dr hab. Zbigniew Wróblewski (prof. KUL)

Wydział Filozofii - Instytut Filozofii
Katedra Filozofii Przyrody i Nauk Przyrodniczych

Stanowisko: Profesor KUL

2020

Prace licencjackie
  • Różnice płciowe w poznaniu matematycznym w świetle metaanalizy Janet Hyde.
  • Metaanaliza badań z wykorzystaniem programu "Filozofia dla dzieci" w interwencji opartej na dialogu. Rozumienie emocji przez dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Badania rozwoju zdolności emocjonalnych u dzieci w wieku 5-6 lat z wykorzystaniem narzędzia TEC.
  • Wpływ układu immunologicznego na starzenie kognitywne.
  • Sketchnoting jako metoda usprawniania pamięci. Badanie uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie.
  • Plastyczność dojrzałego mózgu w świetle wybranych badań przeprowadzonych z wykorzystaniem metody fMRI.
  • Społeczne parametry ujęcia kategorii miłości bohatera literackiego (przypadek Wokulskiego). Kulturowe czytanie literatury.
  • Budowanie nawyków w oparciu o intencje implementacji. Analiza testu Stroopa.
  • Warstwa dźwiękowa komunikatu w reklamie radiowej. Analiza wybranych strategii tworzenia reklamy.
Prace magisterskie
  • Iluzja bycia sobą. Fenomenalny model jaźni w ujęciu Thomasa Metzingera.
  • Kognitywne aspekty funkcjonowania społecznego osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Badanie studentów z wykorzystaniem metod narracyjnych i fokusowych.
  • Biologiczny wymiar rytuału w praktykach neoszamańskich.
  • Metabolizm informacyjny w ujęciu Antoniego Kępińskiego
  • Religijność rodziców i dzieci, a rozumienie umysłów zwyczajnych i nadzwyczajnych: badania rozwojowe.

2019

Prace licencjackie
  • Koncepcja genezy świadomości w ujęciu Petera Godfreya-Smitha
  • Koncepcja emocji epistemicznych w ujęciu Alison Gopnik
Prace magisterskie
  • Geneza informacji biologicznej według Craiga Ventera.
  • Od uniwersalności do polisemii - międzykulturowe podejście do miłości. Filozoficzna analiza dzieł literackich
  • Rozwój zdolności meta myślenia u dzieci w wieku przedszkolnym. Piagetowska idea rozmowy o myśleniu. Badanie za pomocą następujących narzędzi RoM i OTSR.
  • "Dziecięca konceptualizacja wszechwiedzy w badaniach nad rozumieniem umysłu. Badania rozwojowe."
  • Badania nad rozumieniem pojęcia kreatywności u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

2018

Prace licencjackie
  • Hipoteza komórek pojęciowych i jej implikacje dla psychologicznych teorii pojęć.
  • Asymilacja genetyczna w ewolucji neuroplastyczności homininów
  • Zaburzenia mind-readingu na przykładzie osób z autyzmem
  • Neuronalne i ewolucyjne uwarunkowania stereotypu w poznaniu społecznym
  • Koncepcja percepcji środowiska w ujęciu Tima Ingolda
  • Zaburzenia mechanizmów poznania moralnego w psychopatii w ujęciu Simona Barona-Cohena.
  • Kognitywne aspekty amuzji.
  • Deformacje estetyczne a kreowanie wizji świata przez malarzy z zaburzeniami percepcji wzrokowej
  • Styl myślenia a ocena wybranych mechanizmów perswazyjnych w reklamie.
  • Wpływ przekazu reklamowego na odbiór świata rzeczywistego u dzieci
Prace magisterskie
  • Filozoficzna analiza przesłania Voyagerów.

2016

Prace dyplomowe
  • Samochody hybrydowe. Konspekty lekcji przyrody w liceum
  • Walory przyrodnicze i ochrona przyrody w Kozłowieckim Parku Krajobrazowym
  • Ciąg Fibonacciego i złota proporcja w przyrodzie. "Matematyczne piękno przyrody"

2015

Prace licencjackie
  • Koncepcja nadczłowieka w ujęciu transhumanizmu
  • Wybrane aspekty filozoficzne natury człowieka w świetle Teorii Opanowania Trwogi
  • Światopoglądowe implikacje odkrycia życia pozaziemskiego w ujęciu Carla Sagana

2014

Prace licencjackie
  • Argument szowinizmu gatunkowego w etyce ochrony zwierząt.

2013

Prace dyplomowe
  • Wynalazek – pożytek czy zagrożenie. Konspekt lekcji przyrody w liceum
  • Co każdy turysta wiedzieć powinien, wyjeżdżając do odległych państw. Konspekt lekcji przyrody w liceum
  • Od oka do aparatu. Konspekt lekcji przyrody w liceum
  • GMO-szansa czy zagrożenie dla ludzkości. Konspekt lekcji przyrody w liceum
  • Bioetyczne aspekty wykorzystania GMO w rolnictwie, przemyśle oraz medycynie. Konspekt lekcji przyrody w liceum
  • Dzieła sztuki w aspekcie badań przyrodniczych i humanistycznych. Konspekt lekcji przyrody w liceum
Prace licencjackie
  • Swoistość gatunku Homo sapiens w ujęciu Tadeusza Bielickiego.
  • Metodologiczne kontrowersje wokół naukowych podstaw diety wegetariańskiej
  • Koncepcja teleologii przyrody w ujęciu arcybiskupa Józefa Życińskiego.
  • Cybernetyczna definicja życia w ujęciu Bernarda Korzeniewskiego
  • Kognitywne warunki "planowania" u zwierząt
Prace magisterskie
  • Zachowania decepcyjne u zwierząt. Aspekty etologiczne i filozoficzne.
  • Jose Luisa Bermudeza koncepcja umysłu zwierząt

2012

Prace dyplomowe
  • Zrównoważony rozwój alternatywą dla rozwoju świata. Konspekt lekcji przyrody w liceum.
  • Wybrane aspekty zdrowia człowieka. Konspekt lekcji przyrody w liceum.
  • Inżynieria genetyczna - możliwości wykorzystania na przykładzie organizmów genetycznie modyfikowanych. Konspekt lekcji przyrody w liceum.
  • Piękno i uroda. Konspekt lekcji przyrody w liceum.
  • Biologiczne uwarunkowania i adaptacyjna rola procesów uczenia się. Konspekt lekcji przyrody w liceum.
  • Śmieję się więc czuję, płaczę więc jestem. Konspekt lekcji przyrody w liceum.
Prace licencjackie
  • Relacje między kulturą i naturą w ujęciu Jana Gwalberta Pawlikowskiego
  • Koncepcja genomu dynamicznego w ujęciu Piotra Lenartowicza.
Prace magisterskie
  • Koncepcja organizmu w świetle zasad akupunktury

2011

Prace licencjackie
  • Geneza duszy ludzkiej w ujęciu Tadeusza Wojciechowskiego
  • Układ warstwowy bytu realnego według Nicolaia Hartmanna a teoria emergencji
Prace magisterskie
  • Statyczno-komparatywny model genezy rewolucji neolitycznej. Analiza metodologiczna

2010

Prace licencjackie
  • Aspekty teleologiczne biocybernetycznego modelu organizmu