Praktyczna nauka języka niderlandzkiego - konwersacja niderlandzka (ćwiczenia) - 2022/2023

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Bas Hamers
Organizator:Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Filologii Angielskiej
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów:Filologia Niderlandzka (stacjonarne I stopnia) - Semestr III
Cele przedmiotu
1. Ćwiczenie umiejętności aktywnego posługiwania się językiem niderlandzkim, w
szczególności na podstawie słownictwa i gramatyki nabytej podczas innych zajęć
2. Stosowanie nabytej wiedzy w praktyce w różnorodnych sytuacjach
3. Ćwiczenie poprawnej wymowy języka niderlandzkiego
4. Ćwiczenie słuchania różnorodnych wypowiedzi w języku niderlandzkim. Pogłębienie i
aktywne stosowanie wiedzy i umiejętności nabytych na pierwszym roku studiów
5. Poznawanie nowego, bardziej zaawansowanego słownictwa i wykorzystywanie go w
praktyce
Wymagania wstępne
1. Język niderlandzki opanowany na poziomie B1 według
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

2. Studenci ukończyli pierwszy rok studiów
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA

W_01 Zna i rozumie podstawowe mechanizmy funkcjonowania języka w
szczegółowym odniesieniu do języka niderlandzkiego i porównawczym
odniesieniu do innych języków i jest w stanie wyjaśnić wybory, jakich
dokonuje przy użyciu języka niderlandzkiego. K_W12

W_02 Ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności; wie, że w
skład kompetencji językowej wchodzi zarówno wiedza deklaratywna (np.
gramatyka, leksyka) jak i proceduralna (np. umiejętności językowe typu
czytanie, pisanie, mówienie, słuchanie) i chętnie poszerzają swoją wiedzę
podczas interakcji z nauczycielem i jego kolegami. K_W16

W_03 Zna różne rejestry języka, w tym rejestr języka akademickiego, chętnie ich
używa i dostosowuje rejestr do charakteru wypowiedzi. K_W18

UMIEJĘTNOŚCI

U_01 Wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów pierwszego stopnia
teoretyczną i praktyczną znajomością języka niderlandzkiego, którego chętnie
Używa podczas zajęć i bierze aktywny udział w dyskusjach. K_U01

U_02 Potrafi precyzyjnie, poprawnie i logicznie i językowo wyrażać swoje myśli i
poglądy w języku niderlandzkim posługując się bardziej zaawansowanym
słownictwem. K_U03 U_03 Stosuje różne rejestry języka w tym rejestr języka akademickiego. K_U04

U_04 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów
kultury, polityki oraz historii. Zabiera głos w debatach. K_U13, K_U20

U_05 Zna różne rejestry języka, w tym rejestr języka akademickiego. K_U18

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K_01 Rozumie konieczność ciągłej aktywizacji i poszerzania swoich kompetencji
językowych z zakresu języka niderlandzkiego. K_K03

K_02 Metoda pracy z małą grupą dla problemów aktualności w Belgii. Etapy: 1)
przygotowanie (zapoznanie się z materiałami zawierającymi opis sytuacji
problemowej - konkretne przypadki) 2) analiza problemu + identyfikacja
celów; 3) rozwiązanie problemu; 4) synteza rozwiązań: prezentowanie innym
grupom efektów pracy. Prowadzący poza merytoryczną oceną rozwiązań, nie
bierze udziału w pracach grupy, działa jako konsultant oraz obserwator:
ocenia kompetencje społeczne uczestników (współpraca, komunikacja,
aktywne słuchanie itd.) K_K03

K_03 Metoda dydaktyczna oparta na przyjmowaniu przez uczestników zajęć
różnych ról (lidera, sprawozdawcy, uczestnika). Podejmowane działania
ukierunkowane są na zdobycie i pogłębienie kompetencji społecznych. Ta
forma aktywności dostarcza bodźców aktywizujących i sprzyja uspołecznieniu
uczestników grupy, kształtuje umiejętności przyjmowania różnych ról w
grupie. K_K04
Metody dydaktyczne
W_01 Dyskusja

W_02 Gra dydaktyczna

W_03 Praca pod kierunkiem

U_01 Ćwiczenia praktyczne /
Dyskusja

U_02 Dyskusja

U_04 Metoda projektu /
Dyskusja

U_05 Praca zespołowa /
Dyskusja

K_01 Praca w grupach w

K-01 Praca w grupach w
różnych rolach /
Dyskusja
Treści programowe przedmiotu
1. Introductie
2. Eigenschappen en gevoelens
3. Boodschappen
4. Televisie
5. Vakantie
6. Hotel
7. Restaurant
8. Huisdieren
9. Misdaad
10. Sport
11. Eten
12. School
13. Beroepen
14. Herhaling
15. Herhaling
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
W_01 Zaliczenie ustne / Prezentacja / Test
W_02 Zaliczenie ustne / Test
W_03 Zaliczenie ustne / Zaliczenie pisemne / Test
U_01 Referat / Egzamin
U_02 Zaliczenie ustne
U_04 Prezentacja / Zaliczenie ustne
U_05 Zaliczenie ustne
K_01/02/03 Zaliczenie ustne
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa

Christine Boeken, Els Le Page, Els Mertens en Ingrid Peeters, Zo Gezegd 1.1, Kalmthout, Pelckmans,
2017

Christine Boeken, Els Le Page, Els Mertens en Ingrid Peeters, Zo Gezegd 1.2, Kalmthout, Pelckmans,
2017

Peter Schoenaerts, Helga Van Loo, Thematische woordenschat – Nederlands voor anderstaligen,
Amsterdam/Antwerpen, Intertaal, 2008

Literatura uzupełniająca

Aktualności w Belgii i Holandii w Internecie (www.deredactie.be, www.standaard.be,
www.telegraaf.nl, www.knack.be, www.ad.nl, ...)

Artykuły w Internecie związane z różnymi przedmiotami, które są tworzone w klasie
Kierunek studiów: Filologia Niderlandzka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obligatoryjne » PNJN - Konwersacja niderlandzka
Efekty kształcenia:
K_K01zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz rozumie perspektywy dalszego samorozwoju i potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
K_U01wykazuje się odpowiednią do poziomu studiów pierwszego stopnia teoretyczną i praktyczną znajomością języka niderlandzkiego, tj. ma umiejętności językowe w zakresie języka niderlandzkiego na poziomie B2 zgodne z wymaganiami określonymi przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
K_U03potrafi precyzyjnie i poprawnie logicznie i językowo wyrażać swoje myśli i poglądy w języku niderlandzkim
K_U12umie przedstawić argumenty na rzecz własnych poglądów jak i poglądów innych autorów, oraz potrafi formułować wnioski rozpoznając i unikając w argumentacji podstawowych błędów logicznych
K_U16potrafi działać samodzielnie oraz współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role, jak również potrafi zaplanować, z uwzględnieniem priorytetów, działania mające na celu uzyskanie realizacji stawianych sobie zadań
K_W05charakteryzuje i rozumie główne kierunki w obrębie subdyscyplin filologicznych: 1. Literaturoznawstwo 2. Językoznawstwo 3. Kulturoznawstwo
Terminarz:
DataDzieńSalaGodz.od-doForma zajęć
2022-10-06czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-10-13czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-10-20czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-10-27czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-11-03czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-11-10czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-11-17czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-11-24czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-12-01czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-12-08czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-12-15czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2022-12-22czwartekC-922A 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-01-05czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-01-12czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne
2023-01-19czwartekC-905 14:10 - 15:50stacjonarne