Psychologiczne doradztwo karier (ćwiczenia) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Mirosław Górczyński
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Liczba godzin tydzień/semestr: 1/15
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie) - Semestr VI
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
Student:
- Zna i rozumie psychologiczne, socjologiczne, ekonomiczne, prawne oraz wynikające z nauk o zarządzaniu podstawy doradztwa kariery i doradztwa personalnego
- Zna i rozumie społeczne, ekonomiczne oraz psychologiczne aspekty doradztwa kariery i doradztwa personalnego.
- Zna i rozumie metody diagnozowania i prognozowania zjawisk związanych z funkcjonowaniem człowieka w zróżnicowanych strukturach rynku pracy (w wymiarze krajowym i zagranicznym).
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- Potrafi zarządzać karierą we współczesnym społeczeństwie w perspektywie łączącej klasyczne i współczesne tendencje w naukach społecznych.
- Potrafi przeprowadzić badania wybranych procesów i zjawisk społecznych charakterystycznych dla doradztwa zawodowego i doradztwa personalnego oraz dokonać ich opisu i krytycznej analizy.
- Potrafi wykorzystywać wiedzę metodologiczną z zakresu socjologii, psychologii, zarządzania do badania i opisu procesów i zjawisk doradztwa kariery i doradztwa personalnego, a także formułować na tej podstawie własne opinie i krytyczne sądy.
- Potrafi wykorzystywać techniki informatyczne (ICT) w obszarze komunikacji z klientami doradztwa kariery i doradztwa personalnego.
- Potrafi wykorzystać współczesne teorie i wyniki badań socjologicznych i psychologicznych do skutecznego doradztwa kariery i doradztwa personalnego.
- Posiada umiejętność planowania i realizowania projektów wymagających współdziałania w interdyscyplinarnych zespołach związanych z społecznymi, prawnymi, ekonomicznymi i psychologicznymi aspektami doradztwa kariery
- Potrafi samodzielnie i zespołowo planować i realizować projekty związane z międzynarodowym, europejskim, krajowym i regionalnym prawodawstwem dotyczącym rynku pracy, mobilności i kariery.
- Potrafi wyznaczać priorytety w realizacji zadań zwłaszcza w kontekście multidyscyplinarności doradztwa kariery
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student:
- Jest gotów aktywnie włączać się w zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji na różnych poziomach
- Jest gotów do promowania pozytywnych wzorców doradztwa kariery opartej na tolerancji, poczuciu dobra wspólnego i pluralizmu ideowego, w warunkach demokracji w dyskusji.
- Jest gotów podjąć działania na rzecz dziedzictwo krajowego i europejskiego doradztwa kariery, przy poszanowaniu innych osób i zrozumieniu wobec różnic światopoglądowych, religijnych, kulturowych, płciowych i zawodowych.
- Jest gotów samodzielnie poszerzać wiedzę i korzystać z różnych form jej zdobywania w obliczu krytycznej oceny posiadanego zasobu wiedzy.
- Jest gotów do inicjowania wielowymiarowych działań z obszaru doradztwa kariery i doradztwa personalnego na rzecz szerokiego grona dla klientów.
Metody dydaktyczne
- Analiza tekstu
- Praca z tekstem
- Burza mózgów/giełda pomysłów
- Metoda metaplanu
- Dyskusja
- Studium przypadku
- Metoda SWOT
Treści programowe przedmiotu
UWARUNKOWANIA i KONTEKSTY - w tym:
- Definicje kariery
- Zmiany w uwarunkowaniach tranzycji z edukacji do pracy
- Konteksty zmian w planowaniu i realizacji karier
- Ewolucja koncepcji doradztwa psychologicznego w kontekście karier (od doradztwa zawodowego do doradztwa karier jako nowego paradygmatu)
- Kariery w kontekście mobilności międzynarodowej, geograficznej i zawodowej
TEORIE KARIER - w tym:
- Podstawowe zmiany w rozumieniu karier - wyzwania teoretyczne w doradztwie karier bez granic
- Zmiany w teoriach rozwoju jednostki i zmiany w teoriach osobowości
- Klasyczne teorie kariery (makroteorie) oraz współczesne teorie kariery (mikroteorie) wspomagania praktyki doradczej w tranzycjach rozwojowych
- Kompetencje w doradztwie karier - różnice i podobieństwa do doradztwa zawodowego i psychoterapii
- Teorie konstruktywistyczne kształtowania kapitału kariery
- Portfolio kariery i strategie inwestycyjne w kapitał kariery
MODELE PRAKTYKI DORADCZEJ - w tym:
- Modele doradztwa w systemie edukacyjnym i rynku pracy oraz modele doradztwa karier optymalizujące proces diagnostyczno-prognostyczny
- Modele doradztwa oparte na "byciu z klientem" oraz modele doradztwa w stadium stagnacji rozwoju kariery
DZIAŁANIA DIAGNOSTYCZNE W DORADZTWIE KARIER - w tym:
- Tradycyjne metody diagnozy oparte na diagnozie uzdolnień i preferencji
- Wybrane metody diagnozowania związane z mikroteoriami rozwoju osobowości
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Ocena niedostateczna
(W) - student nie zna uwarunkowań i kontekstów karier, teorii karier, modeli praktyki doradczej w doradztwie karier
(U) - student nie potrafi zastosować podstawowych działań diagnostycznych w doradztwie karier
(K) - student nie potrafi zorganizować własnego warsztatu pracy
Ocena dostateczna
(W) - student zna wybrane uwarunkowania i konteksty karier, teorie karier, modele praktyki doradczej w doradztwie karier
(U) - student potrafi zastosować niektóre podstawowe działania diagnostyczne w doradztwie karier
(K) - student rozumie potrzebę organizacji własnego warsztatu pracy ale nie potrafi jej skutecznie zrealizować
Ocena dobra
(W) - student zna większość uwarunkowań i kontekstów karier, teorii karier, modeli praktyki doradczej w doradztwie karier
(U) - student potrafi zastosować podstawowe działania diagnostyczne w doradztwie karier
(K) - student zna sposoby pracy w grupie
Ocena bardzo dobra
(W) - student zna wszystkie uwarunkowania i konteksty karier, teorie karier, modele praktyki doradczej w doradztwie karier
(U) - student potrafi zastosować wszystkie podstawowe działania diagnostyczne w doradztwie karier
(K) - student potrafi zorganizować pracę własną oraz zespołu, do którego należy
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
- Bańka A., 2016. Psychologiczne doradztwo karier. Wyd. Stowarzyszenia Psychologia i Architektura, Poznań
Literatura uzupełniająca:
- Porzak R. (red.), 2018. Doradztwo w planowaniu kariery. Podstawy teoretyczne i przykładowe praktyki. Wyd. Nauk. Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin
- Bańka A., Trzeciak W., 2017. Rozwój mysli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego. Tropy, dokonania, perspektywy. Wyd. Stowarzyszenia Psychologia i Architektura, Poznań
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 6
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2023-02-21wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-03-07wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-03-21wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-04-04wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-04-18wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-05-09wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-05-23wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-06-06wtorekCN-P10 15:50 - 17:30stacjonarne