dr Anna Dzierżyc-Horniak

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Nauk o Sztuce
Katedra Historii Sztuki

Stanowisko: Asystent


2024


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • "Plastyk i krytyk winni być głównymi organizatorami twórczej konfrontacji poszukiwań plastycznych". Plenery w Osiekach w kontekście wybranych aspektów działalności galeryjnej lat 60. ubiegłego wieku

Recenzja artykułu naukowego

  • Recenzja artykułu dla czasopisma "Biuletyn Historii Sztuki"

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Pomiędzy falami. Ekologia i duchowość wody na wybranych przykładach sztuki Azji

Działalność odczytowa

  • Wykład dla Lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku "Rysujące maszyny i nowy Rembrandt. Wybrane przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w sztuce"

2023


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Między rewolucjonistami, artystami i świętymi. Praktyka krytyczna Anki Ptaszkowskiej
    [w:] AKCENT. LITERATURA I SZTUKA. KWARTALNIK

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • W podroży do jądra ciemności. (Nie)chciane historie Pippy Bacca i Nezaket Ekici

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • „Jak macie galerię, to my przywieziemy prace…”. Galeria Foksal a polsko-amerykańskie relacje artystyczne
  • Artyści polscy w Galerii Artura Schwarza w Mediolanie

Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • Konkurs grantowy w dziedzinie nauk u sztuce

Realizacja wystawy naukowo-artystycznej

  • Wystawa DOMOWNICY w obiektywie Marka Czeżyka
  • Na żółto i na niebiesko – wystawa fotografii Yaryny Posuniak

2022


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • From a Demarcation Line to a Living Archive. Documentary Exhibitions of the Foksal Gallery in the British Isles
    [Od linii demarkacyjnej do żywego archiwum. Dokumentalne wystawy Galerii Foksal na Wyspach Brytyjskich]
    [w:] Sztuka i Dokumentacja-Art & Documentation
  • Artistic Labyrinths and the Tower of Babel. A Comparative Look at the Exhibitions: Documenta 5, Les Immatériaux and Labyrinth – an Underground Space
    [Artystyczne labirynty i Wieża Babel. Porównawcze spojrzenie na wystawy documenta 5, Les Immatériaux, Labirynt – przestrzeń podziemna]
    [w:] Art Inquiry
  • Nomad and shaman, flags and terremonto. Arahmaiani Feisal’s artistic practice from the perspective of Joseph Beuys’ “social sculpture”
    [Nomada i szaman, flagi i terremonto. Praktyka artystyczna Arahmaiani Feisal z perspektywy „rzeźby społecznej” Josepha Beuysa]
    [w:] Art of the Orient
  • „Żadna podróż nie jest za długa”. Artystyczne multiwersum Kuby Bąkowskiego
    [w:] Facta Simonidis. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Zamościu

Rozdział w książce

  • Malarska podróż na „czarodziejską górę”

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • „Żadna podróż nie jest za długa”. Artystyczne multiwersum Kuby Bąkowskiego

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

  • Prowadzenie panelu "5 zmysłów w udostępnianiu sztuki osobom z niepełnosprawnością wzroku "

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • Imaginaria sztuki współczesnej

Realizacja wystawy naukowo-artystycznej

  • Czy słyszysz ten kolor? Synestezja i twórczość Yvesa Kleina
  • Sztuka Lublina. Poznaj. Dotknij. Doświadcz
  • Zakaz fotografowania. Notatki fotograficzne z objazdów zabytkoznawczych historii sztuki

2021


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Kumulowanie małych pamięci. Świat obrazów Christiana Boltanskiego w Galerii Foksal
    [w:] Roczniki Humanistyczne
  • Od dokumentu ku wiecznej teraźniejszości. Fotografia w spotkaniu z sacrum na wybranych przykładach kościelnych przedsięwzięć Janusza Boguckiego i Niny Smolarz
    [w:] Sztuka i Dokumentacja-Art & Documentation

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wielopiętrowe zabawy z czasem. Działania rysunkowe Jarosława Kozłowskiego

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Paragone. Pasaże sztuki. Studia ofiarowane Profesorowi Lechosławowi Lameńskiemu

Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • Kronika wydarzeń Galerii Foksal z lat 1970-1989 – badania dokumentacyjne *** KOPIA ***

2020


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Hommage à Maria Stangret-Kantor
    [w:] Sztuka i Krytyka [Warszawa]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • „Każda forma ekspresji jest zdeterminowana przez swój czas”. Forma utopijna i forma niemożliwa w ujęciu Zbigniewa Gostomskiego

Rozdział w książce

  • Jak codzienny przedmiot znalazł się w sztuce

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • Kronika wydarzeń Galerii Foksal z lat 1970-1989 – badania dokumentacyjne

Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • Kronika wydarzeń Galerii Foksal z lat 1970-1989 – badania dokumentacyjne

Organizacja konkursów i olimpiad

  • XII Powiatowy Konkurs Plastyczny „Mieszkam w ciekawym miejscu – w drodze do korzeni mojej małej ojczyzny”

2019


Książka naukowa recenzowana

  • Początki są zawsze najważniejsze… Geneza i działalność Galerii Foksal. Teksty programowe, wystawy, wydarzenia, artyści, 1955-1970

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Czy mężczyźni marzą o stroju superbohatera? Wzorce męskości osadzone w kulturowym kontekście stroju herosa popkultury
  • What Is Needed Is Concentration, Inner Silence and Willingness to Listen. Koji Kamoji in Creative Dialogue with Polish Artists
    [Potrzebne jest skupienie, wewnętrzna cisza, chęć słuchania. Koji Kamoji w artystycznym dialogu z polskimi artystami]
  • Eksperyment form przestrzennych w Elblągu – niechciane dziś dziedzictwo PRL-u?

Recenzja artykułu naukowego

  • Jakie polskie? Jakie Neue? Jakie Wilde? Znaczenie wyjazdów do Republiki Federalnej Niemiec dla kształtowania się programu ideowego „Gruppy” na przykładzie Papierów düsseldorfskich Marka Sobczyka i Jarosława Modzelewskiego

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • “These were interesting adventures and sort of bestowed on us...”. Foksal Gellary in the wide world of British exhibitions
    [„To były ciekawe przygody i takie jakby darowane...”. Galeria Foksal na brytyjskich „salonach”.]
  • Potrzebne jest skupienie, wewnętrzna cisza, chęć słuchania. Koji Kamoji w artystycznym dialogu z polskimi artystami.

Stypendium finansowane z innych środków

  • Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego z budżetu KUL

  • Kronika wydarzeń Galerii Foksal z lat 1966-1989 - badania dokumentacyjne i przygotowanie opracowania

2018


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Zaczarowanie świata na przykładzie East Side Story Igora Grubića. Lekcja z estetyki performatywności
    [w:] DYSKURS. PISMO NAUKOWO-ARTYSTYCZNE ASP WE WROCŁAWIU
  • „Time for Revolution / Revollusion”. Awangarda między przeszłością a teraźniejszością, archiwum a performansem
    [w:] Sztuka i Dokumentacja-Art & Documentation
  • Słowo jako obraz i rzecz w przestrzeni galerii. Konceptualne gry z tekstem na przykładzie wybranych realizacji w Galerii Foksal
    [w:] Sztuka i Krytyka [Warszawa]
  • Kobieta jest nomadą, kobieta jest artystką. Spojrzenie na Panny młode w podróży Pippy Bacca i Silvii Moro w feministycznym ujęciu Rosi Braidotti
    [w:] DYSKURS. PISMO NAUKOWO-ARTYSTYCZNE ASP WE WROCŁAWIU

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • "Polish art is an interest, otherwise it won’t be seen, as in comparison with what is being done in the world…”. Foksal Gallery and Polish-French artistic relations
    [„Interesem jest sztuka polska, ale inaczej jej nie zobaczymy, jak w zestawieniu z tym, co robi się na świecie…”. Galeria Foksal a polsko-francuskie relacje artystyczne]

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Edgar Norwerth 1884–1950. Artysta i człowiek

Członkostwo w innej organizacji międzynarodowej

  • Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki (AICA) - sekcja polska

Realizacja wystawy naukowo-artystycznej

  • kurator Galeri 1 im. B. Słomki

2017


Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • W podróży do jądra ciemności. (Nie)chciane historie Pippy Bacca i Nezaket Ekici.
  • Czy mężczyźni marzą o stroju superbohatera? Wzorce męskości osadzone w kulturowym kontekście stroju herosa popkultury

2016


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Między widocznym a ukrytym, w zapomnieniu i pamięci. Ubranie w taktykach wybranych artystów polskich.

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Eksperyment form przestrzennych w Elblągu – niechciane dziś dziedzictwo PRL-u?
  • Wielopiętrowe zabawy z czasem. Działania rysunkowe Jarosława Kozłowskiego

2015


Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Słowo jako obraz i rzecz w przestrzeni galerii. Konceptualne gry z tekstem na przykładzie wybranych realizacji w Galerii Foksal
  • "Interesem jest sztuka polska, ale inaczej jej nie zobaczymy, jak w zestawieniu z tym, co robi się na świecie...”. Galeria Foksal a polsko-francuskie relacje artystyczne.

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Między widocznym a ukrytym, w zapomnieniu i w pamięci. Ubranie w taktykach wybranych artystów polskich
  • Od konstruktywistycznej ustopii do niemożliwego. Elbląg 65 i Wrocław '70 w ujęciu Zbigniewa Gostomskiego

2013


Rozdział w książce

  • Kolekcja Toruńska. Zbiory Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu

Stypendium finansowane przez uczelnię

  • grant dla Młodych Naukowców Wydziału Sztuk Pięknych UMK, nr 1468-Z

2011


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Ewolucja i współkształtowanie – zasada wzajemnej stymulacji między krytykami a artystami w Galerii Foksal (programy Galerii w latach 1966-1981)
    [w:] Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Poza pięknem i brzydotą. Awangardowy "zmierzch sztuki" w Galerii Foksal

Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata

2009


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • W poszukiwaniu duchowości - „plastyczne haiku” w sztuce Koji Kamoji
  • Miejsce, archiwum, kolekcja. Teoretyczne i programowe poszukiwania krytyków z Galerii Foksal w latach 1966-1981

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Poza pięknem i brzydotą. Awangardowy "zmierzch sztuki" w Galerii Foksal

2007


Organizacja konferencji krajowej

  • III Ogólnopolskie Forum Doktorantów Historii Sztuki

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Happeningi, wydarzenia, akcje w i pod patronatem Galerii Foksal w latach 1965-1971
  • W poszukiwaniu duchowości - "plastyczne haiku" w sztuce Koji Kamoji
  • Miejsce, archiwum, kolekcja. Teoretyczne i programowe poszukiwania krytyków z Galerii Foksal w latach 1966-1981

Stypendium finansowane przez uczelnię

  • grant promotorski UMK, nr 483-Z

Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu

Działalność odczytowa

  • Oblicza Galerii Foksal - wystawy, wydarzenia, manifesty, artyści

2005


Książka naukowa recenzowana

  • Kartki zapisane gestem: twórczość́ malarska Marii Stangret-Kantor w latach 1957-2005

Artykuł w czasopiśmie

  • Pejzaże pamięci
    [w:] Dekada Literacka

Organizacja konferencji krajowej

  • I Konferencji Sztuki Nowoczesnej w Toruniu: Sztuka lat 1905-1923: malarstwo – rzeźba – grafika – krytyka artystyczna

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Ewolucja i współkształtowanie - zasada wzajemnej stymulacji między krytykami a artystami w Galerii Foksal (programy Galerii w latach 1966-1981)

Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Society of Modern Art in Torun

2004


Książka

  • Maria Stangret-Kantor. Kartki zapisane gestem

Artykuł w czasopiśmie

  • Względność spostrzegania. Z Marią Stangret-Kantor rozmawia Anna Dzierżyc-Horniak
    [w:] Arteon

Stypendium finansowane przez uczelnię

  • stypendium doktoranckie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Interdyscyplinarne Koło Naukowe Doktorantów Uniwerstetu Mikołaja Koperniak, Sekcja na Wydziale Sztuk Pięknych

Realizacja wystawy naukowo-artystycznej

  • wystawa Maria Stangret-Kantor, Kartki zapisane gestem, Galeria „Wozownia” w Toruniu.