☰
☰
Menu
Logowanie
Pomoc
Informator
BIP
Telefony
Pracownicy
Rozkład zajęć
Plan studiów
Przedmioty
Prace dyplomowe
Publikacje
e-KUL
WEB S4A
Polski (pl)
English (en)
Kulturoznawstwo niderlandzkie (wykład) - 2022/2023
Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:
prof. dr hab. Wilken Engelbrecht
Organizator:
Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Filologii Angielskiej
Liczba godzin tydzień/semestr:
2/30
Język wykładowy:
Język polski
Kierunek studiów:
Filologia Niderlandzka (stacjonarne II stopnia) - Semestr I; Filologia Niderlandzka (stacjonarne II stopnia) - Semestr III
Cele przedmiotu
1. Student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień z życia kulturalnego, literatury, malarstwa, muzyki, tradycji Niderlandów i Belgii
2. Student pogłębia i rozszerza umiejętność posługiwania się terminologią naukową z zakresu kulturoznawstwa
3. Student nabywa w pogłębionym zakresie umiejętności identyfikowania i analizowania mechanizmów i zjawisk kulturowych społecznych i historycznych
4. Student zdobywa pogłębioną wiedzę o dziejach kultury niderlandzkiej i flamandzkiej, periodyzacji, głównych prądach, twórcach i utworach należących do kanonu kulturego obszaru niderlandzkojęzycnego
Wymagania wstępne
1. Znajomość języka niderlandzkiego na poziomie C1 SOJK.
2. Umiejętność analizy źródeł w języku niderlandzkim na poziomie egzaminu licencjackiego z filologii.
3. Zainteresowanie kulturoznawstwem oraz kulturą niderlandzką i flamandzką
4. Umiejętność czytania źródeł w języku niderlandzkim ze zrozumieniem, jak przygotować esej akademicki w języku niderlandzkim i zabrać głos w dyskusji o kulturze.
Nota Bene: Maksymalnie 2 nieobecności podczas kursu są dozwolone.
Nota Bene 2: Co drugi tydzień będzie online zgodnie ze schematem opublikowanym na stronie internetowej Katedry. Kursy będą odbywały się w MS Zoom. Studenci są zobowiązani do posiadania włączonych kamer internetowych.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
W_01 Student zna terminologię kulturologiczną w języku niderlandzkim na poziomie rozszerzonym
W_02 Student zna i rozumie na poziomie zaawansowanym historyczny charakter kształtowania się wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie wybranych dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku Filologia Niderlandzka
W_03 Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie wybranych dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku Filologia Niderlandzka
UMIEJĘTNOŚCI
U_01 Student wykrywa złożone zależności między procesami społecznymi i kulturowymi a zmianami w literaturze lub języku.
U_02 Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury właściwych dla studiów z zakresu kulturoznawstwa niderlandzkiego, stosując oryginalne podejścia, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K_01 Student ma świadomość znaczenia języka niderlandzkiego i wytworów intelektualnych w tym języku w kulturze europejskiej i światowej
Metody dydaktyczne
• Dyskusja
• Pisanie strzeszceń o wykonanych badan na terenie
• Pisanie krytycznych komenarzów o źródłach media
Treści programowe przedmiotu
Zajęcia będą planowane w 15 blokach/semestr po 2 godziny lekcyjne. Terminy zimowe zostaną zaplanowane w ten sposób:
1 Niderlandy w cyasach ryzmskich i pod panowaniem Franków
2 Niderlandy w średniowieczu
3 Niderlandy pod panowaniem rodu Burgundów
4 Niderlandy pod panowaniem rodu Habsburgów
5 Protestantyzm i Powstanie Niderlandzkie
6 Wojna osiemdziesięcioletnia
7 Wojny morskie angielsko-niderlandzkie
8 Okres francuski
9 Zjednoczone Królestwo Niderlandów
10 Rewolucja przemysłowa
11 Rewolucja społeczna i I wojna światowa
12 Dwudziestolecie międzywojenne
13 II wojna światowa
14 Po II wojnie światowej
15 Dekolonizacja i jej konsekwencje
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Kryteria wiedzy:
na ocenę 2 – Student nie ma podstawowej wiedzy w sztuce i historii Niderlandów; na ocenę 3 – Student posiada ogólną wiedzę w sztuce i historii Niderlandów; na ocenę 4: Student ma uporządkowaną wiedzę w sztuce i historii Niderlandów; na ocenę 5: Student ma pełną wiedzę w sztuce i historii Niderlandów.
Kryteria umiejętności:
na ocenę 2: Student nie jest w stanie wykazać umiejętności analizy sztuk i historii Niderlandów. Brak uczestnictwa w zajęciach lub nadmierna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności (więcej niż 2 razy w semestrze); na ocenę 3: Student posiada podstawową umiejętność analizy sztuk i historii Niderlandów, potrafi je kojarzyć z faktami kulturowymi oraz usytuować w kontekście europejskim i światowym; na ocenę 4: Student posiada w stopniu dobrym umiejętności wymienione w poprzedniej kolumnie; na ocenę 5: Student wykazuje ponadprzeciętne umiejętności w zakresie opisanym przy ocenie (4).
Kryteria kompetencji społecznych:
na ocenę 2: Student obce mu są podstawy ustawicznego samokształcenia i samodzielnego rozwiązywania postawionych przed nim problemów; na ocenę 3: Student posiada w stopniu podstawowym kompetencje opisane w części „efekty nauczania- kompetencje; na ocenę 4: Student posiada wymienione powyżej kompetencje w stopniu zadowalającym; na ocenę 5: Student posiada wymienione wcześniej kompetencje w stopniu ponadprzeciętnym, a w szczególności wykazuje ponadprzeciętną samodzielność w ich stosowaniu.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
H. Blom & E. Lamberts, Geschiedenis van de Nederlanden. Amsterdam: Bert Bakker, 2014 (2e druk)
L. Heerma van Voss et al., Wereldgeschiedenis van Nederland. Amsterdam: Ambo – Anthos, 2018
M. Reynebeau, Een geschiedenis van België. Tielt: Lannoo, 2010
Literatura uzupełniająca
W. Blockman, Metropolen aan de Noordzee (Algemene Geschiedenis van Nederland 3). Amsterdam: Bert Bakker, 2010
A. Th. van Deursen, De last van veel geluk (Algemene Geschiedenis van Nederland 10). Amsterdam: Bert Bakker, 2006
W. van den Doel & L. Blussé, Zover de wereld strekt (Algemene Geschiedenis van Nederland 8). Amsterdam: Bert Bakker, 2011
P. C. Emmer & J. Gommans, Rijk aan de rand van de wereld (Algemene Geschiedenis van Nederland 4). Amsterdam: Bert Bakker, 2012
L. Kooijmans, Onze vroegste voorouders (Algemene Geschiedenis van Nederland 1). Amsterdam: Bert Bakker, 2017
M. Mostert, In de marge van de beschaving (Algemene Geschiedenis van Nederland 2). Amsterdam: Bert Bakker, 2009
L. Wils, Vlaanderen, België, Groot-Nederland. Mythe en geschiedenis. Leuven: Davidsfonds, 1994
E. Witte, A. Meynen & D. Luytwen, Politieke geschiedenis van België van 1830 tot heden. Antwerpen: Manteau, 2016
Materiały dostarczone przez prowadzącego
Kierunek studiów: Filologia Niderlandzka (stacjonarne II stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:
Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Etap:
Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę
Terminarz:
Data
Dzień
Sala
Godz.od-do
Forma zajęć
2022-10-07
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-10-14
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-10-21
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-10-28
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-04
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-18
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-11-25
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-02
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-09
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-16
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2022-12-23
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-13
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-20
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-26
czwartek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
2023-01-27
piątek
CTW-220
09:10 - 10:50
stacjonarne
Drukuj