Etyka (wykład) - 2018/2019

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:Ks. dr Marcin Ferdynus
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Cele przedmiotu
C1 - Przedstawienie podstawowych pojęć i teorii z zakresu etyki
C2 - Przedstawienie głównych sporów w etyce
C3 - kształtowanie umiejętności samodzielnej analizy zagadnień filozoficzno-moralnych (tzw. myślenia moralnego)
C4 - Przedstawienie możliwości i ograniczeń głównych teorii etycznych
Wymagania wstępne
brak
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
1. Student zna podstawowe pojęcia, stanowiska i problemy z zakresu etyki - K_W06
2. Student zna podstawowe spory etyczne - K_W16

UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi zdefiniować podstawowe terminy etyczne - K_U06
2. Student potrafi przedstawić główne spory etyczne oraz zająć własne stanowisko w moralnej ocenie wybranego działania - K_U06, K_U11
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
1. Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - K_K01
2. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - K_K02
Metody dydaktyczne
Wykład tradycyjny
Treści programowe przedmiotu
1. Definicja etyki - etyka a inne nauki o moralności. 2. Analiza przedmiotu etyki. 3. Analiza czynu. 4. Odpowiedzialność moralna podmiotu. 5. Spór o normę moralności. 6. Prawo moralne. 7. Sposoby uzasadniania w etyce. 8. Koncepcja sumienia. 9. Główne teorie etyczne. 10. Problem amoralizmu. 11. Analiza wybranych zagadnień z zakresu etyk stosowanych.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Ocena niedostateczna:
W: Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. podstawowych pojęć, problemów i teorii z zakresu etyki; nie zna podstawowej literatury z zakresu filozofii moralności
U: Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu etyki; nie potrafi przedstawić tez głównych stanowisk etycznych; nie potrafi samodzielnie zaanalizować wybranego problemu moralnego
K:Student nie potrafi analizować problemów filozoficzno-moralnych; nie potrafi samodzielne formułować propozycji ich rozwiązań;
Ocena dostateczna:
W: Student posiada ogólną lecz nieuporządkowaną wiedzę na temat podstawowych pojęć, problemów i teorii z zakresu etyki; zna niektóre tezy głównych stanowisk etycznych.
U: Student potrafi zdefiniować główne terminy z zakresu etyki; potrafi przedstawić niektóre tezy głównych stanowisk etycznych; nie potrafi samodzielnie dokonać analizy wybranego problemu moralnego
K: Student stara się analizować problemy filozoficzno-moralne oraz
samodzielne formułować propozycje ich rozwiązań; jest świadomy doniosłości praktycznej (społecznej) rozstrzygnięć moralnych
Ocena dobra:
W: Student posiada ogólną wiedzę na temat pojęć, problemów i teorii z zakresu etyki. Wie na czym polega analiza filozoficzno-moralna; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu
U: Student potrafi posłużyć się podstawową wiedzą z zakresu etyki do analizy wybranych zagadnień etycznych. Umie zająć stanwisko w głównych sporach etycznych
K:Student potrafi analizować problemy filozoficzno-moralne oraz
samodzielne formułować propozycje ich rozwiązania; dba o precyzyne formułowanie własnych przekonań; jest świadomy doniosłości praktycznej (społecznej) rozstrzygnięć moralnych
Ocena bardzo dobra:
W: Student posiada usystematyzowaną wiedzę na temat pojęć, problemów i teorii z zakresu etyki. Zna podstawową literaturę przedmiotu; zna główne sposoby analizy filozoficzno-etycznej.
U: Student potrafi posłużyć się szczegółową wiedzą z zakresu etyki do analizy wybranych zagadnień etycznych. Umie zająć stanowisko w głównych sporach etycznych odwołując się do poglądów klasyków myśli etycznej; odwołuje się do literatury z zakresu filozofii moralności
K: Student potrafi analizować złożone problemy filozoficzno-moralne oraz
samodzielne formułować propozycje ich rozwiązania; dba o precyzyjne formułowanie własnych przekonań; jest świadomy doniosłości praktycznej (społecznej) rozstrzygnięć moralnych.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
1. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1994
2. A. Szostek, Pogadanki z etyki, Częstochowa 1994
Literatura uzupełniająca:
1. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin-Rzym 1991
2. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982
3. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, T.1, Lublin 1986
4. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 2009
5. A. Szostek, Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995
6. M. Ferdynus, Przedłużanie życia jako problem moralny, Biblos, Tarnów 2017
Kierunek studiów: Pedagogika (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Egzamin
Kierunek studiów: Stosunki międzynarodowe (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Egzamin