
dr Renata Kołodziejczyk
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
Wypromowane prace dyplomowe
2024
Prace magisterskie
- Edukacja włączająca w opinii nauczycieli szkół ogólnodostępnych
- Rozwój komunikacji u uczniów z zespołem Aspergera w szkole podstawowej. Studium przypadku
- Wykorzystanie metod wspomagających i alternatywnych w wychowaniu dzieci z zaburzeniami w komunikacji. Studium przypadku
- Przedszkole integracyjne jako miejsce edukacji dzieci w opinii rodziców
- Funkcjonowanie społeczne kobiet ze spektrum zaburzeń autystycznych w różnym wieku. Studium przypadku
- Znaczenie uprawiania sportu w rozwoju emocjonalno-społecznym osób z niepełnosprawnościami
- Komunikacja nauczycieli placówek specjalnych a zjawisko wypalenia zawodowego
- Inteligencja emocjonalna a umiejętność budowania pozytywnych relacji rówieśniczych u młodzieży ze spektrum autyzmu
- Rozwój emocjonalno-społeczny wychowanków Domu im. Matki Weroniki w Lublinie. Studium przypadku
- Funkcjonowanie społeczne dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w grupie przedszkolnej
- Wykorzystywanie metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej przez uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Komunikacja niewerbalna w rodzinie osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
2023
Prace dyplomowe
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dziecka w wieku przedszkolnym ze sprzężoną niepełnosprawnością w Ośrodku Rewalidacyjno- Wychowawczym Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dziecka w wieku przedszkolnym ze sprzężoną niepełnosprawnością w Ośrodku Rewalidacyjno- Wychowawczym
- Umiejętności społeczno- komunikacyjne uczniów klasy ósmej szkoły terapeutycznej.
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych uczennicy z dyslalią i zagrożeniem dysleksją oraz program działań wspierających
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych uczennicy z dyslalią i zagrożeniem dysleksją oraz program działań wspierających
- Uwarunkowania komunikacyjne i społeczne uczennicy klasy III z Zespołem Aspergera
- Wspieranie umiejętności społecznych ucznia z Zespołem Aspergera - ucznia siódmej klasy szkoły ogólnodostępnej.
- Umiejętności komunikacyjne i funkcjonowanie społeczne dziewczynki niemówiącej z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i ruchową w klasie II ogólnodostępnej szkoły podstawowej
2022
Prace dyplomowe
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych w grupie przedszkolnej 6-latków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz program działań wspierających
- Charakterystyka komunikacji rówieśniczej w klasie drugiej szkoły podstawowej oraz program działań wpierających skuteczną komunikację w grupie
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych i działań wspierających ucznia z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych dziecka ze spektrum autyzmu na tle grupy rówieśniczej oraz opracowanie programu działań wspierających komunikację ucznia komunikację ucznia
- Wspomaganie komunikacji językowej dzieci 5-letnich z różnym typem zaburzeń rozwoju mowy - na podstawie wielokrotnego studium przypadku w przedszkolu integracyjnym
- Specyfika sposobów komunikowania 21-letniego mężczyzny z ograniczonymi możliwościami komunikacyjnymi – studium przypadku. Propozycja działań wspierających proces komunikowania
- Funkcjonowanie dziecka z mutyzmem wybiórczym w grupie przedszkolnej ogólnodostępnej - opis umiejętności komunikacyjnych dziecka
- Charakterystyka porównawcza umiejętności komunikacyjnych ucznia klasy integracyjnej z niepełnosprawnością sprzężoną
- Wspólna aktywność jako próba budowania komunikacji w grupie zróżnicowanej
- Umiejętności komunikacyjne ucznia z autyzmem w oddziale przedszkolnym i określenie działań wspierających
- Umiejętności komunikacyjne ucznia z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie piątej integracyjnej oraz program działań wspierających
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych i program działań wspierających w klasie specjalnej
- Umiejętności komunikacyjne dziecka z mutyzmem selektywnym w wieku przedszkolnym na tle grupy rówieśniczej
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych grupy przedszkolnej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwości komunikacyjne uczennicy z niepełnosprawnością w stopniu lekkim
- Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych i program działań naprawczych w oddziale przedszkolnym specjalnym.
- Program działań wspierających komunikację dzieci w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej 4-latków ze SPE. Zbiorowe studium przypadku
2021
Prace licencjackie
- Postawy studentów pedagogiki wobec osób z zaburzeniami mowy
- Metody wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Planowanie kariery zawodowej przez studentów Pedagogiki specjalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem uczęszczających do klas integracyjnych szkoły podstawowej w opinii pedagogów
- Rozwój umiejętności komunikacyjnych dzieci wychowujących się w rodzinach dysfunkcyjnych. Studium przypadku
- Warsztat surdologopedy XXI wieku w świetle wypowiedzi terapeutów. Studium przypadku
- Sytuacja szkolna ucznia z uszkodzonym słuchem w szkole ogólnodostępnej. Studium przypadku
- Rozwój poznawczy dzieci z uszkodzonym słuchem w wieku przedszkolnym. Studium przypadku.
2020
Prace licencjackie
- Relacje rówieśnicze dzieci z niepełnosprawnością w klasie integracyjnej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Studium przypadku
- Agresja i inne zachowania trudne u dzieci z autyzmem w wieku szkolnym. Studium przypadku
- Funkcjonowanie społeczne dzieci ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- Umiejętności komunikacyjne młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
- Hipoterapia jako forma rehabilitacji osób z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
- Metody i formy pracy z uczniami z uszkodzonym słuchem na lekcjach języka obcego
2019
Prace licencjackie
- Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. Studium przypadku
- Funkcjonowanie społeczne dzieci z Zespołem Downa w wieku szkolnym. Studium przypadku
- Realizacja pierwotnych założeń Ruchu Wiara i Światło w opini członków grupy "Apacze" w Lublinie. Studium przypadku
- Życie jako wartość w obliczu prenatalnej diagnozy niepełnosprawności dziecka w opinii studentów
- Rozwój emocjonalny dzieci z autyzmem w wieku szkolnym. Studium przypadku
- Rozwój mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, objętych programem wczesnego wspomagania rozwoju. Studium przypadku
- Agresja i autoagresja dziecka z autyzmem w opinii rodziców i nauczycieli
- Funkcjonowanie rodziny wychowującej dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym w aspekcie społecznym i emocjonalnym. Studium przypadku
- Metody komunikacji dzieci ze spektrum autyzmu w wieku szkolnym. Studium przypadku
- Problemy szkolne dziecka z FAS. Studium przypadku
- Umiejętności komunikacyjne dzieci z autyzmem w wieku szkolnym. Studium przypadku
2015
Prace licencjackie
- Niepowodzenia w funkcjonowaniu dziecka z ADHD w klasie szkolnej
- Metoda Petö w terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym "Krok za Krokiem" w Zamościu.
- Dogoterapia w rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo. Studium przypadku
- Oddziaływanie różnych środowisk na funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa. Studium przypadku
- Oddziaływanie środowiska przedszkolnego na funkcjonowanie dzieci z autyzmem w przedszkolu integracyjnym.Studium przypadku
- Zaburzenia wymowy a trudności w kontaktach rówieśniczych dziecka. Studium przypadku
- Znaczenie muzyki w terapii dzieci z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. Studium przypadku
- Umiejętności komunikacyjne dzieci z Zespołem Downa. Studium przypadku
- Społeczne przystosowanie dziecka z autyzmem w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
- Znaczenie wczesnej interwencji w rozwoju mowy dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku
- Komunikowanie się dzieci z autyzmem w grupie rówieśniczej. Studium przypadku
- Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z autyzmem. Studium przypadku
- Rozwój mowy dzieci z uszkodzonym słuchem po wszczepieniu implantu ślimakowego. Studium przypadku
- Funkcjonowanie społeczne dzieci ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
- Bariery osób pełnosprawnych w komunikacji z osobami niepełnosprawnymi.
- Specyficzne zachowania dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym. Studium przypadku
- Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku szkolnym z Całościowym Zaburzeniem Rozwoju. Studium przypadku
- Integracja Sensoryczna jako metoda wspomagająca rozwój umiejętności komunikacyjnych dzieci z autyzmem. Studium przypadku
2012
Prace licencjackie
- Częstość występowania zaburzeń mowy u dzieci pięcio i sześcioletnich kończących edukację przedszkolną
- Rozwój mowy w języku polskim dzieci bilingwalnych.Studium przypadku dwojga dzieci polsko- i angielskojęzycznych w wieku szkolnym
- Mowa dziecka z uszkodzonym słuchem w wieku szkolnym. Studium przypadku.
- Umiejętności komunikacyjne dzieci z autyzmem. Studia przypadków czworga dzieci w wieku przedszkolnym.
- Rola teatroterapii w funkcjonowaniu osób z upośledzeniem umysłowym na przykładzie Fundacji Teatroterapia Lubelska.
- Rozwój mowy dziecka z zaburzoną artykulacją. Studium przypadku.
- Sposoby komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem w Polsce
2011
Prace magisterskie
- Problemy osób niepełnosprawnych w rozumieniu młodzieży klas licealnych
- Rola nauczyciela wspomagającego w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych w szkołach integracyjnych
- Kreowanie wizerunku osoby niepełnosprawnej w mediach na przykładzie wybranych reportaży