Procesy komunikacji społecznej w zarządzaniu (ćwiczenia) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Kamil Tomaka
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie) - Semestr VII
Cele przedmiotu
C1 - Zapoznanie uczestników z charakterystyką, rolą i znaczeniem procesu komunikacji społecznej w zarządzaniu.
C2 - Zaprezentowanie charakterystyki i roli procesu komunikacji w zarządzaniu.
C3 - Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
C4 - Kształtowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy sprzyjającej prawidłowemu komunikowaniu się.
Wymagania wstępne
W1 - obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona),
W2 - aktywność podczas zajęć,
W3 - przygotowanie warsztatu/prezentacji do wybranych zagadnień oraz przedstawienie jej na zajęciach,
W4 - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA K_W06
K_W06 ma wiedzę dotyczącą społeczno-kulturowych podstaw zachowania człowieka i relacji społecznych, funkcjonowania grup społecznych, komunikacji w organizacji, kształtowania się postaw; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń w zarządzaniu.
K_W12 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów pracy, organizacji i zarządzania w zakresie komunikacji społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI K_U03
K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej, w tym z komunikacji społecznej jako kluczowe elementy efektywnego zarządzania.
K_U07 potrafi analizować przyczyny i źródła zachowań komunikacyjnych człowieka oraz przewiduje ich konsekwencje; umie opracować propozycje oddziaływań ukierunkowanych na zmianę postaw i zachowań w różnych obszarach praktyki psychologicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K_K01
K_K04 jest świadomy znaczenia komunikacji jako głównego elementu skutecznego zarządzania.
K_K06 ma świadomość specyfiki relacji interpersonalnej w zarządzaniu.
K_K08 potrafi współpracować w grupie, podejmując aktywne role w zespole (w tym rolę lidera), inspirować i organizować uczenie się innych osób.
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia prowadzone są metodą wykładową i warsztatową. Stosowane metody to m.in. praca własna polegająca na przygotowaniu warsztatu/prezentacji z zakresu przedmiotu. Ponadto: dyskusja, scenki, plakaty, burza mózgów, praca indywidualna, praca w grupach, analiza przypadków.
Treści programowe przedmiotu
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Wprowadzenie do procesu komunikacji. Podstawowy model komunikacji.
3. Problemy w komunikacji, bariery komunikacyjne. Dobór słów.
4. Czynniki ułatwiające skuteczną komunikację w organizacji.
5. Efektywne słuchanie.
6. Zachowania asertywne w procesie komunikacji.
7. Radzenie sobie w sytuacjach konfliktów.
8. Przywództwo i przemówienia publiczne.
9. Udzielanie informacji zwrotnej.
10. Zarządzanie zespołem z perspektywy sposobów komunikacji. Matryca Blancharda.
11. Komunikacja podczas rozmowy rekrutacyjnej.
12. Komunikacja w organizacji (wystąpienia, prezentacje, emaile itp.).
13. Rola i znaczenie procesu komunikacji podczas Assessment/Development Center.
14. Kolokwium.
15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona),
2. Aktywność własna,
3. Przygotowanie warsztatu/prezentacji według wytycznych,
4. Zaliczenie kolokwium na minimum poziomie 50%.

Ocena ostateczna jest sumą punktów z poszczególnych warunków zaliczenia:
(5,0) 90%-100%, 
(4,5) 80%-89% 
(4,0) 70%-79% 
(3,5) 60%--69%, 
(3,0) 50%-59%, 
(2,0) poniżej 50% i/lub brak realizacji jednego z powyższych warunków zaliczenia.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
Belbin, M. (2008). Twoja rola w zespole. Gdańsk GWP.
Blanchard, K.H., Johnson, S. (2015). Nowy jednominutowy menadżer. MT Biznes.
Donovan, J. (2016). Ted. Jak wygłosić mowę życia. Wydawnictwo Onepress.
Hamilton, C. (2011). Skuteczna komunikacja w biznesie. Warszawa: PWN.
Jaworowicz, M., Jaworowicz, P. (2017). Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji. Warszawa: Difin.

Literatura uzupełniająca:
Benedikt, A. (2015). Asertywność. Skuteczna komunikacja w biznesie. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Ober, J. (2007). Informacja i komunikacja w zarządzaniu. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Rzepka B. (2014). Efektywna komunikacja w zespole. Wydawnictwo PWN.
Stewart, J. (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
Tracy B. (2012). Pełną parą. Inspiruj, motywuj i wydobywaj z ludzi to co najlepsze. MT Biznes.
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-05środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-10-12środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-10-19środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-10-26środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-11-09środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-11-16środaGG-245 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-11-23środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-11-30środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-12-07środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-12-14środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2022-12-21środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-01-04środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-01-11środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-01-18środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne
2023-01-25środaGG-207 15:50 - 17:30stacjonarne