Trening umiejętności komunikacyjnych w doradztwie kariery (warsztaty) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Mirosław Górczyński
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Nauk Socjologicznych
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia) - Semestr V
Cele przedmiotu
- Wyposażenie uczestników w niezbędną wiedzę i umiejętności na temat komunikacji interpersonalnej.
- Uświadamianie uczestnikom jak w ważna jest znajomość zasad prawidłowej i skutecznej komunikacji w kontaktach międzyludzkich.
- Zainteresowanie tematyką komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania.
- Nauka wykorzystywania dobrego komunikowania się w pracy zawodowej.
- Nabycie umiejętności niwelowania zakłóceń występujących w komunikacji interpersonalnej.
- Poznanie wybranych propozycji ćwiczeń w doradztwie kariery.
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
Student:
- Zna i rozumie podstawy komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Zna i rozumie zasady sztuki prowadzenia rozmowy (w tym szczególnie rozmowy doradczej).
- Zna i rozumie zasady aktywnego słuchania.
- Zna i rozumie wybrane koncepcje psychologiczne interakcji międzyludzkich.
- Zna i rozumie podstawy mentoringu

UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- Potrafi wykorzystywać własne umiejętności interpersonalne i umiejętności intrapersonalne w doradztwie kariery
- Posiada umiejętność sprawnego prowadzenia rozmowy doradczej z różnymi grupami klientów
- Potrafi wykorzystywać wiedzę na temat mentoringu w doradztwie kariery

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student:
- Jest gotów aktywnie i profesjonalnie włączać się w konstruowanie (planowanie) kariery klientów
- Jest gotów do promowania pozytywnych wzorców doradztwa kariery.
- Jest gotów podjąć działania na rzecz dziedzictwo krajowego i europejskiego doradztwa kariery, przy poszanowaniu innych osób i zrozumieniu wobec różnic światopoglądowych, religijnych, kulturowych, płciowych i zawodowych.
- Jest gotów samodzielnie poszerzać własną wiedzę i umiejętności oraz korzystać z różnych form jej zdobywania w obliczu krytycznej oceny posiadanych zasobów.
- Jest gotów do inicjowania wielowymiarowych działań z obszaru komunikacji w doradztwa kariery i doradztwie personalnym.
Metody dydaktyczne
- formy pracy: praca indywidualna, praca grupowa.
- mini wykład,
- prezentacja,
- ćwiczenia,
- praca w parach,
- gry symulacyjne,
- zestawy ćwiczeń,
- dyskusja.
- pomoce dydaktyczne: flipchart lub tablica, czyste kartki A4, pisaki, drukowane materiały dla uczestników zajęć, prezentacje multimedialne, dodatkowe materiały informacyjne.
Treści programowe przedmiotu
- Podstawowe informacje na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Sztuka prowadzenia rozmowy, czyli rodzaje pytań stosowane w rozmowie z klientem.
- Umiejętność pozyskiwania informacji, czyli jak słuchać.
- Poznanie typów zachowań komunikacyjnych.
- Koncepcje psychologiczne interakcji międzyludzkich (w tym analiza transakcyjna).
- Umiejętności interpersonalne i umiejętności intrapersonalne
- Rozmowa doradcza jako podstawowa metoda pracy doradcy kariery
- Podstawy mentoringu
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Ocena niedostateczna
(W) - student nie zna podstawowych informacji na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej w doradztwie kariery
(U) - student nie potrafi zastosować podstawowych umiejętności komunikacyjnych (interpersonalnych i intrapersonalnych) w doradztwie kariery
(K) - student nie potrafi zorganizować własnego warsztatu pracy doradcy kariery
Ocena dostateczna
(W) - student zna wybrane informacje na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej w doradztwie kariery
(U) - student potrafi zastosować niektóre podstawowe umiejętności komunikacyjne (interpersonalne i intrapersonalne) w doradztwie kariery
(K) - student rozumie potrzebę organizacji własnego warsztatu pracy doradcy kariery ale nie potrafi jej skutecznie zrealizować
Ocena dobra
(W) - student zna większość informacji na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej w doradztwie kariery
(U) - student potrafi zastosować podstawowe umiejętności komunikacyjne (interpersonalne i intrapersonalne) w doradztwie kariery
(K) - student zna formy pracy w doradztwie kariery (praca indywidualna i grupowa)
Ocena bardzo dobra
(W) - student zna wszystkie informacje na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej w doradztwie kariery
(U) - student potrafi zastosować wszystkie podstawowe umiejętności komunikacyjne (interpersonalne i intrapersonalne) w doradztwie kariery
(K) - student potrafi zorganizować pracę własną oraz zespołu, do którego należy
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
- Górniak K., 2004. Warsztat pracy doradcy zawodowego. Komunikacja, Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt nr 29, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Departament Rynku Pracy, Warszawa
- Tarkowska M., 2006. Rozmowa doradcza - wspólne poszukiwanie rozwiązań, Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego - zeszyt 35, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
- Pisula D., 2010. ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa

Literatura uzupełniająca:
- Scannell E. E., Rickenbacher C. A., 2014. Zbiór gier rozwijających umiejętności interpersonalne, Wolters Kluwer SA, Warszawa
- Friedemann Schulz von Thun, 2012. Jak skutecznie prowadzić warsztaty z zakresu komunikacji. Praca metodą aktywizująca przeżywanie, Wydawnictwo Jedność, Kielce
- Paszkowska-Rogacz A., 2002. Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, Warszawa
- Johnson D. W., 1992. Podaj dłoń, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa
- Minta J., 2012. Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa
Kierunek studiów: Doradztwo kariery i doradztwo personalne (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-06czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-10-13czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-10-20czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-10-27czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-11-03czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-11-10czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-11-17czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-11-24czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-12-01czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-12-08czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-12-12poniedziałekC-925 17:30 - 19:10stacjonarne
2022-12-15czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2023-01-12czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2023-01-16poniedziałekC-925 17:30 - 19:10stacjonarne
2023-01-19czwartekC-318 17:30 - 19:10stacjonarne
2023-01-23poniedziałekC-925 17:30 - 19:10stacjonarne