Język angielski - CEF B1 - Kurs specjalistyczny o profilu przyrodniczo-gospodarczym (lektorat) - 2018/2019

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Michał Narecki
Organizator:Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych - Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Cele przedmiotu
Celem kursu jest wprowadzenie podstawowego słownictwa związanego z wybranymi zagadnieniami o tematyce przyrodniczo-gospodarczej; rozwój umiejętności rozumienia różnego rodzaju tekstów w języku angielskim dotyczących wybranych zagadnień o tematyce przyrodniczo- gospodarczej a także umiejętności wypowiadania się w języku angielskim (w formie pisemnej i ustnej) na tematy związane z wybranym kierunkiem studiów. Celem kursu jest również rozwijanie i utrwalanie kompetencji ogólnojęzykowych i komunikacyjnych na poziomie CEF B1/B2
Wymagania wstępne
- znajomość języka angielskiego na poziomie A2
- przystąpienie do testu poziomującego
- dostęp do internetu
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
1. rozpoznaje znaczenie słów i wyrażeń dotyczących różnych dziedzin (z naciskiem na tematykę przyrodniczo-gospodarczą, klimat, inżynierię środowiska, etc.);
2. rozpoznaje zasady gramatyki języka obcego w zakresie określonym przez ESOKJ dla poziomu B2;
3. przedstawia złożone informacje dotyczące geografii, kultury oraz systemu politycznego danego obszaru językowego;
4. rozróżnia rejestr formalny i nieformalny języka.

UMIEJĘTNOŚCI
SŁUCHANIE
1. rozpoznaje znaczenie głównych i pobocznych wątków przekazu zawartych w dłuższych złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, znane i mniej znane, nawet jeśli mówiący wypowiada się dość szybko lub jego przekaz jest trochę zakłócony;
2. rozumie wykłady oraz dyskusje, w których używany jest język specjalistyczny, jeśli dotyczą one znanej mu dziedziny/studiowanego kierunku (Architektura Krajobrazu, Matematyka);
3. identyfikuje znaczenia pojawiających się okazjonalnie wyrazów nieznanych na podstawie kontekstu, w jakim są one użyte;
4. interpretuje rozbudowane wypowiedzi oraz przedstawioną argumentację, jeżeli dotyczą one znanego tematu i są jasno skonstruowane;
5. wychwytuje większość wiadomości, programów i filmów w standardowej odmianie języka.
CZYTANIE
1. wychwytuje główny przekaz oraz wątki poboczne różnego rodzaju tekstów, dostosowując prędkość i technikę czytania do danego tekstu;
2. szybko wyszukuje potrzebne informacje w różnego rodzaju tekstach o znacznej długości.
MÓWIENIE
1. prowadzi w miarę płynne i spontaniczne rozmowy na różne tematy;
2. bierze czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów;
3. formułuje przejrzyste, rozbudowane i poprawne wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują;
4. wyjaśnia swój punkt widzenia w danej kwestii, podając argumenty za i przeciw oraz przykłady;
5. wygłasza płynnie i poprawnie wcześniej przygotowaną prezentację dotyczącą studiowanej dziedziny;
6. udziela w sposób płynny i poprawny odpowiedzi na pytania dotyczące przedstawionej prezentacji;
7. posługuje się podstawową terminologią specjalistyczną z zakresu studiowanej dziedziny.
PISANIE
1. pisze zrozumiałe i w dużej mierze poprawne gramatycznie teksty różnego rodzaju na dowolne tematy (esej, raport, opis, list, streszczenie), stosując odpowiedni rejestr;
2. notuje najważniejsze informacje zawarte w wykładzie dotyczącym studiowanej dziedziny.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie języków obcych;
2. uznaje znaczenie wiedzy i umiejętności w zakresie języków obcych dla rozwoju zawodowego i funkcjonowania w społeczeństwie;
3. inicjuje i organizuje działania na rzecz pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie języka obcego;
4. postępuje zgodnie z zachowaniem zasad odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju i jednocześnie jest otwarta na odrębną kulturę kraju, którego język poznaje;
5. jest gotowa do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Metody dydaktyczne
analiza tekstów, ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, ćwiczenia utrwalające poznany materiał, praca w parach i praca w grupach, dyskusja, odgrywanie ról, praca własna studenta (również praca z wykorzystaniem platformy e-learningowej)
Treści programowe przedmiotu
Treści kształcenia zgodne z podaną literaturą i opisem zawartym w części \"Efekty kształcenia - Wiedza\"

Treści szczegółowe:
1. Czasy gramatyczne: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Simple, Past Continuous, Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, Past Perfect
2. Konstrukcje zdaniowe uwzględnione w programie nauczania na poziomie B2 (np. mowa zależna, strona bierna, okresy warunkowe, zdania celowe, zdania czasowe, tryb łączący [np. I wish], konstrukcje z bezokolicznikiem i rzeczownikiem odczasownikowym [np. stop to do sth, stop doing sth], pytania rozłączne, [question tags], łączniki zdań, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, przedimek nieokreślony, określony i zerowy, zaimki względne, stopniowanie przymiotników i przysłówków, przyimki, pytania pośrednie)
3. Czasowniki modalne (np. can, could, should, must)
4. Materiał leksykalny w zakresie: człowiek, życie, środowisko naturalne, inżynieria środowiska, architektura krajobrazu, klimat, pogoda, ekosystemy, jednostki miary, źródła energii, chemia, zasoby naturalne, urbanizacja, etc.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Praca na lektoratach
Prace domowe
Wypowiedzi pisemne
Wypowiedzi ustne
Krótkie prace kontrolne
Testy z poszczególnych działów

ocena niedostateczna:
- student nie wykonuje zleconych prac domowych i ich nie uzupełnia
- student nie uczęszcza na zajęcia
- student nie zalicza testów (próg zaliczenia 60%)
- student nie wykonuje zadań zleconych na platformie e-learningowej
ocena dostateczna
- student wykonuje zlecone prace pisemne bądź je uzupełnia w terminie późniejszym
- student uczęszcza na zajęcia i przedstawia dokument usprawiedliwiający nieobecność
- student zalicza testy (w przedziale 60-69%)
- student wykonuje zadania zlecone na platformie e-learningowej
ocena dobra
- student wykonuje zlecone prace pisemne w terminie
- student uczęszcza na zajęcia i przedstawia dokument usprawiedliwiający nieobecność
- student zalicza testy (w przedziale 70-84%)
- student wykonuje zadania zlecone na platformie e-learningowej
- student wykazuje aktywność w trakcie zajęć i ma materiał opanowany w stopniu pozwalającym na swobodne poruszanie się w materiale
ocena bardzo dobra
- student wykonuje zlecone prace pisemne w terminie
- student uczęszcza na zajęcia i przedstawia dokument usprawiedliwiający nieobecność
- student zalicza testy (w przedziale 85-100%)
- student wykonuje zadania zlecone na platformie e-learningowej
- student wykazuje ponadprzeciętną aktywność w trakcie zajęć i ma materiał opanowany w stopniu umożliwiającym bardzo swobodne poruszanie się w materiale, pracuje bardzo systematycznie i wykazuje się wysokim stopniem samodzielności
Literatura podstawowa i uzupełniająca
artykuły specjalistyczne i teksty o tematyce przyrodniczo-gospodarczej (selekcja prowadzącego)
Evans V., Dooley J., Rodgers K., Environmental Engineering, Express Publishing 2013
Foley M., Hall D., My Grammar Lab Intermediate, Pearson 2012
Evans V., Dooley J., Cook D., Architecture, Express Publishing 2013
Longman, Słownik Współczesny
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Kierunek studiów: Informatyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Kierunek studiów: Matematyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę