dr Aleksandra Borowicz
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
2024
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Motywacja i ocenianie osiągnięć uczniów w zróżnicowanych grupach klasowych jako umiejętność pedagogiczna
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Fonogesty - metoda wspomagająca wzrokową percepcję wypowiedzi przez osoby z uszkodzeniami słuchu w kontekście projektu Cued Speech Europa
[w:] Forum Pedagogiczne
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Uczyć (się) o niepełnosprawności i wspieraniu. Księga Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL w czterdziestolecie powstania Katedry
2023
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Umiejętności komunikacyjne dziecka z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu bilateralnie implantowanego. Studium przypadku
[w:] Logopedia
Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej
- Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Wykorzystanie pomocy dydaktycznych w nauce Metody Fonogestów i innych sposobów komunikowania
Udział w konferencji krajowej
- Konferencja Surdologopedyczna "Kocham słyszeć"
2022
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Mentoring w szkołach szansą na optymalizację jakości kształcenia młodych nauczycieli - raport z badań
[w:] Edukacja
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wielospecjalistyczne wsparcie w procesie budowania wspólnot komunikacyjnych dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
Skrypt dydaktyczny
- EPUB - Metoda Fonogestów. Kurs odczytywania mowy fonogestowej
- EPUB - Metoda Fonogestów. Kurs mówienia z fonogestami
Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej
- Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...
Organizacja konferencji międzynarodowej
- INTERNATIONAL CONFERENCE MENTORING IN TEACHER TRAINING: AGENTS – ASPECTS – ASPIRATIONS
- Metoda Fonogestów w edukacji włączającej
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Community Mentoring Model - its application for Polish teacher training programmes and teachers' continuous professional development.
- Warstwowo-modułowa struktura podstawy programowej kształcenia ogólnego jako jeden z głównych warunków racjonalności edukacji włączającej
- Dissemination of CS project products and benefits for project participants - report
Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji międzynarodowej
- Współprowadzenie konferencji Metoda Fonogestów w edukacji włączającej
Udział w konferencji międzynarodowej
- Kreowanie kultury dostępności w edukacji. Z półwieczem lubelskiej szkoły pedagogiki specjalnej w tle
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Wykorzystanie Fonogestów w wychowaniu językowym, terapii logopedycznej i edukacji dzieci z uszkodzeniami słuchu.
- Potrzeby i możliwości systemowych rozwiązań w zakresie stosowania Metody Fonogestów w edukacji i terapii logopedycznej
Udział w konferencji krajowej
- Konferencję naukowo-szkoleniową „Komunikacja wspomagająca i alternatywna w nowoczesnym modelu wczesnego wspomagania rozwoju” w Świdniku
Wykonawca w złożonym projekcie finansowanym z funduszy UE
- LANGSKILL- Learning styles and preferences of deaf and hard of hearing students
- Cued Speech Europa
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
- LANGSKILL- Learning styles and preferences of deaf and hard of hearing students
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL - zespołowa II stopnia
Działalność odczytowa
- Warsztaty dla dzieci z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Jackowie
- wykład otwarty „Komunikacja z pacjentem niesłyszącym i słabosłyszącym” dla Studenckiego Koła Komunikacji Medycznej – Uniwersytet Medyczny w Lublinie.
- Warsztaty dla młodzieży na temat Komunikacji z osobami niesłyszącymi - Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Lublinie
2021
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Organizacja wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnościami w kontekście rozwiązań systemowych
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Maria Góralówna: od medycyny do pedagogiki specjalnej
[w:] Biografistyka Pedagogiczna
Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej
- Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...
Organizacja konferencji krajowej
- Ocenianie uczniów w zróżnicowanych grupach edukacji włączającej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Opinia nauczycieli na temat oceniania osiągnięć uczniów w zróżnicowanych grupach klasowych
Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju
- Promotor pomocniczy
- Promotor pomocniczy
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Członek z wyboru w Polskiej Radzie Języka Migowego przy Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polskie Towarzystwo Logopedyczne
2020
Książka naukowa recenzowana
- Stres rodzicielski a wsparcie społeczne. Podstawy programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- 55 lat metody Cued Speech - perspektywa rozwojowa w kontekście nowoczesnych metod protetyki i rehabilitacji słuchowo-językowej
Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej
- Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Nie głos, ale słowo... 7. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji
Wykonawca w złożonym projekcie finansowanym z funduszy UE
- Cued Speech Europa
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego z budżetu KUL
- Zastosowanie metody cued speech w rehabilitacji osób z uszkodzeniami słuchu
Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju
- Promotor pomocniczy
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Członek z wyboru w Polskiej Radzie Języka Migowego przy Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda zespołowa IV stopnia za przedsięwzięcia, które spowodowały istotną poprawę warunków pracy dydaktycznej i wyników kształcenia
- Nagroda zespołowa IV stopnia za wybitną działalność organizacyjno-społeczną i popularyzację nauki
2019
Organizacja konferencji krajowej
- Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w organizacji wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Wspólpraca czy partnerstwo? Rodzice i nauczyciele dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Usługi eksperckie w kraju
- Ocena ekspercka i odbiór materiałów edukacyjnych w formie multimedialnej dla uczniów z niepełnosprawnościami
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Członek z wyboru w Polskiej Radzie Języka Migowego przy Ministerstwie...
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Ekspert w Zespole konsultacyjnym ds. Modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)
- ORE - Zespół konsultacyjny ds. Modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL - zespołowa II stopnia
2018
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wielospecjalistyczne wsparcie w procesie budowania wspólnot komunikacyjnych dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Biopsychospołeczna diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu, planowanie wychowania językowego oraz terapii logopedycznej
- Wczesna nauka czytania jako forma wspomagania rozwoju dzieci niesłyszących i słabosłyszących
- Funkcjonowanie ucznia z uszkodzeniem słuchu a wybór modelu pracy na lekcji
Udział w konferencji krajowej
- Konferencja - Realizacja Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
Usługi eksperckie w kraju
- Ekspertyza materiałów dydaktycznych w języku migowym do 12 podręczników szkolnych
2017
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Social support for parent of children with hearing impairment
[Wsparcie społeczne rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu] - Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
- Adaptacja procesu diagnostycznego
- Pies asystujący osobie niesłyszącej i słabosłyszącej – polskie ustawodawstwo oraz społeczne korzyści
Artykuł w czasopiśmie
- Sprawozdanie z konferencji naukowej „Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice” połączonej z jubileuszem z okazji : 45 lat pracy naukowej prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak, 50 lat Metody Cued Speech na świecie oraz 30 lat Metody Fonogestów w Polsce, 12-13.05.2016
[w:] Nowa Audiofonologia
Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej
- Członek komitetu redakcyjnego - Nie głos, ale słowo...
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Osoba niesłysząca jako działacz i organizator – możliwości i trudności
- Pies asystujący osobie niesłyszącej i niedosłyszącej - polskie ustawodawstwo.
- Oczekiwania studentów z uszkodzeniami słuchu względem organizacji studenckich
- Standardy dostępności podręczników szkolnych dla uczniów ze SPE
- How do social campaigns change the image of a disabled person in the labor market?
Udział w konferencji
- Środowiskowa debata konsultacyjnaosób z niepełnosprawnością słuchową na temat wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych - "Wspólna sprawa"
Usługi eksperckie w kraju
- Warunki realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przyrody dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowej
- Ekspertyza materiałów dydaktycznych do podręczników dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Opieka naukowa w charakterze promotora w kraju
- Promotor pomocniczy w przewodzie doktorskim
- Promotor pomocniczy w przewodzie doktorskim
Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej
- Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów
- członek Polskiej Rady Języka Migowego
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Ekspert do spraw dostosowań podstaw programowych na wszystkich szczeblach edukacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Udział w festiwalu nauki
- Projekt Zamigaj ze mną
- Mini kurs języka migowego - LFN
- „Mini kurs języka migowego dla dzieci”
2016
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Integrująca i aktywizująca rola Koła Naukowego Studentów Niesłyszących i Słabosłyszących "Surdus Loquens" KUL
- Tvorienie priateľského prostredia pre osoby so sluchovým postihnutim vo svetle encykliky svätého otca Frantiska Laudato Si venovanej starostlivosti o spoločný domov
[Tworzenie przyjaznego otoczenia dla osób z upośledzeniami słuchu w świetle encykliki Ojca Świętego Franciszka Laudato Si poświęconej trosce o wspólny dom]
Kurs e-learningowy
- Wykład z pedagogiki specjalnej
Rozdział w książce
- Trzeba mieć w życiu szczęście, by mieć przy sobie miestrza
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Język i wychowanie. Księga Jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Tworzenie środowiska przyjaznego osobom z uszkodzeniami słuchu w świetle Encykliki Laudato si’ Ojca Świętego Franciszka poświęconej trosce o wspólny dom.
Organizacja konferencji krajowej
- Konferencja Naukowa Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice połączona z Jubileuszem z okazji: 45 lat pracy naukowej Prof. Dr hab. Kazimiery Krakowiak 50 lat Metody Cued Speech.
- O tym się nie mówi III - Coaching osób z uszkodzeniami słuchu"
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Umiejętności komunikacyjne a poczucie własnej tożsamości osób z uszkodzeniem słuchu
- Fonogesty - wsparcie rozwoju językowego nie tylko dzieci z uszkodzeniami słuchu
- Udział Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL w przemianach edukacji osób z uszkodzeniami słuchu
- Metoda cued speech i jej adaptacje do różnych języków świata.
Udział w konferencji krajowej
- Konferencja Głusi Mają Głos V „Od korzeni do pędów”
Odznaczenie krajowe resortowe
- Medal Komisji Edukacji Narodowej
Udział w festiwalu nauki
- XIII Lubelski Festiwal Nauki. Projekt - Mini kurs języka migowego dla dzieci.
Działalność odczytowa
- Wykład: Propozycje zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu (niesłyszących, słabosłyszących, niedosłyszących). - wespół z Prof. dr hab. Kazimierą Krakowiak
Organizacja konkursów i olimpiad
- II Ogólnopolski Konkurs Recytatorski z Fonogestami
Inne działania w zakresie popularyzacji nauki
- Fonogesty jako metoda wspomagania komunikacji u dzieci z wadą słuchu
2015
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wczesna interwencja w zakresie wsparcia dzieci z uszkodzeniami słuchu oraz ich rodzin
Członkostwo w komitecie redakcyjnym serii wydawniczej
- Nie głos, ale słowo...
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Integracyjna i aktywizująca funkcja Koła Naukowego Studentów Niesłyszących i Słabosłyszących Surdus Loquens
Organizacja konferencji krajowej
- KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA „ARTETERAPIA”
- "O tym się nie mówi – osoby słabosłyszące w edukacji, na rynku pracy i w sferze społecznej"
- Konferencja naukowa "O tym się nie mówi – osoby słabosłyszące w edukacji, na rynku pracy i w sferze społecznej"
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Płaszczyzny, formy, metody i środki wspierania młodzieży z uszkodzeniami słuchu w środowisku akademickim
- Wsparcie technologiczne a wsparcie społeczne w kontekście pomocy osobom słabosłyszącym
- Poczucie tożsamości a umiejętności komunikacyjne młodzieży z uszkodzeniami słuchu
- Zajęcia taneczne dla osób z uszkodzeniami słuchu
Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej
- udział w panelu dyskusyjnym - Konferencja podsumowująca projekt "Najlepsze praktyki" w strategicznej transformacji KUL
Udział w konferencji krajowej
- VI Konferencja Naukowo - Szkoleniowa "Słucham, więc potrafię" - Listening is "I Can". Po co nam dwoje uszu? O aspektach słyszenia dwuusznego,
Wykonawca w złożonym projekcie finansowanym z funduszy UE
- Prowadzenie zajęć w ramach projektu "Najlepsze praktyki w strategicznej transformacji KUL"
Udział w festiwalu nauki
- Projekt - Mini kurs języka migowego
- Uczeń niesłyszący - jak mu pomóc?
Inne działania w zakresie popularyzacji nauki
- Warsztaty dla dzieci w ramach Uniwersytetu Otwartego
- Warsztaty dla dzieci w ramach Uniwersytetu Otwartego
- Warsztaty dla dzieci w ramach Uniwersytetu Otwartego
2014
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Psychospołeczna sytuacja rodzin wychowujących dzieci z utratą słuchu
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Rodzice dzieci z wadą słuchu wobec ich niepełnosprawności
Udział w konferencji krajowej
- Konferencja "Edukacja Głuchych"
Działalność odczytowa
- Prelekcja na temat metody fonogestów dla uczniów gimnazjum
2013
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wsparcie społeczne rodziców dzieci z uszkodzeniami słcuhu
- Formy pomocy studentom z uszkodzeniami słuchu na przykładzie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
Sekretarz redakcji czasopisma naukowego
- sekretarz - Roczniki Pedagogiczne
[w:] Roczniki Pedagogiczne
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Wsparcie studentów z uszkodzeniami słuchu w środowisku akademickim (z perspektywy nauczyciela akademickiego)
- Karta oceny zachowań komunikacyjnych dziecka z uszkodzonym słuchem” (K. Krakowiak, M. Panasiuk) – narzędzie do skategoryzowanej oceny i opisu sposobu porozumiewania się dziecka z uszkodzonym słuchem
Udział w konferencji krajowej
- Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe poświęcone pamięci prof. W. Fijałkowskiego w 10. rocznicę jego śmierci „EKOLOGIA RODZINY W UJĘCIU PROF. WŁODZIMIERZA FIJAŁKOWSKIEGO”
- Konferencja naukowa. Rozwój kompetencji kluczowych uczniów w gospodarce opartej na wiedzy. Doświadczenia, najlepsze praktyki, perspektywy.
- Konferencja naukowo-szkoleniowa Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka z deficytem słuchu.
- II Ogólnopolska Konferencja Naukowego Koła Logopedów i Audiologów UMCS "Zaburzenia słuchu wyzwaniem dla współczesnej nauki"
Udział w konferencji
- Wojewódzka konferencja „Tu jestem. Tak mówię”- alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.
Udział w festiwalu nauki
- "Jako komunikować się z dzieckiem niesłyszącym i słabosłyszącym?" (dla szkół podstawowych)
Działalność odczytowa
- warsztaty dla nauczycieli „Jak pomóc uczniowi z uszkodzonym słuchem”
Inne działania w zakresie popularyzacji nauki
- warsztaty metody fonogestów – Dźwięki marzeń - Warszawa
2012
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Stres rodziców wychowujących dzieci z niepełnosprawnością słuchową
[w:] Niepełnosprawność (ISSN: 2084-7734)
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Rehabilitacja dzieci z uszkodzeniami słuchu w kontekście pomocy psychopedagogicznej rodzicom
- Metoda fonogestów – skuteczna komunikacja z osobami z uszkodzeniami słuchu
Organizacja konferencji krajowej
- Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu
Usługi dydaktyczne w kraju
- tłumaczenie
2011
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Koło Studentów Niesłyszących i Słabosłyszących „Surdus Loquens”
- Działalność Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabo Słyszących w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II
- Środki wspomagania komunikacji z osobami niesłyszącymi
- Poczucie koherencji u rodziców a wybór środków wspomagających komunikację z dzieckiem niesłyszącym
- O potrzebie badań nad stresem rodzicielskim
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polski Komitet Audiofonologii
- Polski Komitet Audiofonologii
- Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów
- Polskie Towarzystwo Logopedyczne
Wyróżnienie krajowe
- Wyróżnienie za pracę doktorską w Ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę doktorską, której tematem badawczym jest zjawisko niepełnosprawności w wymiarze zawodowym, społecznym lub zdrowotnym OTWARTE DRZWI - PFRON 2011.
- Wyróżnienie w konursie PFRON
2010
Udział w festiwalu nauki
- Mój niesłyszący kolega
2009
Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez MEiN
- Grant promotorski
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL - IV stopnia
2008
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polskie Stowarzyszenie Metody Fonogestów
2007
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora - IV stopnia
2006
Recenzja naukowa w czasopiśmie
- Recenzja książki Ewy Domagały-Zyśk „Autonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce."
[w:] Roczniki Nauk Społecznych
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL - III stopnia
2005
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polskie Towarzystwo Logopedyczne