uczniów z dysleksją w opinii nauczycieli. Badania w Szkole Podstawowej w Starej Wsi Drugiej i w Giełczwi.
- Plany osobiste i zawodowe młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną i możliwości ich realizacji na Białorusi
- Funkcjonowanie poznawcze i społeczne młodzieży gimnazjalnej z uzdolnieniami przedmiotowymi. Badania w Zespole Szkół Publicznych w Baćkowicach
- Funkcjonawanie społeczne osób z niepełnosprawnością ruchową na podstawie badań w Stowarzyszeniu Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo w Lublinie.
- Aktywność osób chorych na stwardnienie rozsiane w obszarze edukacji i pracy zawodowej. Studium indywidualnego przypadku.
- Funkcjonowanie społeczne eurosierot w Szkole Podstawowej nr 11 w Przemyślu. Na podstawie badań dzieci i ich nauczycieli.
- Trudności dzieci pełnosprawnych w klasach integracyjnych. Badania w Szkole Podstawowej nr 32 z klasami integracyjnymi w Lublinie.
- Poznawcze i społeczne funkcjonowanie 6-latków na początkowym etapie edukacji. Badania w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Zamoyskiego w Janowie Lubelskim
- Postawy licealistów wobec osób niesłyszących-na podstawie badań w Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Zakrzówku
- Dziecko z dysfunkcją słuchu w szkołach ogólnodostępnych - w opinii rodziców
- Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną - możliwości wsparcia. Badania w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Lesku.
2012
Prace dyplomowe
- Pozycja dziecka w klasie szkolnej a poziom jego osiągnięć dydaktycznych
- Trudności w uczeniu się czytania u dziecka siedmioletniego klasy I
- Dojrzałość szkoła dzieci z niepełnosprawnością ruchową w wieku 5 lat a założenia reformy oświaty
- Zaburzenia w uczeniu się czytania i pisania u drugorocznego dziecka w wieku ośmiu lat
- Wybrane uwarunkowania umiejętności pisania uczniów klas II
- Poziom kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci 3-letnich uczęszczających do przedszkola
- Poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci 4-letnich uczęszczających do przedszkola
- POziom kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia sześcioletnich uczniów klasy pierwszej
- Zaburzenia wymowy u dzieci sześcioletnich-studium przypadku
- Kompetencje językowe i komunikacynje dziecka trzyletniego a funkcjonowanie w grupie rówieśniczej
- Poziom kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej a sprawności pisania u uczniów siedmioletnich rozpoczynających naukę w klasnie pierwszej
- Rozwój emocjonalny dziecka z zzburzeniami mowy
- Umiejętności z zakresu motoryki małej u dzieci 5-letnich z niepełnosprawnością intelektualną
- Poziom rozwoju motorycznego u dzieci sześcioletnich w grupie zerowej
- Poziom rozwoju emocjonalno-społęcznego dzieci trzyletnich rozpoczynających edukację przedszkolną
- Obniżona sprawność manualna i grafomotoryczna dzieci sześcioletnich a nauka pisania
- Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dzieci pięcioletnich w klasie "0"
- Trudności w czytaniu i pisaniu 8-letniego ucznia klasy II
- Trudności w zakresie koncentracji ośmioletniego ucznia klasy drugiej szkoły podstawowej (studium przypadku)
- Trudności w uczeniu się czytania i pisania uczennicy klasy II
- Dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci siedmioletnich
- Trudności w czytaniu uczniów rozpoczynających naukę w klasie I
- Dojrzałość do nauki czytania dzieci rozpoczynającch edukację wczesnoszkolną
- Praca terapeutyczna z dzieckiem dyslektycznym z trudnościami ortograficznymi z u-ó.
- Trudności w osiągnięciu dojrzałości szkolnej u dziecka pięcioletniego
- Kompetencje językowe i komunikacyjne dziecka 5-letniego a funkcjonowanie w grupie równieśniczej
- sPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
- Poziom kompetencji w zakresie oorientacji przestrzennej i schematu własnego ciała 6-letnich uczniów klasy zerowej
- Trudności ucznia klasy III w zakresie czytania i pisania
- Trudności w czytaniu uczniów klasy trzeciej
- Trudności w nauce czytania i pisania ucznia klasy trzeciej
- Kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci 2 i 3 letnich uczęszczających do przedszkola
- Kompetencje w zakresie słuchu fonetycznego u dzieci 5-letnich-studium przypadku
- Poziom kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia u dzieci czteroletnich uczęszczających do przedszkola.
- Emocjonalne i społeczne uwarunkowania trudności szkolnych u dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- Ryzyko dysleksji rozwojowej na przykładzie ucznia trzeciej klasy szkoły podstawowej
- Specyficzne trudności w nauce dziecka w wieku przedszkolnym a nadużywanie alkoholu przez rodzica
- Trudności w nauce spowodowane absencją chorobową
- Wykorzystanie elementów pedagogiki Marii Montessori w pracy z uczniami sześcioletnimi o obniżonym poziomie psychomotorycznym
- Usprawnianie psychomotoryki w terapii pedagogicznej dziecka pięcioletniego
- Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu uczniów dziewięcioletnich
- decyzją Kierownika Studiów zwolniona z pisania pracy
- Trudności w czytaniu i pisaniu ośmioletniego ucznia klasy II szkoły podstawowej. Studium przypadku
- Trudności w czytaniu i pisaniu siedmioletniego ucznia klasy I
- Poziom dojrzałości do uczenia się matematyki dzieci pięcioletnich
- Orientacja przestrzenna dzieci 4-letnich.
- Kompetencje w zakresie orientacji przestrzennej i schematu własnego ciała dzieci siedmioletnich
- Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania u 10-letniego chłopca w klasie IV- studium przypadku
- Wady wymowy a trudności w nauce czytania i pisania uczniów klasy III
- Trudności w opanowaniu fonetyki u dzieci 5-letnich
- Opóźniony rozwój mowy - alalia prosta studium przypadku.
- Ryzyko dysleksji-praca z 6-letnim uczniem klasy zerowej szkoły podstawowej zagrożonymi dysleksją
- Motywacja do uczenia się dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- Trudności szkolne dzieci powtarzających klasę na etapie edukacji wczesnoszkolnej
- Znaczenie zabaw i gier dydaktycznych w kształtowaniu kompetencji matematycznych dziecka w wieku przedszkolnym
- Zaburzenia artykulacji dzieci w wieku przedszkolnym
- kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia sześcioletnich uczniów klasy pierwszej
- Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
- Trudności językowe i komunikacyjne występujące wśród dzieci czteroletnich uczęszczających do przedszkola
- Poziom kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia siedmioletnich uczniów klasy pierwszej
- Trudności szkolne dziecka zdolnego -studium przypadku uczennicy II klasy szkoły podstawowej
- Poziom rozwoju motorycznego u dzieci 5-letnich
- Kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia dzieci 7-letnich klasy I
- Kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia dzieci sześcioletnich
- Poziom cichego czytania ze zrozumieniem u uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej
- Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
Prace licencjackie
- Trudności szkolne osób chorych na migrenowe bóle głowy.
- Wartość rodziny i grupy rówieśniczej w życiu dzieci i młodzieży przewlekle chorych z cukrzycą insulinozależną
- Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową.
- Sytuacja społeczna rodziców dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością słuchową
- Jakość życia osób chorych na epilepsję w okresie późnej adolescencji.
2011
Prace licencjackie
- Zajęcia plastyczne a zdolności manualne czterolatków
- Trudności w uczeniu się młodzieży słabo widzącej i niewidomej
- Proces uczenia się osób z rozpoznaną schizofrenią
- Trudności szkolne dzieci i młodzieży z cukrzycą
- Poziom umiejętności matematycznych dzieci pięcio- i sześcioletnich.
- Nadruchliwość fizyczna i zaburzenia koncentracji uwagi a trudności w nauce. Badania dzieci sześcioletnich
- Relacje dzieci zdrowych z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej w klasach I-III.
Prace magisterskie
- Prawo osób niepełnosprawnych do edukacji w opinii młodzieży
- Trudności dzieci w uczeniu się języka obcego Badania uczniów klas 4 - 6 szkoły podstawowej
- Mowa dzieci w wieku przedszkolnym ze środowiska wiejskiego
2010
Prace licencjackie
- Postawy środowiska lokalnego wobec niepełnosprawnych uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Rykach
- Funkcjonowanie psychospołeczne uzdolnionych dzieci z trudnościami w uczeniu się
- Samoocena i aspiracje studentów niepełnosprawnych a stereotypy i uprzedzenia studentów pełnosprawnych
- Praca domowa uczniów klas VI a ich osiągnięcia w nauce
- Poznawcze i społeczne funkcjonowanie ucznia zdolnego w czasie zajęć szkolnych
- Kontakty społeczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Uwarunkowania trudności w uczeniu się i strategie radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi w percepcji osób słabo słyszących
2005
Prace licencjackie
- Terapia zajęciowa jako forma integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem na przykładzie placówki Warsztatu Terapii Zajęciowej w Piotrowicach.
- Rola dziecka z niepełnosprawnością umysłową w rodzinie.
- Hierarchia wartości pedagogów, a ich postawy wobec uczniów trudnych.
- Psychospołeczne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej.
- Obraz własnej rodziny w opinii młodzieży z uposledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
- Postawy młodzieży szkół średnich wobec osób niepełnosprawnych ruchowo.
- Stosunki koleżeńskie we wczesnoszkolnych grupach integracyjnych.
- Szkoła integracyjna próbą wyjścia z upośledzenia.
- Metody, formy i warunki aktywizacji mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej (na podstawie Domu Pomocy Społecznej w Janowie Lubelskim).
- Zajęcia rewalidacyjne a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Uczeń z rodziny problemowej a trudności i niepowodzenia szkolne.
- Czynniki warunkujące postawy rodziców wobec dzieci niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym.
- Wzajemne relacje dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym.
- Sposoby aktywizacji mieszkańców Domu Pomocy Społecznej przez dzieci w wieku przedszkolnym.
- Dojrzałość emocjonalna jako czynnik warunkujący przystosowanie się dzieci 6- letnich w grupie zerowej.
2004
Prace licencjackie
- Sposoby komunikowania się dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną(na podst. badań uczniów klas IV-VI Ośrodka Szkolno-Wych. w Olbięcinie)
- Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - wypełnianie funkcji opiekuńczych
- Postawy młodzieży wobec niepełnosprawnych rówieśników (na podstawie badań młodzieży Zespołu Szkół w Zdziechowicach)
- Terapeutyczne oddziaływanie zwierząt na dziecko niepełnosprawne
- Funkcjonowanie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w wybranych sferach życia
- Wpływ zabaw materiałami przekształcalnymi naturalnymi na rozwój sprawności manualnych dzieci z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym
- Umiejętności komunikacyjne dzieci z zespołem Downa
- Obraz ucznia u nauczycieli szkół podstawowych i średnich
- Postawy rodzicielskie wobec dziecka chorego przewlekle - cukrzyca
- Stosunek społeczeństwa do osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Postawy rodzicielskie wobec dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (na przykładzie wybranej grupy rodziców)
- Postrzeganie własnej rodziny przez dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekiim
- Rozwój społeczno- moralny osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
- Wrażliwość moralna dzieci upośledzonych w stopniu lekkim
- Sposoby wyrażania uczuć osób niepełnosprawnych intelektualnie - przez twórczość na przykładzie wychowanków DPS dla dzieci w Tarnobrzegu
- Wpływ niepełnosprawności intelektualnej na funkcjonowanie młodzieży w środowisku szkolnym i rodzinnym
- Relacje między uczniami i nauczycielami (na podst.badań uczniów szkoły podstawej i gimnazjum).
- organizacja czasu wolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przebywające w internacie Specjalnego Osrodka Szkolno-Wychowawczego w Niemienicach.
- Ocena kompetencji społecznej osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym
- Postawy dzieci szkół podstawowych wobec dzieci i dorosłych osób niepełnosprawnych
- Postawy młodzieży wobec zjawiska aborcji
- Niepowodzenia szkolne uczniów - rola rodziny i nauczyciela w życiu dziecka (na przykładzie Gimnazjum w Raniżowie)