
prof. dr hab. Sławomir Żurek
Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut LiteraturoznawstwaMiędzynarodowy Ośrodek Badań nad Historią i Dziedzictwem Kulturowym Żydów Europy Środkowej i Wschodniej
Stanowisko: Profesor
Wypromowane prace dyplomowe
2020
Rozprawy doktorskie
- Przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego w świetle podstawy programowej z 2008 roku. Studium przypadku
2018
Prace licencjackie
- Eros i Tanatos jako dwie siły sprawcze w najnowszej literaturze o Zagładzie.
Prace magisterskie
- Wizerunek rapera w internecie na przykładzie Piotra Siary pseudonim KęKę
- Jak rozmawiać o Zagładzie na lekcjach języka polskiego w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej po roku 2010 na podstawie serii wydawniczej: „Wojny dorosłych – historie dzieci"
- Antropologia według Adolfa Rudnickiego. Kreacje wizerunków bohaterów w tomie Lato
- Użycie techniki poklatkowej w filmie dokumentalnym.
2017
Rozprawy doktorskie
- Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych w tekstach werbalnych w sytuacjach oficjalnych w szkole ponadgimnazjalnej w kontekście nowej formuły egzaminu maturalnego (od roku szkolnego 2014/2015)
- Kategoria Zagłady w szkolnym dyskursie polonistycznym po roku 2009 (na przykładzie prozy Idy Fink i Irit Amiel)
- Środowisko cyfrowe w edukacji polonistycznej na etapie ponadgimnazjalnym
- Pozaliterackie teksty kultury wobec kształtowania kompetencji komunikacyjno-tekstowej uczniów gimnazjum od roku szkolnego 2009/2010
- Edukacja kulturalna w polonistycznym procesie dydaktycznym w gimnazjum od roku 2009
Prace magisterskie
- Kapitał kulturowy młodzieży w edukacji polonistycznej na III etapie edukacyjnym
- Fotografia jako tekst kultury w polonistycznym procesie dydaktycznym na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej (2012-2015)
2016
Prace magisterskie
- Ponowoczesność i Zagłada. O świecie przedstawionym w powieści "Noc żywych Żydów" Igora Ostachowicza
2015
Rozprawy doktorskie
- Czytelnictwo obowiązkowych lektur w gimnazjum od roku 2009
- Pamięć o Zagładzie jako kategoria nadrzędna w prozie dzieci Holokaustu
Prace magisterskie
- Teksty kultury popularnej (opowiadanie z nurtu historical fiction, komiks, film) w nauczaniu o Zagładzie na lekcjach języka polskiego w gimnazjum
- Metonimizacja świata w prozie Piotra Szewca
- Świat toposów kulturowych w poezji socrealistycznej Arnolda Słuckiego
2014
Rozprawy doktorskie
- Zasada indywidualizacji w kształceniu uczniowskich kompetencji analityczno-interpretacyjnych na lekcjach języka polskiego w gimnazjum od 2009/2010
- Problematyka wielokulturowości w kształceniu polonistycznym w gimnazjum. Monografia zagadnienia.
- Dydaktyczna aktywność sieciowa nauczycieli polonistów na poziomie gimnazjalnym
Prace magisterskie
- "Pamiętnik pisany w stodole" Henryka Grynberga jako dramat diarystyczny.
- Wybrany utwór detektywistyczny na lekcjach języka polskiego w gimnazjum.
- Diaspora i syjonizm w twórczości Miny Silberman
- Kobiecość w prozie Ruth Baum.
2013
Prace magisterskie
- Kryteria oceny e-podręczników do języka polskiego
- Zamknięta w świecie Zagłady. O prozie Idy Fink.
- Portrety Żydówek w twórczości Renaty Jabłońskiej
- Zamknięty we własnej cielesności. O twórczości Leo Lipskiego
- Kategoria pamięci w twórczości Miriam Akavii
- Portret wygnanej w wierszach Anny Frajlich
2012
Rozprawy doktorskie
- „Warsztaty Polonistyczne” (1992-2001) edukacyjny kwartalnik dla nauczycieli języka polskiego. Ujęcie interdyscyplinarne
Prace magisterskie
- Kształtujący model oceniania na lekcjach języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
- Praktyczne wykorzystanie przedmiotowego systemu oceniania przez nauczycieli języka polskiego w gimnazjum
- Desakralizacja jako kategoria porządkująca świat przedstawiony w prozie Józefa Baua.
- Lublin na lekcjach języka polskiego w gimnazjum
- Popularyzacja czytelnictwa w gimnazjum.
- Kultura popularna jako kategoria edukacyjna w świetle nowej podstawy programowej w gimnazjum
- Egzamin zewnętrzny z języka polskiego w części humanistycznej w gimnazjum w latach 2002 - 2012.
- Spór o szkolny kanon lektur w latach 2006 - 2009 jako dyskurs publiczny
- Nowe lektury - nowe wyzwania w świetle polonistycznej podstawy programowej w gimnazjum z roku 2008
2011
Rozprawy doktorskie
- Sposoby funkcjonowania polskiej literatury najnowszej w szkole ponadgimnazjalnej w latach 1989-2009
- Głosy pozytywistów w „kwestii żydowskiej”. O zbiorze Z jednego strumienia. Szesnaście nowel przez dziesięciu autorów (z przedmową Elizy Orzeszkowej)
Prace magisterskie
- Wiara religijna jako kategoria aksjologiczna w edukacji polonistycznej w świetle nowej podstawy programowej do gimnazjum
- Studium o istocie rzeczy w poezji Zbigniewa Herberta
- Problem dysgrafii w szkole podstawowej na lekcjach języka polskiego (w klasach IV-VI). Studium przypadków.
- Wokół recenzji polonistycznych podręczników dla klasy I gimnazjum do nowej podstawy programowej w roku szkolnym 2009/2010
- Rola i znaczenie narracji plastycznej w podręcznikach do języka polskiego dla klasy pierwszej gimnazjum (w roku szkolnym 2009/2010)
2010
Prace magisterskie
- Hermeneutyka Paula Ricoeura. Interpretacja wierszy na lekcjach języka polskiego w liceum.
- Motywy chrześcijańskie w prozie Henryka Grynberga
- W kręgu problematyki dysortografii w szkole podstawowej. Od teorii do praktyki... Studium przypadku.
- Paradygmaty biblijne w książce Bogdana Wojdowskiego "Chleb rzucony umarłym".
- Żydowskie życie literackie we Lwowie na podstawie dziennika "Chwila" z lat 1929-1933
- Indywidulaizacja procesu nauczania w edukacji polonistycznej na przykładzie innowacyjnego programu "Akademia Przyszłości" Stowarzyszenia WIOSNA
- Wpływ dramy na przeżycie estetyczne i odbiór dzieła literackiego w szkole podstawowej.
- Analiza dokumentów oświatowych . Obecność pojęcia "integracji międzyprzedmiotowej " w podstawie programowej z roku 1999 i 2008.
- Twórczość ks. Jana Twardowskiego na lekcjach języka polskiego. Analiza wybranych programów nauczania oraz podręczników.
- Wykorzystanie technologii informacyjnej na lekcjach języka polskiego na poziomie gimnazjalnym.
- Motyw miasta w poezji Anny Frajlich.
- Dramat - tekst literacki czy sceniczny w świadomości uczniów i nauczycieli na lekcajch języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej po roku 2003.
- Kształtowanie kompetencji językowych uczniów szkół podstawowych (klas IV-VI). Problemy, badania, wnioski.
2009
Prace magisterskie
- Motyw gry z okupantem w opowiadaniach Anny Ćwiakowskiej.
- Getto warszawskie jako Axis Mundi. Desakralizacja świata żydowskiego w powieści Bogdana Wojdowskiego 'Chleb rzucony umarłym'
- "Polska poezja najnowsza na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej"
- Ilustracje w podręcznikach do języka polskiego w gimnazjum jako środek dydaktyczny.
- Topos ziemi obiecanej w tomie opowiadań "Obrazki izraelskie" Józefa Kornbluma
- Obraz Getta Łódzkiego w literaturze polsko-żydowskiej na podstawie "Kroniki" Henryka Grynberga.
- Pamięć o Zagładzie jako kategoria nadrzędna w opowiadaniach Michała Głowińskiego.
2008
Rozprawy doktorskie
- Modele gatunkowe kołysanki w literaturze polskiej, żydowskiej i polsko-żydowskiej przełomu XIX i XX wieku
Prace magisterskie
- Wokół problemu ponowoczesności w kształceniu polonistycznym w nowym liceum. Analiza programów i podręczników.
- Świadkowie Zagłady. Bohaterowie utworów Irit Amiel.
- Postacie kobiece w twórczości Violi Wein.
- Chronologia czy achronologia, czyli wokół historii literatury w nowym liceum. Analiza programów i podręczników.
- Kanon czy kanony literackie? O lekturach w liceum (1998-2005).
- Składnia dobrze czy źle obecna na lekcjach języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Analiza programów i podręczników.
- "Główne polonistyczne tematy reformy systemu edukacyjnego od roku szkolnego 1998/1999 do 2007/2008 w "Polonistyce" i w "Zeszytach Szkolnych".
- Metodyka Stanisława Bortnowskiego. O interdyscyplinarnym modelu nauczania języka polskiego.
- Hermeneutyka na użytek szkoły. Jak uczyć analizy i interpretacji wierszy w nowym liceum?
2007
Prace magisterskie
- Interdyscyplinarny charakter szkolnej polonistyki. Przegląd publikacji dydaktycznych ogłoszonych na łamach "Warsztatów Polonistycznych" w latach 1992-2001.
- Pozytywizm po reformie szkoły polskiej z 1998 r.
- Autorytet nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Studium przypadku.
- Koncepcja, model i metody nauczania języka polskiego w Prywatnym Gimnazjum i Liceum im. ks. K. Gostyńskiego.
- Wizerunek Żyda w zbiorze Elizy Orzeszkowej "Z jednego strumienia".
- Kształcenie i wychowanie przez baśń na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej.
- "Uczeń jako kreator listy lektur na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej - 'analiza dokumentów oświatowych i studium empiryczne".
2006
Prace magisterskie
- Wiedza o teatrze na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej.
- Tematyka żydowska na lekcjach języka polskiego w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej po roformie szkolnictwa w 1998 roku.
- Egzamin maturalny z języka polskiego po reformie systemu szkolnictwa (1998-2005)
- Technologia informacyjna jako narzędzie nauczania języka polskiego na poziomie ponadgimnazjalnym.
- Projekt nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego do języka polskiego na tle wybranych dokumentów normalizujących polski system szkolnictwa w latach 1981-2005.
- Miejsce i rola filmu jako narzędzia dydaktycznego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej.
- Warsztat interdyscyplinarny nauczyciela polonisty na przykładzie scenariuszy lekcji z kwartalnika "Zeszyty Szkolne".
- Cierpienie, starość, śmierć, czyli trudne tematy na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej.
- Edukacja polonistyczna w Wielkiej Brytanii.