Psychologiczne mechanizmy wyboru zawodu i ścieżek kariery (ćwiczenia) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Mirosław Górczyński
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Nauk Socjologicznych
Liczba godzin tydzień/semestr: 1/15
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia) - Semestr II; Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia) - Semestr VI
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
Student:
- Zna i rozumie psychologiczne, socjologiczne, ekonomiczne, prawne oraz wynikające z nauk o zarządzaniu psychologiczne mechanizmy wyboru zawodu i ścieżek kariery
- Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne oraz psychologiczne aspekty mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery
- Zna i rozumie metody diagnozowania i prognozowania zjawisk związanych z funkcjonowaniem człowieka w zróżnicowanych strukturach rynku pracy (w wymiarze krajowym i zagranicznym).
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- Potrafi zarządzać karierą we współczesnym społeczeństwie w perspektywie łączącej klasyczne i współczesne tendencje w naukach społecznych.
- Potrafi przeprowadzić badania wybranych psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery oraz dokonać ich opisu i krytycznej analizy.
- Potrafi wykorzystywać wiedzę metodologiczną z zakresu socjologii, psychologii, zarządzania do badania i opisu psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery, a także formułować na tej podstawie własne opinie i krytyczne sądy.
- Potrafi wykorzystywać techniki informatyczne (ICT) w obszarze komunikacji z klientami dotyczącej psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery.
- Potrafi wykorzystać współczesne teorie i wyniki badań psychologicznych do skutecznego doradztwa zawodowego i doradztwa kariery.
- Posiada umiejętność planowania i realizowania projektów wymagających współdziałania w interdyscyplinarnych zespołach związanych z społecznymi, prawnymi, ekonomicznymi i psychologicznymi aspektami doradztwa zawodowego i doradztwa kariery.
- Potrafi samodzielnie i zespołowo planować i realizować projekty związane z międzynarodowym, europejskim, krajowym i regionalnym prawodawstwem dotyczącym rynku pracy, mobilności i kariery.
- Potrafi wyznaczać priorytety w realizacji zadań zwłaszcza w kontekście multidyscyplinarności doradztwa zawodowego i doradztwa kariery
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student:
- Jest gotów aktywnie włączać się w zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji na różnych poziomach
- Jest gotów do promowania pozytywnych wzorców doradztwa kariery opartej na tolerancji, poczuciu dobra wspólnego i pluralizmu ideowego, w warunkach demokracji w dyskusji.
- Jest gotów podjąć działania na rzecz dziedzictwo krajowego i europejskiego doradztwa kariery, przy poszanowaniu innych osób i zrozumieniu wobec różnic światopoglądowych, religijnych, kulturowych, płciowych i zawodowych.
- Jest gotów samodzielnie poszerzać wiedzę i korzystać z różnych form jej zdobywania w obliczu krytycznej oceny posiadanego zasobu wiedzy.
- Jest gotów do inicjowania wielowymiarowych działań z obszaru doradztwa zawodowego i doradztwa kariery na rzecz szerokiego grona dla klientów.
Metody dydaktyczne
- Analiza tekstu
- Praca z tekstem
- Burza mózgów/giełda pomysłów
- Metoda metaplanu
- Dyskusja
- Studium przypadku
- Metoda SWOT
Treści programowe przedmiotu
1. Istota procesu planowania kariery
2. Kariera zawodowa - pojęcie, modele oraz problemy z nią związane
3. Czynniki psychologiczne a planowanie kariery
4. Czynniki społeczne a planowanie kariery
5. Planowanie kariery i jej uwarunkowania w świetle teorii i badań
6. Czynniki kształtujące karierę zawodową według D. E. Supera
7. Rola informacji w planowaniu kariery H. Riesa
8. Znaczenie prestiżu zawodu w planowaniu kariery L. Gottfredson
9. Rozwój kariery zawodowej a rozwój zawodowy
10. Klasyfikacje współczesnych koncepcji rozwoju zawodowego i wyboru zawodu
11. Teorie cechy i czynnika (Frank Parsons; John L. Holland; Rene V. Dawis, Lloyd H. Lofquist, Dawid J. Weiss)
12. Teorie psychodynamiczne (Edward S. Bordin; Anne Roe)
13. Teorie rozwojowe (Eli Ginzberg, Sol W. Ginzburg, Sidney Axelrad, John L. Herma; Donald E. Super)
14. Teorie poznawczo-społeczne (John D. Krumboltz; David V. Tiedeman, Robert O'Hara, Anna Miller-Tiedeman)
15. Podejście konstruktywistyczne w poradnictwie karier
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Ocena niedostateczna
(W) - student nie zna uwarunkowań i kontekstów psychologicznego doradztwa zawodowego, psychologicznego doradztwa karierowego, psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery, procesu planowania kariery zawodowej, czynników psychologicznych mających wpływ na rozwój zawodowy i wybór zawodu
(U) - student nie potrafi samodzielnie planować i realizować potrzeby własnego kształcenia się przez całe życie.
(K) - student nie potrafi zorganizować własnego warsztatu pracy
Ocena dostateczna
(W) - student zna wybrane uwarunkowania i konteksty psychologicznego doradztwa zawodowego, psychologicznego doradztwa karierowego, psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery, procesu planowania kariery zawodowej, czynników psychologicznych mających wpływ na rozwój zawodowy i wybór zawodu
(U) - student potrafi zastosować niektóre podstawowe działania związane z samodzielnym planowaniem i realizowaniem potrzeby własnego kształcenia się przez całe życie.
(K) - student rozumie potrzebę organizacji własnego warsztatu pracy ale nie potrafi jej skutecznie zrealizować
Ocena dobra
(W) - student zna większość uwarunkowań i kontekstów psychologicznego doradztwa zawodowego, psychologicznego doradztwa karierowego, psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery, procesu planowania kariery zawodowej, czynników psychologicznych mających wpływ na rozwój zawodowy i wybór zawodu
(U) - student potrafi zastosować podstawowe działania związane z samodzielnym planowaniem i realizowaniem potrzeby własnego kształcenia się przez całe życie.
(K) - student zna sposoby pracy w grupie
Ocena bardzo dobra
(W) - student zna wszystkie uwarunkowania i konteksty psychologicznego doradztwa zawodowego, psychologicznego doradztwa karierowego, psychologicznych mechanizmów wyboru zawodu i ścieżek kariery, procesu planowania kariery zawodowej, czynników psychologicznych mających wpływ na rozwój zawodowy i wybór zawodu
(U) - student potrafi zastosować wszystkie działania związane z samodzielnym planowaniem i realizowaniem potrzeby własnego kształcenia się przez całe życie.
(K) - student potrafi zorganizować pracę własną oraz zespołu, do którego należy
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
- Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2003
- Lelińska K. Planowanie kariery a Interaktywna sieć zawodów, Difin SA, Warszawa 2016
- Solarczyk-Ambrozik E., Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
- Bolles R. N., Jakiego koloru jest twój spadochron ? Praktyczny podręcznik dla osób poszukujących pracy i zmieniających zawód, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013
- Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk 2003
- Tieger P. D., Barron-Tieger B., Rób to, do czego jesteś stworozny. Jak odkryć idealną dla siebie karierę poprzez odkrycie tajemnic typu osobowości, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca:
- Podejście konstruktywistyczne w poradnictwie kariery. Produkt finalny w ramach projektu "Rozwój konstruktywistycznych metod doradztwa i podniesienie efektywności instytucji rynku pracy", Fundacja Imago
- Amundson N. E. Aktywne zaangażowanie. Istota i praktyka poradnictwa kariery, Fundacja Imago: Wrocław 2017.
- Górka A. E. Nadzieja i aktywne zaangażowanie w poradnictwie kariery Normana E. Amundsona. Adaptacja podejścia opartego na nadziei na grunt polskiego poradnictwa zawodowego w ramach projektu pt. „Przestrzeń rozwoju! Adaptacja metody zintegrowanego doradztwa rozwoju kariery dla młodzieży”, Fundacja Imago 2018
- Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Difin, Warszawa 2013
- Stańczyk I., Nowe trendy w dpradztwie personalnym i zawodowym, Difin, Warszawa 2019
- Brooks K., Jaki wybrać zawód? Zaplanuj swoją przyszłość, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2010
Kierunek studiów: Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Etap:Rok III - Semestr 6
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2023-03-01środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-03-15środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-03-29środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-04-12środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-04-26środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-05-17środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-05-31środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-06-14środaGG-205A 14:10 - 15:50stacjonarne