mgr Aleksandra Dyderska

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Językoznawstwa
Katedra Akwizycji i Dydaktyki Języków

Stanowisko: Asystent


2023


Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Zrozum język włoski sercem, nie rozumem. Co skrywają w sobie włoskie słowa?
    [w:] Głos Romanisty
  • Di cosa ridono gli italiani, czyli co bawi Włochów?
    [w:] Głos Romanisty

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Czy język obcy jest wrogiem języka ojczystego? - Czyli o wpływie procesu uczenia się języków obcych na posługiwanie się polszczyzną

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Transfer wsteczny w badaniach glottodydaktycznych – przegląd propozycji metodologicznych

2022


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Multilingwizm społeczności polonijnej we Włoszech – uwarunkowania trójjęzyczności polsko-włosko-neapolitańskiej
    [w:] Roczniki Humanistyczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • New Vistas in Language Studies: Young Scholars’ Perspectives

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Wyspa Róży – niezwykły pomysł włoskiego inżyniera-idealisty Giorgio Rosy
    [w:] Głos Romanisty

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Błędy językowe, kalki i interferencje w produkcji pisemnej multilingwistów polsko-włosko-neapolitańskich

2021


Recenzja naukowa w czasopiśmie

  • Nowa skarbnica wiedzy dla glottodydaktyków polonistycznych - i nie tylko
    [w:] Roczniki Humanistyczne

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • La morte dei dialetti,.., czyli o hipotezie ,,śmierci dialektów włoskich"
    [w:] Głos Romanisty
  • Mistyczny ideał native speakera, czyli – czy na pewno wiemy, do czego dążymy w nauce języka obcego?
    [w:] Głos Romanisty

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Dialekt jako znak tożsamości terytorialnej. Obecny status dialektów we Włoszech w świetle opinii rodowitych użytkowników języków regionalnych i ich wariantów

2020


Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Stereotyp języków „trudnych” a autoocena kompetencji językowych studentów neofilologii
  • Stili d’apprendimento e l’acquisizione della lingua straniera – l’analisi comparativa dell’impatto del senso dominante sul processo d’apprendimento della lingua in età infantile e adulta
    [Stili d’apprendimento e l’acquisizione della lingua straniera – l’analisi comparativa dell’impatto del senso dominante sul processo d’apprendimento della lingua in età infantile e adulta]

2019


Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

  • Stili individuali dell’apprendimento e il ruolo della memoria e dei sensi nella didattica delle lingue - la metodologia. Introduzione allo studio
    [[Indywidualne style uczenia się i rola pamięci oraz zmysłów w dydaktyce języków. Wprowadzenie do metodologii badań]
    [w:] Seria 12/15