Wychowanie fizyczne - Total Body Condition (ćwiczenia) - 2019/2020

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Agnieszka Gołofit
Organizator:Studium Wychowania Fizycznego i Sportu - Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Liczba godzin tydzień/semestr: 2/30
Język wykładowy:Język polski
Cele przedmiotu
C1- Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej.
C2- Promowanie i zachęcanie do samodzielnego podejmowania aktywności fizycznej przez studenta.
C3- Wyposażenie studentów w niezbędną wiedzę i umiejętności umożliwiające bezpieczną organizację zajęć ruchowych w różnych warunkach środowiskowych - indywidualnie bądź w grupie.
C4- Zapoznanie studenta z różnymi formami i metodami treningowymi stosowanymi w fitnessie.
Wymagania wstępne
Podstawowy poziom sprawności fizycznej,
Brak przeciwwskazań medycznych do udziału w zajęciach wychowania fizycznego
Posiadanie stroju sportowego
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
W01.Ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą podstawowe zasady i przepisy obowiązujące w indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej.
W02 .Ma podstawową wiedzę o instytucjach w zakresie struktury organizacji funkcjonujących w kulturze fizycznej.
W03 .Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć wychowania fizycznego prowadzonych na obiektach sportowych.
W04 Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania człowieka w aspekcie społecznym i psychologicznym.


UMIEJĘTNOŚCI
U01.Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności polegające na dbaniu o zdrowie i rozwój fizyczny organizmu.
U02.Posiada podstawowe umiejętności techniczne w wybranych formach ruchowych indywidualnych i zespołowych.
U03.Prawidłowo posługuje się wybranymi normami i regułami etycznymi [zasada \\\"fair play\\\"] w celu rozwiązania konkretnego zadania w nauce i życiu codziennym.
U04.Potrafi wykorzystać podstawowe umiejętności techniczne i taktyczne w rywalizacji sportowej.
U05.Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w tym indywidualnych i zespołowych form aktywności fizycznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K01.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i docenia znaczenie kultury fizycznej w życiu codziennym.
K02. Potrafi współdziałać i pracować w grupie , przyjmując w niej różne role, w tym kapitana drużyny sportowej .
K03. Potrafi uzupełnić i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie kultury fizycznej i sportu.
Metody dydaktyczne
1. poglądowe (pokaz, obserwacja)
2. Metody kształtowania sprawności fizycznej (ciągła, powtórzeniowa,zmienna)
3. Metody odtwórcze (naśladowcza ścisła,problemowa)
4. Nauczania ruchu:
- syntetyczna - nauczanie czynności ruchowuch w całości
- analityczna - podzielenie ćwiczenia na fragmenty,
- mieszana - rozpoczęcie nauczania w formie całościowej. W sytuacji wystąpienia problemów- powtarzanie poszczególnych sekwencji ruchu
Treści programowe przedmiotu
1. Historia fitnessu, różne jego formy. Czym jest TBC (ćwiczenia aerobowe, wzmacniające) ?
2. Poprawna postawa ciała podstawą ćwiczeń, treningów.
3. Praca nad techniką ćwiczeń wzmacniających wolnych i z użyciem podstawowych akcesoriów fitness.
4. Nauka przeprowadzenia rozgrzewki, zastosowanie w niej podstawowych kroków aerobiku.
5. Nauka poruszania się , ćwiczenia z tempem muzycznym.
6. Łączenie ćwiczeń cardio oraz wzmacniających, proste zestawy ćwiczeń.
7. Pełne zajęcia TBC - bazowanie na ciężarze własnego ciała.
8. TBC - z zastosowaniem różnych przyborów.
9. Inne formy fitnessu - trening obwodowy, fitball.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Podstawą zaliczenia semestru jest frekwencja na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo zajęciach.
Przedmiot nie podlega ocenie, a jedynie zaliczeniu.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Grodzka – Kubiak E., Aerobik czy fitness. Wyd. DDK Edition, Poznań 2002;
Olex – Mierzejewska D., Fitness. Teoretyczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć. Wyd. UKiP J&D Gębka, Katowice 2002.
Bednarek-Brzózka P., Brzózka T., Fitness dla kobiet. Wyd. Siedmioróg, Wrocław 2010;
Artykuły w pismach specjalistycznych m.in: „Body Life”, Fitness Biznes”, „Sport dla Wszystkich”, „Shape”, „Men’s Health”, „Trainer”
Kierunek studiów: Ekonomia (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Filologia Romańska (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Informatyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Kognitywistyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Prawo (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Socjologia (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem