dr Aleksandra Borowicz
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
Wypromowane prace dyplomowe
2024
Prace magisterskie
- Aspiracje zawodowe i życiowe młodzieży licealnej z niepełnosprawnością wzroku. Studium przypadku
- Pełnienie ról małżeńskich przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku
- Funkcjonowanie rodziny wychowującej dziecko ze spektrum zaburzeń autystycznych. Studium przypadku
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych w świetle badań własnych
- Gotowość nauczycieli szkół ogólnodostępnych do edukacji włączającej w świetle badań własnych
- Społeczne funkcjonowanie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku
- Specyfika rozwoju słuchowo-językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu w rodzinie dwujęzycznej. Studium przypadku
- Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży ze spektrum zaburzeń autystycznych. Studium przypadku
- Edukacja włączająca uczniów z niepełnosprawnością w opinii rodziców
- Oddziaływanie terapeutyczne w usprawnianiu dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
- Społeczne wyobrażenia na temat osób z niepełnosprawnością słuchową w świetle badań własnych
- Arteterapia w procesie rewalidacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w opinii pedagogów specjalnych
2023
Prace dyplomowe
- Umiejętności komunikacyjne obcokrajowców - studentów z Ukrainy zamieszkałych w Polsce
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zespole edukacyjno-terapeutycznym SOSW w Lublinie
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zespole edukacyjno-terapeutycznym SOSW w Lublinie
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zespole edukacyjno-terapeutycznym SOSW w Lublinie
- Ocena umiejętności komunikacyjnych ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz program działań wspierających
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dziecka w wieku przedszkolnym ze sprzężoną niepełnosprawnością w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym
- Umiejętności komunikacyjne obcokrajowców - studentów z Ukrainy zamieszkałych w Polsce
2022
Prace dyplomowe
- Umiejętności komunikacyjne uczniów klasy II w Zespole Szkół Specjalnych w Rzeszowie oraz program działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i ze spektrum zaburzeń autystycznych z zespołu edukacyjno-terapeutycznego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym oraz program działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne ucznia z autyzmem oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie szóstej w Szkole Podstawowej Specjalnej oraz plan działań wspierających.
- Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem i dzieci odmiennych kulturowo i językowo. Plan działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne uczniów 5 i 6 letnich uczęszczających do oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej nr 30 w Lublinie
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną oraz program działań wspierających klasę we wzajemnej komunikacji
- Relacje uczennicy z mutyzmem wybiórczym w grupie rówieśniczej
- Umiejętności komunikacyjne dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych wraz z planem działa wspierających
- Ocena umiejętności komunikacyjnych ucznia ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz program działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne uczniów w zespole edukacyjno-terapeutycznym Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół Specjalnych oraz plan działań wspierających
- Ocena umiejętności komunikacyjnych ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną w klasie trzeciej szkoły podstawowej oraz program działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne dziecka z niedosłuchem odbiorczym i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w przedszkolu integracyjnym oraz program działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością lekką w tym z afazją motoryczną i niedosłuchem
- Umiejętności komunikacyjne uczniów rozwijających się w spektrum autyzmu w klasie 4 Społecznej Terapeutycznej Szkoły Podstawowej
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją w szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz program działań wspierających.
- Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem dziecięcym w szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz program działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych uczęszczającego do ogólnodostępnej szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi oraz plan działań wspierających
2021
Prace licencjackie
- Edukacja dzieci z chorobami przewlekłymi w opinii studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
- Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
- Wiedza uczniów klas siódmych i ósmych na temat osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
- Arteterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Lubaczowie
- Edukacja i terapia dzieci z niepełnosprawnością w dobie pandemii COVID-19
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci przedwcześnie urodzonych w opinii rodziców
- Rola rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
- Formy spędzania czasu wolnego przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców
- Metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w opinii rodziców
- Znaczenie zabawy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością w opinii terapeutów
2020
Prace licencjackie
- Wsparcie rodzin wychowujących dziecko z Zespołem Downa. Studium przypadku
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii terapeutów
- Rozwój dziecka a oddziaływania opiekuńczo-wychowawcze w opinii personelu Domu Małych Dzieci w Chełmie
- Relacje rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców
- Reakcje rodziców wobec niepomyślnej diagnozy prenatalnej w świetle badań własnych
- Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie badań własnych
- Relacje rówieśnicze dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasach VI-VIII szkoły podstawowej ogólnodostępnej
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
- Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
- Sytuacje rodzin po stracie dziecka z niepełnosprawnością. Studium przypadku
- Życie jako wartość w obliczu niepomyślnej diagnozy prenatalnej w opinii matek
- Reakcje rodziców po diagnozie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Prace magisterskie
- Realizacja funkcji wychowawczej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Lublinie w opinii nauczycieli
- Rozwój językowy i emocjonalny dzieci dwujęzycznych w rodzinach przebywających na emigracji. Studium przypadku
- Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu w doświadczeniu nauczycieli klas I - III
- Trudności wychowawcze w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli-wychowawców internatu przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bystrzycy
- Relacje rówieśnicze uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych w klasie integracyjnej szkoły podstawowej w opinii nauczycieli
- Doświadczenia życiowe członków rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku
- Społeczne postrzeganie zawodu logopedy i pedagoga specjalnego
- Specjalne potrzeby dorosłych osób z mózgowym porażeniem dziecięcym w opinii badanych
- Ocenianie osiągnięć uczniów w zróżnicowanych grupach klasowych w opinii nauczycieli
- Profilaktyka zaburzeń głosu u nauczycieli w świetle badań własnych
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów klas I-III w edukacji matematycznej w doświadczeniu nauczycieli
- Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci urodzonych przedwcześnie. Studium przypadku
- Korzystanie z gier komputerowych i internetu a rozwój dzieci w wieku 7-10 lat w opinii rodziców.
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów klas I-III szkoły podstawowej w edukacji polonistycznej w opinii nauczycieli
2019
Prace magisterskie
- Zadania przedszkola i rodziców w procesie adaptacji dziecka 3-letniego do środowiska przedszkolnego
- Wyobrażenia dzieci i młodzieży szkolnej na temat osób z Zespołem Aspergera
- Zagrożenie uczniów klas VII - VIII lubelskich szkół podstawowych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
- Zjawisko agresji wśród młodzieży licealnej w świetle badań własnych
2018
Prace licencjackie
- Kształcenie integracyjne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii pedagogów
- Postrzeganie osób z zespołem Downa przez lubelskich maturzystów
- Terapia zaburzeń integracji sensorycznej a funkcjonowanie dzieci z autyzmem w opinii rodziców
- Doświadczenia emocjonalne matek spodziewających się dzieci z niepełnosprawnością. Studium przypadku
- Funkcjonowanie dziecka z FAS w opinii matek zastępczych z SOS Wioski Dziecięcej w Kraśniku
- Wsparcie rodzin wychowujących dzieci z ADHD w opinii ich rodziców
- Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów z dysleksją w środowisku szkolnym
- Trudności wychowawcze rodziców dzieci ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
- Świadomość kobiet w ciąży na temat wpływu alkoholu na dziecko w okresie prenatalnym
- Pedagog specjalny w wyobrażeniach studentów i nauczycieli
- Dogoterapia w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii studentów
- Komunikacja w rodzinach wychowujących dziecko ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
- Funkcjonowanie psychospołeczne osób z chorobą Alzheimera w opinii terapeutów
- Postrzeganie osób starszych przez młodzież gimnazjalną
- Budowanie relacji rówieśniczych przez młodzież i osoby dorosłe z niepełnosprawnością ruchową. Studium przypadku
- Sport i taniec jako forma usprawniania rozwoju ruchowego dzieci w wieku przedszkolnym
Prace magisterskie
- Postrzeganie dzieci z niepłynnością mówienia przez nauczycieli nauczania początkowego
- Biblioterapia jako metoda rozwijania umiejętności społecznych dzieci z autystycznym spektrum zaburzeń i Zespołem Aspergera.
- Wyobrażenia młodzieży gimnazjalnej na temat osób z Zespołem Downa
- Sygmatyzm u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Studium przypadku
- Funkcjonowanie psychospołeczne osób z zespołem Downa. Studium przypadku
- Funkcjonowanie dzieci z autyzmem i z Zespołem Aspergera w grupie rówieśniczej
- Zastosowanie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej w procesie wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku
- Funkcjonowanie dziecka z zespołem Aspergera w środowisku szkolnym. Studium przypadku
2017
Prace licencjackie
- Formacja dzieci i młodzieży w lubelskich placówkach Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego
- Terapeutyczna funkcja zabaw logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym w świetle opinii rodziców
- Realizacja założeń systemu prewencyjnego w wybranych placówkach salezjańskich inspektorii krakowskiej
- Wspomaganie rozwoju dziecka z wadą wymowy w środowisku rodzinnym w opinii jego rodziców
- Korzystanie z gier komputerowych a zachowania uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w świetle opinii rodziców
- Samoocena i nadzieja na sukces u wychowanków salezjańskich instytucji wychowawczych
- Rozwój mowy dzieci z uszkodzonym narządem słuchu w świetle badań własnych
- Umiejętności komunikacyjne młodzieży z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku
- Przystosowanie dzieci trzyletnich do środowiska przedszkolnego w opinii rodziców
- Etiologia zachowań przestępczych nieletnich w świetle literatury przedmiotu
Prace magisterskie
- Praca dydaktyczna z uczniami z dysleksją na lekcjach języka obcego w liceum
- Korzystanie z mass mediów a funkcjonowanie psychospołeczne uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w opinii nauczycieli
- Postrzeganie osób z niepełnosprawnością ruchową przez dorosłych mieszkańców Lublina
- Ocena kompetencji certyfikowanych tłumaczy języka migowego w Polsce. Badania dorosłych osób z dysfunkcją słuchu
- Trudne zachowania dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie Językowego Przedszkola Integracyjnego "W Kasztanowym Parku" w Chełmie
2016
Prace licencjackie
- Społeczne funkcjonowanie dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w opini rodziców i nauczycieli
- Dogoterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców i terapeutów
- Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich w opini rodziców i nauczycieli
- Stres rodziców związany z niepełnosprawnością intelektualną dzieci
- Efektywność kształcenia integracyjnego uczniów szkół podstawowych w opinii nauczycieli
- Metody aktywizujące w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
- Postawy licealistów wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Rozwój mowy dzieci z Zespołem Downa. Studium przypadku
- Metody arteterapii w pracy z osobami z zespołem Downa
- Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym
2014
Prace licencjackie
- Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci rodziców niesłyszących. Studium przypadku
- Rehabilitacja głosu i mowy osób po laryngektomii całkowitej spowodowanej nowotworem krtani. Studium przypadku
- Rozwój mowy u dzieci z autyzmem. Studium przypadku
- Rola rodziców w diagnozie i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych
- Zaburzenia mowy a trudności w nauce dzieci w wieku szkolnym w świetle badań własnych
- Wybrane aspekty funkcjonowania dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- Opóźnienia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych
- Rozwój mowy dzieci z MPD. Studium przypadku
- Zaburzenia mowy dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie badań własnych
- Postawy uczniów gimnazjum wobec osób z wadami wymowy w świetle badań własnych
- Rozwój poznawczy i językowy dziecka w rodzinie dwujęzycznej. Studium przypadku
2013
Prace licencjackie
- Rola kształcenia integracyjnego w rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem. Studium przypadku
- Umiejętności komunikowania się dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- Wczesna opieka logopedyczna, psychologiczna i pedagogiczna nad dziećmi z rozszczepem podniebienia, w świetle badań własnych
- Osiągnięcia w zakresie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci z uszkodzeniami słuchu w wieku szkolnym. Studium przypadku
- Rola rodziny i wsparcia społecznego w funkcjonowaniu osób z dysfazją. Na podstawie badań własnych
- Seplenienie międzyzębowe - zjawisko rozwojowe czy zaburzenie mowy, w świetle badań własnych
- Zaburzenia w rozwoju mowy dziecka z rodzin zaniedbanych. Studium przypadku.
- Bariery w rozumieniu tekstu czytanego przez studentów z uszkodzeniami słuchu w stopniu znacznym i głębokim. Studium przypadku.
- Trudności w studiowaniu osób niedoslyszących. Studium przypadku
- Umiejętności komunikacyjne dzieci z autyzmem w wieku wczesnoszkolnym. Studium przypadku.
2011
Prace magisterskie
- Funkcjonowanie dziecka z Zespołem Aspergera w środowisku szkoły ogólnodostępnej ( studium przypadku)
- Rewalidacja dzieci z autyzmem w Niepublicznym Przedszkolu "Wspólny Świat" w Białej Podlaskiej