Gleboznawstwo (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:07400-XXXX-CWI0088
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obowiązkowe » Gleboznawstwo
Efekty kształcenia:
K_K01krytycznie ocenia nabytą wiedzę i kompetencje oraz konfrontuje je na polu zawodowym
K_K02samodzielnie i we współpracy z ekspertami rozwiązuje problemy zawodowe z wykorzystaniem nabytej wiedzy i umiejętności
K_K06uznaje odpowiedzialność architekta krajobrazu za podejmowane decyzje zawodowe, z uwzględnieniem dorobku i etyki zawodu
K_U02dokonuje identyfikacji i analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych dla architektury krajobrazu technik
K_U03podejmuje działania i zadania inżynierskie z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów, niezbędnych do projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
K_U04rozwiązuje zaistniałe problemy zawodowe dostrzegając wady i zalety podejmowanych działań
K_U07potrafi wyszukiwać i analizować informacje pochodzące z literatury, baz danych oraz różnych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
K_U09ma umiejętność poszerzania swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego oraz rozwoju osobistego
K_U10zna zasady bezpieczeństwa, odpowiedzialnie nadzoruje przebieg procesów inżynierskich w budowie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
K_U11potrafi planować i przeprowadzać pomiary i obserwacje, w zakresie działań architektury krajobrazu oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
K_U12potrafi wykorzystać metody badawcze w różnych obszarach działalności inżynierskiej architekta krajobrazu dostrzegając jej aspekty systemowe i pozatechniczne
K_U14potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz wyznacza hierarchię i kolejność działań
K_W04ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i nauk pokrewnych, która jest niezbędna w dalszych etapach kształcenia architekta krajobrazu
K_W05ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do architektury krajobrazu
K_W06ma ogólną wiedzę na temat funkcjonowania środowiska przyrodniczego i znaczenia jego komponentów
K_W07ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do architektury krajobrazu
K_W08wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów stosowanych w architekturze krajobrazu pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody, także w celu poprawy jakości życia człowieka
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Ćwiczenia mają na celu ugruntowanie wiedzy z zakresu gleboznawstwa. Zapoznanie studentów ze sprzętem oraz podstawowymi metodami służącymi do charakterystyki właściwości fizycznych i chemicznych gleb. Wskazanie w jaki sposób czynniki te modyfikują rozwój roślin. Porównanie właściwości fizykochemicznych kilku różnych gleb.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student potrafi wskazać optymalne dla rozwoju roślin warunki wilgotnościowe gleb. Dokonać wyboru precyzyjnej metody oceny odczynu gleby, wskazać rośliny charakterystyczne dla gleb o różnym pH. Wyjaśnić wpływ warunków tlenowych gleby na rozwój systemu korzeniowego roślin oraz na procesy glebotwórcze. Wymienić i scharakteryzować typy sorpcji glebowej. Wyjaśnić zasady metod analitycznych stosowanych w gleboznawstwie. Posiada przygotowanie teoretyczne do badania właściwości fizykochemicznych gleb.
Umiejętności:
W trakcie ćwiczeń student nabywa umiejętności w samodzielnie prowadzonych pomiarach i obserwacjach. W odpowiedni sposób przygotowuje próbki glebowe do planowanych oznaczeń. Projektuje i przeprowadza doświadczenia weryfikujące dobór roślin ze względu na właściwości fizykochemiczne podłoża. Potrafi zaproponować działania niwelujące ograniczenia gleb pod kątem planowanych do uprawy roślin. Interpretuje uzyskane wyniki. Przygotowuje sprawozdanie z przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych oraz formułuje wnioski.
Inne kompetencje (postawy):
Student potrafi pracować w zespole. Ma świadomość przydatności informacji pochodzących z różnych źródeł a dotyczących zagrożeń środowiska glebowego.
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć
Zajęcia laboratoryjne: wykonywanie doświadczeń, metody dyskusyjne.
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych:
Laboratorium, naczynia i sprzęt laboratoryjny, odczynniki, specjalistyczna aparatura pomiarowa.
Treści programowe przedmiotu
[dr Anna Szafranek-Nakonieczna 2012/2013]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjnych obejmą realizację zagadnień:
Frakcje mechaniczne gleby: oznaczanie składu granulometrycznego gleby metodą aerometryczną oraz oznaczanie gęstości suchej masy gleby (gęstość objętościowa). Oznaczanie właściwości wodnych gleb: wilgotność gleb, pełna pojemność wodna (PPW) oraz charakterystyki pF. Określanie barwy gleb wg. tabeli Munsella. Wyznaczanie odczynu gleby (metodą kolorymetryczną i potencjometryczną) oraz oznaczanie zawartości węglanów. Mikrodyfuzja tlenu (ODR) w glebie. Potencjału oksydoredukcyjny (Eh) gleby. Wyznaczanie pojemności kationowymiennej gleb (metodą miareczkowania oraz atomowej spektrometrii mas-ASA). Oznaczanie zawartości węgla ogólnego (TC), ogólnego organicznego (TOC) i nieorganicznego (IC) w próbkach stałych metodami spalania i wypierania w środowisku kwaśnym (analizator TOC). Oznaczanie form azotu i fosforu w ekstrakcie glebowym (metoda kolorymetryczna). Określanie przewodnictwa elektrolitycznego (EC) oraz zasolenia gleb.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z kolokwiów - 90%, wykonanie ćwiczeń praktycznych oraz sporządzanie na ich podstawie sprawozdań z zajęć, aktywność w dyskusji - 10%, obecność na ćwiczeniach.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
Gliński J., Stępniewska Z., Turski R., Bennicelli R., Wolińska A., Szafranek A., Charytoniuk P.: Wybrane metody badań gleboznawczych, EKOKUL, Lublin 2002.
Baiłousz S., Skłodowski P.: Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Stępniewska Z., Charytoniuk P., Stefaniak E., Bennicelli R. P., Szmagara A., Bucior K., Kuczumow A., Mroczka R., Siurek J.: Chemia analityczna w środowisku. EKO Kul, Lublin 2001.
Myślińska E., Laboratoryjne badania gruntów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.