☰
☰
Menu
Logowanie
Pomoc
Informator
BIP
Telefony
Pracownicy
Rozkład zajęć
Plan studiów
Przedmioty
Prace dyplomowe
Publikacje
e-KUL
WEB S4A
Polski (pl)
English (en)
Psychologia kliniczna i psychopatologia dorosłych (wykład) - 2022/2023
Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:
dr hab. Dorota Mącik prof. KUL
Organizator:
Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Liczba godzin tydzień/semestr:
2/30
Język wykładowy:
Język polski
Kierunek studiów:
Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie) - Semestr V
Cele przedmiotu
C1 - zapoznanie z naturą objawu/zaburzenia psychicznego
C2 - zapoznanie ze spektrum psychopatologii człowieka dorosłego
C3 - uwrażliwienie na obecność zaburzeń w postaci subklinicznej i problemy diagnostyczne
C4 - zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń IDC i DSM
Wymagania wstępne
W1 -Zaliczenie przedmiotu Diagnoza psychologiczna
W2 - równoległe uczestnictwo w ćwiczeniach do przedmiotu
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
K_W01 student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zaburzeń psychicznych i psychopatologii, zna i rozumie terminologię używaną do opisu, diagnozy i wyjaśniania zaburzenia
K_W03 posiada wiedzę o powiązaniach psychopatologii z medycyną i biologicznymi podstawami zachowania
K_W05 ma co najmniej podstawową wiedzę na temat rozwoju zaburzeń oraz czynników modyfikujących i zaburzających ten rozwój oraz zaburzających zachowanie
K_W13 zna koncepcje (psychologiczne, biologiczne, interakcyjne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i utrzymywanie się zaburzeń oraz różne formy udzielania pomocy psychologicznej (psychoprofilaktyka, psychoterapia, rehabilitacja, psychoedukacja, poradnictwo etc.);
K_W14 zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego w przypadku zaburzeń psychicznych, poprawnie stosuje zasady diagnozy różnicowej, nozologicznej i funkcjonalnej.
K_W15 zna i rozumie zasady etyki zawodowej psychologa w zakresie kontaktu i diagnozy osób z zaburzeniami psychicznymi
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii oraz powiązanych z nią dyscyplin do trafnego nazywania i opisu zaburzenia
K_U02 integruje wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin psychologicznych oraz dziedzin pokrewnychna temat prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka
K_U03 ma umiejętności pozwalające na porozumiewanie się ze specjalistami z zakresu psychologii, psychoterapii oraz medycyny co do natury zaburzenia
K_U07 potrafi analizować przyczyny i źródła zaburzonych zachowań człowieka oraz przewiduje ich konsekwencje zdrowotne i społeczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K_K04 ma świadomość znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania we wszystkich obszarach życia; posiada przekonanie o potrzebie wspierania jednostek i grup w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych. Dostrzega potrzebę odpowiedzialnego popularyzowania wiedzy z zakresu psychologii
K_K05 przyjmuje postawę szacunku wobec osób o różnych potrzebach związanych z zaburzeniem; okazuje zrozumienie dla sytuacji ludzi z różnymi problemami i trudnościami
K_K06 ma świadomość specyfiki relacji interpersonalnej w sytuacji pomocy psychologicznej w obszarze pracy z psychopatologią. Wykazuje troskę o prawidłowy przebieg diagnozy i interwencji psychologicznej
K_K09 ma świadomość znaczenia dbałości o zdrowie psychiczne i fizyczne, identyfikuje indywidualne, społeczne i środowiskowe zagrożenia dla zdrowia psychicznego i somatycznego.
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną, konwersatoryjny, oparty w dużym stopniu o praktyczne analizy przypadków
Treści programowe przedmiotu
1. Zdrowie, norma, zaburzenie – rodzaje normy, klasyfikacje diagnostyczne (DSM-5, DSM-5-TR, ICD 10/11), grupy zaburzeń (główne grupy diagnostyczne ICD)
2. Psychopatologia ogólna (Na podstawie „Psychopatologia” L. Cierpiałkowska ) – zaburzenia spostrzegania, myślenia, uwagi i pamięci, emocji.
3. Zaburzenia afektywne – (depresja, zaburzenia depresyjne nawracające, mania/hipomania, ChAD, Cyklotymia/dystymia, biologia zaburzeń depresyjnych)
4. zaburzenia lękowe: fobia społeczna, agorafobia, fobie specyficzne
5. zaburzenia lękowe: lęk uogólniony, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia dysmorfii ciała, hipochondria, węchowy zespół odnoszący, zbieractwo, nawykowe czynności dotyczące ciała – trichotilomania, dermatilomania)
6. PTSD, zaburzenia dysocjacyjne
7. zaburzenia osobowości wiązka B
8. zaburzenia osobowości wiązka C
9. zaburzenia osobowości wg ICD11 i DSM5 – wzorce osobowości (negatywny afekt, izolacja, dyssocjalność, rozhamowania, borderline, Anankastia)
10. zaburzenia seksualne – strukturalny model seksualności (tożsamość płciowa, orientacja seksualna, preferencje seksualne, rola płciowa, realizacja seksualna) – zaburzenia każdego z poziomów.
11. Schizofrenia i zaburzenia psychotyczne (przyczyny, typy, jakość funkcjonowania, diagnoza)
12. Zaburzenia neuropoznawcze (udary, choroby: Alzheimer, inne otępienia)
13. Psycholog w procesie diagnozowania klinicznego (typy diagnoz: nozologiczna, funkcjonalna, genetyczna) wywiad i obserwacja w diagnozie, metody diagnostyczne – kiedy i jak ich używać)
14. Modele psychopatologii (podziały tradycyjne, model AMPD, model HiTOP
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Weryfikacja założonych efektów kształcenia odbywa się w czasie pisemnego egzaminu testowego, którego pytania obejmują zarówno zagadnienia teoretyczne związane terminologią , jak również praktyczne związane z
różnicowaniem objawów, hipotezami związanymi z przyczynowością oraz oparte o analizę przypadku
Ocena niedostateczna
(W) - Student nie zna terminów z zakresu psychopatologii ani typów zaburzeń
(U) - Student nie potrafi różnicować pomiędzy poszczególnymi zaburzeniami
(K) - Student ma świadomości znaczenia poprawnej diagnozy dla efektywności pomocy
Ocena dostateczna
(W) - Student zna niektóre terminy z zakresu psychopatologii
(U) - Student potrafi różnicować pomiędzy najbardziej typowymi zaburzeniami
(K) - Student rozumie potrzebę poprawnej diagnozy, jednak nie potrafi jej osiągnąć
Ocena dobra
(W)- Student zna większość terminów z zakresu psychopatologii i zaburzeń
(U)- Student różnicuje większość zaburzeń pomiędzy sobą, ale nie zawsze zna ich genezę
(K)- Student rozumie potrzebę poprawnej diagnozy, potrafi ją osiągnąć w większości przypadków
Ocena bardzo dobra
(W)- Student sprawnie posługuje się terminologią psychopatologiczną, zna zaburzenia i potrafi je definiować
(U)- Student różnicuje zaburzenia, również odwołując się do ich genezy, którą traktuje równie uważnie jak obserwowalny objaw
(K)- poprawnie wnioskuje diagnostycznie o zaburzeniu w oparciu o opis przypadku
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. PWN (rozdziały: 2,5, 14-21)
Cierpiałkowska, L. (2011). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdział 5)
Literatura poszerzająca:
Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. WUJ
Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. GWP
Klasyfikacje diagnostyczne: DSM-5, ICD-10, ICD-11
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:
Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Egzamin
Terminarz:
Data
Dzień
Sala
Godz.od-do
Forma zajęć
2022-10-04
wtorek
CTW-113
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-10-11
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-10-18
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-10-25
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-08
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-15
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-22
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-29
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-06
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-13
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-20
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-03
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-10
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-17
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-24
wtorek
CTW-408
09:10 - 10:50
stacjonarne
Drukuj