dr Jolanta Sak-Wernicka
Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut JęzykoznawstwaKatedra Językoznawstwa Stosowanego
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
2023
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Do Blind People Need Gestures to Communicate Effectively?
[Czy osoby niewidome potrzebują gestów, aby móc się efektywnie komunikować?]
[w:] Roczniki Humanistyczne - Methodology for conducting linguistic research into visual impairment: Challenges and recommendations
[Metotologia badań nad niepełnosprawnością wzrokową w obszrze jezykoznawstwa]
[w:] Linguistics Beyond and Within (LingBaW)
Stypendium w ramach programu Erasmus
- wyjazd w celu prowadzenia zajęć na uniwersytecie Castilla-LaMancha w Hiszpanii
[Erasmus + Staff Teaching Mobility, Universidad de Castilla-LaMancha, Spain]
2022
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL
2021
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Lie Detection and Blindness: Research in Pandemic Times
[Rozpoznawanie kłamstwa a niepełnosprawność wzrokowa: badanie w czasie pandemii]
[w:] Roczniki Humanistyczne
2019
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Deixis, ambiguity and visual impairment
[Dejktyczność, wieloznaczność i niepełnosprawność wzrokowa]
2017
Książka naukowa recenzowana
- Blind people's pragmatic abilities
[Zdolności pragmatyczne osób niewidomych]
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- The Guru effect in blind people’s comprehension
[Efekt guru w interpretacji wypowiedzi u osób niewidomych]
2016
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Differences in Recognition and Judgement of Negative Emotions between Blind and Sighted People
[Różnice w rozpoznawaniu i ocenie negatywnych emocji między osobami widzącymii niewidomymi]
[w:] Roczniki Humanistyczne
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- The impact of VI on the interpretation of deixis
[Wpływ dysfunkcji wzroku na interpretację okazjonalności]
2015
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Użycie teorii umysłu przez osoby niewidome podczas naturalnej komunikacji
[Exploring Theory of Mind Use in Blind Adults During Natural Communication]
[w:] JOURNAL OF PSYCHOLINGUISTIC RESEARCH
Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez MEiN
- Pragmatyczne determinanty interpretacji wyrażeń deiktycznych a dysfunkcja wzroku
Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN
- Wpływ dysfunkcji wzroku na interpretację wyrażeń deiktycznych
2014
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- The effect of nonverbal cues on the interpretation of utterances by people with visual impairments
[Wpływ informacji niewerbalnych na interpretację wypowiedzi u osób z dysfunkcją wzroku]
[w:] JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT & BLINDNESS
Recenzja artykułu naukowego
- Spójniki łączace w j. francuskim
[-]
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Pragmatics, Modularity, Mind-reading and Visual Impairment
[Pragmatyka, Moduarność, Teoria umysłu i Dysfunkcja wzroku]
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Pragmatics, Modularity and VI
[Pragamtyka, Modularność, Dysfunkcja wzroku]
Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej
- Pragmatics of humour
[Pragmatyka humoru]
Stypendium w ramach programu Erasmus
- stypendium na wyjazd zagraniczny w ramach Staff Teching Mobility Assignment
2013
Tłumaczenie tekstów wymagających kompetencji naukowych
- Polska Muzyka. Polscy Kompozytorzy.
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Are blind people mind blind? Experimental Investigations into the Effect of Visual Impairment on Mind-Reading Abilities
[Are blind people mind-blind? Experimental Investigations into the Effect of Visual Impairment on Mind-Reading Abilities]
Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN
- Wpływ ograniczenia percepcji wzrokowej na częstotliwość gestykulacji i efektywność komunikacji
Nagroda krajowa
- Nagroda Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną rozprawę doktorską
2012
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Gaps in blind learners’ knowledge – can Relevance Theory account for them?
[Luki w wiedzy u dzieci niewidomych - czy teoria relewancji jest w stanie je wyjaśnić?]
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- The Guru effect in blind people’s comprehension.
[The Guru effect in blind people’s comprehension ]
2010
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Context and humour: a comparative study of blind and sighted adults.
[Kontekst i humor: badanie porównanwcze z udziałam osób widzacych i niewidomych] - Interpretation and interpreting – how does it work in RT?
[Interpretacja a tłumaczenia ustne ]
Tłumaczenie tekstów naukowych osobno niewymienionych
- POLISH MUSIC. POLISH COMPOSERS 1918-2009
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Relevance-driven incoherence and ambiguity resolution: a comparative study of blind and sighted adults
[ Relevance-driven incoherence and ambiguity resolution: a comparative study of blind and sighted adults ] - Context and humour: a comparative study of blind and sighted adults
[Context and understanding: evidence from the blin]