dr hab. Dorota Kornas-Biela (prof. KUL)

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Prace magisterskie
  • Jakość życia "wartego przeżycia" w opinii dorosłych osób z dziecięcym porażeniem mózgowym
  • Jakość życia "wartego przeżycia" w opinii matek dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Realizacja zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości przez osoby chore na toczeń rumieniowaty

2022

Prace magisterskie
  • Kształtowanie więzi z dzieckiem przedwcześnie urodzonym w opinii rodziców
  • Wsparcie matek po stracie dziecka w okresie perinatalnym. Studium przypadku
  • Więź rodziców z dzieckiem w perinatalnym okresie życia. Studium przypadku
  • Postawa ojca wobec karmienia piersią według opinii rodziców
  • Psychospołeczne funkcjonowanie kobiet po aborcji eugenicznej. Studium przypadku
  • Samotne macierzyństwo a wychowanie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Relacje rodzinne z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w percepcji matek

2021

Prace magisterskie
  • Rola personelu medycznego w budowaniu więzi między matką karmiącą piersią a jej dzieckiem
  • Postawy studentów Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wobec współczesnych praktyk eugenicznych
  • Radzenie sobie ze stresem przez matki dotknięte niepomyślnym wynikiem diagnozy prenatalnej

2020

Prace magisterskie
  • Aktywność w internecie młodzieży ze spectrum autyzmu w opinii ich rodziców
  • Postawy licealistów wobec osób z niepełnosprawnością na Ukrainie i w Polsce
  • Korzystanie z Internetu w opinii osób starszych jako jego użytkowników
  • Praca z uczniem chorym przewlekle w opinii pedagogów specjalnych
  • Spostrzeganie swojej roli i znaczenia w Kościele katolickim przez młode osoby z niepełnosprawnością
  • Wsparcie edukacyjne w opinii studentów z uszkodzeniami wzroku
  • Problemy życiowe i sposoby radzenia sobie z nimi na podstawie blogów matek dzieci autystycznych

2019

Rozprawy doktorskie
  • Postawy pracowników socjalnych wobec seksualności i prokreacji osób z niepełnosprawnością intelektualną

2018

Rozprawy doktorskie
  • Więź dziecka przedszkolnego z rodzicami i jego prenatalnym rodzeństwem
  • Międzypokoleniowa transmisja wzoru macierzyństwa w rodzinie. Studium trzech pokoleń kobiet
Prace magisterskie
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem młodzieży z trudnościami w uczeniu się
  • Wychowanie do czystości w Ruchu Czystych Serc
  • Wybrane zachowania zdrowotne licealistów i ich opinie na temat bulimii
  • Obraz własnej starości w opinii maturzystów
  • Orientacja i poruszanie się w przestrzeni studentów niewidomych i słabowidzących

2017

Rozprawy doktorskie
  • Podmiotowe i rodzinne czynniki ryzyka uzależnienia od Internetu
Prace magisterskie
  • Zachowania zdrowotne kobiet w ciąży uzależnionych od nikotyny
  • Korzystanie z mediów w czasie wolnym a jakość kontaktów społecznych uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej
  • Uwarunkowania prawidłowej adaptacji dzieci w przedszkolu
  • Zmiany w relacjach między małzonkami po narodzinach pierwszego dziecka w opinii ojców
  • Kształtowanie się więzi z dzieckiem matek uzależnionych od narkotyków
  • Stres szkolny a funkcjonowanie społeczne i osiągnięcia edukacyjne uczniów klas IV-VI
  • Wartość życia poczętego w opinii matek wychowujących dzieci z niepełnosprawnością
  • Rola rodzica w kształtowaniu kompetencji matematycznych dziecka w wieku wczesnoszkolnym
  • Możliwości rozwijania uzdolnień dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej. Badania w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niesłyszącej i Słabo Słyszącej im. Jana Pawła II w Lublinie
  • Doświadczenie ojcostwa w sytuacji niepełnosprawności dziecka urodzonego z wadą wrodzoną

2016

Rozprawy doktorskie
  • Odpowiedzialność społeczna w kreowaniu kultury poszanowania życia poczętego w opinii kobiet w ciąży
Prace magisterskie
  • Ideologia Gender jako zagrożenie dla integralnego rozwoju człowieka.
  • Dynamika rozwoju społecznego uczniów oddziałów zwykłych i sportowych

2015

Prace magisterskie
  • Postawy ojców słyszących wobec wspomagania rozwoju ich dziecka z uszkodzonym słuchem
  • Obraz kobiecości w przysłowiach różnych narodów
  • Ideologia gender jako współczesne zagrożenie dla płciowości człowieka w świetle personalizmu chrześcijańskiego
  • Sposoby radzenia sobie z niepłodnością w świetle wypowiedzi internautów
  • Postawy lubelskich studentek wobec uczestnictwa w szkole rodzenia
  • Rola karmienia piersią w kształtowaniu więzi z dzieckiem
  • Doświadczenia perinatalne kobiet rodzących w sposób naturalny i poprzez cesarskie cięcie
  • Rodzinne uwarunkowania dojrzałości psychoseksualnej w opinii rodziców lubelskiej młodzieży gimnazjalnej
  • Kobieta w ciąży w percepcji ojców oczekujących urodzenia dziecka

2014

Prace magisterskie
  • Postawy studentów IV i V roku medycyny wobec naprotechnologii.
  • Wychowanie prenatalne w relacjach matek w różnym wieku prokreacyjnym.
  • Postawy matek rodzin wielodzietnych wobec prokreacji.
  • Postawy ojców wobec wychowania synów do życia w rodzinie
  • Postawy studentek uczelni lubelskich wobec nieoczekiwanego poczęcia dziecka.
  • Postawy kobiet chorych na epilepsję wobec macierzyństwa. Studium przypadku.
  • Rola babci w wychowywaniu wnuków w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa
  • Postawy ojców wobec swoich poczętych dzieci
  • Płciowość w narracjach osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle przesłania Jeana Vanier

2013

Prace magisterskie
  • Postawy wobec prokreacji ojca i syna. Analiza transmisji międzypokoleniowej
  • Rola muzyki w rozwoju dziecka przed urodzeniem
  • Postawy wobec macierzyństwa przedmiotem transmisji międzypokoleniowej w rodzinie. Studium empiryczne postaw matek i ich dorosłych córek.
  • Postawy studentów wybranych kierunków studiów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wobec aborcji

2012

Prace magisterskie
  • Postawy młodych mężatek wobec prokreacji
  • Postawy maturzystów wobec planowania rodziny
  • Przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym na narodziny rodzeństwa
  • Psychofizyczne funkcjonowanie kobiet w ciąży wysokiego ryzyka.
  • Postawy studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II wobec planowania rodziny.
  • System wartości uczniów klas VI uczęszających do szkoły publicznej i szkoły prowadzonej metodą Montessori

2011

Prace magisterskie
  • Postawy młodych rodziców wobec diagnostyki prenatalnej
  • Postawy wobec porodu kobiet z ciążą fizjologiczną i ciążą wysokiego ryzyka
  • Pływanie sportowe jako szansa rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową
  • Postawy wobec przyszłej prokreacji młodych mężatek pochodzących z różnych środowisk społecznych
  • Postawy studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i Politechniki Lubelskiej wobec życia poczętego
  • Obraz własnego ciała u kobiet aktywnych fizycznie w czasie ciąży
  • Znaczenie zajęć "wychowanie do życia w rodzinie" dla kształtowania postaw młodzieży szkół gimnazjalnych wobec dziecka prenatalnego
  • Wychowanie prenatalne jako wychowanie osoby ludzkiej