Antropologia filozoficzna (ćwiczenia) - 2018/2019

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:Ks. mgr Piotr Stoll
Organizator:Wydział Filozofii - Instytut Filozofii
Liczba godzin tydzień/semestr: 1/15
Język wykładowy:Język polski
Cele przedmiotu
1.Zapoznanie studenta z nośnymi w filozofii i kulturze interpretacjami człowieka: przedfilozoficznymi (religijnymi), filozoficznymi (starożytnymi, średniowiecznymi, nowożytnymi i współczesnymi).
2.Analiza faktu ludzkiego, ukazanie jego specyfiki, struktury oraz wyodrębnione rozumienie człowieka jako osoby.
3.Pokazanie człowieka w kontekście swej działalności kulturotwórczej: poznawczej, decyzyjnej (moralnościowej), społecznej oraz religijnej.
4.Nabycie (ew. doskonalenie) umiejętności rozumienia i dyskutowania podstawowych problemów filozoficznych związanych z rozumieniem człowieka.
5.Ukazanie specyfiki realistycznego rozumienia człowieka jako osoby, czyli bytu rozumnego i wolnego, doskonalącego swoje potencjalności za pomocą różnych sprawności (cnót).
Wymagania wstępne
Umiejętność analizowania tekstów naukowych;
Umiejętność krytycznego myślenia.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
Student jest zaznajomiony z podstawowymi koncepcjami antropologicznymi
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi podejmować merytoryczną dyskusję na zadany temat
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student jest otwarty na różnorodne koncepcje dotyczące filozoficznego statusu człowieka
Metody dydaktyczne
1. Praca z tekstem
2. Dyskusja kierowana
Treści programowe przedmiotu
Zajęcia stanowią dopełnienie wykładu z antropologii filozoficznej. Część historyczna polega na zilustrowaniu myśli przedstawianych na wykładzie filozofów przez sięgnięcie do ich tekstów oraz opracowań ich myśli. Część merytoryczna polega na ponownym przemyśleniu zagadnień prezentowanych na wykładzie, dyskusję nad nimi, postawieniu dodatkowych pytań, a także sięgnięcie do tekstów źródłowych Tomasza z Akwinu. Problematyka zajęć dotyczy sposobów interpretacji faktu ludzkiego (ewolucjonizm, psychoanaliza, empiryzm, filozofia analityczna, realistyczna metoda wyjaśniania), struktury bytu ludzkiego, wyjaśnienia faktu i sposobu poznania ludzkiego, wolności, religijności, moralności i kultury. Podstawą analiz jest realistyczna metoda wyjaśniania rzeczywistości wypracowana w nurcie arystotelesowsko-tomistycznym ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć tomizmu egzystencjalnego.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
1. Obecność na zajęciach
2. Zaliczenie kolokwiów
3. Aktywny udział w zajęciach
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Bibliografia podstawowa: M. A. Krąpiec, Ja - człowiek, Lublin 1988; M. A. Krąpiec, Psychologia racjonalna, Lublin 1988; Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku, Kęty 2000, Arystoteles, O duszy, Warszawa 1986.
Bibliografia uzupełniająca: W. Pannenberg, Kim jest człowiek, Paryż 1978; K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1985; J. Maritain, Człowiek i państwo, Kraków 1993; M. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice, Lublin 2004; Z. J. Zdybicka, Człowiek i religia, Lublin 2006; H. Kiereś, Człowiek i sztuka, Lublin 2006; tenże, Człowiek i cywilizacja, Lublin 2007; M. Krąpiec, Człowiek i polityka, Lublin 2007; P. Jaroszyński, Człowiek i nauka, Lublin 2008; E. Gilson, Tomizm, Warszawa 2000; E. Gilson, Realizm tomistyczny, Warszawa 1968.
Kierunek studiów: Filozofia (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. na ocenę