Psychologia rozwojowa (wykład) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:dr Ewa Sokołowska
Organizator:Wydział Filozofii - Instytut Filozofii
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Kognitywistyka (stacjonarne I stopnia) - Semestr III
Cele przedmiotu
C1- dostarczenie zrozumiałego przeglądu aktualnej wiedzy na temat rozwoju człowieka w biegu życia, tj. od okresu niemowlęcego do późnej dorosłości
C2 - wprowadzenie w zasady teorii rozwoju człowieka i metodologię badań nad rozwojem.
Wymagania wstępne
Uczestnictwo w wykładach z Psychologii rozwojowej
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
-Student/studentka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat psychologii rozwojowej, metodologii badań rozwojowych i celów badawczych formułowanych w ramach psychologii rozwojowej; zna i rozumie terminologię używaną na gruncie psychologii rozwojowej; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii rozwojowej oraz o jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach, które mogą znaleźć zastosowanie/ mogą być rozważane w relacji do kognitywistyki (K_W01; K_W02; K_W05)
-Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę psychologiczną m.in. na temat rozwoju funkcji poznawczych, procesów emocjonalno-motywacyjnych, czynności ruchowych oraz wymienia różnorodne biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania tych procesów (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
-Student/studentka potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania ludzkich zachowań, potrafi wskazać i opisać uwarunkowania (osobowe, społeczne oraz kulturowe) różnych zachowań człowieka oraz funkcjonowania określonych grup społecznych i organizacji posługując się wybranymi podejściami (K_U01)
-Student/studentka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie psychologii rozwoju człowieka i wykorzystywać swoje umiejętności do porozumiewania się ze specjalistami z zakresu psychologii, korzystając z różnych źródeł informacji i nowoczesnych technologii (ICT) oraz szanując zasady własności intelektualnej (K_U03)
-Student/studentka rozumie i w praktyce realizuje potrzebę uczenia się przez całe życie oraz rozwoju własnych kompetencji związanych szczególnie z wykorzystywaniem wiedzy psychologicznej (K_U12)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
-Student/studentka wykazuje krytyczną postawę wobec stosowanych w psychologii rozwojowej metod badawczych i uzyskanych dzięki nim wyników, a także wobec różnych poglądów i praktyk stosowanych w ramach wspierania rozwoju (K_K04).
Metody dydaktyczne
wykład z prezentacją multimedialną, metoda dialogowa, dyskutowanie problemów na forum
Treści programowe przedmiotu
1. Wprowadzenie do psychologii rozwojowej
2. Psychologia prenatalna: pojęcie, harmonogram rozwoju prenatalnego, etapy i właściwości psychofizycznego rozwoju dziecka przed narodzeniem
3. Okres niemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, rozwój językowy, rozwój społeczny, emocjonalny, osobowości, kształtowanie się relacji przywiązania.
4. Okres poniemowlęcy: rozwój motoryczny, rozwój poznawczy, sprawności językowych i komunikacyjnych, rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój osobowości, rozwój zabawy, poznawanie ról społecznych w zabawie, kształtowanie się sfery działania.
5. Okres przedszkolny: rozwój motoryczny , rozwój poznawczy, rozwój emocjonalno-społeczny, rozwój osobowości
6. Okres młodszy szkolny: zmiany w rozwoju fizycznym i motorycznym, doskonalenie się zdolności poznawczych, dojrzałość szkolna, rozwój społeczny, kształtowanie się sfery działania, rozwój osobowości (m.in. samoocena), moralny i religijny.
7. Adolescencja: rozwój fizyczny (zmiany związane z płcią), zmiany w procesach i zdolnościach poznawczych, specyfika rozwoju emocjonalnego, tożsamość, rozwój społeczny.
8. Wybrane aspekty rozwoju w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości: wkraczanie w dorosłość, pojęcie dorosłości, dojrzałość osobowa; aktywność społeczna i zawodowa w dorosłości, kryzysy rozwojowe, społeczny wymiar starzenia się, śmierć jako ostatni etap rozwoju
9. Rozwój człowieka w biegu życia – podsumowanie.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Podstawą do zaliczenia wykładu jest:
- obecność na każdym z 30 godzin wykładu (w ramach odrobienia nieobecności wymagana jest pisemna praca, stanowiąca ustosunkowanie się do treści przynajmniej jednego z rozdziałów lektury nieobowiązkowej dostępnej w formie PDF i zamieszczonej na platformie MOODLE i/lub na Teamsach przy odrabianym wykładzie; praca ta ma mieć objętość przynajmniej 1 strony, być w formacie 12 TM Roman, z półtora wersu odstępu między wierszami)
- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego, przeprowadzonego w formie testu składającego się z 25 pytań wielokrotnego wyboru (wymagane jest zaliczenie przynajmniej na 60% testu; ocena dostateczna jest od 60% w górę /od 15 pkt./; ocena dostateczna plus jest od 70% w górę /od 17,5 pkt./; ocena dobra jest od 80% w górę /od 20 pkt./; ocena dobra plus jest od 90% w górę /od 22,5 pkt. do 23,75 pkt./; ocena bardzo dobra jest od 95% do 100% /24 pkt. do 25 pkt./


Niedostateczna
W – student/studentka nie posiada wiedzy o rozwoju człowieka w biegu życia; nie potrafi wskazać uwarunkowań zmian rozwojowych
U – student/studentka nie potrafi określić wzajemnych powiązań między specyfiką rozwojową i uwarunkowaniami kontekstualnymi funkcjonowania człowieka w biegu życia
K – student/studentka nie jest zaangażowany w zajęcia i/lub nie uczestniczył w nich ani nie odrobił nieobecności

Dostateczna
W – student/studentka zna zasadnicze pojęcia teoretyczne z zakresu psychologii rozwojowej i rozumie specyfikę niektórych zmian dokonujących się na kolejnych etapach rozwoju: od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości
W – student/studentka potrafi wymienić i omówić niektóre rodzaje metod badania rozwoju i/lub wspierania rozwoju człowieku w biegu życia
U – student/studentka potrafi odnieść się w sposób ogólny do zasad prowadzenia badań rozwoju i wyrazić swoje wątpliwości w zakresie jego wspierania
K – student/studentka potrafi rozpoznać i wyjaśnić niektóre z kluczowych problemów etycznych związanych z metodami badania rozwoju i/lub wspierania rozwoju człowieku w biegu życia


Dobra
W – student/studentka zna większość pojęć teoretycznych z zakresu psychologii rozwojowej oraz potrafi wymienić i omówić specyfikę większości omawianych zmian rozwojowych dokonujących się na kolejnych etapach rozwoju: od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości
W – student/studentka potrafi wymienić i omówić większość rodzajów metod badania rozwoju i/lub wspierania rozwoju człowieku w biegu życia prezentowanych na zajęciach
U – student/studentka adekwatnie i samodzielnie analizuje najważniejsze zasady prowadzenia badań rozwoju oraz przywołuje adekwatnie wielu spośród symptomów zaburzeń rozwoju
K – student/studentka potrafi rozpoznać i wyjaśnić większość omawianych problemów etycznych związanych z metodami badania rozwoju i/lub wspierania rozwoju człowieku w biegu życia

Bardzo dobra
W – student/studentka posiada bardzo dobrą wiedzę o rozwoju człowieka, biegle orientuje się w pojęciach teoretycznych psychologii rozwojowej, posiada szeroka wiedzę dotyczącą specyfiki zmian dokonujących się na kolejnych etapach rozwoju: od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości; potrafi wymienić i omówić specyfikę wszystkich omawianych zaburzeń rozwojowych oraz podaje adekwatnie ich możliwe funkcjonalne konsekwencje
W – student/studentka potrafi wymienić i omówić wszystkie prezentowane na zajęciach metody badania oraz wspierania rozwoju
U – student/studentka adekwatnie i szczegółowo potrafi zanalizować wszystkie omawiane zasady prowadzenia badań rozwoju , rozpoznaje też i szczegółowo odnosi się do wszystkich omówionych na zajęciach symptomów zaburzeń rozwoju; potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z psychologii rozwojowej, poszerzając je o wymiar interdyscyplinarny
K – student/studentka potrafi rozpoznać i wyjaśnić wszystkie omawiane problemy etyczne związane z metodami badania rozwoju i/lub wspierania rozwoju człowieku w biegu życia
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
1. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP
2. Łoś, Zb. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytet Wrocławski
3. Schaffer, D.R., Kipp, MK. (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis
4. Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik Akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:
1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
2. Birch A., Malim T. (2001). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.
3. Brzezińska A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
4. Harwas-Napierała, B., Trempała, M. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów rozwoju człowieka, t. 2. Warszawa: PWN.
5. Kowal, J., Chatzipentidis, K. (red.) (2021). Nowe problemy psychologii. Przegląd zagadnień. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, Instytut Psychologii. Seria: Polish Journal of Applied Psychology
6. Liberska, H., Białecka-Pikul, M., Białek, A. Jackiewicz, M., Suwalska-Barancewicz, D., Frydrychowicz, ST. (2020). Uwarunkowania rozwoju i wychowania. W: H. Liberska, J. Trempała (red.) Psychologia wychowania. Wybrane problemy (s. 215-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7. Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Przetacznik-Gierkowska, M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, t. 1. Warszawa: PWN.
9. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
Kierunek studiów: Kognitywistyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Grupa 3 » Psychologia rozwojowa
Efekty kształcenia:
K_K03zna zalety kulturowych i społecznych popularyzacji wiedzy naukowej
K_U01integruje wiedzę z zakresu różnych dyscyplin naukowych na temat prawidłowych i zaburzonych procesów poznawczych
K_U03potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł informacji i nowoczesnych technologii (ICT)
K_U04zna język obcy nowożytny na poziomie umożliwiającym tłumaczenie na język polski tekstów w zakresie kognitywistyki; potrafi przygotować w języku obcym plakat konferencyjny oraz opracowania multimedialne.
K_U07potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania ludzkiego poznania, potrafi wskazać i opisać uwarunkowania (osobowe, społeczne oraz kulturowe) różnych poziomów poznania i posługując się wybranymi podejściami teoretycznymi
K_W02zna terminologię z zakresu kognitywistyki w językach polskim i angielskim
K_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu dyscyplin podstawowych dla kognitywistyki: neuronauki poznawczej, neurofizjologii, filozofii umysłu, antropologii, psychologii poznania, nauki o systemach biologicznych i ewolucyjnych, sztucznej inteligencji, logiki i reprezentacji wiedzy
K_W08ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów poznawczych: świadomość, percepcja, wyobraźnia, procesy uwagowe, tworzenie pojęć, mindreading, aspekty społeczne poznania, język, pamięć, rozumowanie, intencjonalność, podejmowanie decyzji, emocje, motywacje
K_W11zna podstawowe metody wspierania rozwoju poznawczego człowieka w dzieciństwie, dorosłości i starości
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-06czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-10-13czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-10-20czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-10-27czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-11-03czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-11-10czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-11-17czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-11-24czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-12-01czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-12-08czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-12-15czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2022-12-22czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2023-01-05czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2023-01-12czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne
2023-01-19czwartekGG-224 12:30 - 14:10stacjonarne