Monika Sidor

dr hab. Monika Sidor (prof. KUL)

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Literaturoznawstwa
Katedra Literatury Rosyjskiej, Ukraińskiej i Białoruskiej

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Prace magisterskie
  • Литература в аудиовизуальном пространстве в мастерской переводчика: на материале собственного перевода авторской встречи Людмилы Улицкой (Берлин, 18 марта 2022)
  • Перевод избранных произведений Елизаветы Скобцовой из цикла "Жатва Духа" в свете русской агиографической традиции
  • Activism in Andrew Hozier-Byrne's body of work. Translation of works from "Hozier" musical album with analysis and commentary.
  • Genre specificity of Stephen King's short stories from the collection "Night Shift" as a translation issue
  • Humour in translating video games on the basis of "The Sims" series. Cultural context

2020

Prace licencjackie
  • Geneza, typy i funkcje symboli w dramatach Antoniego Czechowa "Mewa" i "Wiśniowy sad"
  • Lwa Tołstoja duchowość uniwersalna w kontekście idei mistrzów duchowych Wschodu (utwory "Trzy śmierci" i "O życiu")
  • Specyfika pisarskich wcieleń Grigorija Czchartiszwilego na przykładzie utworów "F.M.", "Historie cmentarne", "Pory roku", "Dziewiąty zbawca"
  • Kobieta w świecie postsowieckim w utworze "Jest noc" Ludmiły Pietruszewskiej
  • Strategie opisu Charkowa w zbiorze Mezopotamia Serhija Żadana
  • Postać zabójcy w utworach ”Taras Bulba” Mikołaja Gogola, ”Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego i ”Lolita” Władimira Nabokowa. Zagadnienie kontynuacji tematyczno-stylistycznej
Prace magisterskie
  • „Kompanijny Wania” jako bohater współczesnej literatury rosyjskiej. Charakterystyka i geneza motywu.
  • Inteligencja rosyjska o wyzwaniach współczesności. Przekład i komentarz artykułu Wadima Borisowa "Tożsamość i samoświadomość narodowa"

2019

Prace licencjackie
  • Kwestia winy i kary w utworze "Lolita" Vladimira Nabokova
  • "Medea i jej dzieci" Ludmiły Ulickiej w kontekście tradycji rosyjskiej powieści rodzinnej

2018

Prace licencjackie
  • Rudin i Służkin. Metamorfoza zbędnego człowieka na przykładzie utworów „Rudin” Iwana Turgieniewa i „Geograf przepił globus” Aleksieja Iwanowa.
  • Idea emancypacji kobiet w utworach Olgi Kobylańskiej ("Ludyna", "Cariwna", "Valse Mélancolique")
  • Ukraina jako idea i doświadczenie w utworze Liny Kostenko "Zapiski ukraińskiego szaleńca"
  • "Uroska gotyka" Hałyny Pahutiak jako przykład ukraińskiego realizmu magicznego
  • Bohaterka utworów Oksany Zabużko w kontekście feminizmu ukraińskiego
  • Człowiek i historia w powieści Wołodymyra Łysa "Stulecie Jakuba"
  • Między tekstem sakralnym a literaturą popularną. „Swiaszczenna knyha hopowidan' ” Pawła Korobczuka – przekład i komentarz
  • Powieść detektywistyczna Bohdana Kolomijczuka jako przykład literatury popularnej

2017

Prace licencjackie
  • Twórczość Iwana Bielajewa na tle rosyjskiej literatury emigracyjnej w Estonii

2016

Prace licencjackie
  • Sport w utworach Włodzimierza Wysockiego w świetle ironii i komizmu.
  • Filozoficzno - kulturowe źródła obrazu społeczeństwa przyszłości w utworach E. Zamiatina "My" i A. Huxley'a "Nowy wspaniały świat".
  • Syberia i człowiek w twórczości Wiktora Astafjewa na przykładzie utworu "Królowa ryb".
  • Twórczość Fiodora Sołoguba w kontekście rozważań o teatrze rosyjskim początku XX wieku (na materiale utworów Литургия мне i Дар мудрых пчел oraz tekstów teoretycznych).

2015

Prace licencjackie
  • Ateizm, herezja, wiara w świecie przedstawionym "Mistrza i Małgorzaty" Michaiła Bułhakowa
  • Problem uprzedmiotowienia człowieka i upodmiotowienia zwierząt w utworze "Wierny Rusłan" Georgija Władimowa.
  • Elementy impresjonistyczne i ekspresjonistyczne w prozie emigracyjnej Iwana Bunina.
  • Rewolucja jako czas apokalipsy w utworze "Przeklęte dni" Iwana Bunina
  • Kobieta w utworach "Anna Karenina" i "Zmartwychwstanie" Lwa Tołstoja
  • Motywy folklorystyczne w librettach wybranych oper kompozytorów rosyjskiej szkoły narodowej
  • Motyw wojny w tekstach utworów grupy DDT w kontekście tradycji bardów rosyjskich.
  • Deprecjacja tradycyjnych wartości we współczesnej popularnej prozie kobiecej. Oksana Robski i Wiktoria Tokariewa.
  • Człowiek i Petersburg. Przestrzeń miasta w utworze Aleksego Riemizowa ,,Siostry krzyżowe''.
  • Obrzędowość prawosławna w utworze "Rok Pański" Iwana Szmielowa
  • Świat kobiet w dramaturgii Antoniego Czechowa
  • Echa futuryzmu w rosyjskich tekstach hip-hopowych. Człowiek i miasto.
  • "Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego w strukturze utworu "F.M." Borysa Akunina

2013

Prace licencjackie
  • Twórczość i niezależność. Świat wartości w prozie Maryny Cwietajewej.
  • Groteskowość świata w utworach Siergieja Dowłatowa (Zona, Skansen, Walizka)

2012

Prace licencjackie
  • Kobieta i mężczyzna jako bohaterowie utworów Wiktorii Tokariewej
  • Dyskurs historii Borysa Akunina w utworze pt. Gambit Turecki.
  • Utwór " Kyś" Tatiany Tołstoj jako powieść o księdze
  • Żyd wieczny tułacz-obraz żyda w utworze Ilji Erenburga „Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca”
  • Symbolika kolorów w utworze Andrieja Biełego "Petersburg"

2008

Prace licencjackie
  • Praca i służba. Obraz łagru w utworach " Wierny Rusłan" G. Władimowa i "Zona" S. Dowłatowa.
  • Obraz Petersburga w powieści " Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego
  • Miłość jako bodziec przemiany wewnętrznej . " Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego.
  • Obraz kobiety w powieści L.Tołstoja " Anna Kraenina" na przykładzie głównej bohaterki.
  • Rzeczywistość społeczno - polityczna dwudziestowiecznej Rosji w publicystyce A.I. Sołżenicyna.
  • Obraz Rosji w liryce Siergieja Jesienina.
  • Przyroda w opowiadaniach Iwana Turgieniewa z cyklu "Zapiski myśliwego"
  • "Zmartwychwstanie" L. N. Tołstoja jako krytyka systemu społecznego i politycznego Rosji.
  • Portret psychologiczny Radiona Raskolnikowa w powieści "Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego.
  • Miłość i ofiara - obraz Małgorzaty w utworze "Mistrz i Małgorzata" M.Bułhakowa.
  • Dziecko i urzędnik jako warianty "małego człowieka" w opowiadaniach A. Czechowa.
  • Człowieki łagier - na materiale " Opowiadań kołomyńskich" W. Szałamowa i " Jednego dnia Iwana Denisowicza" A. Sołżenicyna.