Psychoprofilaktyka patologii społecznej (seminarium)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Kod ECTS:14400-XXXX-0502SEM0092
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Seinarium magisterskie » Psychoprofilaktyka patologii społecznej (seminarium)
Efekty kształcenia:
K_K01Absolwent jest gotów do: przyjęcia krytycznej postawy wobec stosowanych metod badawczych i uzyskanych dzięki nim wynikom, a także wobec różnych poglądów i praktyk w zakresie psychologii.
K_K08Absolwent jest gotów do: stosowania zasad etycznych i uczciwości intelektualnej w działaniach naukowych oraz praktyce zawodowej psychologa.
K_U02Absolwent potrafi: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki diagnostyczne konstruuje narzędzia badawcze; posługuje się pakietem statystycznym, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii.
K_U03Absolwent potrafi: ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację multimedialną i wystąpienie ustne z zakresu psychologii oraz porozumiewać się ze specjalistami z zakresu psychologii oraz innymi grupami docelowymi używając różnych technik i kanałów komunikacji; wykorzystując terminologię psychologiczną oraz integrując różne ujęcia i koncepcje psychologiczne, potrafi wypowiadać się i argumentować swoje poglądy w sposób precyzyjny.
K_U09Absolwent potrafi: samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł informacji (w języku rodzimym i obcym) z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (ICT) oraz poszanowaniem zasad własności intelektualnej.
K_U12Absolwent potrafi: potrafi kompetentnie posługiwać się testami oraz innymi technikami badań psychologicznych z poszanowaniem aspektów prawnych i etycznych.
K_W01Absolwent zna i rozumie: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin.
K_W02Absolwent zna i rozumie: terminologię używaną na gruncie psychologii i jej subdyscyplin; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii oraz jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach.
K_W04Absolwent zna i rozumie: rozumie specyfikę, istotę i cele poznania naukowego, zna zasady metodologii psychologii; posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań empirycznych w psychologii.
K_W13Absolwent zna i rozumie: zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego dla różnych celów oraz sposoby integracji rezultatów uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych.
K_W14Absolwent zna i rozumie: zasady etyki zawodowej psychologa; zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego.
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne Zainteresowanie tematyką patologii społecznej.
Cel zajęć:
Wprowadzenie w problematykę pisania pracy magisterskiej z psychologii.
Pisanie pracy magisterskiej o charakterze teoretyczno-empirycznym.
Zamierzone efekty kształcenia:
Student potrafi trafnie do analizowanego zagadnienia dobrać literaturę przedmiotu, potrafi zdefiniować problem badawczy, poprawnie postawić hipotezy badawcze, rzetelnie zaplanować i przeprowadzić badania empiryczne, zakodować i obliczyć wyniki badań a następnie dokonać poprawnych analiz ilościowych i jakościowych, potrafi także podjąć dyskusję pomiędzy uzyskanymi wynikami w badaniach własnych a wynikami innych badaczy zamieszczonymi w literaturze przedmiotu.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
1. Przedstawienie ogólnych zasad pisania prac badawczych z zakresu psychologii.
2. Charakterystyka formalnej budowy pracy magisterskiej
Problemy: zawartość wstępu, zawartość części teoretycznej, sposób cytowania literatury w tekście, zawartość części metodologicznej, zawartość części empiryczne, zawartość zakończenia, sposób zapisu bibliograficznego, zawartość aneksu.
3. Wybór problematyki badań własnych przez uczestników seminarium
Zakres problemów badawczych: wykluczenia społeczne, różne przejawy patologii społecznej, sposoby zapobiegania przejawom patologii społecznej - m. in. strategie promocji zdrowia, strategie pracy z grupami ryzyka, strategie pracy z osobami doświadczającymi negatywnych skutków patologii społecznej
4. Przedstawianie przez uczestników seminarium bibliografii z literatury psychologicznej zawierającej problematykę badań własnych
Analiza literatury dotycząca badań własnych, analiza zapisu bibliograficznego.
5. Układanie planów części teoretycznych w pracach magisterskich
Problemy: ustalanie zmiennych w problemach badawczych, charakterystyka zmiennych występujących w tematach prac magisterskich
6. Określanie hipotez badawczych - ustalanie zależności między zmiennymi występującymi w problemach badawczych prac magisterskich
7. Wyselekcjonowanie grup badawczych właściwych dla testowania postawionych hipotez
8. Określanie narzędzi badawczych właściwych dla testowania postawionych hipotez
9. Ustalenie rodzaju wnioskowania oraz sposobu interpretacji wyników badań własnych
Problemy: Wybór wnioskowania statystycznego w empirycznej analizie problemów badawczych
10. Przekazanie informacji dotyczących sposobu prezentacji wyników badań empirycznych w formie pisemnej
Problemy: opis tabel i wykresów, prezentacja danych w tabelach, prezentacja uzyskanych wyników za pomocą wykresów.
11. Prezentacja wyników badań własnych w części empirycznej prac magisterskich
Problemy: Sposoby prezentacji danych ilościowych, sposoby prezentacji danych jakościowych
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Praca warsztatowa.
Forma i warunki zaliczenia
Warunki uzyskania zaliczenia: napisanie części teoretycznej pracy magisterskiej w semestrze VIII; oddanie całości pracy magisterskiej w semestrze X.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
1. Morison M. (1999). Jak pisać prace pisemne i prace badawcze oraz jak zdać egzamin z psychologii. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.