Neuropsychologia (wykład) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:dr Ewa Sokołowska
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Liczba godzin tydzień/semestr: 1/15
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie) - Semestr VIII
Cele przedmiotu
C1-zapoznanie z istotnymi zagadnieniami z zakresu neuropsychologii: budowy mózgu i jego funkcji oraz ich zaburzeń
C2-uwrażliwienie na etyczny wymiar klinicznej diagnozy neuropsychologicznej i rehabilitacji neuropsychologicznej
Wymagania wstępne
W1 - opanowana znajomość biologicznych podstaw zachowania
W2 - znajomość podstawowej terminologii z zakresu psychopatologii
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
K_W05 Student/studentka wskazuje i nazywa istniejące powiązania neuropsychologii z innymi dyscyplinami naukowymi (głównie medycyną), opisuje i wyjaśnia złożone zachowania człowieka w kontekście funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego (OUN)
K_W08 Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę psychologiczną na temat funkcji poznawczych, kontroli, planowania, procesów emocjonalno-motywacyjnych, czynności ruchowych oraz wymienia różnorodne biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania tych procesów; jak również rozumie podstawową terminologię odnoszącą się do wiedzy neurologicznej i neuroanatomicznej o strukturze i funkcji układu nerwowego oraz zaburzeniach i schorzeniach neurologicznych
K_W11 Student/studentka zna bio-psycho-społeczne modele zdrowia i choroby, identyfikuje i nazywa czynniki biologiczne mające wpływ na jakość życia, których znajomość warunkuje zachowania prozdrowotne
K_W14 Student/studentka rozpoznaje i rozumie zasady etyki zawodowej psychologa w zakresie postępowania w diagnozie neuropsychologicznej
UMIEJĘTNOŚCI

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Metody dydaktyczne
Wykład klasyczny; konwersatoryjny; wykład problemowy;
Treści programowe przedmiotu
1. Czym zajmuje się neuropsychologia?
2. Jak działa mózg? Na czym polegają strukturalne metody obrazowania mózgu oraz funkcjonalne metody neuroobrazowania? Jakie są koncepcje na temat relacji mózg-psychika?
3. Jakie są podstawowe funkcjonalne systemy mózgu? Jak działa system sensoryczny, system pamięci, system wykonawczy i emocjonalny?
5. Jakie są neuropsychologiczne podstawy języka i mowy, percepcji, celowej aktywności ruchowej, pamięci? Jakie są wzajemne powiązania mózgowia z systemem Ja oraz tworzoną przez ten system tożsamością indywidualną, społeczną i kulturową?
6. Jakie mechanizmy biologiczne odpowiadają za wycofywanie się objawów chorobowych po uszkodzeniu mózgu? Jakie są neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu? Jakie są osiowe objawy i czym się charakteryzują afazje, agnozje, apraksje, zespoły otępienie, zaburzenia pamięci, uwagi, emocji bądź tożsamości u pacjentów z dysfunkcjami mózgu?
7. Jak wygląda oddziaływanie medyczno-rehabilitacyjno-terapeutyczne (wczesna interwencja), a jak rewalidacyjno-wychowawcze (wczesne wspomaganie rozwoju) u dzieci z zaburzeniami neuropsychologicznymi? Na czym polega rehabilitacja neuropsychologiczna u dorosłych ze schorzeniami mózgu?
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Podstawą do zaliczenia wykładu jest:
- zaliczenie ćwiczeń
- obecność na każdym z 15 godzin wykładu (w ramach odrobienia nieobecności wymagana jest pisemna praca, stanowiąca odpowiedź na główne pytania z odrabianego tematu; praca ta ma mieć objętość przynajmniej 1 strony, być w formacie 12 TM Roman, z półtora wersu odstępu między wierszami i ma przywoływać przynajmniej jedną pozycję z literatury przedmiotu w swojej treści)
- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego, przeprowadzonego w formie testu składającego się z 25 pytań wielokrotnego wyboru (wymagane jest zaliczenie od 60%; ocena dostateczna jest od 60% w górę /od 15 pkt./; od 70% w górę - ocena dostateczna plus /od 17,5 pkt./; od 80% w górę - ocena dobra /od 20 pkt./; od 90% w górę - ocena dobra plus /od 22,5 pkt./, od 95% w górę - ocena bardzo dobra /od 23,75 pkt./

Niedostateczna
-student/studentka nie zna pojęć i specyfiki zaburzeń neuropsychologicznych
-student/studentka nie potrafi odróżnić poszczególnych rodzajów metod diagnostycznych i/lub oddziaływań terapeutycznych
-student/studentka nie potrafi nazwać problemów etycznych związanych z diagnozą i rehabilitacją neuropsychologiczną

Dostateczna
-student/studentka zna niektóre pojęcia i specyfikę niektórych zaburzeń neuropsychologicznych
-student/studentka potrafi wymienić i omówić niektóre rodzaje metod diagnozy i/lub terapii
-student/studentka nazywa kilka najważniejszych problemów etycznych związanych z diagnozą i rehabilitacją neuropsychologiczną

Dobra
-student/studentka potrafi wymienić i omówić specyfikę większości omawianych zaburzeń neuropsychologicznych
-student/studentka potrafi wymienić i omówić większość rodzajów metod diagnostycznych i terapeutycznych prezentowanych na zajęciach
-student/studentka potrafi nazwać większość problemów etycznych związanych z diagnozą i rehabilitacją neuropsychologiczną

Bardzo dobra
-student/studentka potrafi wymienić i omówić specyfikę wszystkich omawianych zaburzeń neuropsychologicznych oraz podaje adekwatnie ich możliwe funkcjonalne konsekwencje
-student/studentka potrafi wymienić i omówić wszystkie prezentowane na zajęciach metody diagnostyczne i terapeutyczne
-student/studentka potrafi wymienić i omówić wszystkie z prezentowanych problemów etycznych związanych z diagnozą i rehabilitacją neuropsychologiczną
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna (s. 499-516; 555-573; 779-785). Warszawa: PWN
2. Domańska, Ł., Borkowska, A. R. (red.) (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej (s. 41-194; 233-345; 411-466). Lublin: Wydawnictwo UMCS
3. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 245-262; 777-801). Warszawa: PWN.
4. Pąchalska, M. (2014). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Procesy poznawcze i emocjonalne (s. 128-411). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
5. Pąchalska, M., Kaczmarek, B.L.J., Bednarek, J. D. (2020). Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki (s. 1-63; 231-470). Warszawa: PWN.


Literatura uzupełniająca
1. Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (red.) (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 13-30, 201-212). Warszawa: PWN.
2. Herzyk, A. (2017). Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości. Warszawa: PWN.
3. Jarrett, Ch. (2020). Mózg. 41 największych mitów (s. 50-204; 270-358). Warszawa: PWN.
4. Jodzio, K. (red.) (2016). Neuropsychologia. Współczesne kierunki badań (s. 15-53; 83-110; 179-318). Warszawa: PWN.
5. Morrison, J. (2014). DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów (s. 541-575). Kraków: WUJ.
6. Pąchalska, M. (2020). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Część 1. Procesy poznawcze i emocjonalne (s. 179-233; 260-488). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (plik 2020_Pąchalska - Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Tom 1 str. 11 - 145, 471 - 488.pdf)
7. Pąchalska, M. (2020a). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Część 2. Procesy komunikacyjne powrót do społeczeństwa (s. 19-295). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Pąchalska, M., Kaczmarek, B.L.J., Kropotov, J. D. (2020). Neuropsychologia tożsamości (s. 23-65; 329-404). Warszawa: PWN
9. Prigatano, G. P. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Podstawowe zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych (s. 40-130; 189-212; 256-274). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10. Sacks O. (1996). Mężczyzna, który pomylił żonę z kapeluszem (s. 7-133, 167-194, 218-227). Poznań: Zysk i S-ka.
11. Sacks, O. (2018). Rzeka świadomości (s. 167-190). Poznań: Zysk i S-ka.
12. Zawadzka, E., Domańska, Ł. (2017). Diagnoza neuropsychologiczna. Współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju (s. 36-105). Warszawa: Difin
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Egzamin
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2023-03-03piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-03-17piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-03-31piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-04-01sobotaCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-04-14piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-04-28piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-05-05piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-05-19piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-06-02piątekCTW-304 14:10 - 15:50stacjonarne