Zasady projektowania krajobrazu (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:03900-XXXX-WYK0099
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE » Zasady projektowania krajobrazu
Efekty kształcenia:
K_K01krytycznie ocenia nabytą wiedzę i kompetencje oraz konfrontuje je na polu zawodowym
K_K02samodzielnie i we współpracy z ekspertami rozwiązuje problemy zawodowe z wykorzystaniem nabytej wiedzy i umiejętności
K_K03reprezentuje postawę odpowiedzialnego projektowania przestrzeni publicznych i prywatnych z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych, środowiskowych i społeczno-kulturowych
K_K06uznaje odpowiedzialność architekta krajobrazu za podejmowane decyzje zawodowe, z uwzględnieniem dorobku i etyki zawodu
K_U01posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
K_U02dokonuje identyfikacji i analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych dla architektury krajobrazu technik
K_U03podejmuje działania i zadania inżynierskie z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów, niezbędnych do projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
K_U04rozwiązuje zaistniałe problemy zawodowe dostrzegając wady i zalety podejmowanych działań
K_U05potrafi stworzyć koncepcję i opracować dokumentację projektową oraz wykonawczą obiektów architektury krajobrazu według zasad i wymogów formalnych, a także za pomocą technik komunikacyjnych potrafi zaprezentować osiągnięte wyniki w środowisku zawodowym i poza nim
K_U06potrafi w języku polskim i obcym w spójny sposób wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu architektury krajobrazu, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku architektury krajobrazu jak i innych dyscyplin
K_U07potrafi wyszukiwać i analizować informacje pochodzące z literatury, baz danych oraz różnych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
K_U08umie posługiwać się właściwymi technikami artystycznymi w trakcie tworzenia prac projektowych
K_U09ma umiejętność poszerzania swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego oraz rozwoju osobistego
K_U13potrafi dokonać analizy ekonomicznej działań podejmowanych przez architekta krajobrazu
K_U14potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz wyznacza hierarchię i kolejność działań
K_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące obiekty architektury krajobrazu
K_U16potrafi zaplanować etapy postępowania projektowego i wykonawczego zadań inżynierskich oraz posiada umiejętność kontrolowania i koordynowania tych prac
K_U18potrafi zaprojektować elementy ogrodowe i parkowe z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, używając właściwych, metod, technik i narzędzi
K_U19potrafi zaprojektować obiekty architektury krajobrazu korzystając z branżowego oprogramowania
K_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych z architekturą krajobrazu oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
K_W06ma ogólną wiedzę na temat funkcjonowania środowiska przyrodniczego i znaczenia jego komponentów
K_W08wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów stosowanych w architekturze krajobrazu pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody, także w celu poprawy jakości życia człowieka
K_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu architektury krajobrazu i ogrodnictwa
K_W13zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu architektury krajobrazu
K_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej architekta krajobrazu
K_W16ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu geodezji, geometrii wykreślnej, rysunku technicznego i zasad projektowania krajobrazu
K_W17ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu budowy i pielęgnowania oraz projektowania obiektów architektury krajobrazu, budownictwa i materiałoznawstwa w zakresie architektury krajobrazu
K_W18ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i kształtowania krajobrazu
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Poznanie podstawowej terminologii stosowanej w architekturze krajobrazu. Zapoznanie studentów z warsztatem i obszarem działań architekta krajobrazu. Ukazanie podstawowych zasad projektowania krajobrazu.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student definiuje podstawową terminologię stosowaną w architekturze krajobrazu, wskazuje podstawowe zasady projektowania krajobrazu, opisuje obszar działań architekta krajobrazu oraz zakres niezbędnych do pracy umiejętności. Charakteryzuje zasady ergonomii i percepcji człowieka, opiuje biologiczne, społeczne, estetyczne, duchowe potrzeby człowieka w kontekście projektowania obiektów architektury krajobrazu. Wymienia elementy i zasady kompozycji, objaśnia ogólną metodykę projektowania, wskazuje podstawowe źródła wiedzy niezbędne do pracy w zawodzie architekta krajobrazu.
Umiejętności:
Student formułuje i interpretuje ogólne zależności kompozycyjne zachodzące w przestrzeni, posługuje się odpowiednią metodyką w procesie projektowania; weryfikuje w procesie projektowym różne potrzeby człowieka, wyszukuje odpowiednie informacje w procesie samokształcenia.
Inne kompetencje (postawy):
Etyka i odpowiedzialność projektanta, chęć pogłębiania i zdobywania nowej wiedzy, zrozumienie interdyscyplinarnego charakteru zawodu architekta krajobrazu,
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
Wykład z prezentacją multimedialną. Omówienie i analiza przypadku. Szkic ideowy.
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych:
rzutnik multimedialny, komputer wyposażony w aplikację CAD, rzutnik pisma, materiały i przybory kreślarskie i rysunkowe,
Treści programowe przedmiotu
[dr inż. Jan Niedźwiedź - 2012/13]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Podstawowa terminologia architektury, architektury krajobrazu. Podstawowa wiedza i warsztat architekta krajobrazu. Aspekty prawne działalności architekta krajobrazu. Najważniejsze akty prawne: ustawy, rozporządzenia i normy. Dziedziny nauki pokrewne dla architektury krajobrazu. Zawody pokrewne. Obszar działań architekta krajobrazu. Ogólne zasady i elementy kompozycji. Kompozycja wnętrza ogrodowego. Cechy obiektów. Materia i tworzywo kształtowane przez architekta krajobrazu. Materia ożywiona i nieożywiona. Dynamika projektowanego krajobrazu. Kreacja w procesie projektowania. Projekt, rodzaje projektów. Projekt – zadanie projektowe, decyzja projektowa. Metody stosowane w projektowaniu obiektów architektury krajobrazu. Projektowanie jako działanie celowe, metodyczne. Odpowiedzialność projektanta. Projektant jako osoba przewidująca i rozumiejąca potrzeby użytkowników. Przestrzeń jako pojęcie i miejsce działań projektanta. Elementy krajobrazu. Etyka i odpowiedzialność zawodowa. Uwarunkowania projektowe.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Egzamin ustny z treści wykładów i zadanych lektur (100%).
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
1.Bogdanowski J., Łuczyńska-Bruzda M., Novák Z. 1979: Architektura krajobrazu, PWN, Warszawa – Kraków.
2.Böhm A.1998: "Wnętrze" w kompozycji krajobrazu. Wybrane elementy genezy i analizy porównawczej pojęcia, Politechnika Krakowska, Kraków.
3.Böhm A. 1994. Architektura krajobrazu. Wydaw. Politechniki Krakowskiej, Kraków
4.Borcz Z. 2000. Elementy projektowania zieleni. Wydawnictwo AR, Wrocław
5.Neufert E. 2003,: Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego. Wydawnictwo ARKADY, Warszawa
6.Patoczka P. 1999. Uwagi o rysowaniu wnętrz krajobrazowych. Zakład Graficzny PK, Kraków
7.Patoczka P. 2000. „Ściany” i „bramy” w krajobrazie. Zakład Graficzny PK, Kraków
8.Pokorski J., Siwiec A. 1998. Kształtowanie terenów zieleni. WsiP, Warszawa.
9.Rylke J. 1999. Rysunek odręczny dla architektów krajobrazu. Wyd. SGGW, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
-
Inne pomoce dydaktyczne:
dokumentacje projektowe