Gramatyka języka niderlandzkiego (wykład) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:prof. dr hab. Wilken Engelbrecht
Organizator:Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Filologii Angielskiej
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Filologia Niderlandzka (stacjonarne I stopnia) - Semestr V
Cele przedmiotu
C1 - Studenci otrzymywają systematyczny przegląd nad składni języka niderlandzkiego.
C2 - Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretyczny kontekst praktycznych ćwiczeń gramatycznych PNJN.
C3 - Studiując daną teorię, studenci lepiej poznają różnice między językem niderlandzkim, słowiańskim językem ojczystym a innymi językami germańskimi, takimi jak angielski i niemiecki.
Wymagania wstępne
Zaliczenie z przedmiotu Gramatika w roku II.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
W1 - Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu Filologii niderlandzkiej w relacji do innych nauk humanistycznych oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej Filologii niderlandzkiej.
W2 - Student ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności; wie, że w skład kompetencji językowej wchodzi zarówno wiedza deklaratywna (np. gramatyka, leksyka) jak i proceduralna (np. umiejętności językowe typu czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie).

UMIEJĘTNOŚCI
U1 - Student potrafi precyzyjnie i poprawnie logicznie i językowo wyrażać swoje myśli i poglądy w języku niderlandzkim.
U2 - Student ma umiejętności językowe w zakresie języka niderlandzkiego, zgodne z wymaganiami określonymi przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1 - Student rozumie konieczność ciągłej aktywizacji i poszerzania swoich kompetencji językowych z zakresu języka niderlandzkiego.
Metody dydaktyczne
Uwaga: Lekcje są podawane w języku niderlandzkim!

M1 - Tradycyjne zajęcia kontaktowe: prowadzący - studenci.
M2 - Ćwiczenia w grupach.
M3 - Zadania domowe (przede wszystkim lektura oraz opracowanie próbek tekstów).
Treści programowe przedmiotu
Kurs będzie odbywał się co tydzień, na przemian stacjonarnie na zajęciach i online. Kurs składa się z 14 lekcji oraz lekcji podsumowującej).
Tematy:
1. Ogólne wprowadzenie do gramatyki holenderskiej ze szczególnym uwzględnieniem składni. Podsumowanie fonetycznych cech języka niderlandzkiego.
2. Tzw. zinspolen (kotwice zdaniowe) w klauzulach głównych i podrzędnych.
3. Predykat i jego funkcje.
4. Podmiot.
5. Obiekt bezpośredni i obiekt przyimkowy.
6. Obiekt pośredni.
7. Obiekt przyczynowy, określenie stanu i obiekt działający.
8. Dopełnienie określające i dopełnienie predykatywne.
9-10. Klauzule przysłówkowe.
11-12.Zdania złożone.
13-14. Wyrażenia czasownikowe.
15. Rekapitulacja kursu.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
W ciągu całego kursu toleruje się maksymalnie 2 nieobecności!

Kryteria wiedzy: na ocenę 2 – Student nie zna podstawowych pojęć gramatycznych z poziomu B1 i w związku z tym nie umie ich zastosować w praktyce; na ocenę 3 – Student zna pojęcia gramatyczne z poziomu B1, ale stosując je popełnia dużą ilość błędów; na ocenę 4 – Student zna pojęcia gramatyczne z poziomu B1, i umie je zastosować w praktyce ustnej i pisemnej, ale popełnia błędy; na ocenę 5 – Student umie zastosować w praktyce ustnej i pisemnej poznaną wiedzę gramatyczną z poziomu B1 i popełnia nieliczne błędy, których jest świadomy
Kryteria umiejętności: na ocenę 2 – Student nie radzi sobie w większości sytuacji komunikacyjnych. Nie potrafi tworzyć prostych, spójnych wypowiedzi ustnych i pisemnych. Brak uczestnictwa w zajęciach lub nadmierna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności (więcej niż 2 razy w semestrze); na ocenę 3 – Student radzi sobie w niektórych sytuacjach komunikacyjnych. Potrafi tworzyć proste, ale niespójne wypowiedzi ustne i pisemne. Popełnia przy tym dużą ilość błędów gramatycznych, które poważnie zakłócają przekaz tekstu; na ocenę 4 – Student potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych. Potrafi tworzyć proste spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są mu znane lub go interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, marzenia, nadzieje i zamierzenia, krótko uzasadniając lub wyjaśniając swoje opinie i plany, popełniając przy tym błędy gramatyczne, które nie zakłócają przekazu; na ocenę 5 – Student potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są mu znane lub go interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, marzenia, nadzieje i zamierzenia, krótko uzasadniając lub wyjaśniając swoje opinie i plany, nie popełniając lub popełniając przy tym nieliczne błędy gramatyczne.
Kryteria kompetencji społecznych: na ocenę 2 – Student jest niesamodzielny, nie umie rozplanować swojej pracy, aby osiągnąć zamierzone cele; nie doskonali umiejętności społecznych przez aktywne uczestnictwo w wymianie zdań; nie podejmuje dyskusji; na ocenę 3 – Student próbuje być samodzielny i planować swoją pracę aby przynosiła efekty, ale jeszcze często ponosi przy tym porażkę; nie jest aktywny w poszukiwaniu sposobów przenoszenia teoretycznej wiedzy gramatycznej na praktykę; na ocenę 4 – Student nie zawsze umie rozplanować swoją pracę; doskonali swoje umiejętności społeczne, ale nie poszukuje sam możliwości sprawdzenia wiedzy gramatycznej w praktyce; na ocenę 5 – Student umie rozplanować swoją pracę, aby osiągnąć zamierzone cele i doskonali swoje umiejętności społeczne przez aktywne uczestnictwo w wymianie zdań; podejmuje dyskusje; sam poszukuje możliwości, aby sprawdzić wiedzę gramatyczną w praktyce.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
Bas Hamers & Beata Poplawska, Beknopte grammatica van het Nederlands voor studenten. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2019
Jan Luif, In verband met de zin. Inleiding in de Nederlandse spraakkunst. Amsterdam: AUP 2011 (3e druk)
Willy Vandeweghe, Grammatica van de Nederlandse zin. Antwerpen / Apeldoorn: Garant, 2018 (8e druk)

Literatura uzupełniająca
(eds.) M. Beliën & F. Landsbergen, Algemene Nederlandse Spraakkunst 3.0. (2021) Online na https://e-ans.ivdnt.org/.
Kierunek studiów: Filologia Niderlandzka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-07piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-10-14piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-10-21piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-10-28piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-11-04piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-11-18piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-11-25piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-12-02piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-12-09piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-12-16piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2022-12-23piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2023-01-13piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2023-01-20piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2023-01-26czwartekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne
2023-01-27piątekCTW-220 10:50 - 12:30stacjonarne