dr hab. Ewa Domagała-Zyśk (prof. KUL)

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Prace dyplomowe
  • PRZYGOTOWANIE DO PRACY OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ A POTRZEBY RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA A RZECZYWISTOŚĆ NA PRZYKŁADZIE MIASTA SIEDLCE
  • HORTITERAPIA JAKO METODA WSPOMAGAJĄCA EDUKACJĘ WCZESNOSZKOLNĄ UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM
  • WPROWADZENIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W ŻYCIE SPOŁECZNO-POLITYCZNE
  • Trudności emocjonalno-społeczne u uczniów Szkoły Podstawowej spowodowane migracją wojenną.
  • Studium przypadku - uczeń z orzeczonym Autyzmem i z Zespołem Aspergera
  • METODA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ JAKO FORMA WSPARCIA ROZWOJU DZIECKA Z AUTYZMEM. STUDIUM PRZYPADKU
  • ARTETERAPIA (PLASTYKOTERAPIA) WE WARSZTATACH TERAPII ZAJĘCIOWEJ SZANSĄ NA UCZESTNICTWO W ŻYCIU SPOŁECZNYM OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
  • Umiejętności ucznia z afazją w przedszkolu
  • Umiejętności komunikacyjne ucznia klasy piątej w szkole podstawowej ogólnodostępnej
  • DZIECKO Z AUTYZMEM W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ – WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA WSPOMAGAJĄCEGO Z INNYMI NAUCZYCIELAMI W SZKOLE
  • STUDIUM PRZYPADKU W HIPOTERAPII
  • RELIGIJNOŚĆ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
  • ZABURZENIA JĘZYKA I KOMUNIKACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
  • ZABURZENIA JĘZYKA I KOMUNIKACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
  • Trudności emocjonalno-społeczne u uczniów Szkoły Podstawowej spowodowane migracją wojenną.
  • OTYŁOŚĆ WŚRÓD OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ. PRÓBA ZMIERZENIA SIĘ Z PROBLEMEM
  • ANIMALOTERAPIA W REHABILITACJI OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
  • ROLA AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ NA PRZYKŁADZIE ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY ROZTOCZE W LUBLINIE ORAZ KAWIARNI SPOŁECZNA KAFFKA W KRAKOWIE
Prace magisterskie
  • Wolontariat wobec dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji w opinii studentów
  • Przygotowanie ogólnodostępnych wiejskich szkół podstawowych do pracy z dziećmi z niepełnosprawnością wzrokową w opinii nauczycieli
  • Osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi w literaturze młodzieżowej
  • Doświadczanie macierzyństwa kobiet z niepełnosprawnością ruchową
  • Zaspokajanie potrzeb rozwojowych dzieci w Miejskim Zespole Żłobków w Lublinie w opinii opiekunek
  • Sposoby komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu. Badania uczestników Kursu Metody Fonogestów w projekcie „Cued Speech Europa"
  • Wiedza i doświadczenie nauczycieli w pracy z uczniem z Płodowym Zespołem Alkoholowym

2022

Rozprawy doktorskie
  • Podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania religijności młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej
  • Uwarunkowania postaw młodzieży z niedostosowaniem społecznym wobec osób z niepełnosprawnością ruchową
Prace dyplomowe
  • Funkcjonowanie dzieci z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach 1-3 szkoły specjalnej
  • ZABURZENIA W UCZENIU SIĘ I ZABURZENIA ZACHOWANIA MŁODZIEŻY Z MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO – STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU
  • PROJEKTOWANIE UNIWERSALNE DLA DOROSŁYCH UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
  • WARTOŚCI W PRACY ZAWODOWEJ PEDAGOGA SPECJALNEGO
  • MUZYKOTERAPIA RECEPTYWNA DLA DOROSŁYCH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
  • WYPALENIE ZAWODOWE U PEDAGOGÓW SPECJALNYCH W PRZEDSZKOLU
  • KOMPETENCJE SPOŁECZNE MŁODZIEŻY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU GŁĘBOKIM
  • ZACHOWANIA TRUDNE U DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ I ZABURZENIAMI W UCZENIU SIĘ W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
  • RELACJE RÓWIEŚNICZE W GRUPIE MŁODZIEŻY Z RÓŻNYM STOPNIEM NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM
  • FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNO-EMOCJONALNE MŁODZIEŻY ZE ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
  • SAMOOCENA DOROSŁYCH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
  • POSTAWY WYCHOWANKÓW PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ WOBEC OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Prace magisterskie
  • Postawy studentów kierunków nauczycielskich wobec edukacji włączającej
  • Relacje z rówieśnikami młodzieży ze spektrum autyzmu w opinii i doświadczeniach podopiecznych fundacji ALPHA
  • Dostosowania i modyfikacje programu nauczania w edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku
  • Rola rodziców we wspieraniu rozwoju kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym w powiecie zamojskim
  • Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży z celiakią w opiniach i doświadczeniu ich rodziców
  • Postawy studentów lubelskich uczelni wobec osób ze spektrum autyzmu

2021

Rozprawy doktorskie
  • Osobowe i społeczne uwarunkowania jakości życia osób po 60. roku życia z trudnościami w słyszeniu
Prace dyplomowe
  • Teatroterapia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną – na podstawie działań teatralnych zespołu „Zwierciadło
  • Podstawy pedagogów specjalnych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • DIAGNOZA I TERAPIA LOGOPEDYCZNA CHŁOPCA Z AFAZJĄ MOTORYCZNĄ STUDIUM PRZYPADKU
  • DIETA A JAKOŚĆ ŻYCIA DZIECKA ZE SPEKTRUM AUTYZMU
  • TWÓRCZA AKTYWNOŚĆ OSOBY DOROSŁEJ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM INSPIROWANA LITERATURĄ
  • SAMODZIELNOŚĆ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ. STUDIUM PRZYPADKU
  • RODZICE NIEPEŁNOSPRAWNI INTELEKTUALNIE WYCHOWUJĄCY DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
  • WIZERUNEK OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W FILMIE FABULARNYM
  • KREATYWNOŚĆ DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ASPEKCIE ICH AKTYWNOŚCI PLASTYCZNEJ
  • ZAJĘCIA TANECZNE I MUZYCZNE WE WSPIERANIU DZIECI Z NIEPŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ I AUTYZMEM W WIEKU SZKOLNYM
  • SPOSOBY SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO PRZEZ OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
  • WIZERUNEK OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W MEMACH INTERNETOWYCH
  • HIPOTERAPIA JAKO FORMA WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA AUTYSTYCZNEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM. STUDIUM PRZYPADKU
  • xxx
  • ARTETERAPIA JAKO FORMA WSPARCIA ROZWOJU DOROSŁYCH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ NA PRZYKŁADZIE ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W LASKACH
  • ALPAKOTERAPIA - WE WSPIERANIU ROZWOJU EMOCJONALNEGO I PSYCHORUCHOWEGO OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
Prace magisterskie
  • Wykorzystanie nowoczesnych technologii przez osoby z dysfunkcją wzroku w życiu codziennym, edukacji i pracy zawodowej.
  • Kompetencje społeczno - emocjonalne dzieci w wieku 5-6 lat a poziom akceptacji rówieśniczej
  • Edukacja włączająca w opinii i doświadczeniach pracowników oraz studentów Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

2020

Prace magisterskie
  • Podmiotowe uwarunkowania funkcjonowania psychospołecznego studentów z niepełnosprawnością ruchową
  • Relacje między osobami z zespołem Downa a ich rodzeństwem w świetle badań własnych
  • Relacje społeczne studentów z niepełnosprawnością ruchową w świetle badań własnych
  • Funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w świetle badań własnych
  • Praca z osobami z niepełnosprawnością ruchową oraz intelektualną jako szansa rozwoju osobowościowych i społecznych kompetencji wolontariuszy

2018

Rozprawy doktorskie
  • Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania relacji rówieśniczych w edukacji wczesnoszkolnej
Prace dyplomowe
  • Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w szkole ogólnodostępnej
  • Nauczanie geometrii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie III szkoły podstawowej ogólnodostępnej
  • Rozumienie sytuacji społecznych u dziecka z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie VII. Studium przypadku.
  • Rola wolontariuszy w Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych Radosne Serca
  • Książka w edukacji i rehabilitacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Supporting ASD students’ learning in a mainstream school classroom during Eglish lessons
  • Teatroterapia jako forma nauczania języka angielskiego osób z niełnosprawnością intelektualną
  • Funkcjonowanie w społeczeństwie osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych Radosne Serce
  • Rola ruchu wiara i światło w rozwoju duchowym osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście adhortacji apostolskiej papieża Franciszka Gaudete et exsultate
  • Rodzina środowiskiem katechezy osób niepełnosprawnych intelektualnie
  • Nauczanie języka polskiego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II etapie edukacyjnym
  • Podstawy społeczne młodzieży gimnazjalnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Katecheza sakramentalna osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce
  • Opóźniony rozwój mowy u dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w wieku 9 lat – studium przypadku
  • Funkcjonowanie osoby dorosłej z zespołem Downa na przykładzie kobiety kończącej edukację szkolną
  • Metody nauczania literatury dzieci z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na etapie klasy IV szkoły podstawowej
  • Doradztwo zawodowe dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną
  • Umiejętności rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Funkcjonowanie dziesięcioletniego dziecka ze spektrum autyzmu w grupie szkolnej III poziomu prowadzonego metodą Marii Montessori
  • Funkcjonowanie 8-latka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w sferze poznawczej
  • Sztuka wizualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Relacje w rodzinie dziecka z autyzmem. Studium przypadku.
  • Teatroterapia jako forma arterapii dla dziecie z autyzmem
  • Relacje rówieśnicze dziecka z autyzmem. Studium przypadku.
  • Funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w sferze edukacyjnej i społecznej. Studium przypadku.
Prace magisterskie
  • Postawy studentów kierunków ścisłych wobec narodzin dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Znaczenie przynależności do wspólnoty "Wiara i Światło" w Lublinie dla wolontariuszy i rodziców osób z niepełnosprawnością
  • Problematyka blogów osobistych prowadzonych przez matki dzieci z niepełnosprawnością
  • Postrzeganie osób z niepełnosprawnością intelektualną przez osoby starsze
  • Komunikowanie się osób słabosłyszących podczas wyjazdów zagranicznych. Wyzwania i możliwości wsparcia
  • Kompetencje matematyczne dzieci z Zespołem Downa. Badania w Niepublicznym Przedszkolu Muzycznym "Stonoga"
  • Postawy uczniów klas VII wybranych szkół podstawowych w Puławach wobec osób starszych
  • Teatroterapia jako forma terapii dla osób niesłyszących

2017

Prace dyplomowe
  • Psychospołeczne funkcjonowanie uczniaz dysleksjąrozwojową wioski dziecięcej SOS na III etapie edukacyjnym
  • Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w szkole ogólnodostępnej
  • Psychospołeczne funkcjonowanie uczennicy z dyskalkulią na trzecim etapie edukacyjnym. Studium przypadku
  • Arteterapia w pracy z uczniem z zespołem Aspergera
  • Psychospołeczne funcjonowanie dziecka z dysleksją rozwojową mieszkającego w domu dziecka na drugim etapie kształcenia w szkole podstawowej
  • Terapeutyczno-artystyczne walory tańca w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku.
  • Funkcjonowanie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w Samorządowym Zespole Szkół w Mirczu
  • Rozwijanie kompetencji poznawczych u siedmioletniego chłopca z autyzmem. Studium indywidualnego przypadku.
  • Przygotowanie do czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym. Studium indywidualnego przypadku.
  • Edukacja muzyczna dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Funkcjonowanie dziecka w wieku szkolnym w sytuacji rozwodu jego rodziców
  • Wychowanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Praca terapeutyczna w zakresie percepcji słuchowej z dzieckiem ryzyka dysleksji
  • Diagnoza i terapia logopedyczna dziewczynki z zespołem Downa
  • Funkcjonowanie edukacyjne i społeczne dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Studium przypadku
  • Zachowania trudne dziecka z zaburzeniami rozwojowymi w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie społeczne dziewczynki z autyzmem
  • Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w wieku 10 lat w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
  • Funcjonowanie dziecka z ryzykiem dysleksji w szkole ogólnodostępnej
  • Wspieranie rozwoju motoryki dzieci czteroletnich. Studium przypadku
  • Wspieranie rozwoju sfery ruchowej dziecka z rozpoznaniem autyzmu na lekcjach wychowania fizycznego w szkole podstawowej. Studium przypadku
  • Dogoterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Funkcjonowanie osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie emocjonalne młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
  • Funkcjonowanie osoby dorosłej z dziecięcym porażeniem mózgowym. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie dziecka z zespołem Aspergera z szkole ogólnodostępnej
  • Integracja uczniów z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi. Na przykładzie badań w Szkole Podstawowej nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi im. pamięci Majdanka w Lublinie
  • Funkcjonowanie społeczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
  • Zastosowanie Metody Krakowskiej w terapii małego dziecka z zespołem Downa
  • Specyfika funkcjonowania dziecka z autyzmem w klasie integracyjnej. Studium przypadku
  • Gry i zabawy edukacyjne jako pomoc w terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami
  • Autyzm i zespół Aspergera w autobiografii. Studium przypadku
  • Funcjonowanie psychospołęczne ucznia z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium indywidualnego przypadku
  • Funcjonowanie dziecka z zaburzoną integracją sensoryczną w wieku przedszkolnym
  • Idee Jeana Vanier w programie wychowawczym szkoły
  • Wspomaganie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dziecka z autyzmem na lekcjach języka angielskiego na III etapie edukacyjnym
  • Funkcjonowanie osób starszych z chorobą otępienną i chorobą Parkinsona
Prace magisterskie
  • Funkcjonowanie dziecka z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową w edukacji wczesnoszkolnej w klasach integracyjnych. Studium indywidualnego przypadku
  • Dogoterapia jako forma wspierania aktywności poznawczej, fizycznej i społecznej osób z chorobą Alzhaimera
  • Funkcjonowanie szkolne dzieci z rodzin imigrantów na terenie Lublina. Studium indywidualnego przypadku
  • Rozwoj kompetencji społecznych dzieci z autyzmem a ich własne sposoby komunikacji i kształtowania relacji z innymi w przedszkolu specjalnym.
  • Wspomaganie rozwoju kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym przez ich nauczycieli i rodziców
  • Rola zabawy we wspomaganiu rozwoju i funkcjonowania dziecka z autyzmem w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
  • Deklarowanie pełnienia roli rodziców dziecka z niepełnosprawnością przez studentki pedagogiki i ich narzeczonych/mężów
  • Uwarunkowania aspiracji zawodowych dzieci z niepełnosprawnością ruchową
  • Więzi rodzinne dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym a ich funkcjonowanie w świetlicy środowiskowej w perspektywie szans kształcenia i wychowania
  • Zakres i znaczenie wsparcia społecznego dla rodzin wychowujących dziecko z autyzmem w wieku przedszkolnym na terenie miasta Lublina
  • Relacje z ojcem a psychospołeczne funkcjonowanie dziewcząt z placówki wsparcia dziennego typu opiekuńczego Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo

2016

Prace dyplomowe
  • Wspieranie rozwoju poznawczego u dziecka z autyzmem w klasie IV na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w przedszkolu integracyjnym. Badania w Przedszkolu integracyjnym nr 3 w Kraśniku Fabrycznym
  • Praca terapeutyczna z uczniem mającym trudności w czytaniu i pisaniu w klasie II
  • Trudności w uczeniu się dziecka w VI klasie szkoły podstawowej - studium przypadku
  • Uczeń ryzyka dysleksji w klasie III szkoły podstawowej. Studium przypadku
  • Charakterystyka funkcjonowania poznawczego ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - studium indywidualnego przypadku
  • Kompetencje matematyczne dzieci 4-letnich
  • Zaburzenia koncentracji uwagi i ich terapia u dzieci z autyzmem. Studium przypadku
  • Rozwój psychospołeczny dziecka z zespołem FAS odroczonego od spełniania obowiązku szkolnego
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi z ryzykiem dysleksji w klasie III
  • Przygotowanie dziecka dześcioletniego do podjęcia nauki szkolnej studium przypadku
  • Koncentracja uwagi u dziecka nadaktywnego - studium przypadku
  • Wspieranie rozwoju ucznia klasy drugiej z trudnościami w zakresie czytania i pisania. Studium przypadku
  • Arteterapia jako metoda pracy z osobą dorosłą ze znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
  • Poziom akceptacji uczniów klas trzecich przez zerspół klasowy i jego uwarunkowania
  • Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym
  • Praca terapeutyczna z dzieckiem z FAS. Studium przypadku
  • Rozwijanie motoryki małej u dziecka 4-letniego. Studium przypadku
Prace magisterskie
  • Opinie mieszkańców Gminy Łańcut o osobach z niepełnosprawnością ruchową.
  • Dojrzałość szkolna dzieci w klasie zerowej i jej uwarunkowania. Studium przypadku
  • Praca dydaktyczno-wychowawcza nauczyciela z uczniem z trudnościami szkolnymi w klasach 4-6
  • Syndrom wypalenia zawodowego pedagogów specjalnych pracujących w bursach szkolnych.
  • Rodzinne uwarunkowania powodzenia i niepowodzenia szkolnego.
  • Edukacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku wiejskim
  • Adaptacja dziecka nieśmiałego do warunków środowiska przedszkolnego. Studium przypadku
  • Nasilenie zjawiska agresji rówieśniczej wśród uczniów szkoły ponadgimnazjalnej
  • Edukacyjne i społeczne funkcjonowanie uczniów klas IV-VI z rozpoznaną dysleksją. Studium przypadku.
  • Poczucie lęku szkolnego dzieci z klasy szóstej szkoły podstawowej
  • Funkcjonowanie dorosłych osób niepełnosprawnych intelektualnie a ich stereotypowy obraz wśród uczniów szkół ponad gimnazjalnych na Lubelszczyźnie
  • Społeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym - analiza indywidualnych przypadków
  • Funkcjonowanie edukacyjne i społeczne dzieci z ADHA na pierwszym etapie edukacji w szkole ogólnodostępnej
  • Postawy współpracowników wobec osoby niesłyszącej w środowisku pracy
  • Aspiracje i plany życiowe osób z uszkodzonym wzrokiem.
  • Rehabilitacja i edukacja wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w Specjalnym Ośrodku w Chełmie
  • Postawy gimnazjalistów wobec rówieśników z wadami mowy.
  • Relacje rówieśnicze a specjalne potrzeby edukacyjne w klasach zróżnicowanych wiekowo, w nauczaniu wczesnoszkolnym.
  • Wspólczesne trudności dorosłych osób z niepełnosprawnością ruchową -studium indywidualnego przypadku
  • Zachowania agresywne uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej. Badania w wybranych szkołach na Lubelszczyźnie

2015

Prace dyplomowe
  • Wspieranie rozwoju społecznego ucznia ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym. Studium indywidualnego przypadku.
  • Specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania u ucznia klasy III. Studium przypadku.
  • Indywidualizacja pracy z uczniem z niepełnosprawnościa intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej
  • Specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania u ucznia klasy IV wynikające z zaniedbań środowiskowych
  • Znaczenie zajęć świetlicowych w kształtowaniu kompetencji społecznych uczniów z trudnościami w nauce. Studium przypadku.
  • Funkcjonowanie uczennicy z trudnościami w pisowni poprawnej ortograficznie w klasie VI
  • Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami percepcji słuchowej w IV klasie szkoły podstawowej
  • Praca wychowawcza z uczniem z zespołem FAS
Prace licencjackie
  • Rola nauczyciela prowadzącego i wspomagającego w klasach integracyjnych w nauczaniu wczesnoszkolnym
  • Metody i formy terapii pedagogicznej osób z chorobą Alzheimera
  • Funkcjonowanie szkolne dziecka rodziców pracujących za granicą
  • Twórczość plastyczna dzieci o różnym poziomie intelektualnym w klasach 4-6
  • Funkcjonowanie dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym
  • Funkcjonowanie dzieci dyslektycznych w klasach 4-6 szkoły podstawowej
  • Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w edukacji wczesnoszkolnej
  • Funkcjonowanie ucznia nieśmiałego w klasach 4-6 szkoły podstawowej
  • Funkcjonowanie dziecka z nadpobudliwością psychoruchową w edukacji wczesnoszkolnej
  • Funkcjonowanie społeczne i poznawcze dzieci sześcioletnich odroczonych od obowiązku szkolnego
  • Uwarunkowania trudności w uczeniu się matematyki przez gimnazjalistów
  • Funkcjonowanie dzieci słyszących rodziców niesłyszących
  • Sprawność ruchowa dzieci pięcioletnich i formy jej wspierania.

2014

Prace dyplomowe
  • Poziom kompetencji w zakresie operacyjnego rozumowania sześcioletnich uczniów klasy pierwszej
  • Strategie czytania ze zrozumieniem u dziecka głuchego posługującego się polskim językiem migowym w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
  • The cognitive approach to teaching practice in a 13 (14) year old boy with moderate intellectual disability (ID) based on brain damage. (Correction-compensation sessions within individual lessons in the second language literacy curriculum for the 2nd grade pupils.)
  • Ryzyko dysleksji u ucznia klasy II jako specyficzne zaburzenia w edukacji - studium przypadku
  • Trudności w uczeniu się dziecka dwujęzycznego - diagnoza i terapia pedagogiczna. Studium przypadku
  • Praca z dzieckiem zagrożonym dysleksją w klasach I-III
  • Wspieranie rozwoju dojrzałości szkolnej dziecka pięcioletniego. Studium przypadku.
  • Wykorzystanie gier dydaktycznych w pracy z uczniami sześcioletnimi o obniżonym poziomie kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia
  • Trudności w uczeniu się u ucznia w szkole ogólnodostępnej wynikające z zaniedbań środowiskowych - diagnoza i terapia pedagogiczna. Studium przypadku.
  • Gotowość szkolna dzieci 6 i 7-letnich do podjęcia nauki czytania i pisania
  • Diagnoza i terapia zaburzeń w czytaniu i pisaniu 7-letnich uczniów klasy I
  • Wspieranie rozwoju dziecka 6-letniego na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych. Studium przypadku.
  • Trudności w czytaniu i pisaniu uczennicy klasy pierwszej - studium przypadku
  • Terapia zaburzeń w czytaniu i pisaniu ucznia klasy II z wadą wymowy. Studium przypadku.
  • Terapia trudności w uczeniu się u dzieci sześcioletnich z wadą słuchu
  • Terapia pedagogiczna w wychowaniu integralnym
  • Specyficzne trudności w zakresie czytania i pisania u ucznia klasy III
  • Wspieranie rozwoju językowego dzieci 4-letnich. Studium przypadku.
Prace licencjackie
  • Wybrane metody terapii u dzieci z autyzmem. Studium przypadku.
  • Rola gier i zabaw w pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się matematyki. Studium przypadku.
  • Relacje licealistów z rówieśnikami z dysleksją.
  • Zaburzenia w zachowaniu uczniów z niepowodzeniami szkolnymi. Badania w klasach 4-6 w Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Białce.
  • Funkcjonowanie społeczne osób z Zespołem Aspergera. Studium przypadku.
  • Zaburzenia komunikacji u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Studium przypadku.
  • Rozwijanie zainteresowań dzieci z trudnościami szkolnymi. Studium przypadku
  • Postawy licealistów wobec osób z uszkodzonym słuchem - na podstawie badań własnych.
  • Funkcjonowanie społeczne ucznia z Zespołem Downa w młodszym wieku szkolnym. Studium przypadku.
  • Realizacja podstawy programowej przez ucznia z Zespołem Aspergera w klasie VI integracyjnej szkoły podstawowej. Studium przypadku.

2013

Prace licencjackie
  • Funkcjonowanie dzieci z ADHD w środowisku szkolnym w opinii nauczycieli. Badania w Publicznej Szkole Podstawowej im. O. Stanisława Papczyńskiego w Mariańskim Porzeczu i w Publicznym Gimnazjum w Wildze
  • Sytuacja szkolna uczniów z dysleksją w opinii nauczycieli. Badania w Szkole Podstawowej w Starej Wsi Drugiej i w Giełczwi.
  • Plany osobiste i zawodowe młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną i możliwości ich realizacji na Białorusi
  • Funkcjonowanie poznawcze i społeczne młodzieży gimnazjalnej z uzdolnieniami przedmiotowymi. Badania w Zespole Szkół Publicznych w Baćkowicach
  • Funkcjonawanie społeczne osób z niepełnosprawnością ruchową na podstawie badań w Stowarzyszeniu Na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo w Lublinie.
  • Aktywność osób chorych na stwardnienie rozsiane w obszarze edukacji i pracy zawodowej. Studium indywidualnego przypadku.
  • Funkcjonowanie społeczne eurosierot w Szkole Podstawowej nr 11 w Przemyślu. Na podstawie badań dzieci i ich nauczycieli.
  • Trudności dzieci pełnosprawnych w klasach integracyjnych. Badania w Szkole Podstawowej nr 32 z klasami integracyjnymi w Lublinie.
  • Poznawcze i społeczne funkcjonowanie 6-latków na początkowym etapie edukacji. Badania w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Zamoyskiego w Janowie Lubelskim
  • Postawy licealistów wobec osób niesłyszących-na podstawie badań w Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Zakrzówku
  • Dziecko z dysfunkcją słuchu w szkołach ogólnodostępnych - w opinii rodziców
  • Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną - możliwości wsparcia. Badania w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Lesku.

2012

Prace dyplomowe
  • Pozycja dziecka w klasie szkolnej a poziom jego osiągnięć dydaktycznych
  • Trudności w uczeniu się czytania u dziecka siedmioletniego klasy I
  • Dojrzałość szkoła dzieci z niepełnosprawnością ruchową w wieku 5 lat a założenia reformy oświaty
  • Zaburzenia w uczeniu się czytania i pisania u drugorocznego dziecka w wieku ośmiu lat
  • Wybrane uwarunkowania umiejętności pisania uczniów klas II
  • Poziom kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci 3-letnich uczęszczających do przedszkola
  • Poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci 4-letnich uczęszczających do przedszkola
  • POziom kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia sześcioletnich uczniów klasy pierwszej
  • Zaburzenia wymowy u dzieci sześcioletnich-studium przypadku
  • Kompetencje językowe i komunikacynje dziecka trzyletniego a funkcjonowanie w grupie rówieśniczej
  • Poziom kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej a sprawności pisania u uczniów siedmioletnich rozpoczynających naukę w klasnie pierwszej
  • Rozwój emocjonalny dziecka z zzburzeniami mowy
  • Umiejętności z zakresu motoryki małej u dzieci 5-letnich z niepełnosprawnością intelektualną
  • Poziom rozwoju motorycznego u dzieci sześcioletnich w grupie zerowej
  • Poziom rozwoju emocjonalno-społęcznego dzieci trzyletnich rozpoczynających edukację przedszkolną
  • Obniżona sprawność manualna i grafomotoryczna dzieci sześcioletnich a nauka pisania
  • Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dzieci pięcioletnich w klasie "0"
  • Trudności w czytaniu i pisaniu 8-letniego ucznia klasy II
  • Trudności w zakresie koncentracji ośmioletniego ucznia klasy drugiej szkoły podstawowej (studium przypadku)
  • Trudności w uczeniu się czytania i pisania uczennicy klasy II
  • Dojrzałość do uczenia się matematyki dzieci siedmioletnich
  • Trudności w czytaniu uczniów rozpoczynających naukę w klasie I
  • Dojrzałość do nauki czytania dzieci rozpoczynającch edukację wczesnoszkolną
  • Praca terapeutyczna z dzieckiem dyslektycznym z trudnościami ortograficznymi z u-ó.
  • Trudności w osiągnięciu dojrzałości szkolnej u dziecka pięcioletniego
  • Kompetencje językowe i komunikacyjne dziecka 5-letniego a funkcjonowanie w grupie równieśniczej
  • sPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
  • Poziom kompetencji w zakresie oorientacji przestrzennej i schematu własnego ciała 6-letnich uczniów klasy zerowej
  • Trudności ucznia klasy III w zakresie czytania i pisania
  • Trudności w czytaniu uczniów klasy trzeciej
  • Trudności w nauce czytania i pisania ucznia klasy trzeciej
  • Kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci 2 i 3 letnich uczęszczających do przedszkola
  • Kompetencje w zakresie słuchu fonetycznego u dzieci 5-letnich-studium przypadku
  • Poziom kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia u dzieci czteroletnich uczęszczających do przedszkola.
  • Emocjonalne i społeczne uwarunkowania trudności szkolnych u dziecka w wieku wczesnoszkolnym
  • Ryzyko dysleksji rozwojowej na przykładzie ucznia trzeciej klasy szkoły podstawowej
  • Specyficzne trudności w nauce dziecka w wieku przedszkolnym a nadużywanie alkoholu przez rodzica
  • Trudności w nauce spowodowane absencją chorobową
  • Wykorzystanie elementów pedagogiki Marii Montessori w pracy z uczniami sześcioletnimi o obniżonym poziomie psychomotorycznym
  • Usprawnianie psychomotoryki w terapii pedagogicznej dziecka pięcioletniego
  • Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu uczniów dziewięcioletnich
  • decyzją Kierownika Studiów zwolniona z pisania pracy
  • Trudności w czytaniu i pisaniu ośmioletniego ucznia klasy II szkoły podstawowej. Studium przypadku
  • Trudności w czytaniu i pisaniu siedmioletniego ucznia klasy I
  • Poziom dojrzałości do uczenia się matematyki dzieci pięcioletnich
  • Orientacja przestrzenna dzieci 4-letnich.
  • Kompetencje w zakresie orientacji przestrzennej i schematu własnego ciała dzieci siedmioletnich
  • Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania u 10-letniego chłopca w klasie IV- studium przypadku
  • Wady wymowy a trudności w nauce czytania i pisania uczniów klasy III
  • Trudności w opanowaniu fonetyki u dzieci 5-letnich
  • Opóźniony rozwój mowy - alalia prosta studium przypadku.
  • Ryzyko dysleksji-praca z 6-letnim uczniem klasy zerowej szkoły podstawowej zagrożonymi dysleksją
  • Motywacja do uczenia się dziecka w wieku wczesnoszkolnym
  • Trudności szkolne dzieci powtarzających klasę na etapie edukacji wczesnoszkolnej
  • Znaczenie zabaw i gier dydaktycznych w kształtowaniu kompetencji matematycznych dziecka w wieku przedszkolnym
  • Zaburzenia artykulacji dzieci w wieku przedszkolnym
  • kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia sześcioletnich uczniów klasy pierwszej
  • Umiejętności matematyczne dzieci sześcioletnich z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
  • Trudności językowe i komunikacyjne występujące wśród dzieci czteroletnich uczęszczających do przedszkola
  • Poziom kompetencji w zakresie dziecięcego liczenia siedmioletnich uczniów klasy pierwszej
  • Trudności szkolne dziecka zdolnego -studium przypadku uczennicy II klasy szkoły podstawowej
  • Poziom rozwoju motorycznego u dzieci 5-letnich
  • Kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia dzieci 7-letnich klasy I
  • Kompetencje w zakresie dziecięcego liczenia dzieci sześcioletnich
  • Poziom cichego czytania ze zrozumieniem u uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej
  • Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
Prace licencjackie
  • Trudności szkolne osób chorych na migrenowe bóle głowy.
  • Wartość rodziny i grupy rówieśniczej w życiu dzieci i młodzieży przewlekle chorych z cukrzycą insulinozależną
  • Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością ruchową.
  • Sytuacja społeczna rodziców dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Adaptacja społeczna osób z niepełnosprawnością słuchową
  • Jakość życia osób chorych na epilepsję w okresie późnej adolescencji.

2011

Prace licencjackie
  • Zajęcia plastyczne a zdolności manualne czterolatków
  • Trudności w uczeniu się młodzieży słabo widzącej i niewidomej
  • Proces uczenia się osób z rozpoznaną schizofrenią
  • Trudności szkolne dzieci i młodzieży z cukrzycą
  • Poziom umiejętności matematycznych dzieci pięcio- i sześcioletnich.
  • Nadruchliwość fizyczna i zaburzenia koncentracji uwagi a trudności w nauce. Badania dzieci sześcioletnich
  • Relacje dzieci zdrowych z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej w klasach I-III.
Prace magisterskie
  • Prawo osób niepełnosprawnych do edukacji w opinii młodzieży
  • Trudności dzieci w uczeniu się języka obcego Badania uczniów klas 4 - 6 szkoły podstawowej
  • Mowa dzieci w wieku przedszkolnym ze środowiska wiejskiego

2010

Prace licencjackie
  • Postawy środowiska lokalnego wobec niepełnosprawnych uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Rykach
  • Funkcjonowanie psychospołeczne uzdolnionych dzieci z trudnościami w uczeniu się
  • Samoocena i aspiracje studentów niepełnosprawnych a stereotypy i uprzedzenia studentów pełnosprawnych
  • Praca domowa uczniów klas VI a ich osiągnięcia w nauce
  • Poznawcze i społeczne funkcjonowanie ucznia zdolnego w czasie zajęć szkolnych
  • Kontakty społeczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Uwarunkowania trudności w uczeniu się i strategie radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi w percepcji osób słabo słyszących

2005

Prace licencjackie
  • Terapia zajęciowa jako forma integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem na przykładzie placówki Warsztatu Terapii Zajęciowej w Piotrowicach.
  • Rola dziecka z niepełnosprawnością umysłową w rodzinie.
  • Hierarchia wartości pedagogów, a ich postawy wobec uczniów trudnych.
  • Psychospołeczne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej.
  • Obraz własnej rodziny w opinii młodzieży z uposledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
  • Postawy młodzieży szkół średnich wobec osób niepełnosprawnych ruchowo.
  • Stosunki koleżeńskie we wczesnoszkolnych grupach integracyjnych.
  • Szkoła integracyjna próbą wyjścia z upośledzenia.
  • Metody, formy i warunki aktywizacji mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej (na podstawie Domu Pomocy Społecznej w Janowie Lubelskim).
  • Zajęcia rewalidacyjne a rozwój społeczny dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.
  • Uczeń z rodziny problemowej a trudności i niepowodzenia szkolne.
  • Czynniki warunkujące postawy rodziców wobec dzieci niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym.
  • Wzajemne relacje dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym.
  • Sposoby aktywizacji mieszkańców Domu Pomocy Społecznej przez dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Dojrzałość emocjonalna jako czynnik warunkujący przystosowanie się dzieci 6- letnich w grupie zerowej.

2004

Prace licencjackie
  • Sposoby komunikowania się dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną(na podst. badań uczniów klas IV-VI Ośrodka Szkolno-Wych. w Olbięcinie)
  • Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - wypełnianie funkcji opiekuńczych
  • Postawy młodzieży wobec niepełnosprawnych rówieśników (na podstawie badań młodzieży Zespołu Szkół w Zdziechowicach)
  • Terapeutyczne oddziaływanie zwierząt na dziecko niepełnosprawne
  • Funkcjonowanie młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w wybranych sferach życia
  • Wpływ zabaw materiałami przekształcalnymi naturalnymi na rozwój sprawności manualnych dzieci z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym
  • Umiejętności komunikacyjne dzieci z zespołem Downa
  • Obraz ucznia u nauczycieli szkół podstawowych i średnich
  • Postawy rodzicielskie wobec dziecka chorego przewlekle - cukrzyca
  • Stosunek społeczeństwa do osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Postawy rodzicielskie wobec dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (na przykładzie wybranej grupy rodziców)
  • Postrzeganie własnej rodziny przez dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekiim
  • Rozwój społeczno- moralny osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
  • Wrażliwość moralna dzieci upośledzonych w stopniu lekkim
  • Sposoby wyrażania uczuć osób niepełnosprawnych intelektualnie - przez twórczość na przykładzie wychowanków DPS dla dzieci w Tarnobrzegu
  • Wpływ niepełnosprawności intelektualnej na funkcjonowanie młodzieży w środowisku szkolnym i rodzinnym
  • Relacje między uczniami i nauczycielami (na podst.badań uczniów szkoły podstawej i gimnazjum).
  • organizacja czasu wolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przebywające w internacie Specjalnego Osrodka Szkolno-Wychowawczego w Niemienicach.
  • Ocena kompetencji społecznej osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym
  • Postawy dzieci szkół podstawowych wobec dzieci i dorosłych osób niepełnosprawnych
  • Postawy młodzieży wobec zjawiska aborcji
  • Niepowodzenia szkolne uczniów - rola rodziny i nauczyciela w życiu dziecka (na przykładzie Gimnazjum w Raniżowie)