Diagnostyka w doradztwie zawodowym (ćwiczenia) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Mirosław Górczyński
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Nauk Socjologicznych
Liczba godzin tydzień/semestr: 1/15
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia) - Semestr V
Cele przedmiotu
- Zainteresowanie uczestników tematyką diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Wyposażenie uczestników w niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Uświadamianie uczestnikom jak ważna jest znajomość zasad prawidłowej diagnostyki w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Rozwijanie umiejętności diagnostycznych uczestników.
- Nauka wykorzystywania metod diagnozy (wybranych narzędzi) w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Nabycie podstawowych umiejętności prowadzenia efektywnej rozmowy doradczej w celach diagnostycznych.
- Poznanie wybranych metod i narzędzi diagnostycznych w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
Wymagania wstępne
brak wymagań wstępnych
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
Student:
- Zna i rozumie podstawy diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Zna i rozumie cele diagnozy w procesie doradczym.
- Zna i rozumie typologie diagnoz.
- Zna i rozumie przedmiot diagnozy.
- Zna i rozumie funkcje rozmowy doradczej
- Zna wybrane metody i techniki diagnozy wykorzystywane w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.

UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- Potrafi wykorzystywać własne umiejętności diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Posiada umiejętność sprawnego prowadzenia rozmowy doradczej z różnymi grupami klientów.
- Potrafi wykorzystywać w sposób praktyczny wiedzę na temat wybranych metod i technik diagnozy wykorzystywanych w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student:
- Jest gotów aktywnie i profesjonalnie włączać się w proces diagnozy klientów.
- Jest gotów do promowania pozytywnych wzorców diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
- Jest gotów samodzielnie poszerzać własną wiedzę i umiejętności oraz korzystać z różnych form jej zdobywania w obliczu krytycznej oceny posiadanych zasobów.
- Jest gotów do inicjowania wielowymiarowych działań z obszaru diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery.
Metody dydaktyczne
- mini wykład,
- analiza tekstu,
- prezentacja,
- ćwiczenia,
- praca w parach,
- burza mózgów/giełda pomysłów,
- zestawy ćwiczeń,
- dyskusja,
- studium przypadku,
- metoda SWOT
- pomoce dydaktyczne: flipchart lub tablica, czyste kartki A4, pisaki, drukowane materiały dla uczestników zajęć, prezentacje multimedialne, dodatkowe materiały informacyjne.
Treści programowe przedmiotu
- Czym jest diagnoza w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery ?
- Cele diagnozy w procesie doradczym
- Typologia diagnoz
- Cele diagnostyki
- Doradztwo wobec lifelong learning
- Przedmiot diagnozy
- Metody diagnozy (narzędzia)
- Techniki diagnozy
- Funkcja rozmowy doradczej
- Tradycyjne metody diagnozy oparte na diagnozie uzdolnień i preferencji
- Wybrane metody diagnozowania związane z mikroteoriami rozwoju osobowości
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Ocena niedostateczna
(W) - student nie zna podstaw diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery (w tym jej celu i przedmiotu).
(U) - student nie potrafi zastosować podstawowych umiejętności diagnostycznych w obszarze doradztwa zawodowego i doradztwa kariery
(K) - student nie potrafi zorganizować własnego warsztatu pracy doradcy

Ocena dostateczna
(W) - student zna wybrane informacje na temat diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery
(U) - student potrafi zastosować niektóre podstawowe umiejętności diagnostyczne w obszarze doradztwa zawodowego i doradztwa kariery
(K) - student rozumie potrzebę organizacji własnego warsztatu pracy doradcy kariery w zakresie diagnozy ale nie potrafi jej skutecznie zrealizować

Ocena dobra
(W) - student zna większość informacji na temat diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery
(U) - student potrafi zastosować podstawowe umiejętności diagnostyczne w obszarze doradztwa zawodowego i doradztwa kariery
(K) - student zna formy pracy w obszarze diagnozy wykorzystywanej w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery

Ocena bardzo dobra
(W) - student zna wszystkie informacje na temat diagnozy w doradztwie zawodowym i doradztwie kariery
(U) - student potrafi zastosować wszystkie podstawowe umiejętności diagnostyczne w obszarze doradztwa zawodowego i doradztwa kariery
(K) - student potrafi w obszarze diagnozy zorganizować pracę własną oraz zespołu, do którego należy
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
- Paszkowska-Rogacz A., 2002. Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa
- Korycka-Fortuna S. Warsztat pracy doradcy zawodowego. Warsztat diagnostyczny w doradztwie zawodowym, webinarium Europass Polska
https://www.youtube.com/watch?v=LD-iizci_3Q
- Rosalska M., 2021. Diagnostyka w doradztwie zawodowym, webinarium Katalyst Education
https://www.youtube.com/watch?v=-WObl0cffJc
- Rosalska M., Wierzbicki J., Jak diagnozować zasoby karierowe dorosłych ?, webinarium EPALE
https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/nagranie-webinarium-epale-jak-diagnozowac-zasoby-karierowe-doroslych
- Greiner I., Kania I., Kudanowska E., Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., 2006. Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- 2012. Międzynarodowy zbiór metod z zakresu doradztwa zawodowego w ujęciu grupowym, program Leonardo da Vinci
- Dołęga-Herzog H., Rosalska M., 2014. Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- Rosalska M., 2012. Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- 2012. Materiały poseminaryjne, Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne w poradnictwie zawodowym, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

- Minta J., 2012. Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- Tarkowska M., 2006. Rozmowa doradcza - wspólne poszukiwanie rozwiązań, Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego -– zeszyt 35, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
- Pisula D., 2010. ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., 2004. Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
- Jurek P., 2012. Metody pomiaru kompetencji zawodowych, Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego -– zeszyt 54, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
- Górka B., Hildebrandt-Mrozek A., Miller P., Mrozowska O., Załuska P., 2017. Nowe metody i techniki w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 59, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
- 2012. Innowacyjne narzędzia i metody w poradnictwie i doradztwie kariery, Zeszyt Informacyjno-Metodyczny Doradcy Zawodowego nr 52, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
- Grzechnik A. (red.), 2006. Testy w poradnictwie zawodowym, Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego - zeszyt nr 37, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
- 2010. Materiały poseminaryjne, Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
Kierunek studiów: Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-03poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-10-17poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-11-07poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-11-21poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-12-05poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-12-12poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-01-16poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-01-23poniedziałekC-925 15:50 - 17:30stacjonarne