Psychologia społeczna i komunikacji (wykład) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:dr Andrzej Januszewski
Organizator:Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Filologii Angielskiej
Liczba godzin tydzień/semestr: 15
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Filologia Angielska (niestacjonarne II stopnia) - Semestr I; Filologia Angielska (niestacjonarne II stopnia) - Semestr III
Cele przedmiotu
C.1. Prezentacja podstawowych zagadnień z zakresu psychologii społecznej.
C.2. Zrozumienie procesów zachodzących w środowisku społecznym oraz przygotowanie do przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom takim np. jak: agresja, stereotypy, uprzedzenia, manipulacja.
C.3. Zapoznanie z metodologią uprawiania psychologii społecznej.
Wymagania wstępne
brak
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
Student powinien posiadać wiedzę o przedmiocie i zakresie psychologii społecznej oraz poznać aparat pojęciowy właściwy dla tej dyscypliny psychologicznej. Powinien poznać teorie psychologiczne wyjaśniające mechanizmy funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu. Powinien też znać badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu rozumieć i wyjaśniać różne procesy społeczne. Jego orientacja powinna dotyczyć co najmniej takich, podstawowych, obszarów psychologii społecznej, jak: atrybucja i samoatrybucja, postawy i zmiana postaw, wpływ społeczny, atrakcyjność interpersonalna, altruizm, agresja, uprzedzenia i stereotypy oraz procesy wewnątrzgrupowe. Student psychologii powinien poznawać zarówno klasyczne koncepcje i badania, jak i aktualny dorobek psychologii społecznej. Powinien też znać odniesienia psychologii społecznej zarówno do innych dyscyplin nauki (zwłaszcza socjologii, antropologii kulturowej), jak i innych subdyscyplin psychologii oraz posiadać wiedzę na temat możliwości praktycznych zastosowań dorobku psychologii społecznej.

UMIEJĘTNOŚCI
• Wiedza powinna być na tyle wystarczająca, aby student mógł:
• definiować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii społecznej
• czytać ze zrozumieniem współczesne prace naukowe z zakresu psychologii społecznej
• diagnozować sytuację społeczną (np. poziom uprzedzeń, konfliktów, agresji, stereotypów, postaw wartościujących, altruizmu) z adekwatnym użyciem metod badawczych psychologii społecznej;
• aplikować teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do konkretnych sytuacji życia codziennego i krytycznie oceniać, które z nich najlepiej nadają się do opisu określonych zachowań;
• doradzać ludziom oraz instytucjom w zakresie problemów związanych ze społecznym funkcjonowaniem jednostek i grup;
• opracowywać programy zmiany postaw i zachowań społecznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student powinien być otwarty na nowe informacje o świecie społecznym. Powinien być empatyczny w stosunku do osób i grup społecznych, znajdujących się w niekorzystnym położeniu czy złej sytuacji życiowej i przejawiać w stosunku do nich postawy altruistyczne. Powinien być wrażliwy na wszelkie przejawy niesprawiedliwości społecznej, nietolerancji i dyskryminacji. Powinien cechować się otwartością i życzliwością wobec ludzi należących do różnego rodzaju mniejszości (nie wydawać stygmatyzujących sądów i opinii), wspierać wszelkie inicjatywy sprzyjające demokracji i otwartości światopoglądowej, szanując jednocześnie tradycję i kulturę.
Metody dydaktyczne
WIEDZA
W_01 Wykład konwencjonalny Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru) Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami
W_02 Wykład konwencjonalny + konwersatoryjny Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru) Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami

UMIEJĘTNOŚCI
U_01 Analiza danych obserwacyjnych Egzamin pisemny Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami
U_02 Konfrontacja danych obserwacyjnych z kryteriami teoretycznymi Egzamin pisemny Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami
U_03 Konfrontacja danych obserwacyjnych z kryteriami teoretycznymi Egzamin pisemny Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami

KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_01 Metody: projektu i obserwacji uczestniczącej Egzamin pisemny Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami
K_02 Metody: projektu i obserwacji uczestniczącej Egzamin pisemny Protokół egzaminacyjny z odpowiedziami
Treści programowe przedmiotu
• Przedmiot i zakres psychologii społecznej; poznanie społeczne
• Zachowanie społeczne i społeczne funkcjonowaniem człowieka w specyficznych teoriach psychologicznych - teoria pola, teoria ról społecznych, socjobiologia
• Percepcja społeczna, teoria atrybucji Heidera, teoria dysonansu poznawczego
• Postawa społeczna; pojęcie, struktura, przedmiot. Kształtowanie i zmiana postaw. Postawy wartościujące
• Relacje interpersonalne; Atrakcyjność interpersonalna
• Zachowania prospołeczne. Altruizm i typologia altruizmu
• Wpływ społeczny; Uprzedzenia, stereotypy, dyskryminacja
• Problematyka zachowań agresywnych, teorie wyjaśniające agresję. Środki masowego przekazu a agresja i uprzedzenia
• Psychologiczna problematyka grup społecznych, grupowe cele, normy, interakcje; Relacje międzygrupowe
• Przywództwo grupowe i style kierowania grupą
• Konformizm, geneza i skutki konformizmu
• Tożsamość indywidualna i grupowa (społeczna)
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Egzamin pisemny – test wyboru odpowiedzi, obejmujący całość wiedzy oczekiwanej (treść prezentowana na wykładach z odwołaniami do literatury obowiązkowej

Oceny:
bardzo dobra (90-100% wiedzy oczekiwanej)
dobra (70-79% (4), 80-89% (4,5) wiedzy oczekiwanej)
dostateczna (40-49% (3), 50-69% (3,5) wiedzy oczekiwanej)
niedostateczna (mniej niż 40% wiedzy oczekiwanej)
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
1. Wojciszke B., Doliński, D. (2008). Psychologia społeczna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 3, ss. 293-447. (wer. 2-tomowa)

Literatura uzupełniająca:
2. Aronson, E., (2001). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Bohner, G., Wanke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: GWP.
4. Kenrick, D. T., Neuberg S. L., Cialdini, R. B. (2002). Psychologia społeczna. Gdańsk: GWP.
5. Lewicka, M., Grzelak, J. (red). (2002). Jednostka i społeczeństwo. Gdańsk: GWP.
6. Oyster, C. K., (2002). Grupy - psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Kierunek studiów: Filologia Angielska (niestacjonarne II stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Egzamin
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Egzamin
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-09niedzielaCTW-216 10:00 - 10:50stacjonarne
2022-11-20niedzielaCTW-216 10:00 - 10:50stacjonarne
2023-01-15niedzielaCTW-216 10:00 - 10:50stacjonarne