dr hab. Ewa Domagała-Zyśk (prof. KUL)
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Profesor KUL
2024
Członkostwo z wyboru w międzynarodowej organizacji naukowej
- Association of Catholic Institutes of Education
2023
Książka naukowa recenzowana
- Ocena funkcjonalna rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
- Nauczycielska ocena rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
- Dostępna edukacja akademicka.
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Le Fonctionnement de l'école maternelle en Pologne : réalité et enjeux
- e-Inclusion. W kierunku cyfrowego nauczania włączającego
- Obserwacja funkcjonalna w modelu Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
- L'évaluation des compétences socio-émotionnelles des enfants d'âge préscolaire
Podręcznik akademicki
- Building Capacity for Inclusive Higher Education in Digital Environments
[Budowanie potencjału na rzecz włączającego szkolnictwa wyższego w środowisku cyfrowym] - Building Capacity for Inclusive Higher Education in Digital Environments
[Budowanie potencjału na rzecz włączającego szkolnictwa wyższego w środowisku cyfrowym] - Tutoring dla początkujących. 5 kroków do wdrażania indywidualizacji nauczania
Skrypt dydaktyczny
- A Course Design for e-Inclusion. Moving from Diversity to Inclusion in Online Higher Education Environments
[Projekt kursu dla inkluzyjnej edukacji online. Od różnorodności do inkluzji w internetowych środowiskach szkolnictwa wyższego]
Podręcznik szkolny
- TROS-KA 1. Ocena kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały postdiagnostyczne dla skali KA
- TROS-KA 1. Ocena kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Uczelnia dostępna dla studentów z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi
Recenzja w przewodzie doktorskim
- Netnographic research on social campaigns on YouTube as an area of empowerment of people with disabilities
- Przetrwałe zaburzenia wymowy a integracja szkolna i osiągnięcia szkolne uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej
- Effectiveness of teaching English as a foreign language to the D/deaf in Poland on the basis of the analysis of the lesson discourse, errors in the Matura exam written works and the results of the Matura exam
Recenzja w przewodzie habilitacyjnym
- Recenzja w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego dr Agnieszki Wołowicz
- Recenzja w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego dr Diany Aksamit
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Multilinguals. On the perspectives of language learning for the hard of hearing in hybrid education
[Wielojęzyczni. Perspektywy nauki języków obcych dla osób słabosłyszących w edukacji hybrydowej] - Accessible teaching and learning in EFL for deaf and hard of hearing students in inclusive settings
[Dostępne nauczanie i uczenie się języka obcego dla niesłyszących i niedosłyszących uczniów w środowiskach integracyjnych] - Foreign language enjoyment of deaf and hard of hearing learners
[Satysfakcja osób niesłyszących i słabosłyszących z uczenia się języków obcych ] - The community approach in mentoring beginning teachers
[Wspólnotowy model mentoringu początkujących nauczycieli] - Tutoring w edukacji wyższej
- Job? Adulthood? Not Yet! Procrastination and Self Perceived Employability at the transition between University and Work
[Praca? Dorosłość? - Jeszcze nie! Prokrastynacja i percepcja własnej zatrudnialności w okresie tranzycji z uczelni na rynek pracy] - Adaptation of Self-Perceived Employability Scale and Psychological Predictors of Young Adult's Employability
[Psychologiczne predyktory zatrudnialności młodych dorosłych - adaptacja skali percepcji własnej zatrunialnosci ]
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Tutoring akademicki i personalny w systemie wsparcia studentów z niepełnosprawnościami
- Szkolna Ocena Funkcjonalna – prezentacja modelu i możliwości wykorzystania w badaniach naukowych
- Poznanie ucznia i wsparcie w środowisku szkolnym.
- Planowane standardy oceny funkcjonalnej uczniów z uszkodzeniem słuchu .
- Ocena funkcjonalna – rozpoznawanie potrzeb ucznia i projektowanie wsparcia
- Rozpoznawanie potrzeb uczniów i wsparcie w środowisku szkolnym.
- Przekonania dotyczące uczenia się języków obcych wśród uczniów i studentów niesłyszących i słabosłyszących
- Edukacja i wsparcie dziecka/ucznia oraz rodziny, czyli o synergii działań.
- Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej w kontekście wdrażania oceny funkcjonalnej w systemie oświaty
- Doświadczenia projektowania i wdrażania wsparcia dla uczniów
- Potrzeby i oczekiwania rodziców dzieci z niepełnosprawnością w klasie zróżnicowanej.
- Czym jest i jak działa ocena funkcjonalna?
- Wdrożenie diagnozy funkcjonalnej w przedszkolach, szkołach i PPP w kontekście projektowania wsparcia przez ASPE i prowadzenia jego monitoringu i ewaluacji
Stypendium w ramach programu Erasmus
- Erasmus+ scholarship
[Stypendium programu Erasmus+] - Erasmus scholarship+
[Stypendium programu Erasmus+]
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
- Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą EFS-POWER. Wysoka jakość systemu oświaty.
Usługi eksperckie za granicą
- Tutoring in Higher Education
[Tutoring w edukacji akademickiej]
Usługi eksperckie w kraju
- Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Diagnozy Funkcjonalnej
- Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Diagnozy Funkcjonalnej.
- Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
- zkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Oceny Funkcjonalnej.Wystąpienie na posiedzeniu plenarnym Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Usługi dydaktyczne w kraju
- Ocena funkcjonalna
- Szkolna Ocena Funkcjonalna w pracy nauczyciela z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
- Stosowanie racjonalnych usprawnień i uniwersalnego projektowania w zakresie zwiększania dostępności w edukacji
- Zasoby i potrzeby uczniów w grupie/klasie zróżnicowanej – edukacja wczesnoszkolna.
- Ocena funkcjonalna w kontekście organizacji konsultacji szkolnych - Warsztaty dla kadry pedagogicznej
- Stosowanie racjonalnych usprawnień i uniwersalnego projektowania w zakresie zwiększania dostępności w edukacji - warsztaty dla kadry niepedagogicznej
2022
Książka naukowa recenzowana
- Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego
- Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Zdalne uczenie się języka angielskiego jako obcego przez uczniów niesłyszących i słabosłyszących
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Predictors of The Subjective Effectiveness of Emergency Remote Teaching During The First Phase of The COVID-19 Pandemic
[Predyktory subiektywnej skuteczności zdalnego nauczania w nagłych wypadkach podczas pierwszej fazy pandemii COVID-19]
[w:] International Electronic Journal of Elementary Education - Attitudes Toward Inclusion Among Polish Primary School Teachers: A Strategic Factor in Implementing Inclusive Education
[w:] Multidisciplinary Journal of School Education - Sex differences in self-perceived employability and self-motivated strategies for learning in Polish first-year students
[Różnice płciowe w postrzeganiu własnej zatrudnialności i strategii samomotywacji do nauki u polskich studentów pierwszego roku]
[w:] PLoS One - Kreatywność i innowacyjność jako transferowalne zasoby rozwijane na I etapie edukacyjnym. Od programu nauczania do oceny efektywności jego realizacji.
[w:] PROBLEMY OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZE - Wielowymiarowa Skala Postaw Wobec Osób z Niepełnosprawnościami - sprawdzenie właściwości psychometrycznych polskiej wersji
[w:] Studia z Teorii Wychowania
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- Community Mentoring Model - its application for Polish teacher training programmes and teachers' continuous professional development
[Model Mentoringu Społecznościowego - jego zastosowanie w polskich programach kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego nauczycieli] - 16th International Conference of the European Society for the Study of English
[16. Międzynarodowa Konferencja Europejskiego Towarzystwa Badań nad Językiem Angielskim] - Inclusion in Polish kindergartens - early diagnosis and assessment, education and challenges.
[Włączanie w polskich przedszkolach - wczesna diagnoza i ocena, edukacja i wyzwania.] - Parents role in the mentoring process of new teachers: The case of Poland.
[Rola rodziców w procesie mentoringu nowych nauczycieli: Studium przypadku Polski.] - Mentoring needs in and for inclusive education among teachers, special pedagogues and special education students
[bb]
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Standardy oceny potrzeb dzieci z uszkodzonym słuchem oraz udzielania wsparcia w jednostkach systemu oświaty.
- Wspieranie dziecka i rodziny w procesie przejścia z edukacji przedszkolnej do szkoły
- Projektowanie uniwersalne w kontekście oceny funkcjonalnej.
- Rodzice uczniów z dysfunkcją słuchu jako uczestnicy oceny funkcjonalnej w edukacji włączającej.
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
- Model Wsparcia Międzysektorowego - Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF
Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez MEiN
- Model Wsparcia Międzysektorowego - Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF
2021
Książka naukowa recenzowana
- Fonogesty. Metoda i jej zastosowanie
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Multidimensional assessment of student teachers’ self-esteem and attitudes towards inclusive education and people with disabilities
[Wielowymiarowa ocena samooceny i postaw studentów-nauczycieli wobec edukacji włączającej i osób z niepełnosprawnościami]
[w:] Teaching Education - Attitudes of Different Age Groups Toward People With Intellectual Disability During the COVID-19 Pandemic
[Postawy różnych grup wiekowych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną podczas pandemii COVID-19]
[w:] Frontiers in Psychiatry - Employability of University Students: Introduction of the Concept and the Psychometric Properties of the Polish Self-Perceived Employability Scale
[ Zatrudnialność studentów uczelni wyższych: Wprowadzenie do koncepcji i właściwości psychometryczne Polskiej Skali Samooceny Zatrudnialności]
[w:] Przegląd Badań Edukacyjnych - Remote teaching and learning – challenges and opportunities for students with special educational needs
[Zdalne nauczanie i uczenie się - wyzwania i możliwości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi]
[w:] Revista Portuguesa de Investigação Educacional 1645-4006
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Teaching English as a foreign language to DHH learners – future research and practical perspectives
[Nauczanie języka angielskiego jako języka obcego uczniów niesłyszących i słabosłyszących - przyszłe badania i praktyczne perspektywy] - To speak or not to speak? Speech and pronunciation of deaf and hard of hearing students learning English as a foreign language
[Mówić czy nie mówić? Mowa i wymowa niesłyszących i słabosłyszących studentów uczących się języka angielskiego jako języka obcego] - Preface
[Przedmowa] - A challenge, a must, an adventure: English as a foreign language for deaf and hard of hearing students
[Wyzwanie, konieczność, przygoda: Angielski jako język obcy dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących] - Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje
- Introduction
[Wstęp] - Projektowanie uniwersalne w inkluzyjnej edukacji uczniów ze spektrum autyzmu. Strategie i rekomendacje
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Learners. Teaching Strategies and Interventions
[Język angielski jako język obcy dla osób niesłyszących i słabosłyszących. Strategie nauczania i interwencje] - Oblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli
- Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni
- Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii Covid-19
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Remote teaching and learning – challenges and opportunities for students with special educational needs.
[Zdalne nauczanie i uczenie się - wyzwania i możliwości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi] - Community model of teacher mentoring and its implications for inclusive education
[Społecznościowy model mentoringu nauczycieli i jego implikacje dla edukacji włączającej] - 5th National Conference Reinventing Ourselves. Tel Aviv University, 11.03.2021. Referat: The Community model of teacher mentoring.
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- Attitudes towards inclusion of teacher training students in Poland
[Postawy wobec włączania studentów studiów nauczycielskich w Polsce] - The Community model of teacher mentoring.
[Wspólnotowy model mentoringu nauczycieli.] - Szkolenie nauczycieli w zakresie EFL dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących.
- Community Model of Teacher-Mentoring–a supporting network with parents’ participation
[Społecznościowy model mentoringu nauczycieli - sieć wsparcia z udziałem rodziców] - bb
- Social and emotional competencies of kindergarten children – research report.
[Kompetencje społeczne i emocjonalne dzieci w wieku przedszkolnym - raport z badań.]
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Jak zastosować projektowanie uniwersalne w edukacji przyrodniczej?
- Ocenianie w modelu projektowania uniwersalnego.
- Włączająca edukacja zdalna – z doświadczeń szkoły i uniwersytetu
- Niesłyszący dziadkowie i babcie – jak trwać w komunikacji?
- Dobre praktyki w zdalnej edukacji studentów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
- Działania w ramach projektu Cued Speech Europa
2020
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Postawy wobec uczenia się języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Functional diagnosis as a strategy for implementing inclusive education in Poland
[w:] Revista Brasileira de Educacao Especial
Podręcznik szkolny
- Kompendium świadomego nauczyciela języka polskiego i kultury polskiej
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- "Nie głos, ale słowo..." 7. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej
Nagroda wewnętrzna
- zespołowa IV stopnia - za przedsięwzięcia, które spowodowały istotną poprawę warunków pracy dydaktycznej i wyników kształcenia
2019
Książka naukowa recenzowana
- ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Podręcznik polski
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Rodzina w procesie wspierania rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci z chorobami przewlekłymi
- Teaching Deaf and Hard of Hearing Students English as a Foreign Language in Inclusive and Integrated Primary Schools in Poland
[Nauczanie niesłyszących i słabosłyszących uczniów języka angielskiego jako języka obcego w szkołach integracyjnych i integracyjnych w Polsce] - Racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Emotional and social competences in students with mild intellectual disability – research using TROS-KA battery
[Kompetencje emocjonalne i społeczne u uczniów z łagodną niepełnosprawnością intelektualną - badania z wykorzystaniem baterii TROS-KA]
[w:] Przegląd Badań Edukacyjnych - Talent do uczenia sie języka obcego i dysfunkcja słuchu – czy to da się pogodzić?
[w:] Języki Obce w Szkole - Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
[w:] Roczniki Pedagogiczne - Motywacja do uczenia się języka obcego studentów niesłyszących lub słabosłyszących
[w:] Niepełnosprawność i Rehabilitacja - Older persons with subjectively assessed hearing problems in poland: quality of life and coping strategies
[w:] AMERICAN ANNALS OF THE DEAF - Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej
[w:] Kwartalnik Pedagogiczny - Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów z niepowodzeniami szkolnymi – badania pilotażowe z zastosowaniem modelu TROS-KA
[w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej - Strategies of oral communication of deaf and hard of hearing (D/HH) non-native users
[w:] European Journal of Special Needs Education - Integral development of students with special educational needs in inclusive education from a personalistic perspective
[Integralny rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji inkluzyjnej z perspektywy personalistycznej]
[w:] PAEDAGOGIA CHRISTIANA - Dostosowanie podstawy programowej w zakresie języka obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcja słuchu
[w:] Języki Obce w Szkole
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- More Alike than Different: Educational and Social Aspirations and Paths to Successful Adulthood of Polish Deaf and Hard of Hearing Adolescents
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Asystent ucznia – przegląd badań zagranicznych.
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Tutoring w pracy nauczyciela
Stypendium finansowane przez uczelnię
- Executive Program for Catholic Leadership. University of Notre Dame, Mendoza College of Business, Notre Dame, USA, 13-20.07 2019.
- Masters of Didactics – Continual Professional Development Program, University College London, Institute of Education, London
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL - zespołowa II stopnia – za opracowanie programu nauczania na studiach jednolitych magisterskich na kierunku pedagogika specjalna
2018
Książka naukowa recenzowana
- Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Możliwości i doświadczenia nauczania języka angielskiego jako obcego studentki z zespołem Ushera
- Trudności w czytaniu i pisaniu i osób niedosłyszących i słabosłyszących – uwarunkowania i symptomatologia
- Trudności w czytaniu i pisaniu i osób niedosłyszących i słabosłyszących – diagnoza i terapia
- Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w uczeniu się
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego
[w:] Ruch pedagogiczny - Uczeń z dysfunkcją słuchu – współpraca logopedy z nauczycielem języka angielskiego
[w:] Forum Logopedyczne - Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym
[w:] Szkoła Specjalna - Zapisywanie symultaniczne – adekwatna forma wspierania edukacji, pracy oraz udziału w życiu społecznym i kulturalnym osób niesłyszących i słabosłyszących.
[w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY - Notatki jako forma wsparcia edukacji studentów i uczniów niesłyszących i słabosłyszących
[w:] Niepełnosprawność - Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania - Matriculation Exams for Deaf and Hard of Hearing Students: Polish and Israeli Experiences
[Egzaminy maturalne dla uczniów głuchych i niedosłyszących: doświadczenia polskie i izraelskie]
[w:] MultiColors: An International Journal of Educational Research and Theory - Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań
[w:] Ruch pedagogiczny - Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych.
[w:] Szkoła Specjalna - Chrześcijański kontekst niepełnosprawności i edukacji specjalnej w dzisiejszych czasach
[w:] Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, Journal for Mental Change.
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wymiary budowania wspólnoty w pedagogice Jeana Vaniera
Artykuł w czasopiśmie
- Uczeń z dysfunkcją słuchu – współpraca logopedy z nauczycielem języka angielskiego
[w:] Forum Logopedy
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Od trudności do umiejętności: modele wsparcia uczniów zagrożonych niepowodzeniem szkolnym; udział w dyskusji panelowej jako ekspert.
- Diagnozowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – doniesienie z badań z zastosowaniem baterii TROS-KA.
- Diagnoza kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – prezentacja baterii narzędzi TROS-KA.
- Uniwersalne projektowanie w codziennej praktyce pedagogicznej
- Projektowanie uniwersalne w nauczaniu w inkluzyjnej szkole ogólnodostępnej
- Diagnozowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – doniesienie z badań z zastosowaniem baterii TROS-KA.
- Wymiary budowania wspólnoty w pedagogice Jeana Vaniera
- Dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci z Zespołem Downa.
- Projektowanie uniwersalne w edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących
2017
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Model wsparcia uczniów zagrożonych niepowodzeniem szkolnym w programie "Od trudności do umiejętności"
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons – Polish and International Perspective
[ English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons – Polish and International Perspective] - Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym.
- Ani drugi ani obcy – język angielski w edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących.
- Ani drugi, ani obcy – język angielski w międzynarodowej komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3 – zakres zastosowania i korzyści dla praktyki.
- Kształcenie osób niepełnosprawnych na uczelniach wyższych – dobre praktyki.
- Skuteczne matematyzowanie świata dziecka w wieku przedszkolnym
- Strategie komunikowania się osób niedosłyszących w języku angielskim.
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Jakich nauczycieli języków obcych potrzebujemy? Przygotowanie do zawodu przyszłych nauczycieli języków.
- Metody wsparcia studentów z dysfunkcja słuchu w warunkach uczelni.
- Fakty i mity nauczania języka obcego głuchych i słabo słyszących
- Diagnoza i terapia specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z FAS.
Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE
- Mistrzowie Dydaktyki
2016
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Preventing social exclusion of people with disabilities and their families
[Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i ich rodzin]
[w:] Rozprawy Społeczne - Głębokie i powierzchniowe strategie uczenia się języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących
[w:] Rozprawy Społeczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Studium indywidualnego przypadku jako metoda badań naukowych w pedagogice specjalnej
- Nauczanie języka angielskiego jako drugiego języka osób głuchych i niedosłyszących
- Vocabulary teaching strategies in EFL classes for deaf and hard of hearing students
- Przekonania studentów słyszących i niesłyszących o uczeniu się języka obcego
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- English as a foreign language for deaf and hard-of-hearing persons. Challenges and strategies
[Angielski jako język obcy dla głuchych oraz osób niedosłyszących. Wyzwania i strategie] - Język i wychowanie. Księga Jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Inclusion of deaf and hard of hearing students in university education: chances and challenges
- Participation of persons with disabilities in social life – a sign of unity
- Kim jest – kim powinien być surdoglottodydaktyk języka obcego?
- Christian Special Education – mercy or brotherhood?
Organizacja konferencji krajowej
- Konferencję Naukową Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice.
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Otwartość na osobę z niepełnosprawnością intelektualną w programie wychowawczym szkoły – inspiracje na podstawie pism i dzieł Jeana Vaniera.
- Edukacja ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej.
- Badania uczestniczące i transformujące w pedagogice specjalnej.
- Strategie nauczania we współczesnej surdoglottodydaktyce.
- Czy da się żyć bez coacha czyli o sztuce samowychowania.
- Nauczanie języków obcych studentów niedosłyszących i niesłyszących
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Społeczny model niepełnosprawności a izolacja więzienna.
- Skuteczne nauczanie języka obcego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2015
Książka naukowa recenzowana
- Surdoglottodydaktyka. Lekcje i zajęcia językowe dla uczniów niesłyszących i słabołyszących
- Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się nauczania języków obcych
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Inspiracje Jeana Vaniera dla budowania rodziny jako wspólnoty
[w:] Roczniki Teologiczne - Postrzeganie pracy przez osoby niesłyszące i słabosłyszące
[w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia - Kompetencje w zakresie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszących w opinii ich lektorów
[w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej - Relacje społeczne osób niesłyszących i słabosłyszących w środowisku pracy
[w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO - Uczenie się języków obcych jako element poszerzania udziału w kulturze dorosłych osób niesłyszących i słabosłyszących
[w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji.
- O pasji uprawiania surdoglottodydaktyki – nowego pola badawczego w pedagogice
- Kobiety niesłyszące i słabosłyszące na współczesnym rynku pracy
- Gry dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Teaching English as a Second Language to Deaf and Hard-of-Hearing Students
[Nauczanie języka angielskiego jako drugiego języka osób niesłyszących i słabosłyszących] - Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu
Podręcznik szkolny
- Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy I. Część I Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.
- Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy II. Część 1. Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.Część II Karty pracy dla niedowidzących uczniów klasy II.
- Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy III. Część I Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.Część II Karty pracy dla niedowidzących uczniów klasy
Recenzja w przewodzie doktorskim
- Recenzja pracy doktorskiej mgr Moniki Toczyńskiej pt. „Psychologiczne uwarunkowania uczenia się języka angielskiego przez dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie metody Musical Babies”
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Learning and teaching strategies in English as a foreign language classes for the deaf and hard-of-hearing students.
[Strategie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego niesłyszacych i słabosłyszących studentów ] - Gry dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Forms of support for people with disabilities and their families preventing social exclusion.
[Formy wsparcia dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin zapobiegające wykluczeniu społecznemu] - Challenge of learning a foreign language for students with disabilities.
[Wyzwanie uczenia się języka obcego przez studentów z niepełnosprawnością] - Willingness to communicate in English as a foreign language of the deaf and hard of hearing students.
[Motywacja do komunikowania się w jezyku angielskim studentów niesłyszących i słabosłyszących ] - Deaf and Hard of Hearing University Students – Achievements and Challenges.
[Studenci niesłyszący i słabosłyszący - osiągnięcia i wyzwania] - Teaching Communication strategies in EFL for the Deaf and Hard of hearing Classes.
[Nauczanie strategii komunikacyjnych ucznió niesłyszących i słabosłyszących ] - Learning and teaching strategies in English as a foreign language classes for the deaf and hard-of-hearing students.
- Nauczanie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszacych.
- Mistrzostwo trwania we wspólnocie – Jean Vanier i jego dzieło
- Perceived and expected support and study satisfaction of university students with disabilities.
[Postrzegane i oczekiwane wsparcie społeczne a satysfakcja ze studiów studentów z niepełnosprawnościami ] - Perceived and expected support and study satisfaction of university students with disabilities.
[Postrzegane i oczekiwane wsparcie a satysfakcja ze studiów studentów z niepełnosprawnościami] - Deaf and hard of hearing university students – framework and strategies of foreign language teaching and learning.
[Niesłyszący i słabosłyszacy studenci - formy i strategie nauczania języków obcych ] - The role of speech and sign language in teaching English as a foreign language to deaf and hard of hearing students.
[Rolan mowy i języka migowego w nauczaniu języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących] - Teaching English as a foreign language to the deaf and hard of hearing adult learners of different educational backgrounds.
[Nauczanie języka angielskiego jako obcego dorosłych uczniów z różnych środowisk edukacyjnych ] - Specyfika relacji studentów słyszących i niesłyszących. Badania pilotażowe w University of Central Lancashire (UK) i KUL.
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- Nauczanie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszacych.
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- O tym się nie mówi – że osoby słabosłyszące mówią w językach obcych.
- Wychowanie do pracy w kontekście wady słuchu.
- Surdoglottodydaktyka – nowe trans dyscyplinarne pole badań i działalności praktycznej.
- Znaczenie badań uczestniczących (participatory research) w badaniach narracyjnych w pedagogice specjalnej
- Wczesna diagnoza – trudności i potencjalne rozwiązania.
- Aktualność nauczania Jana Pawła II o osobach chorych i niepełnosprawnych.
- Pedagogika lecznicza w ujęciu Profesor Teresy Kukołowicz.
- Możliwości i doświadczenia nauczania języka angielskiego jako obcego osób z równoczesnych uszkodzeniem wzroku i słuchu.
- Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną – specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania
- Jak uczyć języka, kiedy problemem jest język?
- Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących.
- Kobieta z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy.
- Aktywizacja starszych osób z niepełnosprawnością.
- Skuteczne kształcenie osób niesłyszących i słabosłyszących na uniwersytecie
- Nowe formy i metody wsparcia edukacji osób z wadą słuchu w Wielkiej Brytanii.
- Aktywizacja starszych osób z niepełnosprawnością.
- Zrównoważony rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Aktualność nauczania Jana Pawła II o osobach chorych i niepełnosprawnych.
- Kobieta z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy.
- O tym się nie mówi – że osoby słabosłyszące mówią w językach obcych.
- Zrównoważony rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Staż finansowany ze środków UE
- Scientific and didactic internship
[Staż naukowo-dydaktyczny ]
2014
Książka naukowa recenzowana
- Surdoglottodydaktyka : lekcje i zajęcia językowe dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Poznawcze możliwości uczniów z wadą słuchu a ich integracja w klasach ogólnodostępnych
[w:] Roczniki Pedagogiczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Teaching English as a foreign language to a student with hearing loss combined with slight autistic disorders.
[Nauczanie języka angielskiego jako obcego ucznia z zaburzeniami słuchu oraz niewielkimi zaburzenaimi autystycznymi ] - Specyfika prowadzenia badań naukowych wśród osób niesłyszących i słabosłyszących
- Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną - specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania
- Teraźniejszość i perspektywy współczesnej surdoglottodydaktyki
- Deaf and hard of hearing graduates on the contemporary work market
[Niesłyszący i słabosłyszący absolwenci na współczesnym rynku pracy]
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Developing language competence of people with hearing and speech disorders
2013
Książka naukowa recenzowana
- Jestem dorosły- chcę pracować. Program wspierający młodzież z niepełnosprawnością umysłową w procesie przejścia z edukacji na rynek pracy
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Kompetencje uczniów niesłyszących i słabo słyszących w zakresie posługiwania się językiem angielskim w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
[w:] NEOFILOLOG
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Teaching and learning in mutual relationships between disabled and non-disabled persons
[Uczenie sie i nauczanie we wzajemnej relacji między osobami sprawnymi i niepełnosprawnymi ] - Kompetencje młodzieży gimnazjalnej z uszkodzeniami słuchu w zakresie pisania w języku angielskim
- Mistrzostwo trwania we wspólnocie. Jean Vanier i jego dzieło
- Using technology to teach English as a foreign language to the deaf and hard of hearing
[Wykorzystanie technologii w nauczaniu języka angielskiego jako obcego uczniów niesłyszących i słabosłyszacych ] - Udział w kulturze studentów niesłyszących i słabosyszących- rzeczywistość i obszary wsparcia
- Współczesne rozwiązania w zakresie wspierania zatrudnienia osób z uszkodzeniami słuchu
- Written English of Polish deaf and hard of hearing grammar school students
[Piisanie w języku angielskim przez niesłyszących i słabosłyszacych uczniów szkół średnich ] - Deaf and hard of hearing primary school pupils' motivation to learn English as a foreign language
[Motywacja niesłyszących i słabosłyszących uczniów szkół podstawowych do uczenia się j. angielskiego ] - Poziom motywacji niesłyszących studentów do uczenia się języków obcych
Kurs e-learningowy
- Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Angielski jako język obcy dla głuchych oraz osób niedosłyszących w Europie
2012
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Strategie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z uszkodzeniami słuchu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
[w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO - Written Output of the Deaf and Hard of Hearing Primary School Students Learning English as a Second Language
[Osiągniecia w pisaniu niesłyszacych i słabosłyszących uczniów szkół podstawowych uczacych się języka angielskeigo jako obcego]
[w:] Roczniki Pedagogiczne
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Cued Speech – a Tool to Enhance Development, Education and Full Family Life
[Fonogesty - narzedzie wspierania rozwoju, edukacji i pełni życia rodzinnego ] - Trudności osób niesłyszących w zakresie opanowania systemu leksykalnego i składniowego języka angielskiego jako obcego i strategie pokonywania tych trudności
- Dorosłe osoby z trudnościami w czytaniu i pisaniu a idea kształcenia ustawicznego
- Wspieranie ucznia z chorobą przewlekłą w środowisku szkolnym
- Doradztwo zawodowe dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej szkole ogólnodostępnej
- Kompetencje wzrokowe osób niesłyszących i możliwości ich wykorzystania w zakresie nauczania języków obcych
- Relacje rówieśnicze uczniów z niespecyficznymi trudnościami w nauce.
- Supporting Deaf and Hard of Hearing Learners in Foreign Language Classes in an Inclusive Settings.
[Wspieranie niesłyszących i słabosłyszących uczniów na lekcjach języka obcego w klasach ogólnodostępnych] - Umiejętności polskich studentów z uszkodzeniami słuchu w zakresie posługiwania się mówioną formą języka angielskiego
- Deaf university students as foreign language learners in mainstream settings
[Niesłyszący studenci na zajęciach z języka obcego w środowisku inkluzyjnym]
Tłumaczenie ustne podczas spotkań naukowych
- Symultanic translation - International Conference Responsibility in Deaf Education
[Tłumaczenie w czasie konferencji międzynarodowej Odpowiedzialność za edukację niesłyszącychh]
Członkostwo w radzie naukowej czasopisma naukowego
- Consejo cientifico - Escuela Abierta
[ Członkowsktwo w radzie naukowej czasopisma Escuela Abierta (czasopismo University of Sevilla - San Paolo Foundation]
[w:] Escuela Abierta
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Zarządzanie szkołą w procesie zmian oświatowych.
- Social and Educational Support in Life-long Human Development
[Wsparcie społeczne i edukacyjne w rozwoju całożyciowym]
Organizacja konferencji międzynarodowej
- International Conference: Responsibility for education of people with hearing impairment
[Międzynarodową Konferencja Naukowa „Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu] - Międzynarodowa Konferencja Naukowa Odpowiedzialność wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Wspieranie niesłyszacych i słabosłyszacych uczestników lektoratu języka angielskeigo jako obcego w uczeniu się gramatyki i słownictwaFacilitating teaching grammar and vocabulary to the deaf and hard of hearing students.
- Deaf university students as foreign language learners in mainstream settings.
[Studenci niesłyszący jako uczestnicy lektoratu języka obcego w kontekśie inkluzji ] - Segregacja-integracja – inkluzja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – czy idziemy w dobrym kierunku?
- Written output of the deaf and hard of hearing EFL learners.
[Umiejętność pisania niesłyszących i sąłbosłyszących uczestników Lektoratu języka angielskiegoo] - Language Education of Polish Deaf and Hard of Hearing Students at Primary, Secondary and Tertiary Levels of Education
[Jezyk obcy w edukacji ucznió nieśłuszacych w Polsce na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, i szkoły średniaj]
Prezentacja na konferencji międzynarodowej
- English as a foreign language for hard of hearing Polish students
[Jezyk angielski jako jezyk obcy dla polskich studentów słabosłyszacych]
Organizacja konferencji krajowej
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej – obszary wsparcia
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Projekt Kompetentne wsparcie jako przykład działania wspierającego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Jestem dorosły - chcę pracować - prezentacja programu
Prezentacja na konferencji
- Dostępnośc KUL dla studentów słabosłyszacych
Udział w festiwalu nauki
- Jestem dorosły - chcę pracować
2011
Książka naukowa recenzowana
- Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu
- Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języków obcych
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Kompetencje uczniów niesłyszących i słabosłyszących w zakresie posługiwania się językiem angielskim w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
[w:] NEOFILOLOG
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Benefits and mechanisms of social support within a family context
[Skutki i mechanizmy wsparcia społecznego w kontekście rodziny] - Podstawowe trudności osób niesłyszących w opanowaniu pisowni języka obcego i ich kompensowanie
- Students with severe hearing impairments as competent learners of English as a foreign language
[Studenci z głębokimi uszkodzeniami słuchu jako kompetentni uczestnicy zajęć językowych] - Współpraca Instytutu Pedagogiki KUL z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi
- Młodzi wobec osób z niepełnosprawnością
- Wspieranie osób z uszkodzeniami słuchu w edukacji uniwersyteckiej w Polsce i na świecie
- Autumn Seminars 2008 – A step forward in educationg social workers for building civil society and fighting social exclusion
[Jesienne Seminaria 2008 - krok w kierunku kształcenia pracowników socjalnych do budowania społeczeństwa obywatelskiego i zwalczania wykluczenia społecznego] - Style uczenie preferowane przez niesłyszących uczestników lektoratu języka obcego
Artykuł w czasopiśmie
- Współpraca WNS z Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen w Kolonii
[w:] Przegląd Akademicki
Tłumaczenie ustne podczas spotkań naukowych
- Symultanic translation - International Conference Multidimensionality of development
[Tłumaczenie w czasie konferencji międzynarodowej Wielowymiarowość rozwoju]
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- European Social Work – Identity, International Problems and Interventions
[Europejska praca socjalna - tożsamość, międzynarodowe problemy i intwerwencje]
Organizacja konferencji międzynarodowej
- International Conference: Pedagogical multidimensionality od development: individual-social sphere-institution
[Międzynarodowa Konferencja Naukowa Pedagogiczna wielowymiarowość rozwoju: jednostka- przestrzeń społeczna- instytucja]
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Kształtowanie motywacji uczniów z uszkodzeniami słuchu do uczenia się języków obcych – szansa na zmniejszanie się dystansu społecznego.
- Opinie nauczycieli języka obcego dotyczące uczenia się języków obcych przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu.
- Teaching English as a foreign language to the deaf as overcoming the language barriers
[Nauczanie języka obcego uczniów niesłyszących jako przekraczanie barier w rozwoju językowym. ] - Program wspomagający uczniów z niepełnosprawnością umysłową w dojrzewaniu do znalezienia i utrzymania zatrudnienia, czyli czego szkoła może więcej nauczyć?
- Linguistic competence of the persons with severe hearing impairment in English as a foreign language
[Kompetencje językowe osób z powaznymi uszkodzenaimi słuchuw jezyku angielskim jako obcym] - Niesłyszacy wielojezyczni. Nauczanie jezyka angielskiego jako obcego osób niesłyszących w Europie
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Psychologiczne aspekty współczesnego ojcostwa a naprzemienny model opieki nad dzieckiem
Prezentacja na konferencji krajowej
- Strategie radzenia sobie z trudnościami edukacyjnymi i trudnościami w codziennym funkcjonowaniu przez dorosłe osoby z dysleksją.
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda Rektora KUL
2010
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- European Social Work – State of the Art And Future Challenges
[Europejska praca socalna - stan obecny i przyszłe wyzwania]
Wygłoszenie referatu na konferencji
- Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i walka z wykluczeniem społecznym – współczesne wyzwania dla pracy socjalne
- Strategie nauczania języków obcych uczniów z uszkodzeniami słuchu.
Prezentacja na konferencji
- prezentacja w ramach cyklu European Success Stories pt. Erasmus IP Building Civil Society and Fighting Social Exclusion as an example of good practice in solving problems of social exclusion.
[Erasmus IP Building Civil Society and Fighting Social Exclusion as an example of good practice in cosial work training]
Staż finansowany ze środków UE
- Visiting researcher in the Agean University
[Staż naukowy w the Agean University ]
Działalność odczytowa
- 2. Konferencja Dobry start w nauce języków obcych początkiem drogi do sukcesu. Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Lubuski Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT Zielona Góra, 24.09.2010. Wykład: Strategie nauczania języków obcych uczniów z uszkodzeniami słuchu.
2009
Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN
- Język angielski w międzynarodowej komunikacji niesłyszących studentów - modele nauczania i współczesne wyzwania edukacyjne w Polsce i na świecie.
2005
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polskie Towarzystwo Pedagogiczne