dr hab. Magdalena Szubielska

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Katedra Psychologii Eksperymentalnej

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr hab.


2023


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Art-based way of telling the world I am autistic and trying sense-making of this experience
    [Oparty na sztuce sposób mówienia światu, że jestem osobą autystyczną i próba nadania sensu temu doświadczeniu]
    [w:] DISABILITY & SOCIETY
  • Scaling up = scaling down? Children’s spatial scaling in different perceptual modalities and scaling directions
    [Skalowanie w górę = skalowanie w dół? Skalowanie przestrzenne u dzieci w różnych modalnościach percepcyjnych i kierunkach skalowania]
    [w:] Cognitive Research-Principles and Implications
  • Drawing as a tool for investigating the nature of imagery representations of blind people: The case of canonical size phenomenon
    [Rysunek jako narzędzie do badania natury reprezentacji obrazowych osób niewidomych: Przypadek zjawiska wielkości kanonicznej]
    [w:] MEMORY & COGNITION
  • Effects of scaling direction on adults’ spatial scaling in different perceptual domains
    [Wpływ kierunku skalowania na skalowanie przestrzenne u dorosłych w różnych domenach percepcyjnych]
    [w:] Scientific Reports

2022

  • On the Peripheries of Contemporary Paintings: Impact of Frame Decorativeness on the Reception of Abstract Artwork
    [Na peryferiach współczesnego malarstwa: Wpływ dekoracyjności ramy na odbiór dzieł sztuki abstrakcyjnej]
    [w:] Roczniki Psychologiczne
  • The aesthetic experience of contemporary installations in an art gallery and in a laboratory setting: The issue of interactivity
    [Doświadczenie estetyczne współczesnych instalacji w galerii sztuki i w warunkach laboratoryjnych: Zagadnienie interaktywności]
    [w:] Advances in Cognitive Psychology
  • Greater art classification does not necessarily predict better liking: Evidence from graffiti and other visual arts
    [Większa klasyfikacja sztuki nie musi zapowiadać lepszej sympatii: Dowody z graffiti i innych sztuk wizualnych]
    [w:] PsyCh Journal
  • Implicit spatial sequential learning facilitates attentional selection in covert visual search. An event-related potentials study
    [Niejawne przestrzenne uczenie się sekwencyjne ułatwia selekcję uwagową w ukrytym wyszukiwaniu wizualnym. Badanie potencjałów wywołanych]
    [w:] Frontiers in Human Neuroscience
  • Blindfolded adults use mental transformation strategies for spatial scaling of tactile maps
    [Osoby dorosłe z zawiązanymi oczami stosują strategie transformacji umysłowej do skalowania przestrzennego map dotykowych]
    [w:] Scientific Reports
  • Adults’ spatial scaling from memory: Comparing the visual and haptic domain
    [Skalowanie przestrzenne z pamięci u osób dorosłych: Porównanie modalności wizualnej i dotykowej]
    [w:] MEMORY & COGNITION
  • Titles and Semantic Violations Affect Eye Movements When Viewing Contemporary Paintings
    [Tytuły i naruszenia semantyczne wpływają na ruchy gałek ocznych podczas oglądania obrazów współczesnych]
    [w:] Frontiers in Human Neuroscience
  • Size and quality of drawings made by adults under visual and haptic control
    [Rozmiar i jakość rysunków wykonanych przez dorosłych pod kontrolą wzrokową i dotykową]
    [w:] Multisensory Research

  • Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

    • O udostępnianiu dzieł sztuki współczesnej i ich percepcji przez osoby z dysfunkcją wzroku
      [w:] Perspektywy Kultury

    2021


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Doznania estetyczne Głuchych i słyszących osób dorosłych oglądających interaktywne instalacje w galerii sztuki. Raport z badań pilotażowych
      [w:] Avant : Trends in Interdyscyplinary Studies
    • The impact of ambiguity in the image and title on the liking and understanding of contemporary paintings
      [Wpływ wieloznaczności obrazu i tytułu na lubienie i rozumienie współczesnych obrazów]
      [w:] POETICS
    • Differences in adults’ spatial scaling based on visual or haptic information
      [Różnice w skalowaniu przestrzennym u dorosłych na podstawie informacji wizualnej lub haptycznej]
      [w:] Cognitive Processing
    • Field study of audience experience in contemporary circus: An exploratory study on the impact of audience’s expertise
      [Badanie terenowe doświadczenia publiczności współczesnego cyrku. Badanie eksploracyjne znaczenia wiedzy fachowej publiczności]
      [w:] PsyCh Journal
    • The pilot study on viewing times of artworks and labels and assessment of artworks in a gallery depending on the abstractness of a piece of art
      [Badanie pilotażowe dotyczące czasu oglądania dzieł sztuki oraz etykiet i oceny dzieł sztuki w galerii w zależności od abstrakcyjności dzieła sztuki]
      [w:] Polskie Forum Psychologiczne
    • Canonical Size in Haptic Drawings
      [Wielkość kanoniczna w rysunkach dotykowych]
      [w:] PERCEPTION
    • The aesthetic experience of critical art: The effects of the context of an art gallery and the way of providing curatorial information
      [Doświadczenie estetyczne sztuki krytycznej: Wpływ kontekstu galerii sztuki i sposobu przekazywania informacji kuratorskich]
      [w:] PLoS One

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • A gdy umysł nie widzi? O pięknie wyobraźni osób niewidomych

    Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

    • W jaki sposób pomóc osobom niewidomym w odbiorze sztuk wizualnych?
      [w:] Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka

    Artykuł popularnonaukowy w wydawnictwie zbiorowym

    • „Nie dotykać!” – alfabetyzacja wizualna uczniów z niepełnosprawnościami wzroku w galerii sztuki współczesnej

    Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego

    • secretary
      [sekretarz redakcji]
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

    • recenzja artykułu
      [w:] JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY
    • recenzja artykułu
      [w:] Creativity : Theories - Research - Applications
    • recenzja artykułu
      [w:] POETICS
    • recenzja artykułu
      [w:] Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Adults’ spatial scaling across different perceptual conditions
      [Skalowanie przestrzenne u osób dorosłych w różnych warunkach percepcyjnych]
    • Spatial scaling strategies in the visual and tactile domain
      [Strategie skalowania przestrzennego w domenie wzrokowej i dotykowej]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Rozwojowe aspekty odbioru estetycznego sztuki współczesnej przez dzieci i młodzież

    Inne stypendium w ramach programu międzynarodowego

    • French Government Scholarship
      [Stypendium Rządu Francuskiego]

    Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN

    • Struggling with contemporary art: Development of aesthetic experience in primary school children (aged 7–14 years)
      [Zmagania ze sztuką współczesną: Rozwój doświadczenia estetycznego u uczniów szkoły podstawowej (w wieku 7-14 lat)]

    Wykonawca w realizowanym projekcie - organizacja międzynarodowa

    • Aesthetic experience of street art: Cross-cultural studies in Poland and Hong Kong
      [Estetyczne doświadczenie sztuki ulicznej: Badania międzykulturowe w Polsce i Hongkongu]

    2020


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Seeing suppresses haptic pleasure while perceiving contemporary art
      [Widzenie tłumi przyjemność dotykową podczas postrzegania sztuki współczesnej]
      [w:] i-Perception
    • Does art activism affect preschool children’s attitudes toward individuals with blindness?
      [Czy aktywizm artystyczny wpływa na postawy dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób niewidomych?]
      [w:] International Journal of Disability Development and Education
    • Canonical size for real-world objects in drawings performed under haptic control
      [Wielkość kanoniczna obiektów rzeczywistych w rysunkach wykonywanych pod kontrolą haptyczną]
      [w:] Roczniki Psychologiczne
    • How does knowledge about an artist’s disability change the aesthetic experience?
      [W jaki sposób wiedza o niepełnosprawności artysty zmienia wrażenia estetyczne?]
      [w:] Advances in Cognitive Psychology

    Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez NCN

    • Skalowanie przestrzenne u dzieci i dorosłych: Rola modalności percepcyjnej, doświadczenia wizualnego i stylu poznawczego

    2019


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Wpływ rozszerzonych informacji kontekstowych dostarczanych w galerii sztuki współczesnej na doświadczenie estetyczne studentów wydziałów artystycznych
      [w:] Polish Psychological Bulletin
    • The influence of listening to curatorial information on emotions caused by artworks, and the assessment of contemporary art by students. Research in the space of an art gallery
      [Wpływ wysłuchania informacji kuratorskiej na emocje wywołane przez dzieła i ocenę sztuki współczesnej przez studentów. Badania w przestrzeni galerii sztuki]
      [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych
    • Spatial scaling in congenitally blind and sighted individuals: similarities and differences
      [Przestrzenne skalowanie u osób niewidomych od urodzenia i widzących: podobieństwa i różnice]
      [w:] Journal of Cognitive Psychology
    • Adults’ spatial scaling: evidence from the haptic domain
      [Skalowanie przestrzenne przez osoby dorosłe: doniesienia z domeny haptycznej]
      [w:] Cognitive Processing
    • The relevance of object size to the recognisability of drawings by individuals with congenital blindness
      [Znaczenie rozmiaru obiektu dla rozpoznawalności rysunków osób niewidomych od urodzenia]
      [w:] JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT & BLINDNESS
    • Sztuka bez barier. Przykłady udostępniania współczesnych dzieł oraz zabytków osobom z niepełnosprawnościami wzroku
      [w:] Studia i Materiały Lubelskie
    • The influence of the physical context and knowledge of artworks on the aesthetic experience of interactive installations
      [Wpływ kontekstu fizycznego i wiedzy o dziełach sztuki na doświadczenia estetyczne wywołane przez interaktywne instalacje]
      [w:] Current Issues in Personality Psychology
    • ‘If I knew they were the expression of the creativity of people with blindness, I would rate them higher’ – Bias in evaluating the work of people with blindness
      [„Gdybym wiedział, że to wyraz kreatywności osób niewidomych, oceniłbym je wyżej” - stronniczość w ocenie prac osób niewidomych]
      [w:] Creativity : Theories - Research - Applications

    Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

    • recenzja artykułu
      [w:] Creativity : Theories - Research - Applications

    Recenzent artykułu dla czasopisma naukowego

    • recenzja artykułu
      [reviewer]
      [w:] MEMORY & COGNITION

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • An empirical study on the aesthetic reception of interactive installations by creators and viewers – the trouble with interdisciplinary explanation
      [Empiryczne studium estetycznego odbioru instalacji interaktywnych przez twórców i widzów - kłopoty z interdyscyplinarnym wyjaśnianiem]
    • Osoby niewidome w świecie sztuk wizualnych

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Procesy wyobrażeniowe towarzyszące percepcji dotykowej: badanie skalowania mentalnego prostych map
    • Czy sztuka instalacji broni się sama? Badanie wpływu kontekstu prezentacji interaktywnej sztuki i informacji kuratorskiej na emocje i sądy estetyczne odbiorców

    Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN

    • Skalowanie przestrzenne u dzieci i dorosłych: Rola modalności percepcyjnej, doświadczenia wizualnego i stylu poznawczego

    2018


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Mental size scaling of three-dimensional objects perceived visually or tactilely
      [Skalowanie wielkości trójwymiarowych obiektów postrzeganeych wzrokowo lub dotykowo]
      [w:] Advances in Cognitive Psychology
    • Memorizing 2D tactile right-angle-shapes by congenitally blind and sighted adults
      [Zapamiętywanie dwuwymiarowych dotykowych kształtów o kątach prostych przez osoby dorosłe niewidome od urodzenia i widzące]
      [w:] STUDIA PSYCHOLOGICA
    • Effect of educational workshops in an art gallery on children’s evaluation and interpretation of contemporary art
      [Wpływ warsztatów edukacyjnych prowadzonych w galerii sztuki na ocenę i interpretację sztuki współczesnej przez dzieci]
      [w:] Empirical Studies of the Arts
    • People with Sight Impairment in the World of Visual Arts: Does It Make Any Sense?
      [Osoby z niepełnosprawnościami wzroku w świecie sztuk wizualnych: czy to ma sens?]
      [w:] DISABILITY & SOCIETY
    • The impact of reading or listening to a contextual information relating to contemporary paintings on the evaluation by non-experts in the field of art
      [Wpływ czytania lub słuchania informacji kontekstowych dotyczących współczesnych obrazów na ich ocenę przez osoby nie będące ekspertami w dziedzinie sztuki]
      [w:] Polskie Forum Psychologiczne
    • Wpływ zajęć edukacyjnych prowadzonych w galerii na odbiór abstrakcyjnej sztuki współczesnej przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej
      [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych
    • Ocena estetyczna sztuki współczesnej przez dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne
      [w:] Edukacja
    • Mental rotation of figures explored by touch: a study of congenitally blind and sighted individuals
      [ROTACJA WYOBRAŻENIOWA FIGUR POZNAWANYCH DOTYKOWO. BADANIA OSÓB NIEWIDOMYCH OD URODZENIA I WIDZĄCYCH]
      [w:] Roczniki Psychologiczne
    • Teaching statistics to the blind psychology student
      [Nauczanie statystyki niewidomej studentki psychologii]
      [w:] Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Congenitally blind children drawing for the first time: Lessons for practitioners and researchers
      [Dzieci niewidome rysujące po raz pierwszy: Lekcje dla praktyków i badaczy]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Wpływ oglądania sztuki artystów i artystek z niepełnosprawnością wzroku na zmianę postaw wobec osób niewidomych
    • Przekraczając ograniczenia: O możliwościach „oglądania” rysunków i samodzielnego rysowania przez osoby, które nigdy nie widziały
    • Wiedza o możliwościach osób z niepełnosprawnością wzroku zmienia postawy wobec osób niewidomych u dzieci i dorosłych
    • Performatywność sytuacji odbioru i tworzenia sztuk wizualnych przez osoby niewidome.

    Nagroda wewnętrzna

    • Nagroda indywidualna Rektora KUL za oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe oraz wybitną działalność organizacyjno-społeczną i popularyzację nauki

    2017


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Media a rozwój pojęciowy: badanie nazywania zwierzęcych bohaterów filmów animowanych przez dzieci
      [w:] SOCIAL PSYCHOLOGICAL BULLETIN (PSYCHOLOGIA SPOLECZNA)
    • Sztuki wizualne oczami niewidomych
      [w:] Fragile - pismo kulturalne
    • Maszkary i szkarady. Ocena estetyczna klasycznych dzieł malarskich przedstawiających brzydotę
      [w:] Kultura i Historia

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Graficzna forma narzędzi diagnostycznych a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
    • Diagnoza – definicja, klasyfikacje, modele, narzędzia
    • Możliwości dostosowania testów psychometrycznych do specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych badanych osób
    • Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku

    Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

    • Katalogowanie wspomnień
      [w:] Kultura enter

    Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

    • Brama pełna diaporam. Przykład edukacji muzealnej poprzez sztukę
      [w:] Studia i Materiały Lubelskie

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Recognizability of tactile graphics: Evidence from analysis of drawings made by learners with a visual impairment from different cultural backgrounds
      [Rozpoznawalność grafiki dotykowej - na podstawie analizy rysunków uczniów z niepełnosprawnością wzroku żyjących w różnych kulturach]

    Prezentacja na konferencji międzynarodowej

    • Should people with severe sight disability be taught mathematics, natural sciences and new technologies, and how?
      [Czy i jak osoby z poważną niepełnosprawnością wzroku powinny być nauczane matematyki, nauk przyrodniczych i nowych technologii?]
    • Aesthetic preference and emotion in children's reception of contemporary art
      [Preferencje estetyczne i emocje w odbiorze sztuki współczenej przez dzieci]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Maszkary i szkarady. Percepcja estetyczna brzydoty w przedstawieniach malarskich
    • Świat na wyciągnięcie dłoni: Wyzwania i rozwiązania w zaspokajaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niewidomych

    Udział w konferencji krajowej

    • Sztuka edukacji

    Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez NCN

    • Zdolność majoryzacji wyobrażeniowej u osób niewidomych od urodzenia i widzących w różnym wieku

    Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

    • Obserwatorium Sztuki dla Dziecka

    2016


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów
      [w:] Roczniki Psychologiczne
    • Rozpoznawanie stanów emocjonalnych na rysunkach dotykowych twarzy przez kobiety oraz mężczyzn
      [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica
    • Wpływ figuratywności obrazu i informacji katalogowej na percepcję estetyczną malarstwa współczesnego przez ekspertów i laików
      [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica
    • Drawing without eyesight. Evidence from congenitally blind learners
      [Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów]
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • The recognisability of representational drawings made by congenitally blind students
      [Rozpoznawalność rysunków przedstawiających autorstwa niewidomych uczniów]

    2014


    Hasło encyklopedyczne

    • Warunkowanie