dr Renata Kołodziejczyk
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
2023
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Wykorzystanie Metody Fonogestów w pracy z uczniem niesłyszącym w grupie zróżnicowanej
[w:] Logopedia - Umiejętności komunikacyjne dziecka z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu bilateralnie implantowanego. Studium przypadku
[w:] Logopedia
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Diagnoza i stymulacja rozwoju umiejętności komunikacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem i opóźnieniem w przyswajaniu języka
- Trudności językowe uczniów z uszkodzeniami słuchu w edukacji włączającej
2022
Skrypt dydaktyczny
- Metoda Fonogestów. Kurs Mówienia z fonogestami
- Metoda Fonogestów. Kurs Odczytywania mowy z fonogestami
Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego
- Członek komitetu redakcyjnego
[w:] Logopedia
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Sekretarz serii wydawniczej 'Nie głos, ale słowo...
Organizacja konferencji międzynarodowej
- Metoda Fonogestów w edukacji włączającej,
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Materiały dydaktyczne do nauki mówienia z fonogestami wytworzone w ramach projektu Cued Speech Europa – raport
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- Wprowadzenie do Metody Fonogestów
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Potrzeby i możliwości systemowych rozwiązań w zakresie stosowania Metody Fonogestów w edukacji i terapii logopedycznej
- Warstwowo-modułowa struktura podstawy programowej kształcenia ogólnego jako jeden z głównych warunków racjonalności edukacji włączającej
- Wykorzystanie Fonogestów w wychowaniu językowym, terapii logopedycznej i edukacji dzieci z uszkodzeniami słuchu
Udział w konferencji krajowej
- Komunikacja wspomagająca i alternatywna w nowoczesnym modelu wczesnego wspomagania rozwoju
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN
- Studia podyplomowe w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL
- Cued Speech (Fonogesty) w edukacji włączającej
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polski Komitet Audiofonologii
- Polskie Towarzystwo Logopedyczne
- Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
- Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Zespołowa II stopnia
Działalność odczytowa
- Organizacja ze studentami Warsztatów dla uczniów SP z Alfabetu Lorma
- Metody wspomagające odczytywanie z ruchu ust
- Warsztaty: Metody komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu x 3
- Organizacja ze studentami Warsztatów dla uczniów SP z Metody Fonogestów
- Wykład: Mój niesłyszący kolega
- Organizacja ze studentami Warsztatów dla uczniów SP z Alfabetu Palcowego
- Słyszę, ale nie rozumiem. Zaburzenia przetwarzania słuchowego u osób starszych
Tworzenie rozkładu zajęć
- Podyplomowe Studia z Metodyki Wspomagania Komunikacji Językowej Uczniów
2021
Książka naukowa recenzowana
- Jak dzieci z uszkodszeniami słuchu radzą sobie z trudnościami jezykowymi?
- Fonogesty - metoda i jej zastosowanie
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Umiejętności komunikacyjne osoby z uszkodzeniem słuchu a jej perspektywy życiowe
[w:] Biografistyka Pedagogiczna
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Szkoła jako środowisko przyjmujące dziecko z niepełnosprawnością
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Sekretarz serii naukowej Nie głos, ale słowo...
Członkostwo w komitecie redakcyjnym książki
- Oblicza życia. Księga Pamiątkowa dla Profesor Doroty Kornas-Bieli
Organizacja konferencji krajowej
- Ocenianie uczniów w zróżnicowanych grupach edukacji włączającej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Działalność Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów oraz planowane kierunki badań naukowych
- Dylematy oceniania uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej
2020
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Gotowość nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej
[w:] Roczniki Pedagogiczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Konkursy recytatorskie z fonogestami jako forma doskonalenia techniki udostępniania mowy osobom z uszkodzeniami słuchu
Kurs e-learningowy
- Podstawy logopedii wykład
- Emisja głosu
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Nie głos, ale słowo... 7. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Nie głos, ale słowo... 7. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji.
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Realizacja podstawy programowej w edukacji włączającej
Prezentacja na konferencji krajowej
- Edukacja włączająca - działania KUL
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
- Cued Speech Europa
- Cued Speech Europa
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL
- Kreatywność językowa dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu o strategiach radzenia sobie z trudnościami językowymi
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Zespołowa IV Stopnia
2019
Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego
- Członek Komitetu Redakcyjnego czasopisma naukowego
[w:] Logopedia
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Sekretarz serii naukowej Nie głos, ale słowo...
Recenzja artykułu naukowego
- Słuch fonemowy u dzieci 7-letnich rozpoczynających naukę czytania i pisania
Organizacja konferencji krajowej
- Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w organizacji wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Współpraca nauczycieli z logopedą w obliczu zaburzeń mowy u ucznia
Prezentacja na konferencji krajowej
- Fonogesty jako metoda wspomagająca komunikację w edukacji włączającej
Udział w konferencji krajowej
- Dzieci i Młodzież z niepłynnością mowy w systemie edukacji
- Wspieranie i podnoszenie jakości edukacji włączającej w Polsce. Podsumowanie I fazy projektu
Stypendium w ramach programu Erasmus
- Wyjazd w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych. Akcja 1 Mobilność
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL
- Nowa rola placówek specjalnych a tworzenie specjalistycznych Centrów Wsparcia Edukacji Włączającej w opinii nauczycieli i pedagogów szkół ogólnodostępnych i integracyjnych
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Skarbnik Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
- Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów
Członkostwo w radzie programowej organizacji, firmy, fundacji
- Sekretarz Stowarzyszenia Ochrony Dziedzictwa Kulturowego OCALMY
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Konsultant w Zespole ds opracowania modelu funkcjonowania Specjalnistycznych Centrów Wsparcia Edukacji Włączającej
Członkostwo w innej organizacji krajowej
- Członek Stowarzyszenia MUSICA ANTIQUA
Odznaczenie krajowe państwowe
- Brązowy Krzyż Zasługi
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL zespołowa II stopnia
Udział w przygotowaniu raportu samooceny (dla PKA, UKA, itp.)
- Udział w przygotowaniu raportu samooceny kierunku pedagogika specjalna dla PKA
2018
Skrypt dydaktyczny
- Koncepcja szkolenia oraz materiały merytoryczne służące podnoszeniu kompetencji nauczycieli języka polskiego. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), którzy realizują podstawę programową kształcenia ogólnego w ogólnodostępnych szkołach podstawowych (II etap edukacyjny)
Recenzja artykułu naukowego
- Inteligencja emocjonalna niewidomych gimnazjalistów
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Jak przygotować podręczniki szkolne dla uczniów z uszkodzeniami słuchu pomocne w edukacji włączającej
- Model pracy logopedycznej z zastosowaniem fonogestów – z doświadczeń terapeutycznych.
- Biopsychospołeczna diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu, planowainie wychowania językowego oraz terapii logpedycznej
- Dostępność tekstów dydaktycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu.
- Funkcjonowanie ucznia z uszkodzonym słuchem a wybór modelu pracy na lekcji
- Dostępność materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prezentacja na konferencji krajowej
- Zastosowanie metody fonogestów
- Kompetencje językowe a metody udostępniania treści dzieciom z zaburzeniami komunikacji językowej
Udział w konferencji krajowej
- II Konferencja – realizacja konwencji ONZ prawach osób niepełnosprawnych.
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Funkcjonowanie językowe a model pracy z uczniem z uszkodzeniami słuchu
2017
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Wskazówki dotyczące dostosowania języka narzędzi diagnostycznych do specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych badanych osób
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży odmiennych językowo i kulturowo.
Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie
- Sprawozdanie z konferencji naukowej „Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice” połączonej z jubileuszem z okazji : 45 lat pracy naukowej prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak, 50 lat Metody Cued Speech na świecie oraz 30 lat Metody Fonogestów w Polsce, 12-13.05.2016
[w:] Nowa Audiofonologia
Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego
- Członek Komitetu Redakcyjnego
[w:] Logopedia
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Sekretarz serii wydawniczej
Recenzja artykułu naukowego
- Inteligencja emocjonalna niewidomych gimnazjalistów
Udział w konferencji międzynarodowej
- Głusi i słabosłyszący w perspektywie tradycji, teraźniejszości i przyszłości”
Organizacja konferencji krajowej
- O tym się nie mówi IV - Komunikacja osób niedosłyszących
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Standardy dostępności podręczników szkolnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Logopedyczna koncepcja dostosowania podręczników szkolnych do spejalnych potrzeb edukacyjnych różnych grup uczniów z opóźnienia mi rozwoju mowy i deficytami języka
- Fonogesty - metoda pomagająca odczytywać mowę z ust. Kiedy i dla kogo jest przydatna?
Prezentacja na konferencji krajowej
- Jak tworzyć teksty łatwe do czytania? Zasady tworzenia oraz modyfikacji tekstow dostowsowanych do możliwości percepcyjnej osob o specjalnych potrzebach komunikacyjnych
Udział w konferencji krajowej
- Konferencja naukowa z okazji 5-lecia ratyfikacji Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
- Zrozumieć FAS. Płodowy Zespół Alkoholowy - stereotypy, dylematy, wyzwania.
- Problemy logopedii XXI wieku - wczesna interwencja logopedyczna, wpływ wysokich technologii na rozwój mowy, zaburzenia mowy
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Metody udostępniania treści podręczników szkolnych uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Prezentacja Polskiej Ramy Kwalifikacji i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
- Projektowanie programu studiów na kierunku Pedagogika Specjalna w oparciu o efekty ksztalcenia w warunkach istnienia ram kwalifikacji
Usługi eksperckie w kraju
- Warunki realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie historii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole średniej
- Warunki realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie wiedzy o społeczeństwie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole średniej
- Koncepcja szkolenia oraz materiały merytoryczne z zakresu podnoszenia kompetencji nauczycieli języka polskiego w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) realizującymi podstawę programową kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych ogólnodostępnych (II etap edukacyjny)
Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju
- Promotor pomocniczy w przewodzie doktorskim
- Promotor pomocniczy
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Logopedycznego
- Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów
2016
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Czynniki determinujące sytuacje społeczną młodych kobiet z uszkodzeniami słuchu
[w:] Szkoła Specjalna
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Tworzenie środowiska przyjaznego osobom z uszkodzeniami słuchu w świetle Encykliki Laudato si’ Ojca Świętego Franciszka poświęconej trosce o wspólny dom
- Z trzydziestoletnich doświadczeń stosowania metody fonogestów w Polsce
Rozdział w książce
- Pod skrzydłami Mistrza z pasją , sercem i rodzinną otwartością
Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego
- Członek Komitetu Redakcyjnego czasopisma naukowego
[w:] Logopedia
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Język i wychowanie. Księga Jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Tworzenie środowiska przyjaznego osobom z uszkodzeniami słuchu w świetle Encykliki Laudato si’ Ojca Świętego Franciszka poświęconej trosce o wspólny dom.
Organizacja konferencji krajowej
- Konferencja Naukowa Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice połączona z Jubileuszem z okazji: 45 lat pracy naukowej Prof. Dr hab. Kazimiery Krakowiak 50 lat Metody Cued Speech.
- O tym się nie mówi III - Coaching osób z uszkodzeniami słuchu"
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Fonogesty jako metoda wspomagania dzieci z wadą słuchu.
- Umiejętności komunikacyjne a poczucie własnej tożsamości osób z uszkodzeniem słuchu
Udział w konferencji krajowej
- Konferencja naukowa z okazji 30-lecia Polskiego Komitetu Audiofonologii
Usługi eksperckie w kraju
- Wskazówki dla autorów i wydawców podręczników szkolnych dotyczące opracowania tekstów dostosowanych do rozwoju językowego uczniów oraz minimalne standardy dostępnosci treści podręczników szkolnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z niepełnosprawnościami, z trudnościami w uczeniu się lub komunikowaniu)
- Warunki realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie historii dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Zespół Ekspertów tworzących podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Zespół ekspertów do prac nad tworzeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2015
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Diagnoza surdologopedyczna
- Trudności gramatyczne dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Rozwój strategii radzenia sobie z trudnościami językowymi przez dziecko z głębokim uszkodzeniem słuchu. Studium przypadku
Artykuł popularnonaukowy w wydawnictwie zbiorowym
- Zajęcia logopedyczne
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- "Nie głos, ale słowo..."5. Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu.
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu
Recenzja artykułu naukowego
- Recenzja wydawnicza artykułu: Ocena słownictwa – analiza metod, technik i narzędzi diagnostycznych
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Model wsparcia niesłyszących studentów KUL.
Organizacja konferencji krajowej
- O tym się nie mówi I - osoby słabosłyszące w edukacji, na rynku pracy i w sferze społecznej
- O tym się nie mówi II - aspekty audiologiczne, techniczne i rehabilitacyjne uszkodzeń słuchu"
- KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA „ARTETERAPIA”
- Konferencja naukowa „Człowiek- Niepełnosprawność – Pasja. Kobiecość a niepełnosprawność”.
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Poczucie tożsamości a umiejętności komunikacyjne młodzieży z uszkodzeniami słuchu
- Rodzaje ćwiczeń językowych na lektoracie języka polskiego dla młodzieży z uszkodzeniami słuchu.
- Czynniki determinujące sytuacje społeczną młodych kobiet z uszkodzeniami słuchu
- Korzyści z lektoratu języka poskiego dla osób z uszkodzeniami słuchu na uniwersytecie.
- Warsztaty logopedyczne dla dzieci jako forma arteterapii.
Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej
- Panel dyskusyjny poświęcony kształceniu osób z dysfunkcją słuchu.
Udział w konferencji krajowej
- Ogólnopolska konferencja naukowa „Wartość życia a wychowanie. W 20. rocznicę ogłoszenia encykliki Jana Pawła II Evangelium vitae”
- O tym się nie mówi I - osoby słabosłyszące w edukacji, na rynku pracy i w sferze społecznej
- Konferencja naukowa „Człowiek- Niepełnosprawność – Pasja. Kobiecość a niepełnosprawność”
- Edukacja niesłyszących - wczoraj, dziś i jutro. W 100 lecie kształcenia Głuchych w Łodzi".
Odznaczenie krajowe resortowe
- Medal Komisji Edukacji Narodowej
Udział w festiwalu nauki
- Uczeń niesłyszący - jak mu pomóc?
- Fonogesty, czyli czy łatwo jest odczytywać mowę z ust.
- Mini kurs języka migowego
- Mówię głośno, wyraźnie, czyli emisja głosu dla dzieci i młodzieży
2014
Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego
- Członek komitetu redakcyjnego
[w:] Logopedia - Logopedia. Tom 43-44
[w:] Logopedia
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Nie głos, ale słowo..."4. Rozwijanie kompetencji językowej u osób z zaburzeniami słuchu i mowy
Udział w konferencji krajowej
- Wewnętrzna konferencja Instytutu Pedagogiki "Wiedza pedagogiczna i ksztalcenie w Instytucie Pedaogicznym KUL"
- Ogólnopolska konferencja naukowo-szkoleniowa „Świat głuchoniewidomych – wyzwania współczesności”
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Miłóść, małżeństwo, rodzina jako wyzwanie pedagogiczne w czasach seksualizacji młodzieży
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Miłość, małżeństwo, rodzina jako wyzwanie pedagogiczne w czasach seksualizacji młodzieży”
- Sesja naukowa „Prawe sumienie w zawodach zaufania publicznego”
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polski Komitet Audiofonologii
2013
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- On the need for Polish language lessons for hearing-impaired students
[O potrzebie lektoratu języka polskiego dla studentów z uszkodzonym słuchem] - Formy pomocy studentom z uszkodzeniami słuchu na przykładzie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Recenzja naukowa w czasopiśmie
- Recenzja książki Ewy Muzyki-Furtak, Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, ss. 426
[w:] Nowa Audiofonologia
Recenzja artykułu naukowego
- recenzja wydawnicza artykułu О.К.Атрашевская, УПРАВЛЯЕМОЕ ФОРМИРОВАНИЕ СЛОВЕСНЫХ ОБОБЩЕНИЙ КАК ОСНОВА ОВЛАДЕНИЯ АНГЛИЙСКИМ ЯЗЫКОМ В УСЛОВИЯХ НАРУШЕНИЯ СЛУХА И ТЯЖЕЛЫХ НАРУШЕНИЙ РЕЧИ
- recenzja wydawnicza artykułu Н.С. Евчик Е.В. Рахманов, ГУМАНИСТИЧЕСКАЯ ВОСПИТАТЕЛЬНАЯ КОНЦЕПЦИЯ В ОБЕСПЕЧЕНИИ ПОТЕНЦИАЛА СОЦИАЛЬНОЙ ИНКЛЮЗИИ НА БЕЛАРУСИ ШКОЛЬНИКОВ С НАРУШЕНИЕМ СЛУХА.
Udział w konferencji krajowej
- II Ogólnopolska Konferencja Naukowego Koła Logopedów i Audiologów UMCS "Zaburzenia słuchu wyzwaniem dla współczesnej nauki".
2012
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- Nie głos, ale słowo..."3. Wychowanie dzieci z uszkodzeniami słuchu - nowe wyzwania dla rodziców i specjalistów
Organizacja konferencji międzynarodowej
- Międzynarodowa konferencja „Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu”
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Model wsparcia studentow z uszkodzeniami słuchu w KUL
2011
Sekretarz redakcji naukowej serii wydawniczej
- "Nie głos, ale słowo..."2. Ku wspólnocie komunikacyjnej niesłyszących i słyszących
- Sekretarz kolegium redakcyjnego serii wydawniczej "NIe głos, ale słowo..."
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu.
2008
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów
2007
Członkostwo w innej organizacji krajowej
- Stowarzyszenie Ochrony Dziedzictwa Kulturowego "OCALMY"