Sławomir Żurek

prof. dr hab. Sławomir Żurek


2020

Rozprawy doktorskie
  • Przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego w świetle podstawy programowej z 2008 roku. Studium przypadku

2018

Prace licencjackie
  • Eros i Tanatos jako dwie siły sprawcze w najnowszej literaturze o Zagładzie.
Prace magisterskie
  • Wizerunek rapera w internecie na przykładzie Piotra Siary pseudonim KęKę
  • Jak rozmawiać o Zagładzie na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej po roku 2010 na podstawie serii wydawniczej: „Wojny dorosłych – historie dzieci"
  • Antropologia według Adolfa Rudnickiego. Kreacje wizerunków bohaterów w tomie Lato
  • Użycie techniki poklatkowej w filmie dokumentalnym.

2017

Rozprawy doktorskie
  • Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w tekstach werbalnych w sytuacjach oficjalnych w szkole ponadgimnazjalnej w kontekście nowej formuły egzaminu maturalnego (od roku szkolnego 2014/2015)
  • Kategoria Zagłady w szkolnym dyskursie polonistycznym po roku 2009 (na przykładzie prozy Idy Fink i Irit Amiel)
  • Środowisko cyfrowe w edukacji polonistycznej na etapie ponadgimnazjalnym
  • Pozaliterackie teksty kultury wobec kształtowania kompetencji komunikacyjno-tekstowej uczniów gimnazjum od roku szkolnego 2009/2010
  • Edukacja kulturalna w polonistycznym procesie dydaktycznym w gimnazjum od roku 2009
Prace magisterskie
  • Kapitał kulturowy młodzieży w edukacji polonistycznej na III etapie edukacyjnym
  • Fotografia jako tekst kultury w polonistycznym procesie dydaktycznym na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej (2012-2015)

2016

Prace magisterskie
  • Ponowoczesność i Zagłada. O świecie przedstawionym w powieści "Noc żywych Żydów" Igora Ostachowicza

2015

Rozprawy doktorskie
  • Czytelnictwo obowiązkowych lektur w gimnazjum od roku 2009
  • Pamięć o Zagładzie jako kategoria nadrzędna w prozie dzieci Holokaustu
Prace magisterskie
  • Teksty kultury popularnej (opowiadanie z nurtu historical fiction, komiks, film) w nauczaniu o Zagładzie na lekcjach języka polskiego w gimnazjum
  • Metonimizacja świata w prozie Piotra Szewca
  • Świat toposów kulturowych w poezji socrealistycznej Arnolda Słuckiego

2014

Rozprawy doktorskie
  • Zasada indywidualizacji w kształceniu uczniowskich kompetencji analityczno-interpretacyjnych na lekcjach języka polskiego w gimnazjum od 2009/2010
  • Problematyka wielokulturowości w kształceniu polonistycznym w gimnazjum. Monografia zagadnienia.
  • Dydaktyczna aktywność sieciowa nauczycieli polonistów na poziomie gimnazjalnym
Prace magisterskie
  • "Pamiętnik pisany w stodole" Henryka Grynberga jako dramat diarystyczny.
  • Wybrany utwór detektywistyczny na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.
  • Diaspora i syjonizm w twórczości Miny Silberman
  • Kobiecość w prozie Ruth Baum.

2013

Prace magisterskie
  • Kryteria oceny e-podręczników do języka polskiego
  • Zamknięta w świecie Zagłady. O prozie Idy Fink.
  • Portrety Żydówek w twórczości Renaty Jabłońskiej
  • Zamknięty we własnej cielesności. O twórczości Leo Lipskiego
  • Kategoria pamięci w twórczości Miriam Akavii
  • Portret wygnanej w wierszach Anny Frajlich

2012

Rozprawy doktorskie
  • „Warsztaty Polonistyczne” (1992-2001) edukacyjny kwartalnik dla nauczycieli języka polskiego. Ujęcie interdyscyplinarne
Prace magisterskie
  • Kształtujący model oceniania na lekcjach języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Praktyczne wykorzystanie przedmiotowego systemu oceniania przez nauczycieli języka polskiego w gimnazjum
  • Desakralizacja jako kategoria porządkująca świat przedstawiony w prozie Józefa Baua.
  • Lublin na lekcjach języka polskiego w gimnazjum
  • Popularyzacja czytelnictwa w gimnazjum.
  • Kultura popularna jako kategoria edukacyjna w świetle nowej podstawy programowej w gimnazjum
  • Egzamin zewnętrzny z języka polskiego w części humanistycznej w gimnazjum w latach 2002 - 2012.
  • Spór o szkolny kanon lektur w latach 2006 - 2009 jako dyskurs publiczny
  • Nowe lektury - nowe wyzwania w świetle polonistycznej podstawy programowej w gimnazjum z roku 2008

2011

Rozprawy doktorskie
  • Sposoby funkcjonowania polskiej literatury najnowszej w szkole ponadgimnazjalnej w latach 1989-2009
  • Głosy pozytywistów w „kwestii żydowskiej”. O zbiorze Z jednego strumienia. Szesnaście nowel przez dziesięciu autorów (z przedmową Elizy Orzeszkowej)
Prace magisterskie
  • Wiara religijna jako kategoria aksjologiczna w edukacji polonistycznej w świetle nowej podstawy programowej do gimnazjum
  • Studium o istocie rzeczy w poezji Zbigniewa Herberta
  • Problem dysgrafii w szkole podstawowej na lekcjach języka polskiego (w klasach IV-VI). Studium przypadków.
  • Wokół recenzji polonistycznych podręczników dla klasy I gimnazjum do nowej podstawy programowej w roku szkolnym 2009/2010
  • Rola i znaczenie narracji plastycznej w podręcznikach do języka polskiego dla klasy pierwszej gimnazjum (w roku szkolnym 2009/2010)

2010

Prace magisterskie
  • Hermeneutyka Paula Ricoeura. Interpretacja wierszy na lekcjach języka polskiego w liceum.
  • Motywy chrześcijańskie w prozie Henryka Grynberga
  • W kręgu problematyki dysortografii w szkole podstawowej. Od teorii do praktyki... Studium przypadku.
  • Paradygmaty biblijne w książce Bogdana Wojdowskiego "Chleb rzucony umarłym".
  • Żydowskie życie literackie we Lwowie na podstawie dziennika "Chwila" z lat 1929-1933
  • Indywidulaizacja procesu nauczania w edukacji polonistycznej na przykładzie innowacyjnego programu "Akademia Przyszłości" Stowarzyszenia WIOSNA
  • Wpływ dramy na przeżycie estetyczne i odbiór dzieła literackiego w szkole podstawowej.
  • Analiza dokumentów oświatowych . Obecność pojęcia "integracji międzyprzedmiotowej " w podstawie programowej z roku 1999 i 2008.
  • Twórczość ks. Jana Twardowskiego na lekcjach języka polskiego. Analiza wybranych programów nauczania oraz podręczników.
  • Wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach języka polskiego na poziomie gimnazjalnym.
  • Motyw miasta w poezji Anny Frajlich.
  • Dramat - tekst literacki czy sceniczny w świadomości uczniów i nauczycieli na lekcajch języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej po roku 2003.
  • Kształtowanie kompetencji językowych uczniów szkół podstawowych (klas IV-VI). Problemy, badania, wnioski.

2009

Prace magisterskie
  • Motyw gry z okupantem w opowiadaniach Anny Ćwiakowskiej.
  • Getto warszawskie jako Axis Mundi. Desakralizacja świata żydowskiego w powieści Bogdana Wojdowskiego 'Chleb rzucony umarłym'
  • "Polska poezja najnowsza na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej"
  • Ilustracje w podręcznikach do języka polskiego w gimnazjum jako środek dydaktyczny.
  • Topos ziemi obiecanej w tomie opowiadań "Obrazki izraelskie" Józefa Kornbluma
  • Obraz Getta Łódzkiego w literaturze polsko-żydowskiej na podstawie "Kroniki" Henryka Grynberga.
  • Pamięć o Zagładzie jako kategoria nadrzędna w opowiadaniach Michała Głowińskiego.

2008

Rozprawy doktorskie
  • Modele gatunkowe kołysanki w literaturze polskiej, żydowskiej i polsko-żydowskiej przełomu XIX i XX wieku
Prace magisterskie
  • Wokół problemu ponowoczesności w kształceniu polonistycznym w nowym liceum. Analiza programów i podręczników.
  • Świadkowie Zagłady. Bohaterowie utworów Irit Amiel.
  • Postacie kobiece w twórczości Violi Wein.
  • Chronologia czy achronologia, czyli wokół historii literatury w nowym liceum. Analiza programów i podręczników.
  • Kanon czy kanony literackie? O lekturach w liceum (1998-2005).
  • Składnia dobrze czy źle obecna na lekcjach języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Analiza programów i podręczników.
  • "Główne polonistyczne tematy reformy systemu edukacyjnego od roku szkolnego 1998/1999 do 2007/2008 w "Polonistyce" i w "Zeszytach Szkolnych".
  • Metodyka Stanisława Bortnowskiego. O interdyscyplinarnym modelu nauczania języka polskiego.
  • Hermeneutyka na użytek szkoły. Jak uczyć analizy i interpretacji wierszy w nowym liceum?

2007

Prace magisterskie
  • Interdyscyplinarny charakter szkolnej polonistyki. Przegląd publikacji dydaktycznych ogłoszonych na łamach "Warsztatów Polonistycznych" w latach 1992-2001.
  • Pozytywizm po reformie szkoły polskiej z 1998 r.
  • Autorytet nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Studium przypadku.
  • Koncepcja, model i metody nauczania języka polskiego w Prywatnym Gimnazjum i Liceum im. ks. K. Gostyńskiego.
  • Wizerunek Żyda w zbiorze Elizy Orzeszkowej "Z jednego strumienia".
  • Kształcenie i wychowanie przez baśń na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej.
  • "Uczeń jako kreator listy lektur na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej - 'analiza dokumentów oświatowych i studium empiryczne".

2006

Prace magisterskie
  • Wiedza o teatrze na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej.
  • Tematyka żydowska na lekcjach języka polskiego w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej po roformie szkolnictwa w 1998 roku.
  • Egzamin maturalny z języka polskiego po reformie systemu szkolnictwa (1998-2005)
  • Technologia informacyjna jako narzędzie nauczania języka polskiego na poziomie ponadgimnazjalnym.
  • Projekt nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego do języka polskiego na tle wybranych dokumentów normalizujących polski system szkolnictwa w latach 1981-2005.
  • Miejsce i rola filmu jako narzędzia dydaktycznego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej.
  • Warsztat interdyscyplinarny nauczyciela polonisty na przykładzie scenariuszy lekcji z kwartalnika "Zeszyty Szkolne".
  • Cierpienie, starość, śmierć, czyli trudne tematy na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej.
  • Edukacja polonistyczna w Wielkiej Brytanii.