
prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Profesor
Wypromowane prace dyplomowe
2023
Prace dyplomowe
- TWORZENIE ŚRODOWISKA LOKALNEGO SPRZYJAJĄCEGO INKLUZJI WE WSPÓŁPRACY Z SCWEW W ŚWIDNIKU- STUDIUM PRZYPADKU
- Poszukiwania indywidualnej ścieżki komunikowania się z uczniem
- Tworzenie środowiska rozwoju dziecka z niedokształceniem mowy o typie afazji
- Wspomaganie komunikacji językowej w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
- Tworzenie środowiska rozwoju dziecka z niedokształceniem mowy o typie afazji
2022
Prace dyplomowe
- Umiejętności komunikacyjne uczniów klasy II szkoły podstawowej
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z problemami w komunikowaniu się językowym.
- Trudności niesłyszącej uczennicy klasy 7 w przyswajaniu języka fonicznego i migowego. Studium przypadku.
- Funkcjonowanie dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej- studium przypadku.
- Umiejętności komunikacyjne uczniów w klasie integracyjnej z niepełnosprawnością ruchową i mózgowym porażeniem dziecięcym, a także z autyzmem
- Potrzeby komunikacyjne dzieci w zróżnicowanych grupach przedszkolnych
- Wychowanie językowe ucznia klasy 3 szkoły podstawowej z rodziny dysfunkcyjnej – studium przypadku
- Potrzeby komunikacyjne dzieci w zróżnicowanych grupach przedszkolnych
- WYCHOWANIE JĘZYKOWE UCZENNICY Z USZKODZENIEM SŁUCHU I TRUDNOŚCIAMI W KOMUNIKOWANIU SIĘ. STUDIUM PRZYPADKU.
- Program wsparcia dla ucznia z autyzmem w szkole i w rodzinie
2020
Rozprawy doktorskie
- Komunikowanie się osób z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnocie Domu Pomocy Społecznej
2019
Prace magisterskie
- Rozpoznanie sensorycznego typu uczenia się jako podstawa diagnozy indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów
- Potrzeba wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w świetle opinii społecznej
2018
Rozprawy doktorskie
- Trudności w komunikowaniu się interpersonalnym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczeniach ich rodziców
Prace magisterskie
- Wiedza i wyobrażenia studentów pedagogiki, psychologii i socjologii o osobach z autyzmem
- Agresja i przemoc wśród dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli
- Potrzeby dzieci w wieku 4-5 lat z różnych środowisk społecznych w zakresie usprawniania integracji sensorycznej
- Zachowania agresywne i przemoc w środowisku szkolnym w opinii adolescentów
- Metody nauczania czytania stosowane w wybranych elementarzach polskich
- Gotowość nauczycieli ogólnodostępnych szkół podstawowych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Specjalne potrzeby rozwojowe i wychowawcze jedynaków w świetle analizy ich wspomnień z dzieciństwa i wczesnej młodości
- Świadomość ekonomiczna uczniów oddziału gimnazjalnego Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Piaskach
- Znaczenie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej - studium przypadku
- Trudności wychowawcze dzieci objętych systemem pieczy zastępczej
2017
Prace magisterskie
- Włączanie osoby z uszkodzeniem słuchu do wspólnoty rodzinnej, szkolnej i lokalnej
- Funkcjonowanie Środowiskowego Domu Samopomocy w świetle opinii społeczności lokalnej Annopola
- Uczestnictwo w tworzeniu spektaklu teatralnego, jako forma rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w zakresie języka polskiego
- Wczesne wspomaganie i jego znaczenie dla rozwoju i wychowania dzieci z autyzmem
- Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami mowy
2016
Rozprawy doktorskie
- Udostępnianie reguł składniowych czasownika dzieciom z uszkodzeniami słuchu jako składnik wychowania językowego
Prace magisterskie
- Trudności w komunikowaniu się z dziećmi z zaburzeniami mowy w opinii ich rodziców
- Gry i zabawy logopedyczne w rozwijaniu mowy dzieci w wieku przedszkolnym
- Wychowanie językowe dzieci z zespołem Downa
- Komunikacja interpersonalna dzieci z zaburzeniami mowy w wieku 7-9 lat w środowisku szkolnym
- Zasady rodzicielskiej troski o rozwój mowy dziecka w opinii rodziców
- Wartość czytania dzieciom w opinii rodziców
- Zaburzenia mowy współwystępujące u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
2015
Prace magisterskie
- Wymowa międzyzębowa spółgłosek dentalizowanych u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Oczekiwania osób słyszących wobec ich niesłyszących rozmówców jako czynnik skuteczności aktów komunikowania się
- Pasja jako wartość w życiu osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Problemy przeżywane przez osoby z rozszczepem podniebienia
- Indywidualne sukcesy niesłyszących i słabosłyszących jako czynnik przemian społecznej sytuacji kolejnego pokolenia osób z uszkodzeniemi słuchu
- Zastosowanie pomocy wizualnych i plastycznych w terapii logopedycznej dzieci z uszkodzeniami słuchu
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Kamieniu. Monografia placówki.
2014
Prace magisterskie
- Specyfika pracy rewalidacyjno-wychowawczej w grupie uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności na przykładzie Zespołu Szkół w Woli Uhruskiej.
- Nauczycielskie sposoby radzenia sobie z trudnościami w koncentracji uwagi i nadpobudliwością ruchową uczniów.
- Sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych z nabytą wadą wzroku i słuchu. Studium indywidualnego przypadku
- Poczucie samotności matki wychowującej dziecko z autyzmem ( studium przypadku).
- Aspiracje studentów z uszkodzeniami słuchu i ich rodziców
- Codzienne problemy osób z niepełnosprawnością ruchową
- Działalność Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo w Lublinie
- "Sposoby komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu w wybranych krajach (studium porównawcze)"
- Rehabilitacja społeczno-zawodowa uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Chełmie
- Specjalne potrzeby edukacyjne wychowanków SOS Wioski Dziecięcej w Biłgoraju
2013
Prace magisterskie
- Relacje interpersonalne i role społeczne słyszących dzieci niesłyszących rodziców
- Funkcjonowanie językowe dziecka z głęboko uszkodzonym słuchem. Studium indywidualnego przypadku.
- Funkcjonowanie społeczne dzieci posługujących się alternatywnymi metodami komunikowania się w ocenie ich rodziców i wychowawców.
- Współczesne stereotypy społeczne dotyczące osób z uszkodzonym słuchem.
- „Obligatoryjność udziału profesjonalisty w ochronie praw osoby z zaburzeniami komunikacji w postępowaniu przed sądem.”
- Problemy komunikowania się z osobami po udarze mózgu. Studium przypadku.
- Komunikacja osób z niepełnosprawnością intelektualną przebywających w Domu Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu.
- Funkcjonowanie dziecka z ADHD w szkole integracyjnej. Studium przypadku
- Metody rehabilitacji stosowane w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Parczewie.
- Metody terapii stosowne w Stowarzyszeniu na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo w Lublinie
2012
Rozprawy doktorskie
- Pedagogiczne funkcje humoru w komunikacji dydaktycznej (Studium teoretyczno-empiryczne)
Prace magisterskie
- Mocne strony dzieci z autyzmem w ocenie ich rodziców
- System wartości rodziców dzieci niepełnosprawnych
- Radość życia i cierpienie w rozumieniu osób z uszkodzonym słuchem
2011
Rozprawy doktorskie
- Funkcjonowanie psychospołeczne młodzieży z uszkodzeniami słuchu komunikującej się z otoczeniem w języku fonicznym
Prace magisterskie
- Problemy rodziców wychowujących dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w opinii społecznej
- Elementy arteterapii na zajęciach w Świetlicy "Nasz Dom" przy Środowiskowym Hufcu Pracy w Kraśniku
- Terapia logopedyczna dzieci z zespołem Downa
- Wychowanie słuchowe dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku
- Psychopedagogiczne potrzeby rodziny dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku.
- Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w nauczaniu zintegrowanym w Szkole Podstawowej w Baranowie
- Trudności ucznów z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej
- Rozwój i rehabilitacja osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
- Metody rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w Środowiskowym Ośrodku Wsparcia " Pinokio" w Poniatowej
- Autorytet nauczyciela w opinii uczniów gimnazjów: ogólnodostępnego i specjalnego
- Działalność wychowawczo - terapeutyczna Przedszkola Specjalnego Nr 11 w Lublinie
- Praktyczne wykorzystanie metody integracji sensorycznej w pracy zespołu Szkół Specjalnych w Białej Podlaskiej
- Aspiracje edukacyjne i zawodowe młodzieży z uszkodzonym słuchem
- Metody terapii stosowane w Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej " Słoneczko"
- Cechy dobrego nauczyciela w opinii uczniów niepełnosprawnych umysłowo
- Postawy wybranych grup społecznych wobec osób niepełnosprawnych a idea wychowania włączającego
- Opieka psychologiczno - pedagogiczna nad osobą z mózgowym porażeniem dziecięcym w Ośrodku Wsparcia " Dom Dzieci Benjamin" w Lublinie. Studium przypadku
2010
Prace magisterskie
- Zajęcia muzyczno-terapeutyczne jako forma pracy korekcyjno - kompensacyjnej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
- Dogoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację osób niepełnosprawnych
- Kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w wybranych utworach literackich
- Wykorzystywanie środków technicznych w rehabilitacji i edukacji osób z uszkodzonym słuchem
- Wizerunki matek wychowujących dzieci niepełnosprawne w wyobrażeniach społecznych
- Społeczne wyobrażenia na temat autyzmu i funkcjonowania osób z autyzmem
- Metody rehabilitacji osób z uszkodzonym słuchem stosowane w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im.M.Grzegorzewskiej w Radomiu w latach 1967-2008
- Biblioterapeutyczne walory wybranych współczesnych utworów literackich
- Kreowanie wizerunku osoby z autyzmem we współczesnym filmie
- Wykorzystanie arteterapii w rehabilitacji osób głuchoniewidomych
- Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie jako forma terapii w warsztatach terapii zajęciowej.
- Matka jako terapeutka własnego dziecka w świetle literatury faktu.
- Problem samotności osób niepełnosprawnych w wyobrażeniach młodzieży
- Stereotypy dotyczące osób z uszkodzonym narządem słuchu w wyobrażeniach młodzieży
2009
Prace magisterskie
- Uczniowie wybitnie zdolni w świetle doświadczeń nauczycieli.
- Wiedza rodziców o zaburzeniach mowy u dzieci
- Wiedza studentów różnych kierunków na temat rozwoju mowy u dzieci.
- Cechy narracji osób z uszkodzonym narządem słuchu.
- Osoba z niepełnosprawnością jako autorytet w świadomości wybranych grup społecznych
- Trudności i osiągnięcia szkół integracyjnych w opinii róznych grup nauczycieli
- Samoocena u dzieci z ADHD.
- Autonomia osób niepełnosprawnych w świetle prawa i pedagogiki specjalnej
- Poczucie odpowiedzialności studentów wobec osób niepełnosprawnych
- Wyobrażenia uczniów klas IV-VI szkół podstawowych dotyczące trudności w nauce.
- Zadania nauczycieli wspomoagających i ich realizacja w świetle samooceny.
- Praca korekcyjno - kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Wyobrażenia młodzieży licealnej dotyczące zaburzeń mowy i osób nimi dotkniętych
- Ideał wychowawcy i nauczyciela osób niepełnosprawnych w wyobrażeniach młodzieży.
- Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób po leczeniu psychiatrycznym w Warsztatach Terapii Zajęciowej.
- Oferta edukacyjna szkół specjalnych dla niesłyszących i słabo słyszących prezentowana w Internecie (studium porównawcze)
- Rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych przez osoby z uszkodzonym słuchem
- Muzykoterapia jako forma pracy w Domu Opieki Społecznej
- Kompleksowa opieka nad rozwojem dziecka z uszkodzonym narządem słuchu - Studium indywidualnego przypadku.
- Elementy arteterapii stosowane w rehabilitacji osób upośledzonych umysłowo w Warsztatach Terapii Zajęciowej "Źródło".
2008
Prace magisterskie
- Koncepcje wychowania słuchowego dzieci z uszkodzeniami słuchu i ich realizacje w praktyce w świetle literatury pedagogicznej z lat 1980-2004.
- Zaspokajanie potrzeb dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie. Indywidualne studium przypadku.
- Skuteczność zastosowania ,,komunikacji totalnej" w szkołach dla niesłyszących i słabo słyszących w opinii nauczycieli
- Potrzeby logopedyczne dzieci sześcioletnich na przykładzie grupy przedszkolnej.
- Praca korekcyjno-kompensacyjna z dzieckiem zagrożonym trudnościami szkolnymi.
- Problem nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci w doświadczeniu i ocenie nauczycieli.
- Hipoterapia jako metoda rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych.
- Programy opieki psychopedagogicznej nad rodzinami po wykryciu uszkodzenia słuchu u niemowlecia.
- Zastosowanie elementów arteterapii w pracy z dziećmi z upośledzeniem umysłowym
- Koleżeńskie relacje między dziećmi słabo widzącymi w szkole specjalnej.
- Dziecięce wyobrażenia dotyczace niepełnosprawnych rówiesników
- Opiekuńczo-wychowawcza działalność Oddziału Dzieci Specjalnej Troski przy Zespole Szkół Podstawowych w Krasnobrodzie.
- Elementy języka migowego w komunikowaniu się słyszących specjalistów z niesłyszącymi dziećmi rodziców niesłyszących
2007
Prace magisterskie
- Rozumienie problemów osób niepełnosprawnych ruchowo przez gimnazjalistów, studentów i osoby po 50-tym roku życia. Studium porównawcze
- Wychowanie dziecka z nadpobudliwością psychoruchową. Studium przypadku
- Wsparcie studentów niesłyszących w społecznościach akademickich w Polsce
- Metody rehabilitacji stosowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych dla osób niepełnosprawnych w Puławach. Studium porównawcze
- Pokonywanie barier niepełnosprawności na przykładzie biografii osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Trudności i osiągnięcia szkolne uczniów z uszkodzeniami słuchu w ich własnej ocenie
- Pomoc pedagogiczna udzielana uczniom w świetlicy socjoterapeutycznej
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów klasy integracyjnej
- Poczucie wykluczenia społecznego u osób z uszkodzeniami słuchu
- Emocjolnalne i społeczne trudności adaptacyjne dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
- Rozwój umiejętności komunikowania się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku Domu Pomocy Społecznej w Matczynie
- Marzenia ludzi niewidomych w okresie adolescencji
- Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze na przykładzie członków Polskiego Związku Głuchych Oddziału w Bydgoszczy
- Poszukiwanie wartości duchowych u ludzi uzależnionych od alkoholu w procesie duszpasterstwa.
- Problemy osób niepełnosprawnych w opinii uczniów gimnazjum
- Teatroterapia osób niepełnosprawnych jako forma rehabilitacji społecznej
- Rozumowanie przez analogię dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim .
- Lęk przed stygmatyzacją u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i z lekkim upośledzeniem umysłowym. Badania porównawcze
- Problemy rodziny wychowującej dziecko z wrodzonymi zaburzeniami układu nerwowego. Studium przypadku.
- Osiągnięcia i trudności uczniów III klas integracyjnych szkoły podstawowej
- Sposoby komunikowania się dzieci z autyzmem
- Humor w procesie dydaktycznym
2006
Prace magisterskie
- Kompetencja językowa a trudności w czytaniu u uczniów klas trzecich szkoły podstawowej.
- Wczesna diagnostyka medyczna i jej znaczenie dla rozwoju i wychowania dzieci z wadami słuchu.
- Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych.
- Rola języka migowego w wychowaniu dzieci niesłyszących na Ukrainie.
- Rozwój metod rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym w świetle polskiej literatury pedagogicznej z lat 1974-2004.
- Kompetencja językowa a trudności w czytaniu u uczniów klas 6 szkoły podstawowej.
- Poczucie sensu życia osób niepełnosprawnych motorycznie w wieku 19-35 lat
- Problemy matek wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem w świetle wspomnień Anny Domańskiej.
- Pojęcie rewalidacji i rehabilitacji w polskiej pedagogice specjalnej
- Rola kobiety w rodzinie dotkniętej alkoholizmem
- Doświadczenia pracy z osobami niepełnosprawnymi we Lwowie.
- System wartości i poczucie sensu życia u osób niewidomych
- Specyfika problemów osób z zespołem Ushera na tle środowiska niesłyszących
- Rozwijanie twórczości plastycznej u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Udział rodziny we wczesnym usprawnianiu psychoruchowym i terapii logopedycznej dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Praca logopedyczna z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Funkcjonowanie dzieci niepełnosprawnych w klasie integracyjnej
- "Praca logopedów w opinii rodziców wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu"
2005
Prace magisterskie
- Wyobrażenia młodzieży klas licealnych na temat osób niepełnosprawnych.
- Poczucie sensu życia u osób z niepełnosprawnością ruchową.
- Tudności i osiągnięcia szkolne dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
- Biblioterapia w pracy z młodzieżą społecznie niedostosowaną.
- Normalizacja w edukacji dzieci niepełnosprawnych w szkołach integracyjnych.
- Relacje miedzy rówieśnikami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w przedszkolnej grupie integracyjnej.
- Rozumienie pojęcia niepełnosprawności przez dzieci 6-letnie,10-letnie i 13-letnie.
- Sposoby komunikowania się słyszących rodziców z niesłyszącymi dziećmi w świetle opinii młodzieży niesłyszącej.
- Sposoby komunikowania się z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w rodzinie ( na przykładzie chłopca w wieku przedszkolnym).
- Poczucie osamotnienia u osób niesłyszących i słabosłyszących.
- Indywidualizacja nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii nauczycieli i rodziców"
- Dom Pomocy społecznej "Senior" w Różance. Monografia placówki.
- Metody stymulacji rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w Szkole Życia.
- Emocjonalne przeżycia rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu.
- Wydolność wychowawcza rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchową.
- Postawa do przyszłości u młodzieży wiejskiej i miejskiej.
- Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych w opinii nauczycieli szkół integracyjnych.
- Obawy przed stygmatyzacją dzieci z uszkodzeniami słuchu u ich rodziców.
- Postaci osób niesłyszących w wybranych filmach.
- Wychowanie dziecka z zespołem Downa w rodzinie. Studium przypadku.
- Sytuacja dziecka niesłyszącego z rodziny wiejskiej. Studium przypadku.
- Trudności w czytaniu a osiągnięcia szkolne uczniów szkoły wiejskiej.
- Funkcjonowanie dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym w ogólnodostępnej szkole podstawowej.
- Plany życiowe młodzieży niepełnosprawnej ruchowo w Polsce i na Ukrainie.
- Oczekiwania rodziców wobec dzieci niepełnosprawnych ruchowo w Polsce i na Ukrainie.
- Plany życiowe młodzieży niesłyszącej.
- Sposoby komunikowania sę osób niedosłyszących z niepełnosprawnością intelektualną.Analiza indywidualnych przypadków.
- Związek słyszących dzieci niesłyszących rodziców ze środowiskiem osób niesłyszących
- Samodzielność życiowa młodzieży niesłyszącej w jej ocenie.
- Wartości w wychowaniu religijnym osób niepełnosprawnych intelektualnie.
2004
Prace magisterskie
- Sytuacja rodzin wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem.
- "Poczucie samotności rodziców wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu"
- Potrzeby osób niesłyszących w Sanoku.
- Problemy rodzin wychowujących dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- Wpływ zajęć rewalidacyjnych na rozwój dzieci ze znacznym i głębokim uposledzeniem umysłowym
- Studium rodziny wychowującej dziecko z poważną niepełnosprawnością(na przykł.17-letniego chłopca z zachowaniami autystycznymi).
- Trudności szkolne dzieci z opóźnieniem w rozwoju umysłowym uczących się w ogólnodostepnych szkołach podstawowych
- Możliwości edukacyjne i zawodowe osób z uszkodzonym słuchem (na podstawie literatury pedagogicznej z lat 1980-2003)
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się u dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
- Problem agresji u dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
- "Mocne strony" dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii ich rodziców"
- Studium przypadku dziecka ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
- Rola zabawy w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu integracyjnym
- Studium przypadku dziecka z mozgowym porażeniem dziecięcym.
- Poradnictwo dla rodzin wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem w opinii rodziców.
- Studium rodziny wychowującej dziecko z autyzmem
- Działania wychowawcze pielęgniarki na oddziale dziecięcym
- Funkcjonowanie szkolne dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności w klasie integracyjnej
- Plany życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej
- Metody wychowania językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii rodziców.
- Poglądy rodziców niesłyszących na temat wychowania językowego dziecka.
- Wływ hipoterapii na rozwój psychomotoryczny osób z mózgowym porażeniem dziecięcym
- Style komunikowania się nauczycieli z niesłyszącymi dziećmi
- Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ogolnodostępnej szkole wiejskiej/studium pedagogiczne/.
2003
Prace magisterskie
- Możliwość uczenia się języków obcych przez osoby z uszkodzeniem słuchu w opinii nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych.
- Pomoc rodzinom wychowującym dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii rodziców.
- Wyobrażenia dotyczące osób niesłyszących w świetle badań rozumienia słów określających ludzi z uszkodzeniami słuchu.
- Sposoby komunikowania się młodzieży niepełnosprawnej na przykładzie wychowanków Szkoły Specjalnej w Białej Podlaskiej.
- Tożsamość młodzieży niesłyszącej w świetle badań ankietowych.
- Specjalne potrzeby dzieci z uszkodzeniami słuchu w nauce czytania i pisania.
- Wybrane metody rehabilitacji niesłyszących w świetle teorii opanowywania języka przez dziecko.
- Formy i sposoby pomocy dla rodzin wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem w powiecie radomskim.
- Formy i metody pracy Specjalistycznej Poradni Rehabilitacyjnej Dzieci i Młodzieży z wadą słuchu w Białej Podlaskiej.
- Poczucie własnej wartości u osób z uszkodzonym słuchem.
- Koncepcja komunikacji totalnej w ocenie nauczycieli pracujących z uczniami niesłyszącymi.
- Metody pracy wychowawczej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabo Słyszących w Kutnie.
2002
Prace magisterskie
- Studium rodziny wychowującej dzieci niesłyszące.
- Metody i narzędzia oceny wzrokowo-słuchowej percepcji wypowiedzi słownej
- Umiejętność komunikowania się a wyniki w nauce dzieci z uszkodzonym narządem słuchu w szkole integracyjnej.
- Opieka logopedyczna nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym.
- Poziom znajomości języka polskiego a samoocena osób z uszkodzonym słuchem.
- Porównywanie umiejętności odczytywania wypowiedzi z ust u osób niesłyszących kształconych z zastosowaniem różnych metod.
- Problemy rodziny wychowującej dziecko z jednostronnym uszkodzeniem słuchu
- Dyslaksja jako przyczyna trudności szkolnych w opinii nauczycieli szkół podstawowych.
- Trudności szkolne dzieci z uszkodzonym słuchem w szkołach ogólnokształcących.
- Metody kształcenia języka dzieci niesłyszących stosowane w wybranych krajach świata.
- Metoda fonogestów w opinii pedagogów pracujących z osobami niesłyszącymi.
- Cele duszpasterstwa niesłyszących w Archidiecezji Lubelskiej i ich realizacja.
- Specjalne potrzeby edukacyjne i trudności szkolne ucznia słabosłyszącego. Studium osoby.
2001
Prace magisterskie
- Myśl surdopedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym