dr hab. Grzegorz Zasuwa (prof. KUL)

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania
Katedra Zarządzania Pracownikami w Organizacji

Stanowisko: Profesor KUL

Wykształcenie:

2018 habilitacja, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

2010 doktorat, Wydział Zarządzania Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.

2000 - 2004 studia magisterskie na kierunku ekonomia, Katolicki Uniwersytet Lubelski.

1998 - 2003 studia magisterskie na kierunku zarządzanie i marketing, Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Zainteresowania:

Zachowania konsumentów,marketing społecznie zaangażowany społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, raportowanie społeczne.

Projekt: Społeczna nieodpowiedzialność a reputacja przedsiębiorstwa

Rodzaj projektu: grant NCN, nr 2018/31/B/HS4/00385

Okres realizacji: 2019-2024

Wykaz publikacji powstałych w ramach projektu:

  • Zasuwa, G., & Wesołowski, G. (2024). How do irresponsibility attributions affect organisational reputation? Evidence from the banking industry. International Journal of Bank Marketing, 42(6), 1370-1387. https://doi.org/10.1108/IJBM-02-2023-0099 
  • Zasuwa, G. (2024). How does corporate social irresponsibility affect organisational reputation? The mediating role of moral anger and distrust. Social Responsibility Journal. https://doi.org/10.1108/SRJ-01-2024-0076
  • Zasuwa, G. (2024). Is there any excuse for wrongdoing? The moderating role of perceived reasons for bank irresponsibility in blame appraisal and WOM recommendations. Social Responsibility Journal, 20(5), 845-860. https://doi.org/10.1108/SRJ-04-2023-0245
  • Zasuwa, G. (2023). A Consumer Perspective on Corporate Social Irresponsibility: A Scale Development and Preliminary Validation. The ANZMAC Conference Proceedings, 567–569.
  • Zasuwa, G., & Stefańska, M. (2023). How do CSI and CSR perceptions affect word of mouth recommendations? The role of trust, distrust, and moral norms. Corporate Communications: An International Journal, 28(6), 905-923. https://doi.org/10.1108/CCIJ-11-2022-0139
  • Zasuwa, G (2023). How do CSI attributions moderate the effects of a CSI incident on corporate reputation, the 2023 AMA Winter Academic Conference, American Marketing Association, Nashville, TN, Vol. 34, pp. 1349-1356. https://www.ama.org/wp-content/uploads/2023/02/Proceedings-2..pdf
  • Valor, C., Antonetti, P., & Zasuwa, G. (2022). Corporate social irresponsibility and consumer punishment: A systematic review and research agenda. Journal of Business Research144, 1218-1233. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.02.063
  • Stefańska M., Zasuwa G. (2022), The impact of doing bad on consumer (dis)trust in the company: The moderating role of moral values, [in:] Corporate Social Responsibility and From Values to Impact eds. K. Bachnik, M. Kaźmierczak, M. Rojek-Nowosielska, M. Stefańska, J. Szumniak-Samolej, Routledge, ISBN 9781032219813
  • Zasuwa G. (2022), Corporate social irresponsibility and moral values: A consumer perspective [in] Corporate Social Responsibility and Sustainability. From Values to Impact eds. K. Bachnik, M. Kaźmierczak, M. Rojek-Nowosielska, M. Stefańska, J. Szumniak-Samolej, Routledge, ISBN 9781032219813
  • Zasuwa G., Stefańska M., (2022) How corporate irresponsibility affects negative word of mouth: the moderated mediation approach. Proceedings of the European Marketing Academy, 51, 107515. http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2022-107515.pdf 
  • Zasuwa G., Razmus W. (2021), Towards a measure for perceived motives behind CSI incidents. Proceedings of the European Marketing Academy, 50th, (94614)

Wygłoszone referaty w ramach projektu:

  • Grzegorz Zasuwa, Wiktor Razmus, Towards a measure for perceived motives behind CSI incidents. Konferencja: European Marketing Academy Annual Conference 2021, 25-28 maja 2021 roku, Madryt (prezentacja online z powodu Covid).
  • Grzegorz Zasuwa, Magdalena Stefańska, How corporate irresponsibility affects negative word of mouth: the moderated mediation approach. Konferencja: European Marketing Academy Annual Conference 2022, 24-27 maja 2022 roku, Budapeszt.
  • Grzegorz Zasuwa, Magdalena Stefańska, Trust or distrust? What mediates the effects of corporate social (ir)responsibility on corporate reputation. Konferencja 7th World Congress of the International Society of Business Economics and Ethics (ISBEE 2022), 20-22 lipca 2022 roku, Bilbao.
  • Grzegorz Zasuwa, How do CSI attributions moderate the effects of a CSI incident on corporate reputation. Konferencja: American Marketing Association Winter Academic Conference, 10-12 lutego 2023, Nashvile.
  • Grzegorz Zasuwa, A Consumer Perspective on Corporate Social Irresponsibility: A Scale Development and Preliminary Validation. Konferencja: The Australian and New Zealand Marketing Academy, 4-6 grudnia 2023 rok, Otago (Nowa Zelandia, prezentacja online).
  • Grzegorz Zasuwa, Sylwia Kostrzewa, How does corporate social irresponsibility shape reputation and consumer advocacy? A moderated-mediation approach Konferencja: European Marketing Academy Annual Conference 2024, 26-31 maja 2024 roku, Bukareszt.

Inne projekty:

Grant NCN, nr 2011/01/D/HS4/05661, Pozasytuacyjne determinanty reakcji konsumentów wobec kampanii marketingu społecznie zaangażowanego (kierownik grantu: Grzegorz Zasuwa), okres realizacji: 2011-2014.

Grant promotorski MNiSW, nr 0974/B/H03/2008/35, Uwarunkowania reakcji konsumentów na inicjatywy społeczne przedsiębiorstw (promotor: prof. dr hab. Marek Pawlak, główny wykonawca: Grzegorz Zasuwa), okres realizacji: 2008-2010.

Publikacje:

2021

Zasuwa, G. (2021). Nieodpowiedzialność a niemoralność działań przedsiębiorstw: perspektywa teorii kodów moralnych. Nowe Tendencje w Zarządzaniu1(1), 103-119.

2020

Marek, A., & Zasuwa, G. (2020). The Role of Social Capital in Boycotting Socially Irresponsible Firms. In CSR in Contemporary Poland (pp. 221-235). Palgrave Macmillan, Cham.

Zasuwa, G., Marek, A., Wesołowski, G., & Niewiadoma, J. (2020). Consumer Activism in Times of Economic Crisis and Recovery: A Cross-Country Analysis of the Role of Social Capital in Boycotting Products. European Research Studies23(2), 928-938.

2019

Zasuwa G. (2019), Aktywizm konsumencki jako wyzwanie przed etyką biznesu w Polsce, w: B. Rok, R. Sroka, 25 lat etyki biznesu w Polsce. Raport 2019. Akademia Leona Koźmińskiego, Warszwa 2019, s. 52-53.

Zasuwa G. (2019), Do consumers really care about organisational motives behind CSR? The moderating role of trust in the company, Social Responsibility Journal, Vol. 15 No. 8, pp. 977-991, https://doi.org/10.1108/SRJ-08-2017-0140.

Zasuwa G. (2019), Kierunki badań nad społeczną nieodpowiedzialnością przedsiębiorstw: analiza piśmiennictwa w: M. Pawlak (red.) Nowe tendencje w zarządzaniu. Tom VIII, Wydawnictwo KUL, Lublin 2019, s. 143-168.

Zasuwa, G. (2019), The Role of Individual- and Contextual-Level Social Capital in Product Boycotting: A Multilevel Analysis. Sustainability, 11, 949, doi:10.3390/su11040949

Zasuwa, G. (2019), Value preferences and consumer sustainable choices, Marketing i Rynek, nr 1/2019, 14-21.

2018

Zasuwa, G. (2018), Zaufanie a udział polskich konsumentów w bojkotach produktów, Handel Wewnętrzny, nr 6/2018, 598-606.

Zasuwa, G. (2018). Zatrudnienie nierejestrowane jako przejaw społecznej nieodpowiedzialności przedsiębiorstw. Roczniki Ekonomii i Zarządzania10(2), 129-141.

2017

Zasuwa G. (2017), Jakość komunikatów o społecznym zaangażowaniu a ocena przedsiębiorstwa, Marketing i Rynek, nr 12 (CD), 162-170.

Zasuwa G. (2017), Znaczenie wartości w prospołecznych zachowaniach konsumentów. Kontekst marketingu społecznie zaangażowanego, Wydawnictwo KUL: Lublin, ss. 272.

Valor C., Zasuwa G. (2017), Quality reporting of corporate philanthropy, Corporate Communications: An International Journal, doi:10.1108/CCIJ-07-2016-0051

Zasuwa G. (2017), Aktywność obywatelska a udział konsumentów w bojkotach na rynku europejskim, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 334, 88-97.

Zasuwa G. (2017), Recenzja książki "Tomasz J. Dąbrowski, Kształtowanie reputacji banku komercyjnego. Podejście symboliczne i substancjalne, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2016, s. 345", Ekonomista, nr 4, 478-481.

Zasuwa, G. (2017), Wpływ kultury kraju na udział konsumentów w bojkotach produktów, Marketing i Rynek, nr 7, 5-13.

Zasuwa, G. (2017), Human values and consumer boycotts: evidence from the European countries, Conference Proceedings of the 2017 MAG Scholar Global Business, Marketing & Tourism Conference, European Marketing from Global Perspective, July 3-5, 2017, Cracow/Katowice.

Zasuwa, G. (2017), Społeczna nieodpowiedzialność przedsiębiorstw a zagrożenie bojkotem konsumenckim, Przegląd Organizacji, nr 1, 22-28.

Zasuwa G. (2017), The Role of Company-Cause Fit and Company Involvement in Consumer Responses to CSR Initiatives: A Meta-Analytic Review. Sustainability. nr 9(6):1016. doi:10.3390/su9061016 (IF=1,789).

Zasuwa G. (2017), The effects of attributions on consumer responses to CSR initiatives: The moderating role of initial trust [in:] Leaving Footprints, Proceedings of the 46th Annual Conference of the European Marketing Academy, Groningen University: Groningen.

Zuba-Ciszewska M., Zasuwa G., Bolibok, P. (2017), Ekonomiczna odpowiedzialność banków spółdzielczych w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwjou [w:] M. Żukowski (red.), Sektor finansów publicznych a rozówj gospodarczy. Problemy i dylematy, Wydawnictwo KUL: Lublin, 491- 502.

2016

Zasuwa, G. (2016), Wykorzystanie jakościowej analizy porównawczej w badaniach postaw i zachowań konsumentów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 459, 29-38. DOI: 10.15611/pn.2016.459.03

Zasuwa, G. (2016), When Company-Cause Fit Enhances Corporate Reputation: The Role of Company Involvement [w:] M. Arslanagić-Kalajdžić, S. Kadić-Maglajlić (eds.), Where the East kisses the West: Marketing convergence and divergence in the New Europe, University of Sarajevo: Sarajevo.

Zasuwa, G. (2016), Wpływ aktywności obywatelskiej konsumentów na ich udział w bojkotach produktów, Konsumpcja i Rozwój, nr 1(2016), 77 - 88.

Zasuwa, G. (2016), Do the ends justify the means? How altruistic values moderate consumer responses to corporate social initiatives, Journal of Business Research, doi:10.1016/j.jbusres.2016.03.034 (IF=2,129).

Zasuwa, G. (2016), Kim jest uczestnik bojkotu produktu? Znaczenie cech demograficznych konsumentów, Handel Wewnętrzny, nr 1 (360), 334 - 347.

Zasuwa, G. (2016), Bojkotowanie produktów a dochody konsumentów na rynku europejskim, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekkonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 43 (3), 483-493. doi: 10.18276/sip.2016.43/3-43

Sprawozdawczość w procesie zarządzania i oceny działalności przedsiębiorstwa, Żukowska H., Spoz A., Zasuwa G. (red.), Wydawnictwo KUL: Lublin 2016.

Zasuwa G. (2016), Stan oraz perspektywy rozwoju zintegrowanego raportowania w Polsce [w:] Żukowska H., Bolibok, P., Zuba-Ciszewska M. (red.) Sprawozdawczość finansowa w systemie wymiany informacji, Wydawnictwo KUL: Lublin, 225-234.

Zasuwa, G. (2016), Sprawozdanie finansowe, jako źródło informacji o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, [w:] H. Żukowska, A. Spoz, G. Zasuwa (red.), Sprawozdawczość w procesie zarządzania i oceny działalności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo KUL: Lublin, 187-196.

2015

Zasuwa G. (2015), Znaczenie dochodów w bojkotowaniu produktów, Marketing i Rynek, nr 11, 17-22.

Zasuwa G. (2015), Bojkotowanie produktu a preferencje wartości konsumentów, Zeszyty  Naukowe  Uniwersytetu Szczecińskiego nr 865, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 2015, nr 38, 285 – 294.

Zasuwa G. (2015), Dopasowany czy niedopasowany? Jak wybór beneficjenta oddziałuje na efekty kampanii marketingu społecznie zaangażowanego, Marketing i Rynek, 2015, 879-887.

Zasuwa G. (2015), Basic values and attitudes toward cause-related marketing, Research Papers of Wroclaw University of Economics - Social Responsibility of Organizations. Directions of Changes, nr 387, 215-228.

Zasuwa G. (2015), Raporty przedsiębiorstw jako źródła informacji o społecznej odpowiedzialności [w:] K. Machowicz, G. Zasuwa (red.), Praktyka ochrony praw człowieka. Tom III, Wydawnictwo KUL: Lublin, 89-106.

Zasuwa G. (2015), The quality of community investment reporting by Polish companies, Peer-Reviewed Conference Proceedings, International Conference Hradec Economic Days 2015, Hradec University: Hradec Králové,  334 – 340.

Praktyka ochrony praw człowieka. Tom III, K. Machowicz (red.), G. Zasuwa (red.), Wydawnictwo KUL: Lublin 2015.

2014

Zasuwa, G. (2014). Motywy podejmowania kampanii marketingu społecznie zaangażowanego oraz ich konsekwencje. Marketing i Rynek, nr 8, 784-789.

Zasuwa, G. (2014). Transparentność darowizn w marketingu społecznie zaangażowanym, [w:] S. Fel (red.), Społeczna odpowiedzialność gospodarki. Perspektywa interdyscyplinarna, Wydawnictwo KUL: Lublin, 131-141.

Zasuwa, G. (2014), Do the ends justify the means?  How values moderate consumer responses to cause-related marketing [in:] M. Szymura-Tyc (ed.), Proceedings of the 5th Regional Conference of European Marketing Academy, Publishing House of the University of Economics: Katowice, 233-240.

Zasuwa, G. (2014), The impact of value orientations on consumer attitudes toward CRM, [in:]  E. Bigné (red.), Proceedings of the 43rd Annual conference of European Marketing Academy. Paradigm Shifts & Interactions, University of Valencia: Walencia, 1-7.

2013

Zasuwa, G. (2013), Wpływ zmiennych demograficznych na udział konsumentów w kampaniach marketingu społecznie zaangażowanego, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, nr 5(41), 159-170.

Zasuwa G. (2013), Ochrona praw pracowników na podstawie normy SA8000, [w:] K. Machowicz (red.), Praktyka ochrony praw człowieka. Tom II, Wydawnictwo KUL: Lublin, 109-130.

 2012

Zasuwa, G. (2012), Programy społeczne jako przejaw strategii zarządzania społeczną odpowiedzialnością firm z branży finansowej, [w:] A. Adamus – Matuszyńskiej, R. Maćkowskiej (red.), Public Relations. Doskonalenie procesu komunikowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 283 – 295.

Zasuwa, G. (2012), Kluczowe elementy oferty marketingu społecznie zaangażowanego. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 4(40), 261-272.

Zasuwa, G. (2012), The transparency in cause-related marketing: a Polish example [in:] B. Rok, J. Sokolowska (eds.), Proceedings of the Fifth International Society of Business, Economics, and Ethics (ISBEE) World Congress, Kozminski University: Warsaw, 148-156.

Zasuwa, G. (2012), Społeczna odpowiedzialność jako perspektywiczny obszar w sprawozdawczości przedsiębiorstw [w:] D. A. Mikulska (red.), Polityka rachunkowości jednostki a jakość sprawozdania finansowego, Wydawnictwo KUL: Lublin 2012, 185 – 200.

Zasuwa G. (2012), Oddziaływanie uznawanych wartości oraz postrzeganych motywów na reakcje konsumentów wobec inicjatyw społecznych przedsiębiorstwa, [w:] J. Jakubowski, J. Wątroba (red.), Zastosowania metod statystycznych w badaniach naukowych IV, Wydawnictwo StatSoft Polska; Kraków, 247-255.

2011

Zasuwa G. (2011), Inicjatywy społeczne przedsiębiorstw jako źródło wartości dla klienta, [w:] B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski (red.) Zarządzanie Wartością klienta w przedsiębiorstwach, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2011, 271-284.

Zasuwa G. (2011), Oddziaływanie inicjatyw społecznych przedsiębiorstwa na intencję do zakupu, Handel Wewnętrzny, nr 4, 2011, 35-41.

Zasuwa G. (2011), Wpływ postrzeganych motywów podejmowania inicjatyw społecznych przez przedsiębiorstwo na reakcje konsumentów [w:] A. Paluszek, M. Karwacka, R. Karaszewski, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywy i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 223-237.

Pawlak M., Zasuwa G. (2011), Influence of a Company`s Social Initiatives on the Consumer Attitude towards it. Results of Experimental Research, Contemporary Economics, nr 5 (2), 80-89.

Pawlak M., Zasuwa G. (2011), Związek między wartościami uznawanymi przez konsumentów a ich postawą wobec inicjatyw społecznych przedsiębiorstwa, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, nr 39, 289-306.

Zasuwa, G. (2011), Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw zgodnie z wytycznymi GRI jako wyzwanie dla polskich przedsiębiorstw, [w:] M. Pawlak, Nowe trendy w zarządzaniu. Tom II, Wydawnictwo KUL: Lublin, 147-163.

Zasuwa, G. (2011), Stopień wykorzystania wytycznych GRI w raportach społecznych europejskich przedsiębiorstw, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, 389-399.

Zasuwa, G. (2011), Zastosowanie modelowania równań strukturalnych do badań nad zachowaniami konsumentów, [w:] Zastosowania statystyki i data mining w badaniach naukowych, StatSoft: Kraków, s. 15-26.

Zasuwa G. (2011), The influence of corporate ability and social responsibility on young consumers` attitudes towards the company, Pragmata tes Oikonomias, 2011, s. 59-70.

2010

Zasuwa, G. (2010), Strategie zarządzania społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa, [w:] M. Pawlak (red.), Nowe trendy w zarządzaniu, Wydawnictwo KUL: Lublin, 235-242.

Zasuwa, G. (2010), Elementy strukturalne inicjatywy społecznej przedsiębiorstwa a postrzegane motywy jej podejmowania, Marketing i Rynek, nr 11, 2010, 28-32.

Zasuwa, G. (2010), Wpływ inicjatyw społecznych przedsiębiorstw na postawy konsumentów, Marketing i Rynek, nr 4, 2010, 32-38.

Zasuwa, G. (2010), Przegląd badań nad wpływem inicjatyw społecznych przedsiębiorstw na reakcje konsumentów, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, nr 38, 153-178.

Zasuwa, G. (2010), Budowa i analiza planu finansowego, [w:] A Przybyła, W. Wytrążek (red.), Prawne i gospodarcze aspekty działalności w turystyce, Wschód Agencja Usługowa: Lublin, 

2009

Zasuwa, G. (2009), Wpływ inicjatyw społecznych na reakcje konsumentów, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 42, 248-258.

2008

Zasuwa, G. (2008), Inicjatywy społeczne we współczesnych przedsiębiorstwach, Roczniki Nauk Społecznych KUL, 3 Ekonomia i Zarządzanie, nr 36, 257-268.

Zasuwa, G. (2008), Co oznacza obywatelstwo przedsiębiorstw? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 5 (1205), 295-303.

Zasuwa, G. (2008), Inicjatywy społeczne przedsiębiorstw jako źródła osiągania przewagi konkurencyjnej w świetle badań nad zachowaniami konsumentów. Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 1 Zarządzanie rozwojem organizacji w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie: Kraków, 743-750.

2007

Zasuwa, G. (2007), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw: rozwój idei, korzyści finansowe i reakcje konsumentów, Roczniki Nauk Społecznych KUL, 3 Ekonomia i Zarządzanie, nr 35, 321-332.

Zasuwa, G. (2007), Społeczna odpowiedzialność korporacji międzynarodowych w procesie globalizacji gospodarki światowej, [w:] B. Jóźwik (red.) Globalizacja i integracja europejska, Wydawnictwo KUL: Lublin, 139-150.

2006

Zasuwa, G. (2006), Zmiany innowacyjne w przedsiębiorstwach z nowych państw UE, Roczniki Nauk Społecznych KUL, 3 Ekonomia i Zarządzanie, nr 34, 219-228. 

Zasuwa, G. (2006), Społeczna odpowiedzialność wybranych przedsiębiorstw, Studia i Materiały Instytutu Zarządzania i Marketingu KUL, Zeszyt nr 7 pt. Organizacje, przedsiębiorstwa i rynki kapitałowe w otoczeniu globalnym, Wydawnictwo KUL: Lublin, 315-324.

2004

Zasuwa G. (2004), Zarządzanie zmianami a kultura organizacyjna, [w:] M. Lisiecki, H. Ponikowski, Współczesne organizacje i regiony w procesie zmian globalnych, Wydawnictwo KUL: Lublin, 203-210.

2003

Zasuwa, G. (2003), Zarządzanie zmianami w świetle badań empirycznych,  [w:] M. Lisiecki (red.), Zarządzanie zmianami jako czynnik rozwoju organizacji, Wydawnictwo KUL: Lublin, 155-168.

Inne informacje:

Członek Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu oraz European Marketing Academy; recenzował między innymi dla: Journal of Business Research, Journal of Business and Industrial Marketing, Business Ethics: A European Review, Emerging Markets Finance and Trade, Sustainability, szczegóły na Publons