dr Jolanta Sak-Wernicka

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Językoznawstwa
Katedra Językoznawstwa Stosowanego

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr


2023


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Do Blind People Need Gestures to Communicate Effectively?
    [Czy osoby niewidome potrzebują gestów, aby móc się efektywnie komunikować?]
    [w:] Roczniki Humanistyczne
  • Methodology for conducting linguistic research into visual impairment: Challenges and recommendations
    [Metotologia badań nad niepełnosprawnością wzrokową w obszrze jezykoznawstwa]
    [w:] Linguistics Beyond and Within (LingBaW)

Stypendium w ramach programu Erasmus

  • wyjazd w celu prowadzenia zajęć na uniwersytecie Castilla-LaMancha w Hiszpanii
    [Erasmus + Staff Teaching Mobility, Universidad de Castilla-LaMancha, Spain]

2022


Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL

2021


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Lie Detection and Blindness: Research in Pandemic Times
    [Rozpoznawanie kłamstwa a niepełnosprawność wzrokowa: badanie w czasie pandemii]
    [w:] Roczniki Humanistyczne

2019


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Deixis, ambiguity and visual impairment
    [Dejktyczność, wieloznaczność i niepełnosprawność wzrokowa]

2017


Książka naukowa recenzowana

  • Blind people's pragmatic abilities
    [Zdolności pragmatyczne osób niewidomych]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • The Guru effect in blind people’s comprehension
    [Efekt guru w interpretacji wypowiedzi u osób niewidomych]

2016


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Differences in Recognition and Judgement of Negative Emotions between Blind and Sighted People
    [Różnice w rozpoznawaniu i ocenie negatywnych emocji między osobami widzącymii niewidomymi]
    [w:] Roczniki Humanistyczne

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • The impact of VI on the interpretation of deixis
    [Wpływ dysfunkcji wzroku na interpretację okazjonalności]

2015


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Użycie teorii umysłu przez osoby niewidome podczas naturalnej komunikacji
    [Exploring Theory of Mind Use in Blind Adults During Natural Communication]
    [w:] JOURNAL OF PSYCHOLINGUISTIC RESEARCH

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez MEiN

  • Pragmatyczne determinanty interpretacji wyrażeń deiktycznych a dysfunkcja wzroku

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN

  • Wpływ dysfunkcji wzroku na interpretację wyrażeń deiktycznych

2014


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • The effect of nonverbal cues on the interpretation of utterances by people with visual impairments
    [Wpływ informacji niewerbalnych na interpretację wypowiedzi u osób z dysfunkcją wzroku]
    [w:] JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT & BLINDNESS

Recenzja artykułu naukowego

  • Spójniki łączace w j. francuskim
    [-]

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Pragmatics, Modularity, Mind-reading and Visual Impairment
    [Pragmatyka, Moduarność, Teoria umysłu i Dysfunkcja wzroku]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Pragmatics, Modularity and VI
    [Pragamtyka, Modularność, Dysfunkcja wzroku]

Prowadzenie lub współprowadzenie konferencji krajowej

  • Pragmatics of humour
    [Pragmatyka humoru]

Stypendium w ramach programu Erasmus

  • stypendium na wyjazd zagraniczny w ramach Staff Teching Mobility Assignment

2013


Tłumaczenie tekstów wymagających kompetencji naukowych

  • Polska Muzyka. Polscy Kompozytorzy.

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Are blind people mind blind? Experimental Investigations into the Effect of Visual Impairment on Mind-Reading Abilities
    [Are blind people mind-blind? Experimental Investigations into the Effect of Visual Impairment on Mind-Reading Abilities]

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN

  • Wpływ ograniczenia percepcji wzrokowej na częstotliwość gestykulacji i efektywność komunikacji

Nagroda krajowa

  • Nagroda Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną rozprawę doktorską

2012


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Gaps in blind learners’ knowledge – can Relevance Theory account for them?
    [Luki w wiedzy u dzieci niewidomych - czy teoria relewancji jest w stanie je wyjaśnić?]

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • The Guru effect in blind people’s comprehension.
    [The Guru effect in blind people’s comprehension ]

2010


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Context and humour: a comparative study of blind and sighted adults.
    [Kontekst i humor: badanie porównanwcze z udziałam osób widzacych i niewidomych]
  • Interpretation and interpreting – how does it work in RT?
    [Interpretacja a tłumaczenia ustne ]

Tłumaczenie tekstów naukowych osobno niewymienionych

  • POLISH MUSIC. POLISH COMPOSERS 1918-2009

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Relevance-driven incoherence and ambiguity resolution: a comparative study of blind and sighted adults
    [ Relevance-driven incoherence and ambiguity resolution: a comparative study of blind and sighted adults ]
  • Context and humour: a comparative study of blind and sighted adults
    [Context and understanding: evidence from the blin]

2009

  • Interpretation and interpreting – how does it work in RT?
  • Gaps in blind learner’s knowledge– can RT account for it?