dr Aleksandra Borowicz

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr


2023


Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej

  • Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...

Udział w konferencji krajowej

  • Konferencja Surdologopedyczna "Kocham słyszeć"

2022


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Mentoring w szkołach szansą na optymalizację jakości kształcenia młodych nauczycieli - raport z badań
    [w:] Edukacja

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wielospecjalistyczne wsparcie w procesie budowania wspólnot komunikacyjnych dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu

Skrypt dydaktyczny

  • EPUB - Metoda Fonogestów. Kurs odczytywania mowy fonogestowej
  • EPUB - Metoda Fonogestów. Kurs mówienia z fonogestami

Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej

  • Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • INTERNATIONAL CONFERENCE MENTORING IN TEACHER TRAINING: AGENTS – ASPECTS – ASPIRATIONS
  • Metoda Fonogestów w edukacji włączającej

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Community Mentoring Model - its application for Polish teacher training programmes and teachers' continuous professional development.
  • Dissemination of CS project products and benefits for project participants - report

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji międzynarodowej

  • Współprowadzenie konferencji Metoda Fonogestów w edukacji włączającej

Udział w konferencji międzynarodowej

  • Kreowanie kultury dostępności w edukacji. Z półwieczem lubelskiej szkoły pedagogiki specjalnej w tle

Udział w konferencji krajowej

  • Konferencję naukowo-szkoleniową „Komunikacja wspomagająca i alternatywna w nowoczesnym modelu wczesnego wspomagania rozwoju” w Świdniku

Wykonawca w złożonym projekcie finansowanym z funduszy UE

  • Cued Speech Europa
  • LANGSKILL- Learning styles and preferences of deaf and hard of hearing students

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL - zespołowa II stopnia

Działalność odczytowa

  • Warsztaty dla młodzieży na temat Komunikacji z osobami niesłyszącymi - Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie

2021


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Organizacja wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnościami w kontekście rozwiązań systemowych

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Maria Góralówna: od medycyny do pedagogiki specjalnej
    [w:] Biografistyka Pedagogiczna

Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej

  • Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...

Organizacja konferencji krajowej

  • Ocenianie uczniów w zróżnicowanych grupach edukacji włączającej

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Opinia nauczycieli na temat oceniania osiągnięć uczniów w zróżnicowanych grupach klasowych

Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju

  • Promotor pomocniczy
  • Promotor pomocniczy

Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej

  • Członek z wyboru w Polskiej Radzie Języka Migowego przy Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

2020


Książka naukowa recenzowana

  • Stres rodzicielski a wsparcie społeczne. Podstawy programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • 55 lat metody Cued Speech - perspektywa rozwojowa w kontekście nowoczesnych metod protetyki i rehabilitacji słuchowo-językowej

Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej

  • Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Nie głos, ale słowo... 7. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji

Wykonawca w złożonym projekcie finansowanym z funduszy UE

  • Cued Speech Europa

Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju

  • Promotor pomocniczy

Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej

  • Członek z wyboru w Polskiej Radzie Języka Migowego przy Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda zespołowa IV stopnia za wybitną działalność organizacyjno-społeczną i popularyzację nauki
  • Nagroda zespołowa IV stopnia za przedsięwzięcia, które spowodowały istotną poprawę warunków pracy dydaktycznej i wyników kształcenia

2019


Organizacja konferencji krajowej

  • Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w organizacji wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Wspólpraca czy partnerstwo? Rodzice i nauczyciele dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Usługi eksperckie w kraju

  • Ocena ekspercka i odbiór materiałów edukacyjnych w formie multimedialnej dla uczniów z niepełnosprawnościami

Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej

  • Członek z wyboru w Polskiej Radzie Języka Migowego przy Ministerstwie...

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Ekspert w Zespole konsultacyjnym ds. Modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)
  • ORE - Zespół konsultacyjny ds. Modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL - zespołowa II stopnia

2018


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wielospecjalistyczne wsparcie w procesie budowania wspólnot komunikacyjnych dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Biopsychospołeczna diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu, planowanie wychowania językowego oraz terapii logopedycznej
  • Wczesna nauka czytania jako forma wspomagania rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących
  • Funkcjonowanie ucznia z uszkodzeniem słuchu a wybór modelu pracy na lekcji

Udział w konferencji krajowej

  • Konferencja - Realizacja Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych

Usługi eksperckie w kraju

  • Ekspertyza materiałów dydaktycznych w języku migowym do 12 podręczników szkolnych

2017


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Adaptacja procesu diagnostycznego
  • Pies asystujący osobie niesłyszącej i słabosłyszącej – polskie ustawodawstwo oraz społeczne korzyści
  • Social support for parent of children with hearing impairment
    [Wsparcie społeczne rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu]
  • Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu

Artykuł w czasopiśmie

  • Sprawozdanie z konferencji naukowej „Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice” połączonej z jubileuszem z okazji : 45 lat pracy naukowej prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak, 50 lat Metody Cued Speech na świecie oraz 30 lat Metody Fonogestów w Polsce, 12-13.05.2016
    [w:] Nowa Audiofonologia

Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej

  • Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Oczekiwania studentów z uszkodzeniami słuchu względem organizacji studenckich
  • Osoba niesłysząca jako działacz i organizator – możliwości i trudności
  • Pies asystujący osobie niesłyszącej i niedosłyszącej - polskie ustawodawstwo.
  • Standardy dostępności podręczników szkolnych dla uczniów ze SPE
  • How do social campaigns change the image of a disabled person in the labor market?

Udział w konferencji

  • Środowiskowa debata konsultacyjnaosób z niepełnosprawnością słuchową na temat wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - "Wspólna sprawa"

Usługi eksperckie w kraju

  • Ekspertyza materiałów dydaktycznych do podręczników dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Warunki realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przyrody dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej

Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju

  • Promotor pomocniczy w przewodzie doktorskim
  • Promotor pomocniczy w przewodzie doktorskim

Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej

  • Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów
  • członek Polskiej Rady Języka Migowego

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Ekspert do spraw dostosowań podstaw programowych na wszystkich szczeblach edukacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Udział w festiwalu nauki

  • Projekt Zamigaj ze mną
  • Mini kurs języka migowego - LFN
  • „Mini kurs języka migowego dla dzieci”

2016


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Tvorienie priateľského prostredia pre osoby so sluchovým postihnutim vo svetle encykliky svätého otca Frantiska Laudato Si venovanej starostlivosti o spoločný domov
    [Tworzenie przyjaznego otoczenia dla osób z upośledzeniami słuchu w świetle encykliki Ojca Świętego Franciszka Laudato Si poświęconej trosce o wspólny dom]
  • Integrująca i aktywizująca rola Koła Naukowego Studentów Niesłyszących i Słabosłyszących "Surdus Loquens" KUL

Kurs e-learningowy

  • Wykład z pedagogiki specjalnej

Rozdział w książce

  • Trzeba mieć w życiu szczęście, by mieć przy sobie miestrza

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Język i wychowanie. Księga Jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Tworzenie środowiska przyjaznego osobom z uszkodzeniami słuchu w świetle Encykliki Laudato si’ Ojca Świętego Franciszka poświęconej trosce o wspólny dom.

Organizacja konferencji krajowej

  • Konferencja Naukowa Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice połączona z Jubileuszem z okazji: 45 lat pracy naukowej Prof. Dr hab. Kazimiery Krakowiak 50 lat Metody Cued Speech.
  • O tym się nie mówi III - Coaching osób z uszkodzeniami słuchu"

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Metoda cued speech i jej adaptacje do różnych języków świata.
  • Fonogesty - wsparcie rozwoju językowego nie tylko dzieci z uszkodzeniami słuchu
  • Umiejętności komunikacyjne a poczucie własnej tożsamości osób z uszkodzeniem słuchu
  • Udział Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL w przemianach edukacji osób z uszkodzeniami słuchu

Udział w konferencji krajowej

  • Konferencja Głusi Mają Głos V „Od korzeni do pędów”

Odznaczenie krajowe resortowe

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

Udział w festiwalu nauki

  • XIII Lubelski Festiwal Nauki. Projekt - Mini kurs języka migowego dla dzieci.

Działalność odczytowa

  • Wykład: Propozycje zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu (niesłyszących, słabosłyszących, niedosłyszących). - wespół z Prof. dr hab. Kazimierą Krakowiak

Organizacja konkursów i olimpiad

  • II Ogólnopolski Konkurs Recytatorski z Fonogestami

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Fonogesty jako metoda wspomagania komunikacji u dzieci z wadą słuchu

2015


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wczesna interwencja w zakresie wsparcia dzieci z uszkodzeniami słuchu oraz ich rodzin

Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej

  • Nie głos, ale słowo...

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Integracyjna i aktywizująca funkcja Koła Naukowego Studentów Niesłyszących i Słabosłyszących Surdus Loquens

Organizacja konferencji krajowej

  • Konferencja naukowa "O tym się nie mówi – osoby słabosłyszące w edukacji, na rynku pracy i w sferze społecznej"
  • KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA „ARTETERAPIA”
  • "O tym się nie mówi – osoby słabosłyszące w edukacji, na rynku pracy i w sferze społecznej"

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Płaszczyzny, formy, metody i środki wspierania młodzieży z uszkodzeniami słuchu w środowisku akademickim
  • Zajęcia taneczne dla osób z uszkodzeniami słuchu
  • Poczucie tożsamości a umiejętności komunikacyjne młodzieży z uszkodzeniami słuchu
  • Wsparcie technologiczne a wsparcie społeczne w kontekście pomocy osobom słabosłyszącym

Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

  • udział w panelu dyskusyjnym - Konferencja podsumowująca projekt "Najlepsze praktyki" w strategicznej transformacji KUL

Udział w konferencji krajowej

  • VI Konferencja Naukowo - Szkoleniowa "Słucham, więc potrafię" - Listening is "I Can". Po co nam dwoje uszu? O aspektach słyszenia dwuusznego,

Wykonawca w złożonym projekcie finansowanym z funduszy UE

  • Prowadzenie zajęć w ramach projektu "Najlepsze praktyki w strategicznej transformacji KUL"

Udział w festiwalu nauki

  • Uczeń niesłyszący - jak mu pomóc?
  • Projekt - Mini kurs języka migowego

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Warsztaty dla dzieci w ramach Uniwersytetu Otwartego
  • Warsztaty dla dzieci w ramach Uniwersytetu Otwartego
  • Warsztaty dla dzieci w ramach Uniwersytetu Otwartego

2014


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Psychospołeczna sytuacja rodzin wychowujących dzieci z utratą słuchu

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Rodzice dzieci z wadą słuchu wobec ich niepełnosprawności

Udział w konferencji krajowej

  • Konferencja "Edukacja Głuchych"

Działalność odczytowa

  • Prelekcja na temat metody fonogestów dla uczniów gimnazjum

2013


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Formy pomocy studentom z uszkodzeniami słuchu na przykładzie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  • Wsparcie społeczne rodziców dzieci z uszkodzeniami słcuhu

Sekretarz redakcji czasopisma naukowego

  • sekretarz - Roczniki Pedagogiczne
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Karta oceny zachowań komunikacyjnych dziecka z uszkodzonym słuchem” (K. Krakowiak, M. Panasiuk) – narzędzie do skategoryzowanej oceny i opisu sposobu porozumiewania się dziecka z uszkodzonym słuchem
  • Wsparcie studentów z uszkodzeniami słuchu w środowisku akademickim (z perspektywy nauczyciela akademickiego)

Udział w konferencji krajowej

  • II Ogólnopolska Konferencja Naukowego Koła Logopedów i Audiologów UMCS "Zaburzenia słuchu wyzwaniem dla współczesnej nauki"
  • Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe poświęcone pamięci prof. W. Fijałkowskiego w 10. rocznicę jego śmierci „EKOLOGIA RODZINY W UJĘCIU PROF. WŁODZIMIERZA FIJAŁKOWSKIEGO”
  • Konferencja naukowo-szkoleniowa Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka z deficytem słuchu.
  • Konferencja naukowa. Rozwój kompetencji kluczowych uczniów w gospodarce opartej na wiedzy. Doświadczenia, najlepsze praktyki, perspektywy.

Udział w konferencji

  • Wojewódzka konferencja „Tu jestem. Tak mówię”- alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.

Udział w festiwalu nauki

  • "Jako komunikować się z dzieckiem niesłyszącym i słabosłyszącym?" (dla szkół podstawowych)

Działalność odczytowa

  • warsztaty dla nauczycieli „Jak pomóc uczniowi z uszkodzonym słuchem”

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • warsztaty metody fonogestów – Dźwięki marzeń - Warszawa

2012


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Stres rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością słuchową
    [w:] Niepełnosprawność (ISSN: 2084-7734)

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Rehabilitacja dzieci z uszkodzeniami słuchu w kontekście pomocy psychopedagogicznej rodzicom
  • Metoda fonogestów – skuteczna komunikacja z osobami z uszkodzeniami słuchu

Organizacja konferencji krajowej

  • Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu

Usługi dydaktyczne w kraju

  • tłumaczenie

2011


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • O potrzebie badań nad stresem rodzicielskim
  • Działalność Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabo Słyszących w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II
  • Środki wspomagania komunikacji z osobami niesłyszącymi
  • Poczucie koherencji u rodziców a wybór środków wspomagających komunikację z dzieckiem niesłyszącym
  • Koło Studentów Niesłyszących i Słabosłyszących „Surdus Loquens”

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu

Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polski Komitet Audiofonologii
  • Polski Komitet Audiofonologii
  • Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów
  • Polskie Towarzystwo Logopedyczne

Wyróżnienie krajowe

  • Wyróżnienie w konursie PFRON
  • Wyróżnienie za pracę doktorską w Ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę doktorską, której tematem badawczym jest zjawisko niepełnosprawności w wymiarze zawodowym, społecznym lub zdrowotnym OTWARTE DRZWI - PFRON 2011.

2010


Udział w festiwalu nauki

  • Mój niesłyszący kolega

2009


Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez MEiN

  • Grant promotorski

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL - IV stopnia

2008


Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów

2007


Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora - IV stopnia

2006


Recenzja naukowa w czasopiśmie

  • Recenzja książki Ewy Domagały-Zyśk „Autonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce."
    [w:] Roczniki Nauk Społecznych

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL - III stopnia

2005


Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polskie Towarzystwo Logopedyczne

2004

  • Polskie Towarzystwo Pedagogiczne