Psychologia kliniczna dorosłych (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Kod ECTS:12200-XXXX-0502CWI0038
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Specjalność 1: Psychologia wspierania jakości życia » Psychologia kliniczna dorosłych
Efekty kształcenia:
K_K01Absolwent jest gotów do: przyjęcia krytycznej postawy wobec stosowanych metod badawczych i uzyskanych dzięki nim wynikom, a także wobec różnych poglądów i praktyk w zakresie psychologii.
K_K04Absolwent jest gotów do: okazania szacunku wobec osób o różnych potrzebach w zakresie różnych form pomocy psychologicznej; okazania zrozumienia dla sytuacji ludzi z różnymi problemami i trudnościami.
K_K05Absolwent jest gotów do: wyrażania dbałości o zdrowie psychiczne i fizyczne, identyfikuje indywidualne, społeczne i środowiskowe zagrożenia dla zdrowia psychicznego i somatycznego.
K_K06Absolwent jest gotów do: okazywania troski o prawidłowy przebieg diagnozy i interwencji psychologicznej, tak by nie przyniosła jakiejkolwiek szkody badanym osobom. Jest otwarty na pomoc ekspertów i superwizorów.
K_K10Absolwent jest gotów do: identyfikacji i analizy dylematów etycznych związanych z podejmowaniem konkretnych działań i interwencji psychologicznych.
K_U01Absolwent potrafi: wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania ludzkich zachowań; potrafi wskazać i opisać uwarunkowania (osobowe, społeczne oraz kulturowe) różnych zachowań człowieka oraz funkcjonowania określonych grup społecznych i organizacji posługując się wybranymi podejściami teoretycznymi.
K_U07Absolwent potrafi: posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w tym diagnozy w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, procesów orientacji i regulacji psychicznej z odniesieniem do normy psychologicznej i psychopatologii.
K_U11Absolwent potrafi: analizować przyczyny i źródła zachowań człowieka oraz przewiduje ich ogólne konsekwencje w aspektach psycho-bio-społecznym; umie opracować propozycje oddziaływań ukierunkowanych na zmianę postaw i zachowań w różnych obszarach praktyki psychologicznej.
K_U12Absolwent potrafi: potrafi kompetentnie posługiwać się testami oraz innymi technikami badań psychologicznych z poszanowaniem aspektów prawnych i etycznych.
K_W01Absolwent zna i rozumie: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin.
K_W02Absolwent zna i rozumie: terminologię używaną na gruncie psychologii i jej subdyscyplin; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii oraz jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach.
K_W11Absolwent zna i rozumie: posiada wiedzę na temat różnych form patologii społecznych, zachowań ryzykownych oraz możliwości oddziaływań psychoprofilaktycznych w tym zakresie; ma uporządkowaną wiedzę na temat różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki i metod ich diagnozowania; zna koncepcje (psychologiczne, biologiczne, interakcyjne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i utrzymywanie się tych zaburzeń oraz różne formy udzielania pomocy psychologicznej (psychoprofilaktyka, psychoterapia, rehabilitacja, psychoedukacja, poradnictwo etc.).
K_W13Absolwent zna i rozumie: zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego dla różnych celów oraz sposoby integracji rezultatów uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych.
K_W14Absolwent zna i rozumie: zasady etyki zawodowej psychologa; zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego.
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Cel zajęć: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania psychologicznej diagnozy klinicznej. Ponadto, celem zajęć jest nabycie przez studentów umiejętności przeprowadzenia takiego badania oraz sporządzania opinii psychologicznej na podstawie wykonanego klinicznego badania diagnostycznego.
Zamierzone efekty kształcenia. Wiedza: Student nabywa wiedzę na temat przeprowadzania psychologicznej diagnozy klinicznej Umiejętności: Po ukończeniu zajęć student powinien wykazać się umiejętnością zaprojektowania klinicznego badania diagnostycznego w oparciu o swobodne i testowe metody diagnostyczne. Powinien wykazać się umiejętnością samodzielnego sformułowania problemu diagnostycznego oraz hipotez diagnostycznych adekwatnych w odniesieniu do konkretnego pacjenta. Powinien dokonać doboru narzędzi diagnostycznych umożliwiających weryfikację hipotez diagnostycznych, dokonać poprawnej metodologicznie analizy i interpretacji uzyskanych wyników badania. Powinien także wykazać się umiejętnością integracji danych o pacjencie pochodzących z różnych metod badawczych i na tej podstawie sporządzić opinię psychologiczną z uwzględnieniem wynikających z wyników badania zaleceń terapeutycznych. Postawy: Student wykazuje się wrażliwością na problemy metodologiczne pojawiające się w procesie diagnozowania.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Zajęcia 1. Podstawowe założenia i cele klinicznej diagnozy psychologicznej
Zajęcia 2. Stawianie hipotez diagnostycznych
Zajęcia 3. Dobór narzędzi diagnostycznych do weryfikacji postawionych hipotez
Zajęcia 4. Metody analizy wyników badań diagnostycznych
Zajęcia 5. Integracja informacji diagnostycznych o pacjencie pochodzących z różnych metod badawczych
Zajęcia 6. Formułowanie opinii psychologicznej oraz zaleceń terapeutycznych na podstawie przeprowadzonego badania
Zajęcia 7. Analiza studium przypadku przygotowana przez prowadzącego zajęcia
Zajęcia 8-15. Analiza studiów przypadków przygotowanych przez studentów
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Prezentacja multimedialna, dyskusja, analizy studiów przypadków przygotowane samodzielnie przez studentów. Laptop, rzutnik multimedialny.
Forma i warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę na podstawie analizy klinicznego studium przypadku samodzielne przygotowanego przez studenta.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
1. Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna - proces, narzędzia, standardy.
Warszawa: WAiP.
2. Paluchowski, W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe.
Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Literatura uzupełniająca
1. Stęplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako
kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Brzeziński, J., Cierpiałkowska, L. (red.). (2008). Zdrowie i choroba. problemy teorii,
diagnozy i praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo
Scholar.