prof. dr hab. Andrzej Sękowski

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Katedra Psychologii Różnic Indywidualnych

Stanowisko: Profesor


2023


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • The Role of Machiavellianism and Interdependent Agency in Facebook Intrusion
    [w:] PSYCHOLOGICAL REPORTS
  • Gerotranscendence and wisdom in Polish older adults. The longitudinal mediation analysis of forgiveness
    [Gerotranscendencja i mądrość u polskich seniorów. Podłużna analiza mediacyjna przebaczenia]
    [w:] Aging and Mental Health
  • Relationship Between Materialism and Inconspicuous Consumption. Moderating Effect of Values
    [Zależności między materializmem i nieostentacyjną konsumpcją. Moderująca funkcja wartości]
    [w:] Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration. Journal for Mental Changes

2022

  • Wybrane obszary wsparcia psychologicznego uczniów zdolnych
    [w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY
  • Psychological Predictors of Quality of Life in Individuals With to Be and to Have Attitudes
    [Psychologiczne predyktory jakości życia osób o postawach być i mieć]
    [w:] The Humanistic Psychologist

  • Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Zdolności twórcze w procesie psychoterapii
    • Style komunikowania się i narcyzm u osób uzdolnionych plastycznie

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Wybrane psychologiczne aspekty wspomagania uczniów zdolnych

    Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

    • Badania Różnic Indywidualnych - możliwości i ograniczenia

    2021


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Retrospektywnie spostrzegane postawy rodzicielskie a potrzeba poznania u osób z wysokimi osiągnięciami akademickimi
      [w:] PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA
    • Gerotranscendence and humor styles: themediating role of generativity and wisdom
      [Gerotranscendencja a style humoru: mediacyjna rola generatywności i mądrości]
      [w:] HUMOR-INTERNATIONAL JOURNAL OF HUMOR RESEARCH
    • Psychological predictors of sense of quality of life in a group of actors
      [Psychologiczne predyktory poczucia jakości zycia w grupie aktorów]
      [w:] Roczniki Psychologiczne
    • Mediacyjna rola inteligencji emocjonalnej w związkach temperamentu z potrzebą poznania u osób z wysokimi osiągnięciami akademickimi
      [w:] Polskie Forum Psychologiczne
    • Potrzeba poznania a inteligencja emocjonalna u osób z wysokimi osiągnięciami edukacyjnymi
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)

    2020


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Zdolności

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Niepokój egzystencjalny i samoocena jako mediatory związku materializmu z satysfakcją z życia
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Różnice psychologiczne pomiędzy aktorami teatralnymi a iluzjonistami w zakresie kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej
      [w:] Polskie Forum Psychologiczne

    2019

  • Postrzegana relacja z ojcem a osiagnięcia szkolne dziewcząt i chłopców
    [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
  • Rola samooceny i lęku-cechy w wyjaśnianiu subiektywnej jakości życia osób zorientowanych materialistycznie
    [w:] Czasopismo Psychologiczne
  • Temperament i inteligencja emocjonalna sportowców dyscyplin indywidualnych i zespołowych
    [w:] Czasopismo Psychologiczne
  • Postrzeganie własnej rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi
    [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)

  • Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Wybrane aspekty wspomagania uczniów zdolnych w Europie
    • Gifted Education in Europe
      [Edukacja uczniów zdolnych w Europie]

    2018


    Książka naukowa recenzowana

    • Inwentarz Motywacji Osiagnięć H. Schulera, G. C. Thorntona, A. Frintrupa i M. Prochaski. LMI Podręcznik. Diagnoza profilowa i typologiczna
    • Rodzina uczniów zdolnych

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Współczesne tendencje w badaniach nad wybitnymi zdolnościami oraz wspomaganiem osób zdolnych
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Inteligencja emocjonalna i motywacja osiągnięć u kobiet na stanowiskach kierowniczych
      [w:] Polskie Forum Psychologiczne
    • Motywacja osiągnięć a osobowość. Badania polskich i niemieckich studentów
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Communication in the families of high-achieving students
      [Komunikacja w rodzinach dzieci z wysokimi osiągnięciami szkolnymi]
      [w:] Polish Psychological Bulletin
    • Inconspicuous consumption: a departure from materialism or its new manifestation?
      [Nieostentacyjna konsumpcja – odejście od materializmu czy nowy jego przejaw?]
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Samoocena i lęk jako predyktory poczucia jakości życia osób o wysokim nasileniu materializmu charakterologicznego

    Hasło encyklopedyczne

    • "Przegląd Psychologiczny". Organ Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
    • Sękowski Andrzej Edward

    Redakcja działu czasopisma naukowego

    • Redaktor numeru tematycznego nr 3 tom 61 2018 "Psychologia różnic indywidualnych - psychologia zdolności"
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Psychologiczna charakterystyka funkcjonowania dziecka zdolnego

    Odznaczenie wewnętrzne

    • Medal 100-lecia KUL dla zasłużonych pracowników Wydziału Nauk Społecznych

    2017


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Psychologiczne predyktory poczucia jakości życia u osób o orientacji materialistycznej
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi
      [w:] Czasopismo Psychologiczne

    Recenzja w przewodzie doktorskim

    • Recenzent w przewodzie doktorskim

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • On individual differences in giftedness
      [Różnice indywidualne w zakresie zdolności]

    Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji międzynarodowej

    • Personality and the Social World
      [Osobowość i świat społeczny]

    Organizacja konferencji krajowej

    • 36. Kongres Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Psychologia dla Zdrowia Osoby i Społeczeństwa

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Perspektywy badań nad społecznym i emocjonalnym funkcjonowaniem osób wybitnie zdolnych

    Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

    • Specyfika studiów nad zdolnościami i twórczością w drugiej dekadzie XXI wieku

    Wykład gościnny w krajowym ośrodku naukowym

    • Sukces człowieka w dobie zmian i rozwoju

    Odznaczenie krajowe państwowe

    • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski

    2016


    Książka naukowa recenzowana

    • Interpersonalne Skale Przymiotnikowe IAS Jerry’ego S. Wigginsa. Podręcznik. Adaptacja polska
    • Świat wartości uczniów zdolnych

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Potrzeba poznania jako czynnik wspierający rozwój zdolności
      [w:] PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA
    • Konfrontacja ze sobą, z wartościami czy ze zmianą? Przegląd badań na temat związków twórczości i wartości
      [w:] Acta Universitatis Lodzensis Folia Psychologica
    • Preferencja kategorii wartości jako predyktor poczucia jakości życia u osób dorosłych uzdolnionych plastycznie
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Miejsce zdolności specjalnych w strukturze umysłu

    Tłumaczenie książki naukowej

    • Interpersonalne Skale Przymiotnikowe IAS J. S. Wigginsa. Podręcznik

    Recenzja książki naukowej

    • Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością.

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Osiągnięcia akademickie i ich psychologiczne uwarunkowania
    • Psychologiczna perspektywa i uwarunkowania uzdolnień
      [Psychological perspective and conditions of giftedness]
    • Using Satir's Conception and Techniques in Work with Gifted and Talented Children
      [Wykorzystanie koncepcji i technik Virginii Satir w pracy z dzieckiem zdolnym]

    Prezentacja na konferencji międzynarodowej

    • Before They Become Seniors. Life Satisfaction in Artistically Gifted Adults Aged 50-60 years: An Axiological Perspective.
      [Zanim staną się seniorami. Satysfakcja z życia osób dorosłych uzdolnionych plastystycznie w wieku 50-60 lat. Perspektywa wartości]

    2015


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Psychological perspectives on gifted education – selected problems
      [Psychologiczne perspektywy w edukacji uzdolnionych - wybrane problemy]
      [w:] Polish Psychological Bulletin
    • The emergence of sex differences in personality traits in early adolescence: A cross-sectional, cross-cultural study.
      [Pojawienie się różnic płciowych w cechach osobowości w wczesnej młodości: Przekrojowe badania międzykulturowe.]
      [w:] JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY
    • Szczęśliwy głupiec, czy niezadowolony Sokrates? Poczucie dobrostanu osób wybitnie zdolnych.
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Psychologiczna charakterystyka zjawiska wybitnych zdolności - przegląd badań
      [w:] STUDIA SPOŁECZNE
    • Education of gifted students in Europe
      [Edukacja uczniów wybitnie uzdolnionych w Europie]
      [w:] Gifted Education International

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Creativity and Intelligence in giftedness
      [Twórczość i inteligencja a zdolności]
    • Human Achievements as a Subject of Psychological Research in Europe
      [Osiągnięcia człowieka jako przedmiot badań psychologicznych w Europie]
    • Intelligence, Creativity & Achievements Motivation as Predictors of Outstanding Achievements of Gifted Students
      [Inteligencja, twórczość i motywacja osiągnięć jako predyktory wybitnych osiągnięć uczniów zdolnych]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Current trends in research on intelligence, creativity and giftedness
      [Współczesne kierunki badań nad inteligencją, twórczością i wybitnymi zdolnościami]

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Wybitne zdolności - portrety sławnych osób z dysleksją

    2014


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Education of Gifted Students – an axiological perspective
      [Edukacja wybitnie uzdolnionych uczniów - perspektywa aksjologiczna]
      [w:] Gifted Education International
    • Korzyści z wymiany między badaczami zajmującymi się odkrywaniem i weryfikowaniem wiedzy psychologicznej a praktykami psychoterapeutami.
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Psychologia mądrości – w trosce o integralny rozwój uczniów zdolnych
      [w:] Chowanna
    • Gender Stereotypes of Personality: Universal and Accurate?
      [Stereotypy dotyczące płci i osobowości: Uniwersalne i dokładne?]
      [w:] JOURNAL OF CROSS-CULTURAL PSYCHOLOGY

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Wgląd jako proces interakcji jednostki z otoczeniem. Argumenty na podstawie przeglądu literatury
    • Współczesne tendencje w badaniach postaw wobec osób niepełnosprawnych
    • Osobowe i środowiskowe uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Giftedness, genius and creativity: Current and future perspective
      [Zdolności, geniusz i kreatywność: obecne i przyszłe perspektywy]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Twórczość i innowacyjność jako predyktory osiągnięć w edukacji

    2013


    Książka naukowa recenzowana

    • Inwentarz Motywacji Osiagnięć H. Schulera, G. C. Thorntona, A. Frintrupa i M. Prochaski. LMI Podręcznik

    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Typ relacji semantycznej między bodźcem poprzedzającym a docelowym a szybkość podejmowania decyzji leksykalnej

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • The inaccuracy of national character stereotypes
      [Niedokładność w charakterze stereotypów narodowych]
      [w:] JOURNAL OF RESEARCH IN PERSONALITY

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Rodzina jako środowisko wsparcia ucznia zdolnego

    Sekretarz redakcji książki lub wydawnictwa zbiorowego

    • Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Giftedness, Genius And Creativity as a Subject of Psychological Research
      [Zdolności, geniusz i kreatywność jako przedmiot badań psychologicznych ]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Postawy wobec osób niepełnosprawnych w swietle współczesnych badań
    • Twórczość jako zdolność i jako potrzeba

    Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

    • Rehabilitacja osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi

    2012


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Osiągnięcia człowieka jako przedmiot badań psychologicznych
    • Psychologiczne mechanizmy kształtowania się postaw wobec osób niepełnosprawnych
    • Wybitne zdolności w perspektywie teorii i praktyki pedagogiki specjalnej
    • List Dziekana Wydziału Nauk Społecznych KUL

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Stereotypes of Age Differences in Personality Traits: Universal and Accurate?
      [Stereotypy różnic wiekowych w cechach osobowości: uniwersalne czy indywidualne?]
      [w:] JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY
    • Support of the Education of Gifted Students in Poland.
      [Wsparcie w edkuacji wybitnie zdolnych uczniów w Polsce]
      [w:] JOURNAL OF HIGH ABILITY STUDIES ECHA

    Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

    • Personality predictors of achievements of gifted students in math, humanities and music
      [Osobowościowe uwarunkowania osiągnięć uczniów uzdolnionych matematycznie, humanistycznie i muzycznie]
    • Hervorragende Leistungen des Menschen aus Psychologischer Sicht
      [Wybitne osiągnięcia człowieka z psychologicznej perspektywy]

    Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

    • Polskie Towarzystwo Psychologiczne Honorowym Gościem 48 Kongresu Niemieckiego Towarzystwa Psychologicznego
      [w:] Strona internetowa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

    Recenzja książki naukowej

    • Temperament i poznanie. Energetyczne i czasowe zaplecze umysłu

    Recenzja w przewodzie doktorskim

    • Recenzent pracy doktorskiej
    • Recenzent pracy doktorskiej
    • Recenzent pracy doktorskiej

    Recenzja w przewodzie habilitacyjnym

    • Recenzet pracy habilitacyjnej i dorobku naukowego dr Ewy Zasępy

    Organizacja konferencji międzynarodowej

    • Member of the Scientific Committee of the International Psychological Application Conference and Trends
      [Członek Komitetu Naukowego International Psychological Application Conference and Trends]

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Personality predictors of achievements of gifted students in math, humanities and music
      [Osobowościowe wyznaczniki matematycznych, humanistycznych i muzycznych osiągnięć wśród zdolnych uczniów]
    • Hervorragende Leistungen des Menschen aus psychologischer Sicht
      [Wybitne osiągnięcia człowieka z psychologicznej perspektywy]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Kreatywność w pracy pedagoga
    • Granice mądrości

    Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

    • Jak wiedza psychologiczna może wspierać praktykę psychoterapeutyczną?

    Stypendium w ramach programu Erasmus

    • Scholarship Erasmus
      [Stypendium w ramach programu Erasmus]

    Członkostwo w innej organizacji krajowej

    • Krajowy Funduszu na rzecz Dzieci
    • Towarzystwo nad Ociemniałymi, Laski k/Warszawy

    2011


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • The Psychology of Giftedness and the Psychology of Wisdom: One or multiple perspectives?
      [Psychologia zdolności i psychologia mądrości: jedna czy wiele perspektyw?]
    • Inwentarze osobowości Wielkiej Piątki.

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Uwarunkowania postaw wobec osób niepełnosprawnych o różnych rodzajach niepełnosprawności
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Niepokój egzystencjalny i lęk u osób o zróżnicowanym poziomie zdolności twórczych
      [w:] Studia z Psychologii
    • Całkiem wystarczająco na tle innych
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

    • Współpraca WNS z Katholische Hochschule Nordhein-Westfalen
      [w:] Przegląd Uniwersytecki
    • Zdolności człowieka jako wymiar psychologiczny
      [w:] Języki Obce w Szkole
    • Charakterystyka osobowości i stylów poznawczych osób uzdolnionych językowo
      [w:] Języki Obce w Szkole

    Członkostwo w radzie naukowej czasopisma naukowego

    • Associate Editors
      [w:] Journal of Individual Differences

    Redakcja naczelna publikacji naukowej

    • Ethics and Humanism in European Science, Environment and Culture
      [Etyka i humanizm w europejskiej nauce, środowisku i kulturze]

    Recenzja książki naukowej

    • Psychologiczne portrety młodego obywatela. Rozwojowe i podmiotowe uwarunkowania aktywności obywatelskiej młodzieży
    • Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka.

    Recenzja w przewodzie doktorskim

    • Recenzent pracy doktorskiej

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Mechanizm twórczości zmianą w psychoterapii

    Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

    • Afekt i morale. Debata nad czynnikami osobowości.

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Wystąpienie Dziekana Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

    Stypendium Fundacji Aleksandra von Humboldt

    • Stipendium Alexander von Humboldt Stiftung
      [Stypendium Fundacji Aleksandra von Humboldt]

    2010


    Książka naukowa recenzowana

    • Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii.

    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Aksjologiczne aspekty osiągnieć człowieka.
    • Wprowadzenie do Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii
    • Wybitne zdolności jako wymiar psychologiczny i pedagogiczny.
    • Psychospołeczne uwarunkowania zmian postaw wobec osób z niepełnosprawnością.
    • Osiągnięcia człowieka w perspektywie psychologii zdolności.
    • Przedmowa do Media w wychowaniu chrześcijańskim

    Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

    • Cognitive and motivational predictors of achievements of gifted students In math, humanities and music.
      [Poznawcze i motywacyjne predyktory wybitnych osiągnięć uczniów zdolnych w matematyce, naukach humanistycznych i muzyce.]

    Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

    • Sprawozdanie z posiedzenia Prezydentów i Delegatów Europejskiej Federacji Towarzystw Psychologicznych
      [w:] Strona Internetowa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
    • Sprawozdanie z posiedzenia Międzynarodowej Unii Nauk Psychologicznych
      [w:] Strona Internetowa Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

    Artykuł nierecenzowany w wydawnictwie zbiorowym

    • Students` Achievements Motivation, Their Anxiety, and Interpersonal Relationships.
      [Motywacja osiągnięć a lęk i relacje interpersonalne u studentów]

    Członkostwo w radzie naukowej czasopisma naukowego

    • Editorial Board
      [Rada Redakcyjna]
      [w:] Gifted Education International (ISSN 0261-4294)

    Redakcja naczelna publikacji naukowej

    • Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Cognitive and Emotional Predictors of Gifted Students` Achievements in Math, Humanities and Music
      [Poznawcze i emocjonalne predyktory wybitnych osiągnięć uczniów zdolnych w matematyce, naukach humanistycznych oraz muzyce]
    • Current trends In research on intelligence, creativity and wisdom.
      [Obecne trendy w badaniach nad inteligencją, twórczością i mądrością]

    Prezentacja na konferencji międzynarodowej

    • Students` Achievements Motivation, Their Anxiety, and Interpersonal Relationships
      [Motywacja osiągnięć, lęk i relacje interpersonalne u studentów]
    • Locus of Control and Level of Authoritarianism and Selected Characteristics of the Political Mentality of the Poles
      [Lokalizacja kontroli i poziom autorytaryzmu w wybranych charakterystykach politycznej mentalności Polaków]
    • The Educational Techniques of Parents and Hope for the Success among youth in the Stage of late Adolescence
      [Edukacyjne techniki rodziców oraz nadzieja na sukces wśród młodzieży w okresie późnej adolescencji]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Ważne pytania, nowe wyzwania.
    • Psychologiczna charakterystyka ucznia zdolnego.
    • Wybitne zdolności w perspektywie teorii i praktyki pedagogiki specjalnej.

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Wspomaganie ucznia zdolnego w świetle wiedzy psychologicznej i doświadczenia pedagogicznego.

    Stypendium w ramach programu Erasmus

    • Stypendium na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie w ramach programu Sokrates – Erasmus.

    Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

    • Stowarzyszenie Stypendystów Fundacji Aleksandra von Humboldta.

    Działalność odczytowa

    • Wykład pt. Praca z uczniem zdolnym jako wyznanie dla pedagoga i psychologa

    2009


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Current Trends in Studies on Exceptional Giftedness: Intelligence, personality, creativity, and imagination.
      [Współczesne tredny w badaniach wybitnych zdolności: inteligencja, osobowość, twórczość oraz wyobraźnia]
    • Inwentarz NEO4 i Ustrukturalizowany Wywiad dla Pięcioczynnikowej Teorii Osobowości w poradnictwie zawodowym i praktyce klinicznej.
    • System wartości osób zdolnych.
    • Wspieranie talentu sportowego w perspektywie psychologii zdolności.
    • On Individual Differences in Giftedness.
      [Różnice indywidualne wybitnie zdolnych]

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Wybitne zdolności – wyjątkowość czy codzienność?
      [w:] Czasopismo Psychologiczne
    • Uniwersalna struktura osobowości młodzieży: NEO-PI-R i NEO-PI-3 badania w 24 kulturach
      [The universal structure of personality in adolescence: NEO-PI-R and NEO-PI-3 findings from 24 cultures]
      [w:] ASSESSMENT
    • Perceptions of aging across 26 cultures and their culture-level associates
      [Spostrzeganie starzenia się wśród 26 kultur świata]
      [w:] PSYCHOLOGY AND AGING
    • Preferencje wartości uczniów zdolnych
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Wybrane aspekty funkcjonowania społecznego zdolnych uczniów o zróżnicowanych osiągnięciach szkolnych
      [w:] Czasopismo Psychologiczne

    Recenzja w przewodzie doktorskim

    • Recenzent w przewodzie doktorskim

    Udział w dyskusji panelowej na konferencji międzynarodowej

    • Prowadzenie i udział w dyskusji panelowej pt: Christian Humanism versus Secular Humanism.
      [Prowadzenie i udział w dyskusji panelowej pt: Chrześcijański humanizm versus świcki humanizm ]

    Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

    • Udział w Zebraniu Dyrektorów Instytutów Psychologii oraz Dziekanów Wydziałów Psychologii.
    • Udział w dyskusji okrągłego stołu.

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Wybitne zdolności jako wymiar pedagogiczny i psychologiczny.

    Stypendium w ramach programu Erasmus

    • Stypendium w ramach programu Erasmus. Po byt na Uniwersytecie w Bielefeld.

    Nagroda krajowa

    • „Laur Stulecia” Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

    Wyróżnienie krajowe

    • Dyplom Rektora Uniwersytetu Warszawskiego

    Nagroda wewnętrzna

    • Nagroda I Stopnia Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

    2008


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Wprowadzenie do Historia Teraźniejszość Przyszłość. Księga Jubileuszowa z okazji 100-lecia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
    • Wstęp do Wybrane problemy współczesnej psychologii
    • Osiągnięcia człowieka w perspektywie badań psychologicznych.

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Laudacja na uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II Profesorowi dr hab. Józefowi Kozieleckiemu.
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • National Academic Award Winners over Time: Their Family Situation, Education and Interpersonal Relations
      [Laureaci olimpiad krajowych: Ich sytuacja rodzinna, edukacja oraz relacje interpersonalne]
      [w:] HIGH ABILITY STUDIES
    • Mity a rzeczywistość. Uwagi o funkcjonowaniu społecznym osób wybitnie zdolnych
      [w:] Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo
    • Job satisfaction and temperament structure of gifted people
      [Zadowolenie z pracy i struktura temperamentu zdolnych ludzi]
      [w:] Mensa Research Journal
    • Ocena poczucia jakości życia u osób z upośledzeniem umysłowym w kontekście zmiennych psychospołecznych
      [w:] Studia z Psychologii w KUL
    • W obronie Wielkiej Piątki. Pięcioczynnikowy model osobowości a narzędzia pomiaru Wielkiej Piątki
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

    • Intelligence, creativity and assessment category of gifted students.
      [Inteligencja, twórczość oraz kategorie oceny uczniów zdolnych]

    Redakcja naczelna publikacji naukowej

    • Historia, teraźniejszość, przyszłość. Księga jubileuszowa z okazji 100-lecia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Wspieranie osób zdolnych i utalentowanych.
    • Psychospołeczne uwarunkowania zmian postaw wobec osób niepełnosprawnych.
    • Disabled People in Civil Society from the Perspective of Social Attitudes Towards the Disabled.
      [Osoba niepełnosprawna w społeczeństwie z perspektywy postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych]

    Udział w dyskusji panelowej na konferencji międzynarodowej

    • Participation in a round-table discussion.
      [Udział w dyskusji okrągłego stołu.]

    Prezentacja na konferencji międzynarodowej

    • Intelligence, creativity and assessment category of gifted students.
      [Inteligencja, twórczość i kategorie oceny wybitnie zdolnych uczniów]

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Wybitne zdolności – wyjątkowość czy codzienność?
    • Współczesne kierunki badań zdolności
    • Zjawisko genialności w świetle współczesnych badań psychologicznych.
    • Wspieranie talentu sportowego w świetle psychologii zdolności.
    • Wybitne zdolności jako wymiar psychologiczny i pedagogiczny

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Postawy wobec osób niepełnosprawnych w kontekście rynku pracy.
    • Psychologiczne determinanty osiągnięć szkolnych uczniów.
    • Psychologiczne uwarunkowania uczniów zdolnych.

    Działalność odczytowa

    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
    • Wykład dla nauczycieli stypendystów Krajowego Fundusz na Rzecz Dzieci.

    2007


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Powodzenie w kształceniu integracyjnym a wybrane zmienne psychospołeczne – weryfikacja modelu teoretycznego
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Członkostwo w radzie naukowej czasopisma naukowego

    • Consultant Editor
      [Rada Naukowa - Consultant Editor ]
      [w:] HIGH ABILITY STUDIES

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • Stereotypy i uprzedzenia w relacjach transgranicznych

    Prezentacja na konferencji międzynarodowej

    • Persönlichkeit und sehr talentiert Schülerleistungen
      [Osobowość a osiągnięcia uczniów wybitnie zdolnych]

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Osiągnięcia człowieka w perspektywie badań psychologicznych
    • Zdolności człowieka a wybór zawodu

    Stypendium w ramach programu Erasmus

    • Stay at La Sapienza University in Rome in the Socrates - Erasmus
      [Pobyt na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie w ramach programu Socrates – Erasmus]

    Wykład gościnny w zagranicznym ośrodku naukowym

    • Lecture at the University "La Sapienza" in Rome: "Psychology of Giftedness. Current Trends in Theory and Practice"
      [Wykład na Uniwersytecie „La Sapienza” w Rzymie pt. „Psychologia uzdolnień. Aktualne trendy w teorii i praktyce”]

    Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

    • Przewodniczący Komitetu Obchodów 100-lecia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
    • Przewodniczący uroczystej sesji naukowej z okazji 100-lecia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

    Odznaczenie krajowe państwowe

    • Srebrny Krzyż Zasługi

    Działalność odczytowa

    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci
    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

    2006


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Job Satisfaction and Temperament Structure of Gifted People
      [w:] HIGH ABILITY STUDIES
    • Stymulowanie rozwoju zdolności w świetle teorii inteligencji sprzyjającej powodzeniu życiowemu R.J. Sternberga
      [w:] Roczniki Psychologiczne
    • Academic achievement of students with visual impairment and their personality
      [ Wyniki w nauce uczniów z upośledzeniem wzroku i ich osobowość.]
      [w:] JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT & BLINDNESS
    • H. Schuler i M. Prochaska. Polska wersja Inwentarza Motywacji Osiagnięć - „Leistungsmotivations-inventar“ (LMI)
      [w:] Czasopismo Psychologiczne

    Inne stypendium w ramach programu międzynarodowego

    • Secondment to the University La Sapienza in Rome within the framework of an intergovernmental Polish-Italian agreement (Professor's secondment)
      [Pobyt na Uniwersytecie La Sapienza (Rzym) w ramach międyrządowej umowy polsko – włoskiej (Misja profesorska)]

    Inny wyjazd naukowy

    • Pobyt badawczy na Uniwersytecie w Bilefeld (Niemcy)

    Wykład gościnny w zagranicznym ośrodku naukowym

    • Lecture at the University "La Sapienza" in Rome: "Theory of Successful Intelligence and its Implications for the Research on Creativity and Giftedness"
      [Wykład na Uniwersytecie „La Sapienza” w Rzymie pt. „Theory of Successful Intelligencs and its Implications for the research on Creativity and giftedness"]

    Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN

    • Wybrane aspekty funkcjonowania społecznego uczniów zdolnych.

    Usługi dydaktyczne w kraju

    • Warsztaty z psychologii zdolności w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie

    Odznaczenie krajowe resortowe

    • Medal Komisji Edukacji Narodowej

    Wyróżnienie krajowe

    • Odznaczenie „Zasłużony dla Polskiego Towarzystwa Psychologicznego”

    Działalność odczytowa

    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.
    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

    2005


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Kategoria oceny a funkcjonowanie uczniów zdolnych
      [w:] Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo
    • National character does not reflect mean personality trait levels in 49 cultures
      [w:] INSTRUCTIONAL SCIENCE
    • Universal features of personality traits from the observer’s perspective: Data from 50 cultures
      [w:] JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY
    • Personality Profiles of Cultures: Aggregate Personality Traits
      [w:] JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY

    Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

    • Postawy społeczne a poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych

    Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

    • Inteligencja, twórczość, mądrość a wybitne zdolności

    Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

    • Wydział Nauk Społecznych KUL
      [w:] Przegląd Uniwersytecki
    • Katedra Psychologii Różnic Indywidualnych
      [w:] Przegląd Uniwersytecki
    • Katedra Psychologii Rehabilitacji
      [w:] Przegląd Uniwersytecki
    • Postawa twórcza – źródło szczęścia czy kula u nogi? Wywiad.
      [w:] Zeszyty Szkolne

    Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

    • Mądrość i sukces a funkcjonowanie osób wybitnie zdolnych

    Stypendium w ramach programu Erasmus

    • Tygodniowy pobyt na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie w ramach programu Socrates – Erasmus

    Wykład gościnny w zagranicznym ośrodku naukowym

    • Influence of Personality on High Abilities
      [Osobowościowe uwarunkowania wybitnych osiągnieć]
    • Lecture at the University "La Sapienza" in Rome "Tradition and Current Trends in Research on Creativity and Giftedness". Lectures and seminars delivered within the framework of the Socrates Erasmus Programme
      [Wykład na Uniwersytecie „La Sapienza” w Rzymie pt. „Tradition and Current Trends in Research on Creativity and Giftedness”. Prowadzenie wykładów i seminariów w ramach programu Socrates Erasmus]

    Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN

    • Procesy poznania utajonego u osób twórczych

    Członkostwo z wyboru w innej krajowej organizacji naukowej

    • Członek Korespondent Lubelskiego Towarzystwa Naukowego

    Członkostwo w komitecie lub komisji

    • Członek Senackiej Komisji Lokalowo – Mieszkaniowej

    Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

    • Wiceprzewodniczący Komitetu Programowego XXXII Zjazdu Naukowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. „Temat przewodni Zjazdu: „Żyć wspólnie: odkrywać innego, przeciwdziałać zniewoleniu, realizować wspólne cele”

    Działalność odczytowa

    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci
    • Wykłady i warsztaty dla młodzieży wybitnie zdolnej – stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci.

    Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

    • Organizacja sympozjum pt. „Zdolności i twórczość w teorii oraz praktyce edukacyjnej” w ramach XXXII Zjazdu Naukowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Kraków

    2004


    Redakcja naczelna publikacji naukowej

    • Psychologia zdolności: współczesne kierunki badań.
    • Psychologia w perspektywie XXI wieku

    Wygłoszenie referatu na konferencji

    • Uczeń zdolny w lokalnym systemie edukacji

    Wykład gościnny w zagranicznym ośrodku naukowym

    • Giftedness and creativity. Current trends of research
      [Uzdolnienia i kreatywność. Aktualne trendy w badaniach]
    • Current Trends in Research on Creativity
      [Aktualne trendy w badaniach nad kreatywnością]

    Członkostwo w radzie programowej organizacji, firmy, fundacji

    • Członek Rady Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

    Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

    • Członek Rady Naukowej Międzywydziałowego Kolegium MISH w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

    Członkostwo w innej organizacji krajowej

    • Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

    Działalność odczytowa

    • „Wybitne zdolności a system kształcenia uczniów”
    • „Psychologiczne aspekty komunikacji interpersonalnej”.
    • „Wybitne zdolności a rozwój osobowości”.

    Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

    • Warsztaty psychologiczne dla stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

    2003


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Edukacja we wspólnocie narodów

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Powodzenie akademickie studentów niewidomych i słabo widzacych a ich osobowość
      [w:] Czasopismo Psychologiczne

    Członkostwo w międzynarodowej organizacji o charakterze naukow

    • Koordynator Programu Socrates – Erasmus na Wydziale Nauk Społecznych KUL

    Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

    • Wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Psychologicznego

    2002


    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • W kierunku typologii uwarunkowań postaw wobec osób niepełnosprawnych
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Stypendium w ramach programu Erasmus

    • Eine Woche Aufenthalt am Institut für Psychologie an der Universität Bielefeld (Deutschland) im Rahmen des Sokrates - Erasmus.
      [Tygodniowy pobyt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu w Bilefeld (Niemcy) w ramach programu Socrates – Erasmus.]

    Wykład gościnny w krajowym ośrodku naukowym

    • Psychologia mądrości a psychologia umysłu

    Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

    • Kierownik Zespołu Pełnomocników Wydziałowych ds. Międzynarodowych Programów Badawczych w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim

    Działalność odczytowa

    • „Psychologiczne wyznaczniki sukcesu”

    2001


    Rozdział w recenzowanej książce naukowej

    • Tendencje integracyjne a postawy wobec osób niepełnosprawnych

    Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

    • Współczesne tendencje w badaniach wybitnych zdolności
      [w:] Roczniki Psychologiczne

    Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

    • "Forms of international cooperation psychological associations."
      [„Fromy współpracy międzynarodowej towarzystw psychologicznych”.]

    Członkostwo w komitecie lub komisji

    • Członek Senackiej Komisji ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą

    Działalność odczytowa

    • „Zmiany w mentalności i postawach polskiego społeczeństwa – perspektywa psychologiczna”

    2000


    Stypendium Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta

    • “The Role of Assessment category and Achievements of Gifted Students”.
      [Rola kategorii oceny a osiągnięcia uczniów wybitnie zdolnych]

    Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN

    • Osobowościowe uwarunkowania osiągnięć akademickich studentów niewidomych i słabo widzących.

    1999


    Redakcja naczelna czasopisma naukowego

    • Redaktor Naczelny
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)
    • Redaktor naczelny Przeglądu Psychologicznego
      [w:] Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology. Official Journal of the Polish Psychological Association)

    Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN

    • Psychologiczne uwarunkowania zadowolenia z pracy zawodowej osób zdolnych.

    Członkostwo w innej organizacji krajowej

    • Polskie Towarzystwo Psychologiczne