
prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Specjalnej
Stanowisko: Profesor
2024
Opinia w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
- Ocena całokształtu dorobku naukowego dr hab. prof. UW Grzegorza Szumskiego kandydata do tytułu profesora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika
2018
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Język w świetle badań nad komunikowaniem się dzieci z uszkodzeniami słuchu
[w:] Logopedia
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Udostępnianie języka metodą fonogestowej wizualizacji głosek
Opinia w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
- Ocena całokształtu dorobku naukowego dr hab. inż. Jolanty Zielińskiej prof. UP im. KEN w Krakowie
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Zróżnicowanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów jako wyzwanie dla szkoły ogólnodostępnej
2017
Książka naukowa recenzowana
- Niepełnosprawni we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialności
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży odmiennych językowo i kulturowo
- Wskazówki dotyczące dostosowania języka narzędzi diagnostycznych do specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych badanych osób
- Założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży
- Variety of experiences of educating children and youth with hearing impairment
[Różnorodność doświadczeń związanych z edukacją dzieci i młodzieży z wadą słuchu]
Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego
- Członek Komitetu Redakcyjnego
[w:] Logopedia - Rada Naukowa - Nowa Audiofonologia
[w:] Nowa Audiofonologia
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej
- Metody i organizacja wczesnej diagnozy funkcjonalnej
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Różnice między obecną podstawą programową, a obowiązującą od września 2017 r.
- Model wzajemnego wspierania się rozmówców doświadczających trudności komunikacyjnych
- Nauka czytania osób z ubytkami słuchu
Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej
- Uczestnictwo w debacie w Belwederze „Polski kanon literacki w XXI wieku”
Usługi eksperckie w kraju
- Zasady kompleksowego i skoordynowanego wsparcia osób z niepełnosprawnościami we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialnego rozwoju
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Zespół do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2016
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Wizualizacja mówienia i wielozmysłowe wspomaganie słuchania z zastosowaniem fonogestów
[w:] Nowa Audiofonologia - Pedagogiczno -logopedyczna analiza projektu pt. "Model edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych"
[w:] Szkoła Specjalna - Propozycje zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu (niesłyszących, słabosłyszących, niedosłyszących)
[w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO - Wychowanie językowe i terapia logopedyczna w programie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu
[w:] Logopedia
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Przemiany w rehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narzadu słuchu jako wyzwanie badawcze w aspekcie metodologicznym
- Metody wychowania językowego osób niesłyszących
- Mistrz, któremu nie było dane mieć uczniów - refleksja o doktorze Janie Siestrzyńskim (1788-1824)
- My deaf child - who is she? Who is he?
[Kim jest moje niesłyszące dziecko?] - Diagnoza surdologopedyczna
- Wspólne doświadczanie języka (Rozważania o wychowaniu językowym dzieci z uszkodzeniami słuchu)
Hasło encyklopedyczne
- Słowo
Recenzja w przewodzie habilitacyjnym
- Recenzja rozprawy habilitacyjnej - dr Alina Maciejewska
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Udział Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL w przemianach edukacji osób z uszkodzeniami słuchu
Członkostwo w krajowym zespole eksperckim
- Zespól ekspertów do prac nad tworzeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z przedmiotu język polski
- Koordynator zespołu ekspertów do prac nad tworzeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Członkostwo w innej organizacji krajowej
- Polskie Towarzystwo Logopedyczne
Odznaczenie krajowe państwowe
- Medal Komisji Edukacji Narodowej
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
Nagroda wewnętrzna
- Nagroda indywidualna I stopnia przyznana przez Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawłą II
- Nagroda indywidualna II stopnia
Działalność odczytowa
- Wykład: Propozycje zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu (niesłyszących, słabosłyszących, niedosłyszących).
2015
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Wizualizacja mówienia i wychowanie językowe z zastosowaniem fonogestów
- Typologia zburzeń mowy u osób z uszkodzonym słuchem
- Rozmowa człowieka słyszącego z niesłyszacym jako zjawisko kluczowe dla pedagogiki specjalnej i logopedii
- Dylematy rodzin wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu
Redakcja naczelna publikacji naukowej
- Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu
Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej
- Kontekstualne i marketingowe czynniki popularności metod wychowania językowego osób z uszkodzeniami narządu słuchu a metodologia rzetelnego pomiaru ich skuteczności
- Dziecko jako podmiot twórczo komunikujący sie z rzeczywistością
2014
Recenzja w przewodzie habilitacyjnym
- Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej, 21/05/2014 ,
- Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii
2013
Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany
- Cued Speech – a tool to enhance development, education and full family life
[Fonogesty jako narzędzie służące poprawie w rozwoju, edukacji i życia rodzinnego] - Suffering on the deaf as a challange for life-long dialogue
[Cierpienie niesłyszących jako wyzwanie do ustawicznego dialogu]
2012
Podręcznik akademicki
- Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu
2011
Rozdział w recenzowanej książce naukowej
- Nowe obszary potrzeb specjalnych osób z uszkodzonym słuchem w zakresie opieki duszpasterskiej
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany
- Głuchoniemi czy wielojęzyczni? Problemy osób z uszkodzonym słuchem w przyswajaniu języka
[w:] NEOFILOLOG
1986
Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym
- Polski Komitet Audiofonologii