Opinia publiczna (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania
Kod ECTS:15900-XXXX-05WYK0250
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna (stacjonarne II stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obligatoryjne » Opinia publiczna
Efekty kształcenia:
K_K02Absolwent jest gotów do: Aktywnego udziału w życiu społecznym i kulturalnym poprzez inicjowanie i realizowanie działań/projektów służących dobru wspólnemu i interesom publicznym
K_U04Absolwent potrafi: Wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizy i interpretacji wybranych zjawisk i procesów społecznych, politycznych, gospodarczych, kulturowych, prawnych będących w zainteresowaniu dziennikarstwa i komunikowania społecznego, z wykorzystaniem do podstaw teoretycznych i zastosowaniem metodyki badawczej
K_W01Absolwent zna i rozumie: W pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu nauk o mediach i komunikacji społecznej
K_W02Absolwent zna i rozumie: W pogłębionym stopniu główne podejścia teoretyczne i ich ewolucję, wyjaśniające i interpretujące fakty, obiekty i zjawiska z zakresu nauk o mediach i komunikacji społecznej
K_W05Absolwent zna i rozumie: Fundamentalne dylematy współczesnego społeczeństwa związane z rozwojem komunikacji medialnej i technologii informacyjnych oraz następstwami tego rozwoju
Cele przedmiotu
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktyką badań opinii publicznej. Program obejmuje następujące zagadnienia: Czym jest opinia publiczna? Narodziny koncepcji opinii publicznej – koncepcje przed i pooświeceniowe. Opinia publiczna a demokracja. Narzędzia badania opinii publicznej. Badania słomiane. Badania sondażowe. Badania jakościowe. Problemy opinii publicznej. Uwarunkowania powstawania opinii. Opinia publiczna a media. Prezentacja badań opinii publicznej w mediach. Zagadnienia etyczne w badaniach społecznych.
Wymagania wstępne
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
student uzyskał wiedzę o sposobach rozumienia opinii publicznej, metodach jej pomiaru, związkach między opinią publiczną a mediami, rozumie problemy opinii publicznej i proces jej kształtowania

UMIEJĘTNOŚCI
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na temat opinii publicznej, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące opinii publicznej, korzystając zarówno z dorobku medioznawstwa, jak i innych dyscyplin naukowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu opinii publicznej w naukach społecznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk
Metody dydaktyczne
(a) wykład i prezentacja wykładowcy, (b) prezentacja studentów, (c) dyskusja
Treści programowe przedmiotu
1. Opinia publiczna jako praxis sfery publicznej i przedmiot zainteresowania akademików. Określenie przedmiotu zajęć i warunków zaliczenia
2. Sens opinii publicznej
3. Opinia publiczna w demokracjach
4. Geneza wyrażania i pomiaru opinii publicznej
5. Współczesne metody badania opinii publicznej
6. Problemy badań opinii publicznej
7. Problemy opinii publicznej
8. Funkcje badań opinii publicznej i sposoby ich prezentacji
9. Proces kształtowania opinii publicznej
10. Opinia publiczna a media – opinie zmediatyzowane
11. Teoria spirali milczenia
12-15 Znaczenie opinii publicznej – podsumowanie, dyskusja
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Ocena niedostateczna:
(W) student nie ma podstawowej wiedzy o sposobach rozumienia opinii publicznej, metodach jej pomiaru, związkiem między opinią publiczną a mediami, rozumie problemy opinii publicznej i proces jej kształtowania
(U) student nie potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na temat opinii publicznej, nie posiada umiejętności konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące opinii publicznej
(K) student nie ma pogłębionej i rozszerzonej wiedzy o źródłach i miejscu opinii publicznej w naukach społecznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

Ocena dostateczna:
(W) student posiada wybiórczą wiedzę o sposobach rozumienia opinii publicznej, metodach jej pomiaru, związku między opinią publiczną a mediami, rozumie problemy opinii publicznej i proces jej kształtowania
(U) student rzadko potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na temat opinii publicznej, nie posiada umiejętności konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące opinii publicznej
(K) student ma wybiórczą wiedzę o źródłach i miejscu opinii publicznej w naukach społecznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

Ocena dobra:
(W) student posiada wiedzę o sposobach rozumienia opinii publicznej, metodach jej pomiaru, związku między opinią publiczną a mediami, rozumie problemy opinii publicznej i proces jej kształtowania
(U) student potrafi w sposób wypowiadać się na temat opinii publicznej, posiada umiejętność konstruowania ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące opinii publicznej
(K) student ma wiedzę o źródłach i miejscu opinii publicznej w naukach społecznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

Ocena bardzo dobra:
(W) student ma pogłębioną wiedzę o sposobach rozumienia opinii publicznej, metodach jej pomiaru, związku między opinią publiczną a mediami, rozumie problemy opinii publicznej i proces jej kształtowania
(U) student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na temat opinii publicznej, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące opinii publicznej
(K) student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu opinii publicznej w naukach społecznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

Udział elementów wspomnianych powyżej w ostatecznej ocenie:
(a) ocena prezentacji w oparciu o zadane lektury (30%), (b) zaangażowanie w zajęcia (obecność i uczestnictwo w zajęciach - 20%), (c) test (50%)
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
R. Szwed. Reprezentacje opinii publicznej w dyskursie publicznym. Lublin: Wydawnictwa KUL, 2011.
R. Dyoniziak. Sondaże a manipulowanie społeczeństwem. Wyd. Adam Marszałek 2004.
A. Sułek. Sondaż polski. Warszawa: PWN 2001.
E. Noelle-Neumann. Spirala milczenia. Nasza skóra społeczna. Poznań: Zysk i s-ka 2004.

Literatura uzupełniająca:
M. Czyżewski. Opinia publiczna czy opublikowane nastroje? O niektórych warunkach społeczeństwa obywatelskiego. Kultura i Społeczeństwo nr 3 2002.
J. Zaller. Definicje opinii publicznej. W: J. Szczupaczewski. Władza i społeczeństwo. Antologia tekstów z zakresu socjologii polityki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 1998
G. Sartori. Teoria demokracji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1998.
Tyrania opinii. Artykuły w „Kwartalniku respublica Nowa”, nr 16/2011 zima 2011
I. Przybyłowska. Proces akulturacji sondaży opinii publicznej w Polsce. Przegląd Socjologiczny T.XLV 1996.